Onko tämä teidän mielestä vitt*ilua? (Erään ihmisen käytöksestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerttu.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kerttu.

Vieras
Miehen ystävä kutsuu minua nimellä, jolla minua on kutsuttu lapsena/teininä. Ei ikinä sen jälkeen. En pidä nimestä ollenkaan, se tuo mieleen erittäin ikäviä muistoja. Aivan KAIKKI kutsuvat minua Kertuksi, tämä kyseinen mies Kerstineksi. Kerstin on ristimänimeni, jonka olen itse muuttanut lukioaikoina Kertuksi. Olen tutustunut ko. mieheen oman puolisoni kautta aikuisena, joten hän ei ole minua tuon nimisenä tuntenut, mutta on jostakin saanut kuulla/tietää, että se on joskus ollut nimeni.

Mieheni puhuttelee minua Kertuksi, mutta tämä hänen kaverinsa jopa häissämme (!!) puheessaan käytti Kerstineä. Koen sen veetuiluna. Nykyään hänen vaimonsa käyttää samaa nimeä ja sekin tuntuu aika ikävältä. Olen joskus sanonut, että hei, Mikko, olen Kerttu, kaikki kutsuvat mua Kertuksi - käytä säkin sitä. Mutta ei. En ymmärrä tätä - MIKSI hän haluaa tehdä asiasta tällaisen?! Ei pidä minusta? Mustasukkainen miehestäni eli ystävästään? Jotain hampaan kolossa?

Tekee mieli jättää kokonaan olematta tekemisissä heidän kanssaan :( Mitä ihmettä sanoisin / tekisin että tuo käytös loppuisi??!

On kyllä melko erikoista, jotain tuossa on.

Mut tässä mun neuvo: Kysy häneltä miksi hän tekee niin, ja selitä myös nimenvaihtosi hänelle. Kerro, että vanha nimesi tuo ikäviä muistoja, ja se on syy miksi nimesi on nykyään VIRALLISESTIkin Kerttu.

Minä kutsun yhtä sukulaistyttöä hänen oikealla nimellä. Lempinimi kun on niin lässynlässynpaska että. Hänen oikea nimi on kylläkin ihan tavallinen, ja siitä väännetty lempinimi aivan älytön.

Voisin esim. sanoa että otatko Jaana kahvia, sen sijaan että sanosin: otatko Janskuli kahvia.

Enkä vittuile tuolle k.o tytölle.

Tiedän pari ihmistä, jotka käyttää usein jotain ihmeellisiä nimiä toisista. Ei kaikista, mutta joistakin. Esimerkiksi eräälle ihmiselle, joka muutti nimeään, nämä keksivät sellaisen väännöksen jossa yhdistyy molemmat nimet. Ehkä ne tyypit on luonteeltaan vähän sellaisia naljailijoita, mutta eivät kuitenkaan tee sitä ilkeyttään tai loukatakseen, sietävät aika huonoa huumoria myös silloin kun se kohdistuu heihin itseensä :D

Voihan tuo olla ihan ilkeilyäkin (onko sulla mitään muuta syytä olettaa, ettei se pitäisi sinusta?), mutta sinuna kysyisin suoraan, ja sanoisin, että musta tuntuu pahalta että hän käyttää vanhaa nimeäni, ja tää nimiasia on mulle tärkeä. Ehkä se on vaan joku omituinen päähänpinttymä sillä (esimerkiksi tykkää vanhasta nimestäsi enemmän?), eikä ole tarkoittanut loukata :)

Tunsivatko he sinut lapsena? Vanhat nimet jäävät helposti elämään. Mun miestäni on lapsena kutsuttu 2-osaisella nimellä. Oikeasti nimi on vain eka osa siitä. Vielä nyt keski-iässä monet kutsuvat häntä lapsuuden nimellä ihan vain vanhasta tottumuksesta.

Kysy ihan suoraan seuraavalla kerralla "miksi kutsut minua Kerstiniksi kun nimeni on Kerttu ja olen jo pyytänyt että kutsut minua Kertuksi"? Älä jää selittelemään, älä kysele monimutkaisemmin, älä hermostu.. ihan vain simppeli miksi -kysymys ja sitten jäät odottamaan vastausta. Jos ei tuostakaan vielä tokene niin sinuna voisin jopa keksiä ko henkilöille jotkut ihan omat nimensä ja alkaa heitä kutsumaan niillä. Mitä vittumaisemmat, sen parempi.. Joillakin vain on niin paska huumorintaju että se menee jo kiusaamisen puolelle, ja silloin vain oma lääke auttaa.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
[QUOTE="Jklö";29228234]Tunsivatko he sinut lapsena? Vanhat nimet jäävät helposti elämään. Mun miestäni on lapsena kutsuttu 2-osaisella nimellä. Oikeasti nimi on vain eka osa siitä. Vielä nyt keski-iässä monet kutsuvat häntä lapsuuden nimellä ihan vain vanhasta tottumuksesta.[/QUOTE]

No kun eivät todellakaan tunteneet. Aikuisena tutustuimme mieheni kautta. SEhän tässä juuri oudoksuttaakin! Heillä ei ole ko. nimeen mitään kytköksiä, ovat kuulleet sen jostain "juoruna" - minä olin ollut Kerttu jo vuosikaudet kun me tapasimme.

No kun eivät todellakaan tunteneet. Aikuisena tutustuimme mieheni kautta. SEhän tässä juuri oudoksuttaakin! Heillä ei ole ko. nimeen mitään kytköksiä, ovat kuulleet sen jostain "juoruna" - minä olin ollut Kerttu jo vuosikaudet kun me tapasimme.

Jospa ajattelevat kunnioittavansa sinua kun käyttävät oikeaa nimeäsi. Ei heillä sitten ilmeisestikään ole mitään tietoa siitä että nimestäsi on sinua kiusattu. Kyllä ihmiset kai yleensä olettavat että oma nimi on ok sen kantajalle.

Jospa ajattelevat kunnioittavansa sinua kun käyttävät oikeaa nimeäsi. Ei heillä sitten ilmeisestikään ole mitään tietoa siitä että nimestäsi on sinua kiusattu. Kyllä ihmiset kai yleensä olettavat että oma nimi on ok sen kantajalle.

Mutta kun sepä se, sehän EI OLE minun OIKEA nimeni! Oikea nimeni on Kerttu - virallisissa kirjoissa ja papereissa, ollut jo viimeiset lähes 15 vuotta! Mitä kunnioittamista se sitten on, tuo ei oikein kuulosta loogiselta syyltä miltään kantilta ajateltuna.

Mun miehen nimi on Keijo, häntä kaikki kutsuu Kepaksi. Eräs miehen kaverin vaimo kutsuu kuitenkin aina Keijoksi, mikä kuulostaa tosi typerältä, koska mies ei itse pidä nimestään ollenkaan. Samaa ihmettelen kuin aapee. Miksi pitää kutsua oikealla nimellä, jos ihan kaikki muut ihmiset kutsuvat lempinimellään johon ihminen itse on tottunut? Aapeen tapauksessa vielä eri tilanne, koska hän on vaihtanut koko nimensä pois.

Sanoisin suoraan, mutta kohteliaasti, että kyseisen nimen käyttäminen loukkaa minua ja pyytäisin käyttämään sitä Kerttua. Ainakin vaimolle voit vaikka kahden kesken ihan avautuakin aiheesta, voi olla, ettei hän edes ole ajatellut asiaa. Jos ei menisi läpi niin aina voit alkaa puhutella tuota ihmistä vaikka "Jalmariksi" jos ymmärtäisi vihjeen..

Lisään vielä, että eräs tyttö oli luokkakaverini koko ala-asteen ajan, ja monen vuoden jälkeen olimme taas samalla luokalla. Hän oli vaihtanut tuolloin etunimensä kokonaan, ja vaikka pari lipsahdusta minulta tuli, niin AINA kutsuin häntä hänen uudella nimellään ja pahoittelin kun vanha nimi lipsahti.

Että vaikka ensimmäinen viestini oli "tuollainen", niin ehdottomasti kunnoitan kyllä ihmisten oikeita nimiä nimenvaihdoksen jälkeenkin.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="wieras";29228324]Mun miehen nimi on Keijo, häntä kaikki kutsuu Kepaksi. Eräs miehen kaverin vaimo kutsuu kuitenkin aina Keijoksi, mikä kuulostaa tosi typerältä, koska mies ei itse pidä nimestään ollenkaan. Samaa ihmettelen kuin aapee. Miksi pitää kutsua oikealla nimellä, jos ihan kaikki muut ihmiset kutsuvat lempinimellään johon ihminen itse on tottunut? Aapeen tapauksessa vielä eri tilanne, koska hän on vaihtanut koko nimensä pois.[/QUOTE]

Nuo kasarilempinimet on kyllä niiiin kamalia...ymmärrän hyvin että joku kutsuu häntä Keijoksi.

Ei tossa nyt oletettavasti ole mitään erityistä syytä, kunhan vaan sattuu jotenkin tykkäämään alkuperäisestä nimestäsi. Mulla on tapana kanssa joskus kutsua kavereitani huvin vuoksi pidennetyillä nimillä, Eve-Eveline, Kati-Katariina, Katja-Katjushka, Lissu-Lisbeth, Marja-Marleena ja nyt kun mietin niin useampi on kommentoinut pitävänsä kivana tätä tapaa. Ehkä miehesi ystävä ei ole hahmottanut että et todellakaan pidä alkuperäisestä nimestäsi.

Ihan selkeästi sinuna ilmottaisin seuraavan kerran että ole kiltti, älä käytä tuota nimeä , en voi sietää sitä ja se tuo ikäviä muistoja mieleen. Niin että vaimokin kuulee. Jos sen jälkeen yhä jatkaa niin voitkin alkaa kutsua häntä itseään juuri sillä nimellä mikä siinä hetkessä osuvalta tuntuu ja uskon että sulle tulee parikin nasevaa nimitystä mieleen... ;)

Oletko sanonut kaiken tämän heille?

Olen sanonut: Hei, olen Kerttu, hauska tavata.
Ja olen sanonut: Mikko, kutsua minua Kertuksi kuten kaikki muutkin tekevät.
Lisäksi hän kuulee koko ajan miten KAIKKI MUUT todella kutsuvat minua Kertuksi, myös mieheni eli hänen ystävänsä.

Ei mene perille. En tiedä miten muut ihmiset itsensä esittelevät, että heitä kykenee kutsumaan oikeilla nimillään.

Alkuperäinen kirjoittaja Selkeyttä;29228376:
Ei tossa nyt oletettavasti ole mitään erityistä syytä, kunhan vaan sattuu jotenkin tykkäämään alkuperäisestä nimestäsi. Mulla on tapana kanssa joskus kutsua kavereitani huvin vuoksi pidennetyillä nimillä, Eve-Eveline, Kati-Katariina, Katja-Katjushka, Lissu-Lisbeth, Marja-Marleena ja nyt kun mietin niin useampi on kommentoinut pitävänsä kivana tätä tapaa. Ehkä miehesi ystävä ei ole hahmottanut että et todellakaan pidä alkuperäisestä nimestäsi.

Ihan selkeästi sinuna ilmottaisin seuraavan kerran että ole kiltti, älä käytä tuota nimeä , en voi sietää sitä ja se tuo ikäviä muistoja mieleen. Niin että vaimokin kuulee. Jos sen jälkeen yhä jatkaa niin voitkin alkaa kutsua häntä itseään juuri sillä nimellä mikä siinä hetkessä osuvalta tuntuu ja uskon että sulle tulee parikin nasevaa nimitystä mieleen... ;)

Toimi näin sitten seuraavalla kerralla.

[QUOTE="wieras";29228324]Mun miehen nimi on Keijo, häntä kaikki kutsuu Kepaksi. Eräs miehen kaverin vaimo kutsuu kuitenkin aina Keijoksi, mikä kuulostaa tosi typerältä, koska mies ei itse pidä nimestään ollenkaan. Samaa ihmettelen kuin aapee. Miksi pitää kutsua oikealla nimellä, jos ihan kaikki muut ihmiset kutsuvat lempinimellään johon ihminen itse on tottunut? Aapeen tapauksessa vielä eri tilanne, koska hän on vaihtanut koko nimensä pois.[/QUOTE]

Juurikin näin!

Onko sun mies koskaan sanonut tälle naiselle, että ole hyvä ja käytä Kepaa? Todella moukkamaista käyttää toisesta nimeä jota A) hän ei itse käytä tai B) jota kukaan muukaan ei käytä ja vielä C) josta hän EI pidä.. Kuin haistattelua mielestäni.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="vierasvieras";29228335]Sanoisin suoraan, mutta kohteliaasti, että kyseisen nimen käyttäminen loukkaa minua ja pyytäisin käyttämään sitä Kerttua. Ainakin vaimolle voit vaikka kahden kesken ihan avautuakin aiheesta, voi olla, ettei hän edes ole ajatellut asiaa. Jos ei menisi läpi niin aina voit alkaa puhutella tuota ihmistä vaikka "Jalmariksi" jos ymmärtäisi vihjeen..[/QUOTE]

Näin. Eli kerrot heille että et pidä tuosta nimestä ja se loukkaa sua sen sijaan että sanot vain 'mun nimi on Kerttu'. Miksi kyräillä selän takana kun voi sanoa suoraankin.

Jos tuonkaan jälkeen he eivät lopeta vaan kutsuvat sua jatkuvasti väärällä nimellä niin sen voi jo laskea vittuiluksi. Sitten voitkin jo sanoa rumasti.

Aaah, näemmä nimimerkki "Miksi?" oli jo ehtinyt aiemmin ehdottaa tuota nimittely-vastaiskua. En kyllä itse ehkä ihan vittumaisimmilla mahdollisilla nimillä aloittaisi, mutta pikku hiljaa voisi pistää lisää pökköä pesään jos eivät tajua perääntyä. Siitähän voisi tulla semmoinen illan ajanviete... ;)

Yks syy tuohon miehen käytökseen toki voi olla että hän ei pidä nimenomaisesti nykyisestä nimestäsi, ehkä hänellä liittyy siihen nimeen jotain ikäviä muistoja.

Mulla oli pikku vaikeuksia kutsua yhtä miehen kaveria Makeksi kun aikoinaan koin erittäin epämiellyttävän, onneksi lyhytkestoisen, suhteen Make nimisen tyypin kanssa. Vieläkin nousee karvat pystyyn kun kyseisen nimen kuulen. Ovat hieman saman näköisiäkin. Asiaa helpottaa kun kutsun miestä oikealla nimellä Markuksi, vaikkei kukaan muu niin tee. Ei ole ainakaan vielä mitään kritisoinut, toivottavasti en loukkaa häntä.

Jotenkin tulee mieleen että miekkonen haluaa ja yrittää kaveerata sun kanssa, mutta on kait sitten niin epävarma asemastaan ja ittestään että kutsuu sua tolla vanhalla nimellä siksi että ikäänkuin olisitte vanhoja-vanhoja kamuja jo.

Yksi vanha koulukaveri muutti nimensä "Sannasta" "Piparmintuksi" Vaihdoin nimet tähän viestiin, mutta siis juuri tuohon tyyliin..en todellakaan pysty sanomaan häntä Piparmintuksi.

Yhteistyössä