Onko teidän mielestä oikein, että isä huutaa 1,5-vuotiaalle, kun ei jaksa kuunnella tämän itkua??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti-ihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti-ihminen

Vieras
Lapsi oli illalla tosi väsynyt ja itkuinen, kun iltapesuille piti mennä. Olisi halunnut äidin pesemään, mutta olen itse mahataudissa ja voimaton. Siis isä vei iltapesulle. Lapsi huusi ja rimpuili, kun isä vei pyllyn pesulle. Vessassa oikein kaikuin kimakka huuto. Ja isä hermostui siihen ja huusi takaisin: "Elä kehtaa huutaa, kun mulla hajoaa korvat!" Menin heti ovelle kauhuissani ja sanoin, että elä huuda lapselle. Mies huusi mulle takaisin "Mutta kun mulla hajoaa korvat". Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Lapsi lopetti itkun vasta kun pääsi minun syliini. Tuntuu tosi pahalta. Olen aiemmin jo miehelle sanonut, että yrittäisi hillitä itsensä eikä raivostuisi lapsen itkusta....

No ei helvetissä ole. Jos isän hermot ei kestä 1,5-vuotiaan huutoa äidin perään, niin se ei hyvää lupaa...

Aikuinen on se, jolla pitää riittää sietokykyä ja itsehillintää.

:(

Voi hyvän tähen teitä...se joka ei koskaan ole huutanut lapselleen heittäköön ensimmäisen kiven...minä en siihen ryhdy koska ihmisiä ME VANHEMMATKIN OLLAAN JA HUUTO EI KETÄÄN TAPA!!!!!!!!!!!!!

No eikän se periaatteessa ole oikein, mutta NIIIN inhimillistä! :hug: Aikuisella on oikeus ja velvollisuuskin suuttua lapselle (sanotaan kasvatusoppaissa) mutta ehkä 1,5 v on vielä liian nuori ymmärtämään sellaista. En kuitenkaan pidä tuota karjumista mitenkän ylipahana, toki sitä on pyrittävä välttelemään mahdollisimman paljon.

Olisit pysyny pois tilanteesta ja antanu isän sit hoitaa homma loppuun asti niin laps joskus oppeis olemaan isänsäki kanssa ku ei äiti aina tulis väliin ja hoitais hommaa toisin eli teilais isää.

Mun mielestä huutaa saa, aiheesta...Mutta tuo ei ollut aiheesta huutamista. Yleensä se vaan on se äiti, niin tärkeä, että väsyneenä/kipeänä kelpaa. Hyvä se on lapselle isänkin pyllyä pestä, mutta isä tossa käyttäytyi tosi sopimattomasti. Ei tunnu ymmärtävän lapsen kehitystä.

Ihan oikeesti, ei toi alotus nyt kovin pahalta kuullosta. Onnee vaan teille, jotka ette koskaan huuda lapsillenne. Täs maailmas sattuu paljon pahempiaki asioita, valitettavasti.. Mä ainakin välillä huudan, ku ei tuu loppua tuosta iskä äiskä iskä vedätyksestä!

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Olisit pysyny pois tilanteesta ja antanu isän sit hoitaa homma loppuun asti niin laps joskus oppeis olemaan isänsäki kanssa ku ei äiti aina tulis väliin ja hoitais hommaa toisin eli teilais isää.

Tää on niin totta. Muutenkin tuntuu, että nykypäivänä kunnon isille asetetaan ihan kohtuuttomia vaatimuksia: pitäis sitä ja pitäis tätä eikä koskaan ole naiset tyytyväisiä. Sitten on taas erikseen ne renttu-isät, jotka saa tehdä ihan mitä sattuu, ja naiset vaan ymmärtää...

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

just tätä ajattelin..

häh, siis lapsi sai tahtonsa läpi ja äiti tuli hoitamaan homman loppuun, niinkö? Ette te ainakaan sillä tavalla saa sitä (pojan ) huutoa loppumaan ja miehen/pojan välistä suhdetta kehitettyä!

Huutaminen on inhimillistä. Ei kuitenkaan, jos se on päivittäistä tai jatkuvaa, mutta itse kullakin varmasti joskus hermo pettää. Silti se oli mieheltäsikin väärin tottakai, mutta sinulta oli väärin mennä puuttumaan tilanteeseen ja nyt poika oppi että huutamalla saa mitä haluaa.

Ei siis NIIN vakava tilanne ja kannattaa miettiä miksi poika on noin äidin perään ja kannattaisiko sillekin asialle jotain tehdä, vaikka niin että mies useammin hoitaa ja äiti ei mene väliin vaikka poika huutaisikin.

Ei se ole oikein huutaa lapselle (kuten ei aikuisillekaan), mutta mä kyllä välillä menetän hermoni tuon lapsen kanssa ja korotan ääntäni. Tiedän ettei se ole hyvää käytöstä ja pitäisi yrittää paremmin hillitä äänijänteitä ja hermoja, mutta aina siinä ei onnistu.
Toki jos ihan överiksi vedän niin pyydän anteeksi jälkeen päin.

Siis täh!? Eihän tuo ollu mikään paha munkaan mielestä? Ei tietty ooo varmasti hyväks, jos aikuiset koko aika raivoo, mut kyllä mä ainaki joskus väsyneenä ja varsin kyllästyneenä saatan tolle 1-vuotiaalle kivahtaa, et : "nyt oot hiljaa, etkä koko aikaa huuda! Sulla ei oo mitään hätää!" Siis jos niinku yrittää toista hoitaa ja näin ja toinen kiukuttelee koko aika ihan turhista. Toki ne saattaa sille tuntua isoilta asioilta, jos ei saa ottaa jotain tiettyä juttua, pestään tai syötetään vaikkei just sillä hetkellä haluais, mut ei se mun mielestä oo laitonta huutaa lapselle. Yleensä meidän 1v heti rauhottuu ku sille sanoo napakasti jostain ja kohta "sovitaan" ja leikitään taas.

Alkuperäinen kirjoittaja vivian:
Ei siis NIIN vakava tilanne ja kannattaa miettiä miksi poika on noin äidin perään ja kannattaisiko sillekin asialle jotain tehdä, vaikka niin että mies useammin hoitaa ja äiti ei mene väliin vaikka poika huutaisikin.

Oliskohan poika mahdollisesti äidin perään siksi, että äiti ei huuda hänelle? Tuo että isä ei kestä TÄYSIN NORMAALIA 1,5-vuotiaan kiukuttelua, ei varmasti edesauta sitä että poika haluisi vastaisuudessakaan isän häntä hoitavan.

ja vielä lisäys, ei aikuisen tarvi aina olla vaan pehmo, joka lepertelee lapselle iloisesti, vaikka kuin lapsi kiukuttelis. saa aikuinen joskus korottaa ääntäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No eikän se periaatteessa ole oikein, mutta NIIIN inhimillistä! :hug: Aikuisella on oikeus ja velvollisuuskin suuttua lapselle (sanotaan kasvatusoppaissa) mutta ehkä 1,5 v on vielä liian nuori ymmärtämään sellaista. En kuitenkaan pidä tuota karjumista mitenkän ylipahana, toki sitä on pyrittävä välttelemään mahdollisimman paljon.

Peesaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja vivian:

Oliskohan poika mahdollisesti äidin perään siksi, että äiti ei huuda hänelle? Tuo että isä ei kestä TÄYSIN NORMAALIA 1,5-vuotiaan kiukuttelua, ei varmasti edesauta sitä että poika haluisi vastaisuudessakaan isän häntä hoitavan.

Minä vastaan yleensä näihin sen perusteella mitä aloitustekstissä lukee. En tee perheelle historiaa enkä kuvittele miten siellä asiat voiSI olla, joten siksi vastasin näin. Jos aloittaja olisi kirjoittanut että mies huutaa aina ja jatkuvasti TAI usein, niin olisin varmaan kirjoittanut toisella tavalla. Olettamus kuitenkin on aloitustekstin perusteella että näin kävi tämän kerran. Historiahan ja todellisuus voi olla toinen, mutta sitähän en tiedä :)

No just luin sitä Janoschin (?) paksua lapsikirjaa ja siinä se totesi osuvasti että lapset joiden kotona riidellään ja huudetaan niin että räiskyy eivät kärsi yhtään sen enempää kuin lapset joiden kotona on seesteistä ja hiljaista. Ja kummassakin tapauksessa vanhemmat saavat lasten aikuistuttua kuulla syytöksiä kuinka kotona oli rauhaton ja aggressiivinen ilmapiiri (ensimmäinen tapaus) tai kuinka kotona ei ilmaistu tunteita vapaasti ja oli ahdistava ja estynyt ilmapiiri (toinen tapaus).

Niin että teit niin tai näin niin aina saat kuulla että pieleen meni!

Yhteistyössä