Onko tämä ihan hullua jos teen näin? Liittyen reilu 1-vuotiaan ruokailuun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äääiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äääiti

Vieras
Minulla on siis tytär, joka on vuoden ja kolme kuukautta. Meillä on ongelmana ollut se, että tyttö ei suostu syömään samaa ruokaa kuin mitä me muut kotona syömme vaan tyttö on suostunut syömään vain nuita kaupan purkkiruokia. Ja nyt on siis kyse vain liharuoista. Puuroa yms. syö todella hienosti. Nyt reilun kuukauden ajan tyttö on kumminkin ollut kiinnostunut maistelemaan kotiruokaakin meidän vanhempien lautasilta. Olen täysin kyllästynyt antamaan tytölle nuita purkkiruokia, suurimmaksi osaksi sen vuoksi, että olen raskaana ja joka kerta kun haistan sen purkkiruoan hajun, minua alkaa oksettamaan. Muutaman kerran olen joutunut oksentamaankin ja ruoan joudun tytölle antaa nenästä kiinni pitäen. Mutta siis... Ajattelinkin nyt, että ruoka-aikaan en enää tarjoaisi nuita purkkiruokia vaan sitä samaa ruokaa, mitä itse syömme. Pari kertaa olen nyt kokeillut ja ruokaa ei ole hirveästi alas mennyt, mutta ajattelin, että jospa tässä totuteltaisiin pikku hiljaa. Onko siis jotain haittaa siitä, että tyttö ei syö tuota liharuokaa mitenkään ihan hirveästi nyt ennen kuin tottuu tuohon kotiruokaan? Annan kyllä ruoan kanssa aina leipäpalan tms. ettei ihan tyhjin vatsoin ainakaan jää. Ja tyttö syö kyllä 5-6 ateriaa päivässä, joista 2 on noita liharuokia, että syö päivän mittaan kyllä ihan hyvin kaikkea muuta. Pelottaa vain kun tyttö on jo ennestään hyvin pienikokoinen, ettei tuo paino nyt tämän takia alkaisi tippumaan tai jotain.. :/ Kiitos jos joku jaksoi lukea ja vastata!

Onko kuinka paljon hampaita?
Ne purkkiruuat ovat tosi vetisiä eli jos annat kotiruokaa niin tee siitä yhtä vetistä mössöä niin tottuu. Meillä oli sama ongelma ja mun ruuat alkoi maistua 1v.4kk iässä, silloin ei ne kaupan ruuat enää pitäny nälkää poissa ja hän tarvitsi täyttävämpää ruokaa. Annoin myös oman lusikan niin sitä kotiruokaa oli helpompi syödä kuin niitä vetisiä kauppamössöjä. Syömisestä tuli kivaa touhua myös lapselle.
Eli tein itse muusia jossa oli paljon kasviksia ja sekaa lohta, kanaa, jauhelihaa jne. Jasmin riisistä saa kanssa hyviä patoja.
Eli tee ruuasta helppoa syödä ja kun alkaa maistua niin sitten samaa kuin mitä te syötte.

Etpä sä millään muullakaan konstilla pääse niistä purkkiruoista :). Lapsi ei kuole nälkään, jos pari ateriaa jää heppoisemmaksi. Mutta oppii pikku hiljaa, että henkilökohtainen ateriapalvelu on nyt loppu, ja jatkossa syödään samaa kuin muutkin.

Heitä ne purkit hevonkuuseen, kamalaa mömmöä! Annat samaa ruokaa kuin syötte itse, jos on hankalaa haarukalla tai lusikalla, anna syödä sormin. Ja kasviksista vähän eri mallisia paloja, niin innostuu kyllä. Lihaa tarvitaan aika vähän, jos kuitenkin maitotuotteet kelpaavat. Pikkuhikjaa hyvää tulee!

Hampaita on tytöllä 12 ja nyt taitaa olla puhkeamassa pari lisääkin.
Tyttö ei koskaan ole tykännyt niistä kaikista löysimmistä purkkiruoistakaan, mutta toki teen kotiruoastakin hänelle mahdollisimman helposti syötävää. Ja oma lusikka on ollut käytössä jo pitkään.

Ja on kyllä tehnyt mieli heittää ne purkit "hevonkuuseen", mutta jotainhan sen tytön on ollut pakko syödä. Jospa sitä kohta voisikin. :) Maitotuotteita menee päivän mittaan oikein mukavasti.

Meillä lapsi on syönyt pienestä pitäen purkkiruokaa sekä kotiruokaa. Tällä hetkellä 11 kk Nyt on siirtymässä enemmän kotiruokaan pelkästään. Jos ei ole maistunut joku niin olen vaan yrittänyt antaa useamman kerran, en pakottanut ekallakaan kerralla mutta pieniä maistiaisia ja sitten seuraavalla kerralla vähän enemmän. Esim. palsternakka oli ensin inhokki ja neljännen kerran jälkeen yksi lempiruuista. Samoin jotkut muut ruuat ovat totuttelun kautta onnistuneet. Yksi mikä voi auttaa, on että sekoitat purkkiruuan sekaan paloja muuta ruokaa, esim. kasvissoseen sekaan lihaa, kanaa, kalaa tai papuja. Voi pikku hiljaa alkaa tottua karkeampaan ja erilaiseen ruokaan. Kärsivällisyyttä tarvitaan ja voi mennä joitakin kuukausia ennen kuin alkaa tottua. Mulla on auttanut myös se, että olen antanut esim. paljon tuoreita hedelmiä, maustamatonta jugurttia ja ruis- ja kauraleipää niin tuntuu että ateriat on aika täyspainoisia vaikka ei ihan aina menisi koko lautanen muuta ruokaa.

Myös erilaiset kasvikset keitettynä voi olla helpompia ruokia totutella kotiruokaan kuin suoraan siirtyminen ihan samaan ruokaan. Myös riisi, peruna ja vaikka pasta saattaa olla helpompia aloittaa? Meillä on myös maissi esim. ollut herkkua.

Riisi, peruna tai pasta helppoja aloittaa yli vuoden ikäisenä???? Kai hän nyt noita jo on saanut pitkään ap?? Vai ihan oikeastiko pelkkää purkkiruokaa... Ja miksi just liharuokaa? Meillä syönyt omatekoisia mössöjä pääasiassa jo kauan, välillä reissulla/kiireessä tms kaupan. 1v:nä samaa kun me niinä päivinä kun ruoka ok hänelle. Pakastimessa perusruokaa(keittoja yms) edelleen hänelle purkeissa, ei ole minulle ongelma vaikka ei aina syö just samaa kun me. Pääasia että monipuolisesti syö! Ja mausteita on käytetty alusta asti. Ja jos ei joku kelpaa, ei sitten sillä aterialla paljon syö, mutta ei se ole vaarallista.

Vuodatuksen tarkoitus oli siis kysyä että eikö hän ole syönyt kotitekoisia mössöjäkään? Ei mitään omatekoista vauvaruokaa? Jos ei, niin vaikeahan se nyt on suoraan tottua kotiruokaan... Keitoista voisi olla hyvä aloittaa: jauheliha, lohi, seiti, broilerinjauheliha.

Siis ootko tarjonnu mitään sormiruokaa? Syökö esim makaronia, lihapullia sormin yhtään? Meillä taitaa asua päinvastainen syöjä, jolle ei mössöt kelpaa, ei kotitekoisetkaan. Pitää olla selkeää ruokaa perunat perunoina ei muussina.
Jos et ole kokeillu sormiruokaa, tarjoa sitä myös, saattaa kelvata paremmin.

Aloittasin ensin niin, että lounaaksi kotiruokaa ja päivälliseksi purkista. Ihan siksi, että muuten saattaa heräillä öisin nälkäänsä, jos ei syö tarjottua ruokaa. Tai sitten iltapalalle jotain ruokaisaa, enemmän kuin vain puuroa. Oppisi pikkuhiljaa.

Tulevaisuuden varalle neuvon antamaan vauvalle suoraan sitä "kotiruokaa". Puolivuotiaana kiinteiden aloitus sormiruokaillen eikä koskaan tarvitse alkaa tekemään soseita. Kyllä ne vauvat tottuu siihen mihin on totuttanut. Meillä asia toisteppäin,, vauva ei suostu syömään soseista purkkiruokaa. Eikä tule ongelmaa paloista kun on alusta asti saanut "pureskella" ruokaa ja oppii miten sitä käsitellään suussa.

itse en lähtis tohon sormiruokahommaan, olkoonkin että se on luonnollisin tapa ihmiselle syödä. se vaan nyt on niin, että täällä länsimaissa me emme syö sormin koulussa, työpaikalla ym paikoissa, joihin meidän on pakko aikuisina mennä! sorminhan sitä on syöty varmaan johonki 1300 luvulle? mutta silti, nykyään ei, joten siitä pitäisi sitten oppia poiskin, niin voi olla hankalaa? meillä kanssa tyttö hylki alkuun omatekosia ruokia, vaikka pienestä pitäen syönyt sekä pilttiä, että omatekosia. kun en vaan antanut muuta, niin meni ehkä vaan pari kolme päivää, niin alkoi maistuia. kyllä se sen aikaa elää puurolla ja välipaloilla ;)

Sormiruokailussa voi olla ruokailuvälineet mukana alusta asti. Sormiruokaillut lapsi oppii käyttämään ruokailuvälineitä aiemmin kuin syötetty lapsi sekä nirsoilee vähemmän. Outo asenne Irskiltä. Syötkö leivän, hedelmät ja karkitkin aina veitsellä ja haarukalla?

Aloittajalle: Oletko koskaan lukenut purkkiruoan tuoteselostetta? Todennäköisesti kotiruoassanne on aika paljon enemmän energiaa ja ravintoaineita, joten sitä meneekin vähemmän. Voi myös olla, että lasta on syötetty liikaa ja hän yrittää ottaa nyt omaa kehoaan hallintaansa.

Siis voi herran jestas sentään. _Tietysti_ minä olen tarjonnut lapselleni itse tekemääkin ruokaa!! Sillon kun kiinteisiin totuteltiin, ei hän muuta syönytkään. Jestas sentään. Ja ei tyttö ole moneen kuukauteen syönyt enää mitään soseita. Purkkiruoalla tarkoitin niitä yli 1-vuotiaiden purkkiruokia, joissa on jo kyllä ihan kunnon paloja! Ja pastaa, riisiä ja perunaa on siis syönyt jo pitkän aikaa. Joku/jotkut ymmärsi mut nyt aivan väärin. Ja sormiruokaa on syönyt jo pitkään aina muun ruoan yhteydessä. Mitä te oikein kuvittelette? Että pelkkää sosetta olen tähän asti tarjonnut? Huh huh.

Älä sekoita kotiruoassa ruokia keskenään vaan tarjoa jokaista laatua erikseen. Näin lapsi saa rauhassa totutella makuihin pikkuhiljaa. Lihaa / kalaa ei tarvi tuon ikäinen kovinkaan paljoa.

Sormiruokailusta sen verran, että meillä laitoin lapsen sormiruokailemaan, jotta oppi pinsettiotteen ennen 1v neuvolaa. Nyt, 2.5 -vuotiaana, syö hienosti haarukalla, lusikalla ja kokeileepa joskus veitseäkin.

Mielestäni te olette kaikki hulluja. Yhtäkkiä lapsien pitäisi syödä sormin vaikka lusikalla syöminen on tasan tarkkaan luonnollisempaa kuin sormin. Kukaan luola-aikainen ihminen ei takaisin luola-aikaan haluaisi, on ollut meinaan aikamoinen kiire, stressi ja turvattomuus tuossa ajassa ja myös hygienia minimissä kun on pitänyt syödä käsin. Kehitys on suurimmaksi osaksi hyvyyttä. Eri asia se, jos lapsen antaa kokeilla ruokia sormin ja syödä joitain ruokia sormilla, mutta ei kokonaan ole mitään syytä siihen siirtyä.

Sekin on hullua ajattelua, että kaikki purkkiruoka olisi huonoa ruokaa. Suomessa ja muissa Pohjoismaissa purkkiruoka on todella valvottua (oikeasti) ja korkealaatuista. En tajua mitä pahaa on esim. soseessa jossa on porkkanaa, perunaa, öljyä ja tärkkelystä. Kokonaan en purkkiruokaan siirtyisi, mutta osittain sen käyttäminen voi olla monessa tilanteessa hyvin tärkeää kokonaishyvinvoinnille, koska säästyy aikaa ja äiti voi esim. levätä. Ruoka ei ole ainoa asia.

Minua myös ärsyttää täällä se, että jotkut kysyvät neuvoa ja sitten kun saavat niitä (osa voi olla tosi hyviäkin) alkavat käyttäytyä kuin tietäisivät jo kaiken. Se on mielestäni muutenkin yleistä äitien keskuudessa. Pidetään hirveä kontrolli siitä miten "meillä" ja jos joku (vaikka pyydettäessä) neuvoo niin otetaan neuvo vastaan nenää nyrpistäen ehkä juuri ja juuri. Ymmärrän kyllä että on tärkeä prosessi se, että löytää itselleen ja lapselleen toimivimmat tavat, mutta tiedän äitejä jotka hoitavat hommat ihan päin persettä ja eivät ikinä edes koita mitään neuvoja, koska tietävät muka niin paljon paremmin (toisin sanoen ovat vain obsessiivisesti takertuneet johonkin "juttuun" ja eivät suostu päästämään irti ja koittamaan tavallisempia keinoja siksi että se on liian tavallista ja joutuisivat ehkä huomaamaan olevansa ihan tavallisia ihmisiä). Ja siis ihan tavalliset ihmisethän yleensä jossain asioissa tarvitsevat apua ja neuvoja (on se kenelle mikä onkin).

Eli aloittajalle: kysy ihmeessä apua tähän asiaan vaikka neuvolasta, ravitsemusterapeutilta tai äitikavereiltasi! Jos asia ahdistaa sinua niin varmasti arjessa vapautuu hirveästi energiaa jos saat ruoka-asiat toimimaan. Tietysti asiassa on kyse paljolti myös omasta kekseliäisyydestä ja ennen kaikkea kärsivällisyydestä, mutta jos asia vie päivittäin energiaa ja olet raskaana niin mainitse asiasta neuvolassa. Niin kuin TOSI HIENOA että kysyt neuvoja! Ota niitä nyt vielä vastaankin!

(huhhuh, on nyt pakko purkaa tähän myös muita ärsyynnyspaineita samasta aiheesta joten kaikille loukkaantuneille, pahoittelut. painun tästä nyt petiin.)

Alkuperäinen kirjoittaja älä sekoita;30060452:
Sormiruokailusta sen verran, että meillä laitoin lapsen sormiruokailemaan, jotta oppi pinsettiotteen ennen 1v neuvolaa. Nyt, 2.5 -vuotiaana, syö hienosti haarukalla, lusikalla ja kokeileepa joskus veitseäkin.

Minä taas löin lapselle oman lusikan tai väliin jopa lusikatkin samaan aikaan kun soseet aloitettiin. Roikkui muuten syöttäjän lusikassa. Söi itse lusikalla jo vuoden täyttäessään. Mitään varsinaista sormiruokailua ei harrastettu, pinsettiotekin oli hyvin hallussa silloin kun pitikin.

Yhteistyössä