Onko teidän lapset autossa istuimissa/turvavöissä?

  • Viestiketjun aloittaja jepulis
  • Ensimmäinen viesti
jepulis
Tuli tuossa mieleeni 80-luvun alkupuoli (kai, vai olisko ollut 70-luvun loppu? ), kun itse olin kakara. Muistan elävästi sen päivän, kun ei saanut enää istua etupenkillä ilman turvavyötä. Minä kesken matkan sitten siirryin etupenkiltä takapenkille. Siellä sai toki vielä ilman turvatöitä matkustaa, jonkin aikaa. Sitä en muista, milloin tuli kielto sinnekin.

Tämä tuli siis mieleeni, kun eilen todistin tapausta, jossa farkku renkaat kiljuen kaartoi vilkkaasti liikennöidylle tielle ja takapenkillä pomppi arviolta joku 5-6-vuotias poika, ei puhettakaan, että olisi ollut turvavöissä. Monihan ajaa itse ilman vöitä (how stupid is that?!), mutta minä kun luulin, että kyllähän nyt muksut sentään turvavöihin laitetaan?! Kuinka teillä?
 
vieras
Meilläkään ei auto liiku ennen kuin joka ipana on vöissä, samoin me aikuiset.

Mutta naapuri kuljettaa lastaan etupenkillä (3v) ilman turvaistuinta ja vöitä.
Kerran sanoin että eikö tuo ole vähän vaarallista jos kolari tulee, niin totes en ole koskaan kolaria ajanut....
 
ehdottomasti kaikki vöissä ja lapset omissa istuimissaa. edesvastuutonta ajaa ilman vöitä. kerran kerhosta tullessa näin kun isä haki poikansa, max 5 vee jonka löi vaan etupenkille, ei vöitä puhumattakaan istuimesta tai korokkeesta. olin aika järkyttyny et joku vanhempi tekee noin. tietääköhän lapsen äiti tästä..? mä saisin laakin jos joku kuskais mun poikia ilman vöitä :|
 
Ikävä kyllä noita takapenkillä turvävöittä pomppivia lapsia näkee ihan liian usein. Luulisi että tänä päivänä turvavyön käyttö olisi itsestään selvää jokaiselle.

Meilläkin on päivänselvää ettei auto liiku ennen kuin kaikki ovat vöissä.
 
vieras
meillä kaikilla kans vyöt .koskaa ei ajeta edes 100 m ilman vöitä.aika monet kiinnittää istuimen vielä väärin jota en itse uskaltas tehdä!!yks tuttu tehny oman viritelmän vanhalle turvaistuimelle ,siis 25 kg asti ja omalla tavallaan laittanut 3 pistevöillä ja omat vyöt istuimessa ja sit lapsi istuu etuperin ja vyöt kierteellä...en ole koskaan sanonut kaverille.
 
Jep
Olisi mielenkiintoista, jos joku tulisi perustelemaan, miksi ei vaadi niitä turvavöitä muksuiltaan. Mutta ehkäpä tällä palstalla on vain vastuuntuntoisia vanhempia (toivotaan niin!)
 
vieras
Kyllä meillä aina lapset on turvavöissä kiinni, niinkuin aikuisetkin.

Mutta eikös vasta äskettäin joku tutkimuskin julkaistu, jossa oli että suuri osa vanhemmista ei laita lapsiaan turvavöihin?
 
Totta kai käytetään vöitä, meidän autossa kaikki jotka kyytiin mielivät :LOL: Ja lapsilla turvalliset istuimet. Siihen päälle vielä turvallinen ajotapa & auto, niin siinäpä se mitä itse voit perheesi turvallisuuden eteen tehdä. Ei kauhean paha rasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Olisi mielenkiintoista, jos joku tulisi perustelemaan, miksi ei vaadi niitä turvavöitä muksuiltaan. Mutta ehkäpä tällä palstalla on vain vastuuntuntoisia vanhempia (toivotaan niin!)
mun entinen kaveri perusteli sitä sillä et eihän mekään pentuina käytetty turvavöitä...
 
Meillä lapset on turvaistuimissa ja itselläa aina vyöt kiinni. Jopa jos siirrän autoa pihalla, se on tapa.

Jos kyytiini tulee ihmisiä, huomautan mikäli vyöt eivät ole kiinni ja totean että jos se vyön käyttö on ikävää, saa toki kävelläkin...

Tytärpuoli kerran jätti vyöt laittamatta ja huomasin vasta perillä, kysyin että miksi niin ja totes "no kun oli niin lyhyt matka. Ei kotonakaan laiteta jos käydään vaan jossain..." :kieh: Pidin melkoisen puhuttelun ja luulenpa että meni jakeluun ettei ilman vöitä matkusteta...
 
Hessuhopo
Minä kans laitan aina vyöt kiinni ennen liikkeelle lähtöä ja lapset istuvat tuoleissaan. Pitää kyllä tunnustaa että nyt on muutaman kerran tullut laistettua kun olen hakenut lapset hoidosta iltavuoron jälkeen ja matkaa hoidosta kotiin ei ole kuin muutama sata metriä, itsellä on kyllä vyö silloinkin. Tulee laitettua tuo vyö ihan automaattisesti.
 
Ei ole autoa mutta kun jonkun kyydillä mennään on istuin ja koroke ja siis aina vöissä. Ehdotonta. Ei tulis mieleenkään olla itekkään ilman saati sitten lapsi! Pojan eskariryhmäläinen kulkee autolla aina ilman mitään vöitä pikkusisarensa kanssa |O :| :( . Sitä en voi ymmärtää, en. No, eipä se poika käytä vapaa-ajalla kypärääkään luistellessa, talvella on t-paidalla eskarissa takin alla jne.
 
Kyllä millä muksut on istuimissa ja vöissä autolla liikkuessa.

Viime kesänä mun nipouteni takia appi joutui pyöräilemään sukulais mökille kun autoon oli tulossa 5 aikuista + meidän sillon 1½ vuotias. Sanoin että mä jään pois vierailulta että ipana mahtuu kyytiin (olis pitäny sylissä kuulema kuskata ja matkakin oli vaan niin lyhyt jne.). Appi lähti sit pyörällä ja me muut autolla :ashamed: =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Minä kans laitan aina vyöt kiinni ennen liikkeelle lähtöä ja lapset istuvat tuoleissaan. Pitää kyllä tunnustaa että nyt on muutaman kerran tullut laistettua kun olen hakenut lapset hoidosta iltavuoron jälkeen ja matkaa hoidosta kotiin ei ole kuin muutama sata metriä, itsellä on kyllä vyö silloinkin. Tulee laitettua tuo vyö ihan automaattisesti.
Niin just. Vasta kilometrin jälkeen voi sattua kolari.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessuhopo:
Minä kans laitan aina vyöt kiinni ennen liikkeelle lähtöä ja lapset istuvat tuoleissaan. Pitää kyllä tunnustaa että nyt on muutaman kerran tullut laistettua kun olen hakenut lapset hoidosta iltavuoron jälkeen ja matkaa hoidosta kotiin ei ole kuin muutama sata metriä, itsellä on kyllä vyö silloinkin. Tulee laitettua tuo vyö ihan automaattisesti.
Niin just. Vasta kilometrin jälkeen voi sattua kolari.
Mä en kans tajua, en siis ollenkaan tuota että lyhyillä matkoilla ei käytetä vöitä tai istuimia tai molempia :headwall: :headwall: :headwall:

 

Yhteistyössä