Onko teidän lapset istuneet 10v / 140cm saakka istuimissa?

Siis korokkeilla nyt loppumetreillä tietenkin, mutta kuitenkin.

Luin vaan uusinta Kaksplussaa juuri, ja mietin että monikohan 10v istuu oikeasti korokkeella vielä? Kun mä en ole koskaan törmännyt yhteenkään korokkeella istuvaan 10-vuotiaaseen...

Hieno homma tietysti, jos istuvat. Mietin vaan että toteutuuko tuo suositus useinkaan.
 
Muita?

Mä en ole tiennyt että toi suositus on noin pitkään (mutta mulla on vielä niin pienet lapset ettei tuo suositus vielä niin kosketa meitä), enkä ole oikeasti kertaakaan nähnyt noin isoa lasta korokkeella.

Itse olen kyllä tainnut istua :D Ihan vaan sen takia kun oli lapsena kiva kun näki auton ikkunasta jotain, koroke auttoi siinä. Oon meinaan ollut aina lyhyt tapaus.
 
äippälomalla oleva konstaapeli
Minulla pojat 9 ja 10 vuotiaita ja istuvat molemmat korokkeilla. Turvavyöt tulevat muuten liian ylös kaulaan. Suosittelen, että lapsilla olisi se koroke niin kauan kuin vyöt tulevat liian ylös ilman sitä. Olen työni puolesta nähnyt liikaa turhia loukkaantumisia ja onnetomuuksia, joten en suosittele ottaman turhia riskejä.
 
NONNI... saipas anoppi taas pitkän nenän...
Oli ilman meidän lupaa laittanu meidän 7 vuotiaan autoonsa ilman koroketta... kun hänen mielestä yli 120 senttinen ei sitä tarvii...Minä kimpaannuin että tarvitsee kyllä... ja että koroketta EI saa ottaa pois ilman lupaa ja PISTE!
Edelleen se on sitä mieltä että raja on 120 senttii... MURH!
 
Asia ei vielä ole ajankohtainen, mutta aivan varmasti istuvat turvavyöistuimissa sinne 10 v/140 cm asti. Vanhemmat päättävät tämän asian, ei sitä lapselta kysellä. Tiedän että täälläpäin monet luopuvat korokkeestakin jo ennen koulukää (tai jo nelivuotiaana, huh!), mutta meidän lapset saavat luvan käyttää istuimiaan niin kauan kuin ikä- tai pituusminimi tulee vastaan.
 
kyssäri
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Mäki muistan, että se on alle 135cm... niin, tai se on laki ja suositus on toi? :whistle:
Laki on kaiketi toi 135cm sitten joo, ja suositus 140cm?
Mistäs sä tuon 140cm suosituksen löysit? Mielestäni ei muuta ole löytynyt kuin tuo voimassaoleva laki eli alle 135cm turvalaitteisiin autossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Mistäs sä tuon 140cm suosituksen löysit? Mielestäni ei muuta ole löytynyt kuin tuo voimassaoleva laki eli alle 135cm turvalaitteisiin autossa.
Tuo 10 v tai 140 cm oli Kaksplussan jutussa, jossa ei kylläkään sanottu mihin tieto perustuu. Mutta Liikenneturvan sivuilla sanotaan, että "kokoryhmänsä mukaiset turvalaitteet hyödyttävät aina 10-12-vuotiaaksi."
 

Yhteistyössä