Onko tämä ihan oikein - hoitotyöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Veljeni avovaimo on ollut jonkun aikaa työttömänä ja on alkanut nyt miettiä lähihoitajan opintoja. Oli sitten päässyt työkkärin kautta työkokeiluun vanhainkotiin.

On ollut siellä nyt muutaman päivän ja selitti eilen miten paljon oli säikähtänyt silloin eka päivänä. Hänet oli laitettu hoitamaan ja syöttämään MRSA-potilasta siellä. Muutamalla vanhuksella siellä siis se. Oli selitetty asiasta juu jotain ja suojauksia ja tiäs mitä tehty.

Mutta ihminen joka ei asiasta mitään tiedä niin ei oikein osaa kysyäkään ja varsinainen hätä ja kysymykset oli tulleet vasta jälkikäteen. Seuraavana päivänä oli toivonut, että häntä perehdytettäisiin hieman enemmän ja ei suoraan laitettaisi tuollaisiin tilanteisiin. Oltiin oltu tosi töykeitä ja kerrottu, että se nyt on tätä työtä ja sitä on tehtävä mitä käsketään.

Minusta kauheaa tuollainen ja mahdollisesti tappaa kokonaan innon opiskella alaa. Mutta saako noin edes tehdä?

ei kuullosta hyvältä työyhteisöltä.Mut oisko kesäajan takia niin vähän henkilökuntaa ettei ehditä perehdyttää???Ystävän kannattaa ottaa yhteys osastonhoitajaan.

Tuo on tosi törkeää! Minulle tapahtunutta: Olin sairaanhoitaja opiskelijana Harjoittelemassa eräässä sairaalassa ja työntouhussa erään potilaan verta lensi kasvoilleni jne. ties minne. No, ei siinä mitään, mutta ajattelin sitten katsoa potilaan papereita...no, hänelläpä olikin C-hepatiitti ja kukaan ei ollut sanonut raportilla tai varoittanut minua mitenkään suojautumisesta (olin vasta toisessa harjoittelussa, joten kaikkea en vielä tiennyt) hoitajatkin vähättelivät koko juttua, mutta minulle iski paniikki tietysti. Testit tehtiin ja puoli vuotta odotin varmistusta...

Noin ei saa missään nimessä tehdä!

MRSA ei ole vaarallinen terveille ihmisille ja vain muutama hoitaja on altistunut sille työssä! On kauheaa liioittelua pelätä bakteereja vanhainkodissa! Tietenkin perehdyttäminen on a&o työssä kuin työssä! Ja valitettavasti työkokeilijat eivät ole kovin suosittuja hoitotyössä, työkkäri vaan työntää kaikki sinne!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MRSA ei ole vaarallinen terveille ihmisille ja vain muutama hoitaja on altistunut sille työssä! On kauheaa liioittelua pelätä bakteereja vanhainkodissa! Tietenkin perehdyttäminen on a&o työssä kuin työssä! Ja valitettavasti työkokeilijat eivät ole kovin suosittuja hoitotyössä, työkkäri vaan työntää kaikki sinne!

Vaikka ei olekaan vaarallinen niin perehdytys täytyy olla kattava. Varsinkin ihmiselle, jolla ei ole koulutusta. Me perehdytetään kaikki omaisetkin jos tulevat vierailemaan eristys/tartuntapotilasta.

Ihmisillä on myös harhakuva vanhustenhoidosta......siellä sitä pidetään kädestä kiinni ja kaikki on auvoisaa.......todellisuudessa siellä on harhaisia ja agressiivisiakin vanhuksia. Työ on pyllyn pesua ja perustarpeista huolehtimista liian pienellä hoitaja määrällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmisillä on myös harhakuva vanhustenhoidosta......siellä sitä pidetään kädestä kiinni ja kaikki on auvoisaa.......todellisuudessa siellä on harhaisia ja agressiivisiakin vanhuksia. Työ on pyllyn pesua ja perustarpeista huolehtimista liian pienellä hoitaja määrällä.

Niin ei kaikki vanhukset ole todellakaan niitä herttaisia , harmaahapsisia mummoja ja paappoja. Kaikkea löytyy laidasta laitaan ja useammin minä olen tturpaani saanut vanhuksilta kuin nuoremmilta potilailta. Siksi minusta on äärimmäisen vastuutonta työntää vanhustenhoitoon kaikki mahdolliset työttömät, ilman alalle sopivaa koulutusta. Työ kun ei ole pelkästään syöttämistä ja pesua!

Niin ei kaikki vanhukset ole todellakaan niitä herttaisia , harmaahapsisia mummoja ja paappoja. Kaikkea löytyy laidasta laitaan ja useammin minä olen tturpaani saanut vanhuksilta kuin nuoremmilta potilailta. Siksi minusta on äärimmäisen vastuutonta työntää vanhustenhoitoon kaikki mahdolliset työttömät, ilman alalle sopivaa koulutusta. Työ kun ei ole pelkästään syöttämistä ja pesua![/quote]

Näin on näreet ja tämän takia hoitajat käyvät koulua.Moni kuvittelee, että kuka tahansa voi tehdä hoitotyötä. Pitää olla ammattitaitoa ja rutkasti kärsivällisyyttä.

Vanhustyö on ihan hirmuisen haastavaa hoitajalle.

Paitsi fyysisesti (nostelua, tukemista, siirtämistä ), myös henkisesti (pitkäaikaissauraidet, saattohoidot, dementikot, agressiiviset asiakkaat, surulliset ja sairaat asiakkaat...)
Lisäksi nämä ihmiset ovat monisairaita, eli joutuu tekemisiin mitä erilaisimpien sairauksien ja lääkityksien kanssa.

On siinä haastetta kylläkseen, joten hatunnosto vanhustyön hoitajille!
Ite oon viikot nuorisopuolella ja viikonloput vanhuspuolella, kun saa v-loppulisät. Sekin vielä liian pieni palkka noin haastavasta työstä.

-B