onko teidän lapset mummolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja topsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

topsi

Vieras
Olenko ainut ongelmani kanssa. Äitini ei juurikaan ole ollut apuna lasteni hoidossa. Pojat ovat pian 5 ja 8 vuotiaat joten periaatteessa eivät tarvitse kuin perään katsojaa ja touhu kaveria. Äidilläni oli yhteen aikaan niin kiire töissä ettei hän millään jaksanut. Ymmärrän ettei isovanhempien velvollisuus ole aina hoitaa lasten lapsiaan mutta jotain apua joskus olisin ollut valmis mielelläni ottamaan. Olen eronnut lasteni isästä ja hänenkään vanhempansa eivät koskaan itse ehdota että haluaisivat poikia nähdä. Olen kateellinen ystävilleni jotka pitävät lasten lapsiaan yö kylässä ja touhuavat heidän kanssaa. Ensi kesä tuottaa unettomia öitä kun minulla ei juurikaan ole lomaa ja koululaisellani alkaa pitkä kesä loma. Tällä hetkellä äitini on vakavasti masentunut eikä hänestä taaskaan ole mitään apua. Haluaisin tietää miten olette ratkaisseet lastenne kesähoidon? Olenkin todella katkera elämälle tässä asiassa miksi minun lapsillani ei ole ihania rakastavia isovanhempia? :'(

Meidänkään lapsilla ei ole rakastavia isovanhempia, vaikka molemmat ovat elossa. Eivät ole käytännössä olleet koskaan hoidossa isovanhemmilla. Esikoinen on jo koulussa.

Ajattelen kuitenkin asian niin, että se ei ole syy katkeroitua tai ajatella, että kaikilla muilla on. Ei kaikilla lapsilla ole ketään, ei edes kunnollisia vanhempia. Elämä ei ole reilu, mutta ei varmasti muutu lapsilleni reilummaksi tai paremmaksi, jos kaiken lisäksi katkeroidun tai olen toisille äideille/lapsille kateellinen asiasta. Saanpahan itse nauttia lapsistani enemmän (vaikka uupumuskin on lähellä). Tosin minulla on lapsilla myös hyvä isä.

Entä sinun lasten isä? Hoitaako hän lapsiaan paljon? voisitteko yhdessä hoitaaa lapset kesällä? Toinen kesäkuun, toinen heinäkuun? Lisäksi on olemassa myös leirejä ja MLL järjestää puistotoimintaa pienille koululaisille ainakin täällä meillä päin. Jaksaisitko ottaa selvää, mitä toimintaa teidän paikkakunnalla on pienille koululaisille? Entä naapuriapu? Onko sellainen mahdollista? Ehkä pientä korvausta vastaan? Onko muita sukulaisia, tai ystäviä, joilla olisi mahdollisuus auttaa?

Isovanhemmat löytyy ja molemmat elossa, mutta eipä oo hoitoapuja löytynyt. Mun äiti ostelee mielellään lapsille mm. karkkia (kielloista huolimatta9, mut jos tarvis esim. yökylä paikkaa nii eipä järjesty. Aluksi lupaili aina mut tuli sitten "kipeeksi" just ennekuin lapset olis sinne viety. Että eipä oo enää tullut mieleen kyselläkkään. Miehen äiti reissu mummo oli just kk Thaimaassa ja muutenki matkustelee niin paljon et ei jouda hoitamaan. Kateeksi käy kun naapurilla mummo joka tulee aina kun pyytävät ja käy muutenki paljon heillä.

Omat vanhempani ovat vielä täysin työelämässä kiinni, joten heillä ei suuremmin ole aikaa eikä voimia osallistua lastenhoitoon. He ovat kyllä rakastavia isovanhempia ja näkevät mielellään lapsia. Anoppini on aika joutilas, mutta kiinnostusta ei hirmuisesti ole. Apua on kyllä häneltä saatu, kun on kunnolla pyydetty. Yritämme pyytää harvoin ;)

Pienten koululaisten kesäloma-aika on todella vaikeaa aikaa. Meillä on niistä selvitty käyttämällä hyväksi kaikki mahdollinen kunnassa tapahtuva nuorisotoiminta. Lapset ovat olleet kolme viikkoa uimakoulussa, liikuntakerhossa jne. Kuljetuksia olemme hoidelleet työpäivän lomassa ja sopimalla yhteiskuljetuksia tuttavaperheiden kanssa. Parhaana järjestelynä olen kokenut ystäväperheiden kanssa yhdessä toimimisen. Ongelma on meillä kaikilla pienten koululaisten vanhemmilla sama. Ap:n kannattaisi kartoittaa esimerkiksi koululaisen luokkatovereiden kesäsuunnitelmia. Kysele rohkeasti muilta vanhemmilta, miten he selviävät kesästä? Itse olen vapaapäivinäni ottanut kotiimme muidenkin lapsia ja näiden lasten vanhemmat ovat kuskailleet minun lapsia jne. Joululomalla meillä on ollut sukulaislapsia, kun heidän vanhemmat ovat olleet töissä. Kyllä näistä ajoista yhteistyöllä selviää =)

Minulla omat vanhemmat satojen kilometrien päässä.Epäilen että eivät hoitaisi lapsiani vaikka olisivat lähellä.Eivät ole hoitaneet veljeni lapsiakaan vaikka ovat samassa kaupungissa. :(
Appivanhemmat huolehtivat onneksi lapsistamme rakkaudella aina tarvittaessa,vaikka ovat työelämässä itsekin vielä.Lisäksi lähisukulaiset ovat erittäin lapsirakkaita ja apua on saatu hyvin.
Koululaisen kesäloma kyllä mietityttää.Viime kesänä meidän koululainen joutui olemaaan paljon yksin kotona aamusta ja iltapäivästä.Välillä oli kavereilla ja kaverit meillä vuorostaan.Kesäkerhot kuuluvat meilläkin koululaisen lomaohjelmaan. =)

Minun vanhemmat siella Suomessa. He aina voivottelevat valimatkoja, kun haluaisivat olla avuksi, mutta eihan sita noin vaan lentokoneeseen hypata. Vuoroin lomaillaan useampia viikkoja kerralla, etta saadaan olla yhdessa. Mieheni aiti on jo niin vanha ja kipeat jalat, ettei pysty olemaan avuksi, mutta vierailee aina silloin talloin. Appi on kuollut. Kaytannon apuna tarvittaessa meilla on 'nanny', jolle maksamme tuntipalkkaa.

Mun vanhemmat ovat kumpinkin kuolleet ja miehen vanhemmat asuvat n 700km:n päässä. Jos lomaillaan siellä päin , eivät en edes pyydä lapsia sinne! Sitä ihmettelee puolisukua, mutta minkäs teet. Ehkä niillä on lapsehoitokiintiö täysi.

Mutta meillä päin on kesäkuussa juhannukseen asti leikkipuistotoimintaa ja just tuli tieto että koulujen iltapäiväkerho järjestää kans sen 3 viikkoa kerhon ( 8-17). Että se ainakin helpottaa vähän meillä. Koululainen oli viimekesänä viikon kummitädillä, ikävä tuli loppuajasta. Ehkäpä tänäkin kesänä, jos hän ei ole töissä. Ainut on matka kummille 400km, mutta sitten sen tekee kun on pakko.

Kirjoitinkin viime vuonna lapsiasiainvaltuutetulle näistä koululaisten pitkästä kesälomasta. Sillä vaikka meitä on kaksi, ei meilläkään ole yhteensä lomaa kuin 8 viikkoa. Ja onko se nyt hyvä perheelle, jos kaikki loma ollaan erikseen???

mun vanhemmat käy viikottain katsomassa lapsia, sekä moikkaus -mielessä että kerran viikkoon hoitamassa harrastuksen ajan.
Yökyläänkin ottavat tarvittaessa, en kyllä hirmu usein kysy, ainut että välillä lapset, kukin vuorollaan saattaa itse kysyä.
Töissä käyviä ovat, joten kesäloma -hoitoapua ei ole, mutta ei sellaista tarvitakaan

Appivanhemmat asuu kaukana, mutta Suomessa ollessa anopista saa kyllä hoitoapua. =)

Lisään vielä, että meidän ekaluokkalainen sillon aikoinaan kävi kesäkuun ajan lähellä seurakunnan kerhossa muutaman tunnin päivässä, siellä sai lämpimän ruoankin 2e:lla. Oiskos siellä kesäleikkikenttä -toimintaa? Tai päiväleirejä?<br><br>

aina kun ollaan yhdessa mun vanhempien kans niin kaikki lapsenhoito ja kotityot jaetaan voimien mukaan eli toimitaan niin kuin oltais yhta perhetta. osataan kans sanoa sit kun kay liiaksi voimille. harmi kun asutaan niin kaukana etta nahdaan harvoin.
appivanhemmista appi on sairas mut vaik ei oliskaan niin se on sen verran vanhanaikanen etta se ajattelee etta mies ei voi osallistua lastenhoitoon eika kotihommiin koska pippeli on tiella. anoppi tarjoutuis auttamaan jos ei tarvis palvella appea ympari vuorokauden ja joka paiva.
kun kaydaan suomessa soitan myos veljelle etta hakee pari muksua luokseen jos alkaa paassa surisemaan. meidan suvussa muutenkin jeesataan puolin ja toisin jos tarvitsee.

Yhteistyössä