Onko tämä teistä ihan normaalia vai jo anoreksiaan viittaavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaverin laihdutus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaverin laihdutus

Vieras
Kaverini on aina ollu terve ja hyvinvoiva nainen, muutaman vuoden aikana on tullut muutamia kiloja lisää, mutta on normaalipainoinen, naisellinen. Hän on 172cm pitkä ja painoi 74kg eli ihan normaali, sitten aloitti laihduttamisen. No, ei tarvetta, mutta aloitti kuitenkin.

Ensin putosi 69:ään kiloon ja miehensä kanssa vakuuttelimme, että on oikein hyvä, muotoja saa olla ja on oikein hyvän painoinen ja näköinen. Sitten laihtui lisää, paino 65kg, nyt paino 59kg ja on aika laiha. Hänellä atleettinen ruuminrakenne, joten 70 kg ei olisi liikaa. Nyt lihakset näkyvät miltei rasvattomina ja posket lommolla. Näyttää nykyään ihan teinitytöltä, peppu hävinnyt, samoin rinnat...

Mitä mieltä?

No, hänen painonsa on nyt aivan normaali, eikä edes alarajoilla. Olet varmaan vain tottunut pulleampiin ihmisiin. Anna hänen olla.

74 kiloisena hän on lievästi lihava BMI:n mukaan. Eiköhän hän itse tiedä parhaiten oman olonsa.

Nykyisin ihmiset ovat paksumpia kuin ennen ja siksi siihen ollaan totuttu. Tietenkään kaikkiin ei mitkään indeksit päde, mutta jos toinen on normaalipainon rajoissa, niin miksi siihen pitää kaverin mennä puuttumaan? Tungettelavaa! (ja vaikka ei oliskaan normaalipainon rajoissa, niin ei se ole muiden asia!)

enpä menis huolestumaan jos ei näännytä itteensä olemalla syömättä/oksenna.
vielä hän on ihan normaalipainoinen vaikka hoikka olisikin. jos paino rupee vielä laskeen niin voihan sitä seurata. jos tiiät painon noin tarkkaan niin on tainnut sen sulle kertoa? jos ihminen sairastaa syömishäiriöö niin ei kerro laihdutuksesta eikä ainakaan painoaan. tai en mä ainakaan oo kellekkää kertonu. ympäripyöreitä vastauksia vain.

[QUOTE="vieras";22856102]Aika selkeästi anorektikko.[/QUOTE]

10 vielä lisää painoa pois niin sitten vasta voisi alkaa puhua anorektikosta... Nyt noilla mitoilla on hoikka/laiha mutta ei tosiaan mikään anorektikko!

Se onko joku anorektinen ei kyllä välttämättä näy vielä painoindeksissä. Miten suhtautuu itseensä ja ruokaan jne. Onko tämä jatkuvaa vai vain oikeasti henkilö tykkää itsestään tässä painossa.

no just!Mun eki mieli iskee mun siskoo otsaan ku käytii siel.Tarjolla oli lihapastejoita joita se tyrkytti oikee,sanoin et ei kiitos ku laihdutan,mies onneks otti.sisko siin sit et hänenki pitäs laihduttaa ku ennen paino 47 kg ja nyt 51,,,pituuttaa rouval 164 cm...ja mulla ylipainoo kuitenki 10 kg ja tää alkaa puhuu tollasii =(

Juu se on sellaista aikuisiän anoreksiaa, kun aikuisiällä laihtuu normaalipainoiseksi tai hoikaksi. Tosin sairaus ei ole laihtuneen päässä vaan joidenkin ihmisten silmässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vähä pyöreä;22856255:
no just!Mun eki mieli iskee mun siskoo otsaan ku käytii siel.Tarjolla oli lihapastejoita joita se tyrkytti oikee,sanoin et ei kiitos ku laihdutan,mies onneks otti.sisko siin sit et hänenki pitäs laihduttaa ku ennen paino 47 kg ja nyt 51,,,pituuttaa rouval 164 cm...ja mulla ylipainoo kuitenki 10 kg ja tää alkaa puhuu tollasii =(

Ei sen pitäis sua haitata, jos siskosikin haluaa laihduttaa, eihän ne hänen laihduttamat kilot sulle tule.
Kyllä 4 kilon nousu noin hoikkana tuntuu siskostasi varmasti isolta, se voi esim aiheuttaa sen, etteivät vanhat housut mahdu enää päälle. Saahan hän takaisin vanhoihin mittoihinsa haluta, ei siinä mitään väärää ole.

Nykyisin ihmiset ovat paksumpia kuin ennen ja siksi siihen ollaan totuttu. Tietenkään kaikkiin ei mitkään indeksit päde, mutta jos toinen on normaalipainon rajoissa, niin miksi siihen pitää kaverin mennä puuttumaan? Tungettelavaa! (ja vaikka ei oliskaan normaalipainon rajoissa, niin ei se ole muiden asia!)

Totta! Nuoret äidit ovat niin pyöreitä ja michelinit vyötäröllä. Eilen tuli bussiin viereeni pienen lapsen kanssa nuori nainen. Voi kuinka oli 'iso' ja ne jalat. Tilaa täytyi oikein antaa, että mahtui istumaan.
Kaikki tahtovat olla niin jykeviä ja paljon massaa, että normipainoista sanotaan laihaksi.
Toki isoja on vanhemmissakin mutta että nuoret jo. Tuntee itsensä ihan hiirulaiseksi.

[QUOTE="NOh";22856164]Se onko joku anorektinen ei kyllä välttämättä näy vielä painoindeksissä. Miten suhtautuu itseensä ja ruokaan jne. Onko tämä jatkuvaa vai vain oikeasti henkilö tykkää itsestään tässä painossa.[/QUOTE]

Ainakaan 70 kiloisena ei tykännyt itsestään, vaikka oli silloin kaunis nainen. Lietsoi itselleen ilmeisesti jonkinlaisen itseinhon, kun jossain vaiheessa ei syönyt enää mitään herkkuja, joita ennen rakasti.

[QUOTE="vieras";22856569]No, nyt on ihan sopivassa painossa. Tuosta jos alkaa vielä laihtumaan, niin sitten kiinnittäisin huomiota.[/QUOTE]

Siis millä ihmeen oikeudella ihmisten pitäisi kytätä kaverin painoa? Bmi tolla on 19 ja risat. Se ei ole edes alarajalla vielä!

[QUOTE="eee";22856389]Ei sen pitäis sua haitata, jos siskosikin haluaa laihduttaa, eihän ne hänen laihduttamat kilot sulle tule.
Kyllä 4 kilon nousu noin hoikkana tuntuu siskostasi varmasti isolta, se voi esim aiheuttaa sen, etteivät vanhat housut mahdu enää päälle. Saahan hän takaisin vanhoihin mittoihinsa haluta, ei siinä mitään väärää ole.[/QUOTE]

Niinpä. Ennenkuin alkaa ostelee isompia vatteita, muutamankin kilon nousu tuntuu juuri vaatteissa. Ei siihen niin vaakaa tai peiliä tarvita.
Kun alkaa ostelemaan isompia vaatteita, on peli menetetty.

Yhteistyössä