Onko teillä lasten pakko MAISTAA ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä oli taas senpäiväiset tappelut 11-vuotiaan kanssa ruoan maistamisesta. Kysyi jo aiemmin, että mitä ruokaa. Kerroin ja sanoi ai sitä paskaa(!). Että ruoan arvostus oikein huipussaan... Sanoin, että kolme haarukan päätä(eli n. 0,5 cm) ruokaa on maistettava. Puoli tuntia ensin itkeä vinkui lautasen äärellä, ettei tykkää ja sanoi oksentavansa. Sen jälkeen ruoka oli jo jäähtynyt ja se oli vikana. Lämmitin ja laittoi suuhunsa pienen kikkaran, sylki sen takaisin lautaselle ja alkoi taas itkemään... Että semmosta. Se on sitten iltapala seuraavaksi tarjolla, luulis maistuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Ei ole pakko maistaa, suotavaa on toki, että maistetaan. En kyllä useinkaan tee sellaista ruokaa, johon jollakin perheenjäsenellä on voimakas vastenmielisyys.

No en tee minäkään. Nyt oli sellaista ruokaa, etten ole KOSKAAN sitä ennen tehnyt. Muut lapset söi mukisematta ja tykkäsivät. 11-v sanoi, että tää on koulussa pahaa ja siksi ei maistanut. Nuorempi sisarensa taas sanoi, että on parempaa kuin koulussa.

On pakko maistaa. Mutta 11-vuotias tosin kiukuttelee vähän eri tavalla kuin mun 2-vuotias muutenkin ;) Noin ison lapsen kanssa en varmaan alkaisi neuvottelemaan ruuan maistamisesta, on sitten syömättä jos ei kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No en tee minäkään. Nyt oli sellaista ruokaa, etten ole KOSKAAN sitä ennen tehnyt. Muut lapset söi mukisematta ja tykkäsivät. 11-v sanoi, että tää on koulussa pahaa ja siksi ei maistanut. Nuorempi sisarensa taas sanoi, että on parempaa kuin koulussa.
Harmillista :/ Meillä ovat jo niin isoja nuo pojat, ettei enää ole näitä ruokatappeluksia tai sitten minä passaan liikaa kaikkien mieltymysten mukaan :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
On pakko maistaa. Mutta 11-vuotias tosin kiukuttelee vähän eri tavalla kuin mun 2-vuotias muutenkin ;) Noin ison lapsen kanssa en varmaan alkaisi neuvottelemaan ruuan maistamisesta, on sitten syömättä jos ei kelpaa.

Tää on lähes jokapäiväinen rumba. Ei kuitenkaan näin pahana. Joka ruoasta sanoo ainakin kerran, että tää on pahaa. Ei muuten mieltä kovasti ylennä :( makaronilaatikko taitaa olla ainut joka (yleensä) menee mukisematta, mutta joskus sekin on 'pahaa'.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mikä noin pahaa 11 vuotiaan mielestä on?luulisi,että koulussa oppinut monenmoiseen ruokaan

Jauheliha-perunalaatikko. Niin luulis, että koulussakin oppis. Sanoin kyllä, että maistaa sielläkin pitää, eikä varmaan siellä tulis mieleen puolta tuntia tihrustaa lautasen äärellä kavereiden nähden. Mutta kotona äidin kanssa on niin helppo kiukutella tästäkin asiasta.

Tää on lähes jokapäiväinen rumba. Ei kuitenkaan näin pahana. Joka ruoasta sanoo ainakin kerran, että tää on pahaa. Ei muuten mieltä kovasti ylennä :( makaronilaatikko taitaa olla ainut joka (yleensä) menee mukisematta, mutta joskus sekin on 'pahaa'.

Ottaa varmasti kupoliin, kyllä muakin harmittaa jollei laittamani ruoka lapsille maistu vaikka ovatkin vielä pieniä. Ootko jutellut tytön kanssa, että mikä siinä ruuassa mättää? Mä olin itse tosi surkea syömään lapsena, ei vaan ollu nälkä koskaan.

en ehdoin tahdoin tarjoa sellaista ruokaa, josta ei tykkää, mutta uutta ruokaa on maistettava (pikkuisen), mutta mulla on leikki-ikäinen. 11-vuotiaan varmaan antaisin syödä salaattia tms. tuoretta, mitä nyt ruuan kanssa on tarjolla ja en pakottaisi ottamaan ruokaa, jota kohtaan on ennakkoluuluo, mutta en kyllä sit missään nimessä antaisi täyttää vatsaa esim. leivällä enkä antaisi ottaa mitään ylimääräistä välipalaa, korkeintaan vihanneksia/juureksia/hedelmää. Mutta en usko, että juuri tietystä ruokalajista kannattaa tuossa vaiheessa tehdä periaatekysymystä

Mulla on täysin sama tilanne kuin ap:lla. 11-vuotias tyttö joka sanoo lähes kaikesta ruuasta: pahaa, en syö. Kaikki uudet ruuat luokittelee maistamatta pahoiksi. Tyttö on ollut pienestä asti huono syömään ja valehtelematta voisi olla koko päivän syömättä ilman että nälkää valittaisi. Jos käsken poistumaan pöydästä, tekee sen mielellään eikä kaipaa välipaloja. On aivan turhaa tarjota samaa ruokaa seuraavalla aterialla: Siitä seuraisi entistä suurempi vastenmielisyys kyseistä ruokaa kohtaan. Olen käynyt tytön kans ravintoterapeutilla, joka kertoi sen minkä tiedänkin: Liian yksipuolinen ruokavalio ja tyttö alipainoinen. Hyvät neuvot ois todellakin kalliit! :(

Ottaa varmasti kupoliin, kyllä muakin harmittaa jollei laittamani ruoka lapsille maistu vaikka ovatkin vielä pieniä. Ootko jutellut tytön kanssa, että mikä siinä ruuassa mättää? Mä olin itse tosi surkea syömään lapsena, ei vaan ollu nälkä koskaan.

Ei osaa sanoa mitään syytä, miksi ei maistu. Sanoo vaan, ettei tykkää tai tää on pahaa, usein jo maistamattakin. Eihän se söis eikä maistais yhtään mitää jollei 'pakota'. Maistamisen jälkeen saa sitten muuta, salaattia, leipää jne. mutta niitä ei tule jollei ole maistettu...

Ja kaikki hyvä kyllä kelpais -> karkit, limsa, sipsit, jne.....

Meillä just käytiin maistamistaistelu 6v kanssa, makaroonilaatikko kun on maailman pahinta ruokaa.... huoh! Mut niin tuntuu kyllä olevan kaikki ruoat tällä hetkellä. Jätkä aikansa pullisteli, mut loppujen lopuksi söi ruokansa. Mikälie uhmavaihe taas kerran menossa!
Mutta maistettava on ruokaa, sillä meillä laitetaan kaikenlaisia ruokia, ei vain niitä jotka lapsia miellyttää!!!

Meillä on vastaava ongelma, mutta sillä erolla että poika on 6-vuotias. Ollaan nyt oltu kyllä tiukkoina että ainakin maistaa sen pikkuriikkisen. Tuntuu että tästä vaiheesta ois hyvä päästä ennen kuin koulu alkaa ja toki muutenkin. Onko ap:n 11v aina ollut huono syömään vaiko nyt vasta keksinyt. Meillä on ihan selkeä valtataistelu kehkeytynyt jo asiasta vaikka sitä olenkin halunnut välttää.

Jos on jotain ihan uusia makuja, niin pyydän maistamaan ja yleensä sen tekevät pyytämättäkin, mutta jos on sellaista ruokaa että tiedän että lapseni ei siitä oikeasti tykkää, niin en pakota. Jos lapsi saa oikeasti noin pahan inho-reagtion jotain ruokaa kohtaan, niin miksi pakottaa? En mäkään tykkää kaikista ruuista, miksi lapsen pitäisi. Meillä tuo 9v on tosi huono syömään, enkä mä sen kanssa ala vääntämään. Eri juttu tuon pienemmän kanssa, yleensä kyse on jostain ihan muusta uhmittelusta kuin että ei tykkäisi ruuasta tai jaksaisi syödä.

ensinnäkin, jos yksikään lapseni ikinä uskaltaisi sanoa ruuan olevan paskaa, hän saisi sellaisen huudon ja arestin, ettei mitään järkeä. ruokaa ei vain haukuta, ikinä. pitää maistaa, aina. ja uusien ruokien markkinoimisessa lapsille kun on luova, ei ristiriitoja synny. ja jos lapsi ei koskaan syö esim riisiä, niin en sitä hänelle tuputa, maistaa voi, mutta se riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja samassa veneessä:
Meillä on vastaava ongelma, mutta sillä erolla että poika on 6-vuotias. Ollaan nyt oltu kyllä tiukkoina että ainakin maistaa sen pikkuriikkisen. Tuntuu että tästä vaiheesta ois hyvä päästä ennen kuin koulu alkaa ja toki muutenkin. Onko ap:n 11v aina ollut huono syömään vaiko nyt vasta keksinyt. Meillä on ihan selkeä valtataistelu kehkeytynyt jo asiasta vaikka sitä olenkin halunnut välttää.

Aina ollut huono syömään. Tätä samaa taistelua on jatkunut 10 vuotta. Ekan vuoden söi kunnolla. Ravitsemusterapeutilla käytiin, kun hän oli n. 6-v. Eipä siitä juuri apuja ollut, lähetti meidät sitten vielä psykologillekin(!), mutta ei sieltäkään apua saatu...

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
ensinnäkin, jos yksikään lapseni ikinä uskaltaisi sanoa ruuan olevan paskaa, hän saisi sellaisen huudon ja arestin, ettei mitään järkeä. ruokaa ei vain haukuta, ikinä. pitää maistaa, aina. ja uusien ruokien markkinoimisessa lapsille kun on luova, ei ristiriitoja synny. ja jos lapsi ei koskaan syö esim riisiä, niin en sitä hänelle tuputa, maistaa voi, mutta se riittää.

Kerros mulle kuinka uusien ruokien markkinoimisessa ollaan luovia? Niin jospa mäkin saisin kersani syömään. :)

Meillä lapset on sen verran pieniä, että ollaan pidetty tuo maistamissääntö voimassa. Toinen lapsista ei tykkää sienistä, ja jos on sieniruokaa, en käske häntä joka kerran maistamaan uudestaan. Tietysti houkuttelen aina aika ajoin maistelemaan. 11-vuotias on mielestäni kuitenkin jo niin iso, etten enää viitsisi käskeä maistamaan. Jos ruoka ei maistu, olkoon syömättä.

Yhteistyössä