Onko tässä teidän mielestä sopivasti/liikaa/liian vähän lahjoja 5v pojalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meiltä:
- Muumiläppäri (toive)
- Kynätarvike/askartelusetti
- Pikkulegoja, peruspalikoita semmonen muoviboksi
- "teisteluhamsteri", mikä lie olikaan nimeltään, pitää ääntä ja juoksee ja tälle hamsterille pieni pesä

Lisäksi saa toisilta isovanhemmilta Lego lentokentän ja toisilta jääkiekkomailan ja kiekon, toisilta kummeilta saa vaatteita ja toisilta muovisia dinonluita pienen paketin + muovisen dinosauruksen.

En osaa yhtään hahmottaa onko tää sellainen keskiverto mitä nykylapsi saa vai enemmän vai vähemmän?

Meillä on lisäksi vauva ja hän nyt saa mitä saa, vaatteita ym. Ei niistä ymmärrä vielä mitään (on 1,5 kk).

Mielestäni tarpeeksi. Meillä aina ostetaan illä tavoin, että saavat jotain toivomaansa ja sitten jotain tarpeellista. Yleensä itse ostamme sen kaksi pakettia omille.

[QUOTE="vieras";22728897]Ihan tarpeeksi mun mielestäni, mutta suhteellisen vähän yleisen käsityksen mukaan.[/QUOTE]

Kuten myös mun mielestä. Mut meillä annetaankin paljon lahjoja, tarpeettoman paljonkin ehkä joskus. Mun mielestä siis ilman noita kummi- ja muita lahjoja olisi melko vähän. Tollaisenaan sopivasti. Tähän mielipiteeseen vaikuttaa toisaalta sekin, etten minä tiedä etukäteen mitä kummeilta tai mummoilta tulee. Toiveita on joillekin esitetty, muttei kaikille eikä ne kaikki aina täyty.

Mun mielestä tuossa on todella paljon. Siis ihan uskomatonta et jonkun mielestä toi on vähän =OOOO

Ihan hillitön läjä leluja ja muuta. Mihin te oikeen pistätte kaiken kun joka joulu ja synttäreinä tulee lisää?

[QUOTE="vieras";22728915]Mielestäni tarpeeksi. Meillä aina ostetaan illä tavoin, että saavat jotain toivomaansa ja sitten jotain tarpeellista. Yleensä itse ostamme sen kaksi pakettia omille.[/QUOTE]

Näin meilläkin. Ja sen tietää että jahka toi 3v avaa paketista sen hartaimman toiveensa ni kaik muu jää vaik paketteja ois 20...Turha edes hankkia kauheasti.

No minä ajattelin tätä lähinnä siltä kannalta, että 4 noista lahjoista tulee vanhemmilta ja mikä itsestäni hieman "outoa", on se, että suurimmat lahjat tuntuvat tulevan muilta. Itse ajattelen, että lahjat tulee vanhemmilta ja mitä muilta tulee on vain extraa. Mutta kukin tosiaan tavallaan. Kaikkinensa on tietysti riittävä ja rahatilanteen ja mieltymysten mukaan mennään. Jotenkin ymmärsin tämän niin, ettei rahasta tässä olisi kyse.

[QUOTE="joo";22728975]No minä ajattelin tätä lähinnä siltä kannalta, että 4 noista lahjoista tulee vanhemmilta ja mikä itsestäni hieman "outoa", on se, että suurimmat lahjat tuntuvat tulevan muilta. Itse ajattelen, että lahjat tulee vanhemmilta ja mitä muilta tulee on vain extraa. Mutta kukin tosiaan tavallaan. Kaikkinensa on tietysti riittävä ja rahatilanteen ja mieltymysten mukaan mennään. Jotenkin ymmärsin tämän niin, ettei rahasta tässä olisi kyse.[/QUOTE]

Meillä ainakin vanhempien on "luovuttava" lahjojen ostamisesta, kun lahjomassa ovat parit isovanhemmat, yksi isomummu ja muutamat ystäväperhekin. Nytkin totean että ei millään taideta päästä mun toivomaan alle kymmenen lahjan määrään. Melkein pitäisi olla ostamatta mitään vai pitäisikö kieltää isovanhempia lahjomasta että itse voisi ostella joululahjoja? Nyt on yksi paketti tulossa meiltä ja ukko vaatii lisäksi ottamaan muutaman varastossa olevan kirjan mukaan.

[QUOTE="joo";22728975]No minä ajattelin tätä lähinnä siltä kannalta, että 4 noista lahjoista tulee vanhemmilta ja mikä itsestäni hieman "outoa", on se, että suurimmat lahjat tuntuvat tulevan muilta. Itse ajattelen, että lahjat tulee vanhemmilta ja mitä muilta tulee on vain extraa. Mutta kukin tosiaan tavallaan. Kaikkinensa on tietysti riittävä ja rahatilanteen ja mieltymysten mukaan mennään. Jotenkin ymmärsin tämän niin, ettei rahasta tässä olisi kyse.[/QUOTE]

Mä sain lapsena vanhemmiltani yhden lahjan ja loput tuli sukulaisilta. Niitä paketteja oli ihan riittävästi Tämä muuten just sen takia että sukulaiset halus nimenomaan ostaa lahjoja ja vanhemmat puolestaa välttää kauheita lahjakasoja. Yleensä se toivotuin/kallein lahja oli siis vanhemmilta. Eikä siinä kyllä rahan puutteesta ollut kyse vaan tavarahysterian välttämisestä.

Ap, tossa on just sopivasti lahjoja ja ilmeisesti toivottua ja tarpeellista:)

ihan sopivasti, nykyään annetaan ihan liikaa lahjoja ja sit on lapsparat ihmeessä sen leluröykkiön kanssa kun ei tiedä millä leikkis. ja jos pienestä pitäen totutetaan hirveeseen tavaramäärään niin lapsi vaatii sitä aina eikä opi arvostamaan tavaroita.

Mä sain lapsena vanhemmiltani yhden lahjan ja loput tuli sukulaisilta. Niitä paketteja oli ihan riittävästi Tämä muuten just sen takia että sukulaiset halus nimenomaan ostaa lahjoja ja vanhemmat puolestaa välttää kauheita lahjakasoja. Yleensä se toivotuin/kallein lahja oli siis vanhemmilta. Eikä siinä kyllä rahan puutteesta ollut kyse vaan tavarahysterian välttämisestä.

Ap, tossa on just sopivasti lahjoja ja ilmeisesti toivottua ja tarpeellista:)

Oukkei. Ymmärrän ton kannan. No, meillä onkin jo mun olessa lapsi aina lahjottu runsaasti jouluna :laugh: Leluja saikin käytännössä vain jouluna ja synttärinä. Ja joululahjoissa paljon myös pikkulahjoja tyyliin yksi shampoopullo tai suklaalevy.

No ne leikkiläppärit on yleensä tarkoitettu jo lähemmäs kouluikää oleville :D Meidän 2v saa nyt sellasen ku mummu välttämättä tahto sen ostaa :D Kyllä se sitten ajan kanssa jotain sillä tekee... Antakaa lasten olla lapsia leikkeineen, ulkoiluineen jne. Mieluummin 5v muumiläppäri kuin antaa olla tietokoneella... Surullista, että joillakin lapsilla vanhemmat eivät anna olla lapsia vaan jo opetetaan, että 5v on jotain vikaa jos ostetaan muumiläppäri...

Ihan soppelisti lahjoja.
Ja meillä myös 5v saa muumiläppärin. Ja tiiän, että se on mieluinen!! Paljon mieluummin mä annan pojan leikkiä sillä kun istua tuijottamassa tv / istua tietokoneella.
Annetaan lasten olla lapsia riittävän pitkään...

No ne leikkiläppärit on yleensä tarkoitettu jo lähemmäs kouluikää oleville :D Meidän 2v saa nyt sellasen ku mummu välttämättä tahto sen ostaa :D Kyllä se sitten ajan kanssa jotain sillä tekee... Antakaa lasten olla lapsia leikkeineen, ulkoiluineen jne. Mieluummin 5v muumiläppäri kuin antaa olla tietokoneella... Surullista, että joillakin lapsilla vanhemmat eivät anna olla lapsia vaan jo opetetaan, että 5v on jotain vikaa jos ostetaan muumiläppäri...

Näinpä juuri. Surullista tosiaan, että pitää olla aikuinen liian aikaisin. Meillä tyttö sai Muumi-läppärin kaksivuotislahjaksi ja tykkää kovasti touhuta sillä. Aluksi soitteli siitä kappaleita, mutta nykyisin tykkää eniten niistä kirjain -jutuista. On siinä kuitenkin paljon kaikenlaista haastetta vielä edessä.

Ap:n kysymykseen; ihan riittävästi on lahjoja, lelupuolta minun makuuni jopa liikaa. :)

[QUOTE="liisa";22728921]Ei ainakaan vähän! Meillä poika 2,5 v saa muistipelin, palapelin ja yöpuvun.
Nuorempi 1v saa junarataan paloja ja veturin. Lisäksi papalta jonkin bodyn.[/QUOTE]

tässä on tosi kurjaa tuon 2,5 v lahjat, ei yhtään ns varsinaista lelua jolla aloittaa leikki jouluna. pienempi saa sentään veturin

Iso lelukasa ei ole kiva, mutta ei se säälittävän pienikään

Yhteistyössä