Onko lapsen pakko maistaa ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Niin, mites teillä, lätkäsette lautaselle sapuskat ja laps sanoo ettei halua syödä/ ei tykkää/näyttää pahalta tms.. onko silti pakko maistaa?

mä olen opettanu ton poitsun siihen et on maistettava mut saa sylkeä paperille jos ei tykkää, mutta toisaalta tossa huomasin ikean ravintolassa että se ei kyl ole niin kaunis tapa :ashamed: toisinaan kyl lipsun tästä maistamishommastakin ja ruoka jää koskemattomana lautaselle :ashamed:

maistettava on mutta ei koskaan ole pakko lautasta syödä tyhjäksi varsinkaan jos itse ei ole ruokaa annostellut.
Miten muuten ruokia oppii jos ei maista. mutta oikeasti on makuja jotka ei kymmennelläkään maistamisella parane. sen tiedän itse kun en maksalaatikkoa saa millään alas enkä maitoa juo.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
maistettava on mutta ei koskaan ole pakko lautasta syödä tyhjäksi varsinkaan jos itse ei ole ruokaa annostellut.
Miten muuten ruokia oppii jos ei maista. mutta oikeasti on makuja jotka ei kymmennelläkään maistamisella parane. sen tiedän itse kun en maksalaatikkoa saa millään alas enkä maitoa juo.

peesaan :)

Ei ole ollut pakko maistaa ja itse ovat saaneet aina ruokansa ottaa. Tai no ihan pieninä näyttivät, mitä pöydästä halusivat ja mä laitoin lautaselle, mutta valinta on ollut lasten. Lautasta ei myöskään tarvitse syödä tyhjäksi, mutta mitään sirkusesitystä asiasta ei nosteta vaan se, mitä ei jaksa/tykkää syödä, jätetään siististi lautasen reunalle. Mun lapsillani ennakkoluulot karisivat sillä, että uusia juttuja oli tarjolla, mutta saivat itse päättää, milloin niitä maistavat. En itsekään pitänyt lapsena esim oliiveista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ei ole ollut pakko maistaa ja itse ovat saaneet aina ruokansa ottaa. Tai no ihan pieninä näyttivät, mitä pöydästä halusivat ja mä laitoin lautaselle, mutta valinta on ollut lasten. Lautasta ei myöskään tarvitse syödä tyhjäksi, mutta mitään sirkusesitystä asiasta ei nosteta vaan se, mitä ei jaksa/tykkää syödä, jätetään siististi lautasen reunalle. Mun lapsillani ennakkoluulot karisivat sillä, että uusia juttuja oli tarjolla, mutta saivat itse päättää, milloin niitä maistavat. En itsekään pitänyt lapsena esim oliiveista.

Juuri samoin meillä.

Mä pyrin siihen että lapset maistaa juttuja kerran, toista kertaa ei tarvii. Varsinki poika on semmonen, et se oksentaa jos jotain pahaa saa suuhunsa. Esimerkiks porkkanaa.
Ja kun ei ole ollut pakko maistaa asioita kun kerran, niin poika yllätti yks päivä ja söi pekonia ja munia. Ne on ennen saanu yrjöreaktion aikaan, muttei enää :)

Totta kai on maistettava. En muista täsmälleen kuinka monta kertaa ihmisen pitää maistaa uutta ruoka-ainetta tottuakseen sen makuun, mutta useita kertoja se vie.

Maistamispalat ovat aluksi ihan pieniä muruja, yksi katkarapu, oliivin siru jne. ja niiden lisäksi tarjolla on muutakin, lapselle tuttua ruokaa, mutta siitä se lähtee.

Minusta tämä on sitä perustalaatuisinta tapakasvatusta mitä kotona voi antaa. Ja kai minä haluan lasteni vartuttua heistä lounasseuraa muualle kuin mäkkäriin.

Piika-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Juuri samoin meillä.

näin meilläkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Totta kai on maistettava. En muista täsmälleen kuinka monta kertaa ihmisen pitää maistaa uutta ruoka-ainetta tottuakseen sen makuun, mutta useita kertoja se vie.

Maistamispalat ovat aluksi ihan pieniä muruja, yksi katkarapu, oliivin siru jne. ja niiden lisäksi tarjolla on muutakin, lapselle tuttua ruokaa, mutta siitä se lähtee.

Minusta tämä on sitä perustalaatuisinta tapakasvatusta mitä kotona voi antaa. Ja kai minä haluan lasteni vartuttua heistä lounasseuraa muualle kuin mäkkäriin.

Piika-äiti
Olet ihan oikeassa, mutta tuo ei ole ainoa tapa saada lapsia tottumaan uusiin makuihin. Kahden lapsen kokemuksella voin sanoa, että kaikkia lapsia ei todellakaan tarvitse pakottaa maistamaan, vaan he oppivat syömään mitä vaan ilman pakottamistakin.

On pakko maistaa! Eikä kertaakaan ole, vielä, jäänyt syöminen siihen. Meidän poika onneksi hyvin kaikkiruokainen. Vaikkakin nyt se vaihe että oli lautasella mitä tahansa "hyi, pahaa" "ompa pahannäköistä ruokaa"

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:

Piika-äiti
Olet ihan oikeassa, mutta tuo ei ole ainoa tapa saada lapsia tottumaan uusiin makuihin. Kahden lapsen kokemuksella voin sanoa, että kaikkia lapsia ei todellakaan tarvitse pakottaa maistamaan, vaan he oppivat syömään mitä vaan ilman pakottamistakin.

Sama täällä, en tahtoisi itseänikään pakotettavan maistamaan mitään, mikä ei kertakaikkiaan näytä siltä, että voisin sitä maistaa. Siihenhän sen useimmiten perustuu, miltä ruoka näyttää tai tuoksuun/hajuun. En minä tiedä pidänkö minä osterista, enkä halua ottaa selvillekään. Siksi suon saman muillekin ihmisille, jopa lapsille =)

Tähän voisin heittää jatkokysymyksen, että mites jos on tarjolla sellaista ruokaa, jota lapsi ei kertakaikkiaan syö? Teettekö hänelle erikseen ruoan vai annatteko olla ilman ruokaa?

Meillä poika on niiiiiin ronkeli että ei varmaan toista maailmasta löydy :kieh: Minä oon kyllä pyytänyt maistamaan kaikkea, pakko ei ole syödä mutta montaa ruokaa en tee. Saa sitten syödä salaattia, leipää yms. jos ruoka ei painu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pohjan Akka:
Tähän voisin heittää jatkokysymyksen, että mites jos on tarjolla sellaista ruokaa, jota lapsi ei kertakaikkiaan syö? Teettekö hänelle erikseen ruoan vai annatteko olla ilman ruokaa?

Meillä poika on niiiiiin ronkeli että ei varmaan toista maailmasta löydy :kieh: Minä oon kyllä pyytänyt maistamaan kaikkea, pakko ei ole syödä mutta montaa ruokaa en tee. Saa sitten syödä salaattia, leipää yms. jos ruoka ei painu.
Mä en harrasta nk. pataljoonasoppaa eli ruokaa, jossa on mätetty kaikki ainekset sekaisin ja jos siellä on yksikin lasta inhottava ainesosa, koko ruoka on lapsen mielestä pahaa. Varsinainen ruoka on siis sellaista, mistä lapset varmasti pitävät ja uusia makuja tajoan erikseen tai laitettuna johonkin lisukkeeseen. Kun lapsi on uuteen makuun tottunut, voin lisätä sitäkin siihen varsinaiseen ruokaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Sama täällä, en tahtoisi itseänikään pakotettavan maistamaan mitään, mikä ei kertakaikkiaan näytä siltä, että voisin sitä maistaa. Siihenhän sen useimmiten perustuu, miltä ruoka näyttää tai tuoksuun/hajuun. En minä tiedä pidänkö minä osterista, enkä halua ottaa selvillekään. Siksi suon saman muillekin ihmisille, jopa lapsille =)
Mut pakotettiin lapsena maistamaan kaikkea ja syömään lautanen tyhjäksi. On edelleen ruokia, jotka maistuvat mun mielestäni hyviltä, mutta jotka nähdessäni alan voimaan pahoin, kun palaa muistot mieleen.

Meillä tehdään periaatteessa ruokia joita tiedän kaikkien syövän, tai sit teen paria vaihtoehtoa..

yleensä kysyn muksuilta ehdotuksia mitä syödään, ja siitä sit kehittelen sapuskat :D
Meille aikuisille sit vähän enemmän maustettuja ja muutenkin "erikoisempia" ruokia.

Toimii meillä hyvin :D

quote]

Minä teen ruokia, joita kaikki perheessämme syövät, siis se pääruoka, lisukkeita on sitten useampaan makuun, jokaiselle jotain. Kysyn silloin tällöin lapsilta, mitä he tahtoisivat ruoaksi, kummankin toiveen toteutan noin kerran viikossa ja muulloin itse päätän mitä teen ruoaksi. Jos mies kokkaa, hän yleensä itse päättää mitä ruokana tulee olemaan ja hänkin ottaa huomioon sen, ettei pääruoka ole sellainen, ettei joku perheenjäsen sitä haluaisi syödä.

Meillä vaan on se ongelma, että jos lapsi saisi päättää ruoan, meillä ois aina joko makaronilaatikkoa tai nakkikeittoa :kieh: :kieh: :kieh: Joten väkisin tulee laitettua sellaistakin ruokaa mistä lapsi ei pidä

minä pyrin laittamaan sellaista ruokaa mitä kaikki meillä syö. Mutta on "herkkuja" joita ei välttämättä koko perhe ymmärrä, niitä voin laittaa lisukkeeksi niille jotka sitä haluaa, mutta perusruoka koko perheelle sama.

Yhteistyössä