Onko teillä kaikilla varaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ohhoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tinttu";24705730]Täh? siis mihin lapsesi puet tän syys (elo)-marraskuun ajan?[/QUOTE]

Sään mukaan ihan tavallisiin vaatteisiin, jos taas on kurakelit niin kurahousut jalkaan. Tosin aika harvoin mennään huonolla ilmalla edes ulos. :D

[QUOTE="vieras";24702113]Panostan aikalailla lasten vaatetukseen ja sellaisiin välttämättömiin asioihin kuten harrastuksiin, ruokaan ja esim. retkeilyyn :) Mulla ei ole autoa eikä oikeastaan laskujakaan, tarkoituksella elän muuten aika niukasti, esim. puhelin ja netti ovat prepaideja, ylimääräisiä vakuutuksia, lehtitilauksia tms. ei ole. Tulot on ne "normit" kolmen lapsen yh:n tulot toimeentulotukineen.[/QUOTE]

heh, kyllä mä sanoisin, että ei ole varaa jos toimeentulotukea tarvii :D siis oikeasti!

On varaa, kun ostan huutiksesta uusina laput kiinni. Tulevaksi talveksi ostin sieltä pojalle uutta mallia olevan Reimatec haalarin, noin 40% halvemmalla kuin kaupasta. Kakkosasuksi ostin sieltä Lassien kaksiosaisen, myöskin uusi ja käyttämätön, puoleen hintaan alkuperäisestä.

Minusta on ihan hyvä että huutiksessa myydään uutta tavaraa. Varsinkin noita haalareita. Kyllä minä mieluummin ostan sieltä uuden halvalla kuin kaupasta normaalihinnalla.

Juu, ei todellakaan ole varaa ja vaikka sattuisi olemaankin, niin en osta mitään kalliita haalareita tai vaatteita ylipäätään. Yleensä kiertelen kirppikset läpi ja katselen huutonetistä käytettyjä, mutta tottakai siistikuntoisia ja ostan edullisemmin. Niin ja merkillä ei ole mitään väliä.

[QUOTE="minneaa";24705830]Juu, ei todellakaan ole varaa ja vaikka sattuisi olemaankin, niin en osta mitään kalliita haalareita tai vaatteita ylipäätään. Yleensä kiertelen kirppikset läpi ja katselen huutonetistä käytettyjä, mutta tottakai siistikuntoisia ja ostan edullisemmin. Niin ja merkillä ei ole mitään väliä.[/QUOTE]

täs on just se ero, mä ostan sen kalliin haalarin kaupasta ja mulla on siihen varaa, mutta ei kyllä aikaa kierrellä missään kirppareilla... :)

Olisi varaa, mutta tuntuisi hullulta maksaa semmoisia summia puvusta, jota käytetään 1-2 vuotta. Tuhlaan mieluummin johonkin järkevämpään. Uudet kyllä ostan, kun ei ole aikaa kirppareita kiertää muutenkaan ikinä. Eikä huvita. En edes käy kaupoissa, joissa niin kalliita myydään. Saan siis helpommalla halvemmalla. Hyviä pukuja on kaikki ollu tähän asti. Pysyy kuivana ja lämpimänä. Kovassa käytössä kuitenkin.

Uutena ostan yleensä kaiken, mutta käytettykin kelpaa, jos hyvä sattuu eteen. Ostaisin mielelläni esim. kaverini lapsen hyväkuntoiset merkkihaalarit, mutta ilmeisesti hän ei kehtaa pyytää minulta tarpeeksi hintaa ja myy ne mieluummin muualla (kirpparilla). Sisävaatteita ole ostanut häneltä paljonkin, ovat uudenveroisia ja hinta vähintäänkin kohtuullinen. Useat ovat merkkivaatteita, vaikkei merkillä todellakaan ole itselleni, saati lapselle, väliä.

Mutta ulkovaatteista, varsinkin esikoiselle tuli aikoinaan aina hankittua "kunnon haalari", ja jostain oli päähäni iskostunut, että ReimaTec sen olla pitää. Ensimmäiset viisi vuotta taisi hiihtää ne päällä.

Ne olivat kyllä meillä erittäin toimivat ja pysyivät hyväkuntoisina, vaikka esikoinen olikin aika raisu leikkijä. Pääkaupunkiseudulla kun asutaan, olivat talvet myös silloin leutoja ja samalla haalarilla pärjäsi melkeinpä koko vuoden, kun laittoi alle sitten villavaatetta tmv.

Nyt nuo haalarit kiertävät kakkosella ja uskon niiden menevän myös kolmoselle.

Sinänsä siis ne ovat olleet hintansa väärtejä, ja ostin niitä kyllä usein juuri alennusmyynneistä.

Silti jälkikäteen ajatellen se "kunnon haalarin" ostaminen oli vähän pakkomielle, ja oikeasti joku "halpis" olisi saattanut olla ihan yhtä hyvä.

Lapsella täytyy ehdottomasti olla kunnon ulkoiluvaatteet, se on ihan selvä asia, mutta kyllä joidenkin merkkiulkoilutamineiden hinnoittelu on oikeasti ihan älytöntä. Ei se mua haittaa, jos joku haluaa sijoittaa satasia haalareihin ymv., mutta en itse kyllä laittaisi. Varaa varmaankin olisi, koska meillä toimii tuo kierrätys - jos pitäisi kaikille kolmelle ostaa aina nuo vermeet kerralla, niin varmaan sittenkin olisi varaa, mutta sinne ne rahat menisivätkin...

Minä käytän lapsilisiä lasten hankintoihin. Lapsilisät tulevat erilliselle "lapsilisätilille", josta kaikilta menee 50€ säästöön joka kuukausi, ja toiset 50€ kunkin lapsen omalle tilille (yli menevä osuus on joko siellä lapsilisätilillä tai siirrän omalleni). Isompia, tai tarvittaessa pienempiä hankintojakin rahoitan sitten sieltä, eli jos ostan lapselle vaikka kengät, siirrän lapsen tililtä kenkäsumman omalle tililleni. Rahoilla on ostettu myös mm. turvaistuimet ymv.

Me ollaan keskitulosia, tulot kuussa n.5000 (brutto). Ja ei tosiaan tee tiukkaa ostaa minkä puvun haluan. Eipä niitä kovin mintaa vuodessa ostella. Lapsia siis vain yksi. Just ostin Molon Autumn Checkin 20prossan alesta 135€ ja nyt tarttis viel kengät ja asusteet talveks. Yleensä ostan kyllä isommilla aleprosenteilla, mut jos ei kivaa alesta löydy niin ostan sit normihinnalla.

Ja mun mielestä taas ulkovaatteet ON TOSI JÄRKEVÄ asia, johon tuhlata.Mokoma summahan menee helposti vaikka pariin ravintolareissuun. Mut siis jokainen tavallaan..

Ostan uutena ja 100-150€ on monesti haalarin hinta. Välikausi puvut ostan halvempia kun niiden käyttöikä on vain kuukausi/kaksi ja monesti joutuu pitää kurikset päällä kun ulkoillaan joka päivä vaikka ois märkää tai satasi ihan kaatamalla. On varaa kun ei tuhlaile turhuuksiin muuten. Turhaksi lasken esim.että ostelisin sisävaatteita uusia. En oo koskaan tajunnu miks ostetaan itselle esim.baariin lähtiessä uudet kengät tai paita jne. Eikö voi kulkea samoissa kunnes ne menee pahasti pois muodista tai rikki :D

Ei ole varaa, mutta lapsen isä yleensä ostaa. Maksatan talvivaatteet lapsen isällä, laatua, ei merkkiä (jos halvempi parempi, niin se sitten on), mutta muutoin ostan kaiken itse.

Meillä olisi varaa, mutta kun olen niin pihi (enkä näe uutena täydellä hintaa ostamisessa välttämättä mitään järkeä, jos alesta/käytettynäkin saa hyvää) että ostan alesta ja kirppikseltä, jos mahdollista :)

Toki jos tulee eteen jotain ihan supersöpöä, mikä on ns. pakko saada, niin sitten ostan uutena. Kenkiin meillä kyllä panostetaan, eli vaikka osa popoista on kirppikseltä, niin vähintään ne "pääkäyttökengät" per kausi on uutena ostettu kaupasta ja ovat Eccot, Vikingit tms. joiden laatuun luotan.

Ehkä olisi varaa, mutta Reimatecit on niin rumia etten ostaisi ikinä vaikka halvalla saisi. En tosin tieä ees mitä Reimatecit maksaa.

Meidän lapsilla on Popin välikausihaalarit, Ticketin Hulluilta päiviltä ostetut välikausipuvut, ja Huutiksesta halvalla ostetut uudet talvihaalarit.

Edullisesti olen kaikki saanut, mutta vaivaa nähnyt.

[QUOTE="vieras";24702551]Itse lasken säästäneeni myös siinä, ettei tarvitse kuriksia ostaa + housut sekä takki yhteensä kuitenkin maksavat jo sen nelisenkymppiä..[/QUOTE]

Meidän lasten päiväkodissa piti olla kurikset oli sitten mitkä tahansa tecit päällä. Ja kovassa vesisateessa, jossa meidän koululaiset joutuvat välillä kävelemään kotiin, on kyllä kunnon sadetakki parempi vaihtoehto kuin ne tec-vaatteet.

Itse ostan max 100 euroa maksavia talvivaatteita, tuolla saa esim. Remun haalarin.

[QUOTE="poikia3";24705894]Meidän lasten päiväkodissa piti olla kurikset oli sitten mitkä tahansa tecit päällä. Ja kovassa vesisateessa, jossa meidän koululaiset joutuvat välillä kävelemään kotiin, on kyllä kunnon sadetakki parempi vaihtoehto kuin ne tec-vaatteet.

Itse ostan max 100 euroa maksavia talvivaatteita, tuolla saa esim. Remun haalarin.[/QUOTE]

Tuohon koululaiseen ja kovaan vesisateeseen mun on kyllä kommentoitava semmoista, että meillä koululainen kävelee parin kilometrin koulumatkan vaikka rankkasateessa ilman sadetakkia ja ilman kastumista ihan vaan niillä "tec"-vaatteilla.
Joten kyllä mä väittäsin, että ne pitää sateen siinä missä sadetakkikin. Toki vesipilarista riippuen, mutta ei kai sitä paskaa tecciä kannata ostaakkaan, jos semmoisen ostoon on päätynyt.

Mulla ei ehkä olisi varaa ostaa enkä hinnan perusteella vaatteita hankikaan. Mutta kun vaatteiden käyttäjä ei pysy paikallaan sekuntiakaan missään olosuhteissa ja ulkoilua harrastetaan säällä kuin säällä, on tärkeää että vaatteiden ominaisuudet on kohdallaan. Ja ihan halvimmissa haalareissa ne ei kyllä ole. Mä ostan suosiolla siis esikoiselle ykköskäyttöön haalarin aina uutena koska oletuksena on että se sitten periytyy sisaruksille. Tällä hetkellä välikauteen on Popin ja Ticketin takit ja ReimaTecin housut ja talveen ostin Popin haalarin. Tosin Popin talvihaalaria ei koskaan ole vielä ollut, aiemmin ollut Reimatec mutta ne kuosit ei tänä vuonna miellyttänyt ollenkaan. Kalliiksi tulee mutta tingin omista hankinnoistani sitten. On ensisijaisen tärkeää että vaatteissa on hyvä ja mukava ulkoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;24701915:
Ei ole enkä usko että ostaisin 200 euroa maksavan haalarin vaikka olisin miten rikas.. Paitsi jos se keittäis miulle kahvia ja siivois kämpän :D

Sama juttu. Talous meillä toistaiseksi lainojen ym takia tiukahko, mut lapset saa mitä tarvitsee. Usein ostan alesta ja sisävaatetta ja kotipiharönttävaatetta kirpparilta. Tingin omista (turhamaisista) menoistani jotta lapsilla on kunnon kamppeet ulos.

Olisi varaa, mutten ole niin tyhmä, että maksaisin pelkästä merkistä. Meillä kierrätetään vaatteita, saadaan serkkujen vanhoja, ostetaan kirppikseltä ja uutena on ostettu halvempia merkkejä, jotka ovat toimineet oikein hyvin kaikilla keleillä.

[QUOTE="mona";24705873]Ja mun mielestä taas ulkovaatteet ON TOSI JÄRKEVÄ asia, johon tuhlata.Mokoma summahan menee helposti vaikka pariin ravintolareissuun. Mut siis jokainen tavallaan..[/QUOTE]

Niin, mihin kukakin rahansa laittaa. Me ei käydä ravintoloissa syömässä, eikä muutenkaan käytetä alkoholia juuri lainkaan, siis myöskään juhlimisreissuja ei tehdä. Mies ei käytä alkoholia lainkaan, mulle menee yhteensä vuodessa muutama lasillinen. Meidän rahamme menee esim. asumiseen 1800 kuussa ja lasten harrastuksiin. Kengät ostan aina uutena, ja aina laadukkaina, helposti esim. saan kolmen pojan talvikenkiin uppoamaan 300 euroa jopa ylikin, kun ostan sekä goretexit että kuomat, menee rahaa sitten jo 400 euroa. Maksimissaan 100 euroa laitan siis talvivetimiin ja musta sillä rahalla saa jo ihan hyvät puvut.

Olisi varaa, mutta ei ole tarvetta. Meillä on täällä pohjoisessa kunnon talvi, enempi siis tarvetta lämpimälle kuin noille vedenpitävyyksille. Kurakelillä pidetään kurahousuja.
Koululaisille menee enempi rahaa vaatteisiin kun on jo oma maku vaatteiden suhteen.

Yhteistyössä