Onko tässä teidän mielestä sopivasti/liikaa/liian vähän lahjoja 5v pojalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä jokainen lapsi saa toivoa kolme lahjaa, jotka minä ja äitini ostamme heille.....lisäksi tulee lahja/t miehen isovanhemmilta ja kummeilta, kunkin omantunnon mukaan! Lapset 5, 3 ja vajaa 2.

[QUOTE="joo";22728975]No minä ajattelin tätä lähinnä siltä kannalta, että 4 noista lahjoista tulee vanhemmilta ja mikä itsestäni hieman "outoa", on se, että suurimmat lahjat tuntuvat tulevan muilta. Itse ajattelen, että lahjat tulee vanhemmilta ja mitä muilta tulee on vain extraa. Mutta kukin tosiaan tavallaan. Kaikkinensa on tietysti riittävä ja rahatilanteen ja mieltymysten mukaan mennään. Jotenkin ymmärsin tämän niin, ettei rahasta tässä olisi kyse.[/QUOTE]

No näin on myös meillä, eikä syy ole se, että olisi tiukkaa taloudellisesti. Isovanhemmat haluavat ostaa sukset, kelkan, mankan, junarataosia jne., niin miksipä minä sanoisin, että ehei, ette muuten osta, kun minä ostan ne. Itse olen nyt sitten ostanut yhden lelukokonaisuuden ja kirjoja.

meillä 5,5v saa
toy story pyyhkeen ja suihkugeelin
naulauspelin
kauko-ohjattavan trukin
päättelypelin
ksylofonin

yhteisenä siskon kanssa wii ja villikissa peli

tiedän,että saa muilta legoja, kynäsetin, cd-levyn ja ehkä jonku dvd:n

Eiköhän tuossa ole leikkikaluja ihan riittävästi kun ottaa huomioon että seuraavaksi saa varmaan synttäreillä ja sitten tulee taas joulu. Ja kun tuo sama määrä meillä tulee kahdelle lapselle ja leluja vuorotellaan, on ihan sairaasti leluja jo siinäkin.

Meillä ei ainakaan tuon enempää tulekaan lahjoja ikin' missään nimessä, sillä mitähän järkeä sitä lelua olisi tänne asuntoon marketin leluhyllyllistä tuoda, kyllä se ilo ja mielikuvitus syntyy vähemmälläkin, ja itseasiassa paremmin syntyykin.

Onkohan kukaan laskenut miten paljon niitä leluja kertyy taloon vuodessa jos kaksikin lasta saa sen 20 lelua per nuppi lahjaksi pelkästään jouluna ja synttärilahjat tuskin jää sen vähemmälle. Kymmenittäin, liki satapäin muoviromua. Tuntuu, että ihan kun sen lapsen tarvitsisi saada leikkiä kaikilla leluilla mitä kaupassa on olemassa, että on sopivasti tekemistä. No saahan siinä vanhemmat istua rauhassa ku lapsilla menee puolivuotta tutustua lahjakasaan.

Ymmärrän jotenkuten jos paketissa on jotain vaatettakin :D Mun mielestä monen äidin kannattaisi hakea apua siihen ostoriippuvuuteen, mistä se lelujen ostelu kertoo.

Mitä 5-vuotias tekee Muumiläppärillä?? Onko erityislapsi?

:laugh:

Muumiläppäri ei mun mielestä ole oikein mistään kotoisin, eikä todellakaan ole alle 5 vuotiaan vekotin.
Vai moniko alle 5 v tietää mikä on sanan Gaselli, ensimmäinen vokaali?

Mulla menee siihen koneeseen hermot, toistaa ja jankuttaa se mies koneessa kokoajan.
Jos joku lasten läppäri on hyvä niin Fisher Pricen läppäri.
Sillä lapsi jopa oppii jotain ja se on hyvä noin 3+ lapselle.

Meiltä löytyy jos mitäkin läppäriä ja ehdoton on tuo Fisherin.

Lapsi 5v: "Äiti, mä haluisin tosi kovasti lahjaksi sellasen kivan muumi-tietokoneen, se olis mun hartain lahja".

Äiti: "Voi lapsikulta, älä semmosia vauvojen nössöleluja toivo, ei me semmosta sulle hankita. Sehän on ihan naurettava noin isolla pojalla! 5-vuotiaiden ei kuulu pitää enää muumeista. Niille kuuluu nauraa. Sen sijaan me ostetaan sulle Bakugan-räiskintäpeli pleikkarille ja Tähtien sota-peli niin saat vähän tuntumaa siitä millasessa maailmassa 5v kollien kuuluu elää. No niin, kirjoitetaanpa tähän joulupukin kirjeeseen että toivot mahdollisimman hurjaa peliä ja pleikkarin sen pelaamiseen".

Muumiläppäri ei mun mielestä ole oikein mistään kotoisin, eikä todellakaan ole alle 5 vuotiaan vekotin.

Mulla menee siihen koneeseen hermot, toistaa ja jankuttaa se mies koneessa kokoajan.

Mun lapsi oppi kirjoittamaan ja lukemaan 4v ton muumitietokoneen avulla :)

[QUOTE="vieras";22728887]Meiltä:
- Muumiläppäri (toive)
- Kynätarvike/askartelusetti
- Pikkulegoja, peruspalikoita semmonen muoviboksi
- "teisteluhamsteri", mikä lie olikaan nimeltään, pitää ääntä ja juoksee ja tälle hamsterille pieni pesä

Lisäksi saa toisilta isovanhemmilta Lego lentokentän ja toisilta jääkiekkomailan ja kiekon, toisilta kummeilta saa vaatteita ja toisilta muovisia dinonluita pienen paketin + muovisen dinosauruksen.

En osaa yhtään hahmottaa onko tää sellainen keskiverto mitä nykylapsi saa vai enemmän vai vähemmän?

Meillä on lisäksi vauva ja hän nyt saa mitä saa, vaatteita ym. Ei niistä ymmärrä vielä mitään (on 1,5 kk).[/QUOTE]

Moikka!

Toivottavasti kaikki lapset saavat raittiin joulun, ja leppoisaa yhdessäoloa perheensä kanssa! :)

Sopivasti lahjoja =) Mun mielestä on tosi hienoa, että nykyään on taas herätty siihen, että niitä lahjoja ei tarvi olla 20kpl per naama, vaan muutama oikein toivottu riittää =) Hauskaa joulua teille!

Voi apua, onhan Muumi -läppärissä nyt muitakin toimintoja kuin tuo vokaali -juttu. :D Meillä 2v10kk tykkää erityisesti numeroiden ja kirjainten nimeämisestä "paina r niinkuin ruoho". Vokaalijuttu tullee sitten myöhemmin.

Varmaan ihan sopivasti. Meillä samanikäinen, tai no kohta 6v. saa noin 28 pakettia + isovanhempien lahjat päälle. Siinä on mukana arvokkaampaa ja sitten pientä kivaa. Jokainen tyylillään.

Tai siis ne joilla lapsia saa enempi kuin 20 pakettia niin onko ainoa lapsi? Tai ei ole kummilapsia tms. joille ostetaan myös lahjoja? Meillä kun lahjoja ostetaan kahdelle lapselle, näiden kolmelle serkulle ja vielä kahdelle kummilapselle, niin ei todellakaan ole varaa ostaa kaikille (tai edes omille) hirveän montaa lahjaa, eikä minusta tarvitsekaan, jotta osaavat lapset nauttia niistä mitä saivat. Laskeskelin tuossa että meillä taitaa molemmat lapset saada reilu 10 pakettia per nenä.

siis noihan opettaa näköjään kirjaimia ja kirjoittamista, ja sitä kautta lukemista. ja ilmeisesti nykyään kaikilla lapsilla on noita läppäreitä?

Meidän lapset taitavat olla sitten neroja, kun ovat selvinneet ilman ainoatakaan lukemaan ja laskemaan opetteluläppäriä ja silti tulee koulussa kiitettäviä?

[QUOTE="vieras";22729269]Eiköhän tuossa ole leikkikaluja ihan riittävästi kun ottaa huomioon että seuraavaksi saa varmaan synttäreillä ja sitten tulee taas joulu. Ja kun tuo sama määrä meillä tulee kahdelle lapselle ja leluja vuorotellaan, on ihan sairaasti leluja jo siinäkin.

Meillä ei ainakaan tuon enempää tulekaan lahjoja ikin' missään nimessä, sillä mitähän järkeä sitä lelua olisi tänne asuntoon marketin leluhyllyllistä tuoda, kyllä se ilo ja mielikuvitus syntyy vähemmälläkin, ja itseasiassa paremmin syntyykin.

Onkohan kukaan laskenut miten paljon niitä leluja kertyy taloon vuodessa jos kaksikin lasta saa sen 20 lelua per nuppi lahjaksi pelkästään jouluna ja synttärilahjat tuskin jää sen vähemmälle. Kymmenittäin, liki satapäin muoviromua. Tuntuu, että ihan kun sen lapsen tarvitsisi saada leikkiä kaikilla leluilla mitä kaupassa on olemassa, että on sopivasti tekemistä. No saahan siinä vanhemmat istua rauhassa ku lapsilla menee puolivuotta tutustua lahjakasaan.

Ymmärrän jotenkuten jos paketissa on jotain vaatettakin :D Mun mielestä monen äidin kannattaisi hakea apua siihen ostoriippuvuuteen, mistä se lelujen ostelu kertoo.[/QUOTE]

Jos vanhemmat ajattelisivat itseään, niin tuskin ostaisivat kauheaa lahjakasaa. Mitä enemmän romua, sitä enemmän työtä. Siivoamista ja järjestelyä ja sitä suurempi kämppä tarvitaan sen paskan säilömiseen.

[QUOTE="hih";22732373]siis noihan opettaa näköjään kirjaimia ja kirjoittamista, ja sitä kautta lukemista. ja ilmeisesti nykyään kaikilla lapsilla on noita läppäreitä?

Meidän lapset taitavat olla sitten neroja, kun ovat selvinneet ilman ainoatakaan lukemaan ja laskemaan opetteluläppäriä ja silti tulee koulussa kiitettäviä?[/QUOTE]

Olen minäkin aikoinani oppinut lukemaan nelivuotiaana ilman Muumi -läppäriä. Koulussakin tuli lukematta kiitettäviä. Ajat kuitenkin muuttuvat, you know, joten mitäpä haittaa siitä on jos lapsella on leluna leluläppäri?

Yhteistyössä