Onko tasapainosi hyvä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelee

Vieras
Olen ihmetellyt, kun yksi tuttuni aina kauhistelee, jos joku kiipeää jakkaralle tavaroita ylähyllyiltä hakiessa. Hän myös pelkää portaissa kävelyä, varsinkin alaspäin, ja pitää aina kiinni kaiteesta. Onko tällainen kovinkin epänormaalia käytöstä? Vai onko huonoon tasapainoon syynä kenties tuttavan ylipainoisuus. Liikunnallinen hän ei ainakaan ole.

Minulla ei ainakaan ole koskaan ollut mitään tasapaino-ongelmia. Kiipeän jakkaroille ja kävelen portaat ilman tukea aivan huoletta. Olen tanssija, joten tasapainoni saattaa ollaa normaalia parempi. Kertokaa nyt normi-ihmiset, missä menee raja huonolle tasapainolle.

Tasapainolaudan pidän suorassa kevyesti, mutta portaissa pidän aina kaiteesta ja jakkaralle kiipeän vain äärimmäisessä hädässä. Polvivaiva ei tykkää portaista ja en halua kieriä alas jos polvi yhtäkkiä muljahtaakin. Jakkaralle taas en kiipeä ärsytyksen, matalan verenpaineen ja korkean paikan kammon takia. Mä olen ylipainoinen, mutta liikunnallinen.

No mun appiukko sanoo että hyvään tasapainoon tarvitaan lihaksia..mulla on huono lihastilanne ja joogassa oli alkuun tosi vaikeita tasapainoharjoitukset. Muta parempaan menee kokoajan.

Mutta siis lihavuudesta huolimatta olen jakkaroille noussut(raskausaikana niinkin paljon siivosin yläkaappeja että anoppia hirvittti :D) ja portaita kävellyt ilman tukea.

Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa korkean paikan kammolta, asia ei liity luultavasti mitenkään lihavuuteen. Minulla on keskimääräistä vähemmän pelkoa korkeita paikkoja kohtaan, mutta kyllä esim. harjakatolla olo hieman pelottaa.

Itselläni on varmaan keskivertoa huonompi tasapaino, erityisesti se korostuu silloin kun lihaskunto on heikompi.

Mikä tuohon sitten vaikuttanee... Ainakin minulla on todella yliliikkuvat nivelet, niin että polvien ja lonkkien kanssa on ollut ongelmia jo ihan lapsuudesta asti, iso leikkus tehty kun täytin 18v jne. Ylipainoa ei ole ollut ennen kuin nyt yli 30v iässä (siis paino normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla), lapsena ja pitkälle nuoruuteen olin ns. liiankin hoikka, aikuistumisen myötä normaalipainoinen (painoindeksin mukaan siis normaalipainon alarajoilla) eli ylipainon en näe vaikuttaneen tuohon.

Lisäksi olen aina ollut hirveän varovainen noissa motorisissa jutuissa, en huvipuistoissakaan uskalla mennä moniinkaan laitteisiin jne. Minulla on kaksi autistista lasta ja kun olen tuota tyttöä ja hänen liikkumistaan seurannut niin näen siinä paljon samaa mitä itsessäni oli lapsuudessa.

Yhteistyössä