Onko teidän 2-3 kk ikäisillä vauvoillanne jo tiettyä syömis-nukkumisrytmiä päivisin?

Juu tuossahan tuo kysymys tulikin.

Aina sanotaan, että äidit oppii pian tuntemaan vauvansa itkun, että mikä on nälkäitkua ja mikä jotain muuta, minä lienen sitten poikkeus kun en oikein osaa varmaksi sanoa onko tytöllä aina edes nälkä kun alan syöttämään... :ashamed:

Syö korviketta vaan, kerralla menee sellainen 90-150 ml ja syö päivisin välillä parinkin tunnin välein, välillä neljän tunnin välein. Yöllä sitten pitääkin tauon niin, että syö viimeiseksi esim. klo 21 ja seuraavaksi klo 4 ja klo 8, sitten saattaa mennä niin, että syö klo 10.30, klo 13, klo 16, klo 18 ja klo 21...

Päikkäreille en osaa oikein tyttöä varsinaisesti laittaa, klo 11-12 ottaa joskus tirsat ja silloin yritän viedä vaunuun tai sänkyyn, mutta muuten saattaa nukahtaa vaikka lattialle viltin päälle jossa katselee mobilea, ja vaunuihin nukahtaa kun vaunulenkillä on ja vaunut liikkeessä...

Tuntuu vaan olo niin tumpelolta kun en osaa sanoa aina mitä tyttö itkee. On kovasti mahavaivainen ollut niin itkua on ollut enempikin välillä...
 
Samat ongelmat on meilläkin ollu kaikkien muksujen kanssa :/
Ei tietoakaan mistään kunnon rytmistä tai päiväunista tämän nuorimmankaan (pian 3kk) kanssa. Vaunuihin nukahtaa vaan jos ne on liikkeessä ja keinussaan ottaa pieniet tirsat välillä. Ja pullosta syö 80-150ml kerrallaan, välillä 2h ja välillä 3-4h välein.
Öisin saattaa olla 5-6h väli syötöissä, mutta viime yö syötiin 2h välein.
Vatsavaivoista on kaikki meidän vauvat kärsineet.
Aika ja ikä oikeastaan ainoa mikä auttaa..
 
Samalta kuulostaa siis teillä kun meilläkin. Osaatko sä aina heti sanoa että vauva itkee nyt nälkäänsä tai mahaansa? Mä tunnen itsenni kyllä tosi huonoksi kun en sitä oikeen osaa erottaa. Tietenkin tiedän että jos syömisestä on vaikka tunti ja sitte itkee, että eipähän tuo mahaansa itke...

Helpottuukohan tuo edes sitte kun tulee soseet kuvioihin, vai syöntänköhän minä tuota tyttöä 2-4 tunnin välein yhtä kysymysmerkkinä kouluikään asti.... :LOL:

Sitten kun sanotaan, että mahavaivoista kärsiville olisi hyvä pitää kunnon syöttövälit, vähintään kolme tuntia, että ei ole hyvä syöttää usein...mutta pitäiskö toisen sitten antaa vaan huutaa...äh en minä tiedä enää mittään...
 
Vaikka tämä on viides pieni mulla niin en kyllä erota itkuista et mikä on mitäkin :ashamed: Välillä kun nostan neidin syliin ja oon menossa lämmittää pulloa kokeiltuani ensin kaikki muut keinot, niin tyttö röyhtäisee äänekkäästi ja siinä selviää vasta syy itkuun.. :/
Meillä oli esikoisella 4h syöttöväli silloisen suosituksen mukaan, mutta samalla tavalla se maha vaivas silti :(
Helpottaa se sitten soseiden kanssa ja iän myötä suolistokin "tottuu", eikä kaikki pienet röyhtäykset enää itketä :)
Että ei auta kun odotella että ikä ja aika tekee tehtävänsä ja siihen asti vaan yrittää kaikkensa :whistle: ;)
Tiedän miten turhauttavaa on kun mikään ei auta ja kaikki keinot on kokeiltu mutta vauva vaan itkee :/
Jaksamisia ja voimia, kyllä se siitä =)
 
Marke: turhaan kai sitä tuollaisen takia tuntee itsensä huonoksi äidiksi: eihän kaikkea voi oppia heti. :hug:

Itselläni esikoinen ja täytyy sanoa, että on todella vaikea välillä tietää, mitä tyttö itkee. Kyllä sitä aina jotenkin välillä tunnistaa itkut, mutta etenkin iltaisin en tiedä itkeekö siksi, että haluaa nukkumaan vai siksi, että on nälkä. Monet maidot lämmitetty turhaan, etenkin iltaisin- joskus päivisinkin. Ja sitten aina se, että kuinka paljon lämmittäisi- siinäkin mennään vikaan edelleen, kun yhtäkkiä ei syökään 100ml, mitä yleensä tekee...mutta uskon, että ajan kanssa oppii ja mitäpä siitä, jos vähän virheitä sattuu :). Tsemppiä ja luota vain itseesi, olet varmasti ihan riittävän hyvä äiti vauvallesi :hug: !

Meillä ei päivällä ole selkeää ruoka- eikä unirytmiä, mutta yöllä alkanut jo selkiytymään- tosin siinäkin saattaa olla vähän heittoja, muttei kovin radikaaleja kuitenkaan.

Pepsukka ja Amalia 2kk+5pvä.
 
Kiitokset vastauksistanne! :flower: Eiköhän se tästä tosiaankin pikku hiljaa lähde sujumaan... ainakin paino on noussut tytöllä hyvin, että ei ainakaan nälkää ole joutunut näkemään... =) Yöllä kanssa meillä jo jokseenkin selkeä rytmi, mutta päivällä ei niinkään....

Missä iässä muuten yleensä alotetaan vellien anto? Meillä en saanut 2kk neuvolassa vielä tulevaisuutta varten mitään neuvoja kun oli sijainen paikalla.. noh kuukauden päästä on sitten uusi neuvola että eiköhän sieltä sitten selviä tuokin...

Mukavaa kesää teille!
 
Tuosta vellin antamisesta. ite en ole antanut kummallekkaan lapselle velliä, kun oon vaan tissitelly, ei huoli tuttipulloa. Mutta ystävä kertoi juuri, että vaavi, vajaa 3kk alkoi nukkumaan yöt kokonaan kun sai laihaa velliä iltaisin. :)

Mukavaa kesää myös!
 
Alkuperäinen kirjoittaja marke:
Samalta kuulostaa siis teillä kun meilläkin. Osaatko sä aina heti sanoa että vauva itkee nyt nälkäänsä tai mahaansa? Mä tunnen itsenni kyllä tosi huonoksi kun en sitä oikeen osaa erottaa. Tietenkin tiedän että jos syömisestä on vaikka tunti ja sitte itkee, että eipähän tuo mahaansa itke...

Helpottuukohan tuo edes sitte kun tulee soseet kuvioihin, vai syöntänköhän minä tuota tyttöä 2-4 tunnin välein yhtä kysymysmerkkinä kouluikään asti.... :LOL:

Sitten kun sanotaan, että mahavaivoista kärsiville olisi hyvä pitää kunnon syöttövälit, vähintään kolme tuntia, että ei ole hyvä syöttää usein...mutta pitäiskö toisen sitten antaa vaan huutaa...äh en minä tiedä enää mittään...
just luin jostakin että mahavaivoista kärsiville vauvoille ei tarvi yrittää pidentää syöttövälejä, vaan syöttää aina silloin kun vauva näyttää halukkaalta syömään.
Eli pitäs antaa aikaa vauvalle ja keskittyä vauvan kanssa olemiseen ja yrittää kuunnella ja tutustua rauhassa siihen pieneen ihmiseen..helpommin sanottu kun tehty, varsinkin jos on enempikin tenavia!
Meillä on nyt reilu 2kk ikänen vauva eikä kyllä rytmistä tietoakaan. Noh, ehkä sen verran että yöllä nukkuu pitempiä pätkiä kuin päivällä.. :LOL:
mutta kaikki päivät on ihan erilaisia ; joskus nukkuu koko päivän ja syö n.3tunnin välein ja joskus nukkuu koko päivän vain vartin torkkuja ja syö n.tunnin välein ja lopun ajan huutaa.. :eek:
Kyllä tää tästä! Pikkuvauva-aika on loppujen lopuksi niin lyhyt.
 
Onhan teillä jo sentään jonkilainen rytmi :)
Kyllä sinä osaat lapsesi hyvin hoitaa, älä turhia huoli.
Ja hyvä jos lapsi nukahtaa vaikka itsekseen viltille, nukuttaminen on hankalaa jos ei nukuta, kyllä se uni lopulta korjaa väsyneen.
Velleistä, minä laskisin ne "kiinteisiin" joiden aloitusta suositellaan 4-6 kk iässä. voin olla kyllä ihan metsässäkin.
Täällä rytmit on jotain aika vaihtuvaa, ehkä nyt kun kesälomat miehellä ohi, jotain rytmin tapaista alkaisi kehittyä..Välillä siis päivät menee samalla sapluunalla ja välillä taas höpöks. Ollaan otettu tiettyjä juttuja aina samaan aikaan päivästä suunnilleen (mm laulujen laulaminen mainiosta vauvan vaaka levyltä ja vauvatanssit), niin jos ne vähä rytmittäs päivää.
hyviä helteitä!
 
Älä ota paineita :hug: en mäkään kahden lapsen äitinä tunnu erottavan nälkäitkua juurikaan muista. 2,5kk tytölläni on aikalailla nyt rytmi. Herää 8-9 maissa, touhuaa ja mölisee vieressä aikansa. Hereillä siinä tunnin pari. Imetän ja se sammuu ekoille päikyille.
Sitten herää 12 pintaan. Syömistä, unia ja hereillä oloa muutama tunti. Sitten jää hereille taas n.klo 17-19 välillä. Valvoo 2-4h ja menee yöunille. Herää syömään n.6h kuluttua ekan kerran ja sitten 2-3h päästä pari kertaa.
 

Yhteistyössä