Onko tässä aihetta ls-ilmoitukseen?

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut, turhaanko?
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut, turhaanko?
Niin, vakavissani tässä pohdin, tulisiko mun tehdä naapureista lastensuojeluilmoitus. Vielä en ole mitään tehnyt enkä halua toimia hätiköidysti. Kerron nyt tilanteen, kertokaa te sitten, mitä te tekisitte ja mitä mun tulisi tehdä.

Naapurissa siis asuu perhe, johon kuuluu isä, äiti sekä viisi lasta. Vanhemmat ovat n. 25-vuotiaita, nuorin lapsista puolivuotias ja vanhin ekaluokkalainen. Vanhemmat eivät käytä päihteitä tms., ovat uskovaisia.

Huolenaiheet ovat tässä:
- Perheen 2-vuotias lapsi palloilee yksinään parkkipaikalla, jonne autot kaahaavat välillä aika kyytiä. Lisäksi parkkipaikan vieressä menee vilkasliikenteinen tie, jossa autot päästelevät kesää talvea 50-70 nopeudella, eli aika kovaa siis. Joskus tämän lapsen seurassa on muutama vähän vanhempi lapsi (toinen mukana ollut on n. 3-vuotias ja toinen korkeintaan 5) ja joskus taas lapsi on ihan yksin. Lasten vanhemmille on sanottu, että eivät päästäisi lastaan parkkipaikalle hortoilemaan yksin, ettei ihan oikeasti käy mitään. Tästä asiasta on huomauttanut sekä minä, että pari muuta henkilöä.

- Lapset joutuvat pihalle jäähylle melkeinpä alastomina. Jäähylle laittaminenhan ei tässä ole se pointti, sillä se itsessään on varmasti käytössä vaikka kuinka monessa perheessä. Mutta siis se, että yhtenäkin päivänä täällä oli lämmintä korkeintaan 13 astetta, ja lasten isä nosteli itkeviä lapsia vuorotellen jäähylle terassin ulkopuolelle, vaikka lapsilla ei ollut todellakaan kunnolla päällä. Yksi esimerkiksi oli pikkuhoususillaan ja yksi vaippasillaan. Tätä tapahtuu päivisin jatkuvalla syötöllä, aina on show käynnissä kun sattuu ikkunasta ulos vilkaisemaan...

Kenenkään asioita en halua sotkea tai hämmentää, enkä mitään pahaa kellekään halua. Tuntuu vain, ettei tuo nyt ihan oikeinkaan ole.
 
ap.
No tuota mä mietinkin, että tuskin huolenaiheeni turhiakaan ovat.

Voiko lastensuojeluilmoituksen tehdä ihan nimettömänä kun on yksityishenkilö, ja mihin mun tarkalleen ottaen pitää soittaa?
 
Asutaankohan kenties lähekkäin? Näillä seuduin nimittäin asuu kuvailemasi kaltainen perhe, jonka "touhukin" on hyvin pitkälti pelottavan samanlaista...

Kyllä tuossa minusta on aihetta lastensuojeluilmoitukseen.

Itselläni on piakkoin puolitoistavuotias tuo esikoinen, eikä todellakaan tulisi mieleenikään päästää häntä hortoilemaan yksinään yhtään mihinkään. Puhumattakaan parivuotiaasta kummitytöstäni, hyvänen aika, täytyyhän tuon ikäisten lasten perään olla katsomassa jatkuvasti, ja se on muuten vanhempien tehtävä eikä hieman vanhempien lasten.
 
"vieras"
Ensinnäkin, arvostan sitä, että olet puhumalla ensin yrittänyt asiaa selvittää(parkkipaikkajuttu) Näin pitäisi aina olla ns. ei akuuteissa tapauksissa. Kun ei puhe mennyt perille, niin tee ilmoitus.
 
  • Tykkää
Reactions: bud
"vieras"
Voit tehdä niin, ettet ilmoita nimeäsi, mutta vakavemmin huolesi otetaan jos teet sen nimelläsi ja sossu sitä nimeä ainakin hanakasti perää, koska jos asia menee oikeuteen, on oltava nimet tiedossa. Mutta itse tekisin siis nimettömänä silti
 
"vieras"
No en nyt kyllä ihan noilla tiedoilla lähtisi ilmoituksia tekemään. Ehkä 2v pääsee välillä livahtamaan ilman lupaa parkkipaikalle ja ehtii siellä palloilla hetken ennen kuin ehditään hätiin. Meidän 2v kerkiää myös juosta pihatietä jonkin matkaa ilman valvontaa, melkein joka päivä. Näin käy usein kun olemme pukemassa ja lähdössä pihalle. Toki juoksen heti perään kun pääsen, mutta salamannopeasti tuollaiset tapahtuu.

Meillä ollaan usein vaippasillaan tai alkkareilla kotosalla jos ei olla menossa pihalle. Välillä lapset menevät terassille juoksentelemaan "nakuna", vaikka ulkona sataa kaatamalla tai olisi kylmäkin. Eipä näy ihan heti kylmä tulevan. Meillä ei kyllä ulkojäähyjä harrasteta, mutta jos järjestettäisiin, niin eipä siinä ennen jäähyä aleta lapsia pukemaan, vaan eiköhän ne ihan sellaisenaan ulos tökättäisi pariksi minuutiksi.
 
Tiedän paremmin
[QUOTE="joku vaan";26962745]Voi tehdä nimettömänä,mutta aina ne nimet ilmi tulee jokatapauksessa.[/QUOTE]

Ei tietenkään tule nimi ilmi. Itsekin ilmoituksen tehneenä voin varmasti sanoa ettei tule.
Mistä ihmeestä nyt nimi tulisi esiin? Lähetin nimettömänä koneella kirjoitetun tekstin vielä varmuuden vuoksi toisesta kunnasta.
Asiaan puututtiin ja perhe sai apua.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän paremmin;26962783:
Ei tietenkään tule nimi ilmi. Itsekin ilmoituksen tehneenä voin varmasti sanoa ettei tule.
Mistä ihmeestä nyt nimi tulisi esiin? Lähetin nimettömänä koneella kirjoitetun tekstin vielä varmuuden vuoksi toisesta kunnasta.
Asiaan puututtiin ja perhe sai apua.
Näin ei tietenkään, mutta lähtökohtaisesti asiakkaan oikeus on tietää ilmoittajan nimi, joten jos ilmoittaja on sen sossulle sanonut, on se kerrottava asiakkaalle.

Sosionomi-opiskelija
 
"utelias"
Niin, vakavissani tässä pohdin, tulisiko mun tehdä naapureista lastensuojeluilmoitus. Vielä en ole mitään tehnyt enkä halua toimia hätiköidysti. Kerron nyt tilanteen, kertokaa te sitten, mitä te tekisitte ja mitä mun tulisi tehdä.

Naapurissa siis asuu perhe, johon kuuluu isä, äiti sekä viisi lasta. Vanhemmat ovat n. 25-vuotiaita, nuorin lapsista puolivuotias ja vanhin ekaluokkalainen. Vanhemmat eivät käytä päihteitä tms., ovat uskovaisia.

Huolenaiheet ovat tässä:
- Perheen 2-vuotias lapsi palloilee yksinään parkkipaikalla, jonne autot kaahaavat välillä aika kyytiä. Lisäksi parkkipaikan vieressä menee vilkasliikenteinen tie, jossa autot päästelevät kesää talvea 50-70 nopeudella, eli aika kovaa siis. Joskus tämän lapsen seurassa on muutama vähän vanhempi lapsi (toinen mukana ollut on n. 3-vuotias ja toinen korkeintaan 5) ja joskus taas lapsi on ihan yksin. Lasten vanhemmille on sanottu, että eivät päästäisi lastaan parkkipaikalle hortoilemaan yksin, ettei ihan oikeasti käy mitään. Tästä asiasta on huomauttanut sekä minä, että pari muuta henkilöä.

- Lapset joutuvat pihalle jäähylle melkeinpä alastomina. Jäähylle laittaminenhan ei tässä ole se pointti, sillä se itsessään on varmasti käytössä vaikka kuinka monessa perheessä. Mutta siis se, että yhtenäkin päivänä täällä oli lämmintä korkeintaan 13 astetta, ja lasten isä nosteli itkeviä lapsia vuorotellen jäähylle terassin ulkopuolelle, vaikka lapsilla ei ollut todellakaan kunnolla päällä. Yksi esimerkiksi oli pikkuhoususillaan ja yksi vaippasillaan. Tätä tapahtuu päivisin jatkuvalla syötöllä, aina on show käynnissä kun sattuu ikkunasta ulos vilkaisemaan...

Kenenkään asioita en halua sotkea tai hämmentää, enkä mitään pahaa kellekään halua. Tuntuu vain, ettei tuo nyt ihan oikeinkaan ole.
Kuulostaa äärimmäisen tutulta. Itse tein samankaltaisesta perheestä joskus ls-ilmoituksen, sitten he vaihtoivat kuntaa. Uskoivat varmaan että sosiaalihuolto ei seuraa perässä. Nyt tietääkseni ei ole uutta ilmoitusta vielä kukaan tehnyt, vaikka meno on aika kamala.
Perhe on harkinnut taas tosin muuttoa. Saas nähdä minne tällä kertaa. Toivottavasti teet ilmoituksen. Tuo ei kuulosta kovin normaalilta toiminnalta. Suru tulee sinullekin jos näet pienen jäävän auton alle ja tiedät että olisit voinut tehdä jotakin asialle?
 
ap.
Tuo kyseinen kaksivuotias ei tosiaan palloile tuolla parkkipaikalla yksinään "hetkeä", vaan on siellä ihan päntiönään = jatkuvasti. Olen paljon omien lasteni kanssa tuossa taloyhtiön yhteisellä pihalla, josta myös tuonne parkkipaikalle näkee, ja siellä se lapsi tosiaan viettää monen monta tuntia päivästä. Samaa menoa on kuulemma jatkunut jo pidemään (muutettiin tähän itse n. puoli vuotta sitten) ja sama lapsi on hengaillut tuolla parkkipaikalla jo huomattavasti nuorempana.

Ja tosiaan, yksissä tuumin tämä parivuotias ulos niiden parin vanhemman kanssa näkyy useimmiten lähtevän, joskus kyllä yksinkin, mutta tällöinkään ei ole mun nähdäkseni käyttäytynyt karkulaisen tavoin. On siis vain tullut ulos ovesta ja lähtenyt rauhallisesti talsimaan parkkipaikalle päin.

Ja vanhemmat tuumasivat vain, että "Joo, onhan siellä aika vilkasta kun autoja kulkee niin paljon, mutta kyllä Jumala omistaan huolen pitää." Lasten äiti vielä naurahti, että kun eihän hän nyt koko aikaa ehdi kaikkien lasten perään katsomaan. Olin kyllä vähän puulla päähän lyöty.
 
Ja vanhemmat tuumasivat vain, että "Joo, onhan siellä aika vilkasta kun autoja kulkee niin paljon, mutta kyllä Jumala omistaan huolen pitää." Lasten äiti vielä naurahti, että kun eihän hän nyt koko aikaa ehdi kaikkien lasten perään katsomaan. Olin kyllä vähän puulla päähän lyöty.
Lestoja...?

Jumala vahtii ja suojelee, kun vanhemmat ei itse viitsi.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26962817:
No aika tyypillistä palstaa nykyään, jostain on saatava syy tehdä ls-ilmoitus. Ja usein näitä kertomuksia liioitellaan jne.
En minä ehdoin tahdoin tahdo kenestäkään tehdä lastensuojeluilmoitusta. Eli ei ole mitään "Voi, kun löytäis jonkun aiheen että saisi soitettua sossuille"- tarvetta. Ei. Kuten jo sanoinkin, niin turhaan en sitä halua tehdä enkä kenenkään elämää hankaloittaa tms., mutta olen ihan oikeasti huolissani siitä, mitä olen itse nähnyt, kuullut ja havainnut. Tätä touhua on nyt jatkunut koko sen ajan, mitä me olemme tässä asuneet (eli puoli vuotta) ja naapurien mukaan paljon kauemminkin.
 
**Peppiina
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26962817:
No aika tyypillistä palstaa nykyään, jostain on saatava syy tehdä ls-ilmoitus. Ja usein näitä kertomuksia liioitellaan jne.
Oletko ajatellut asiaa ollenkaan toiselta kantilta? Kyllä tuossa minusta ainakin oli aihetta ilmoitukseen tuon parkkipaikalla juoksentelun osalta.

Mua ei ainakaan haittaisi jos meille tulisi sosiaaliviranomaiset käymään. Ajattelisin asiaa niin että on hyvä että ihmiset välittää!
On varmasti monen monet lapset pelastettu pahalta juurikin näiden ihmisten ilmoitusten perusteella.

Kolikolla on aina kaksi puolta. Parempi kuitenkin pelata varman päälle.

Järkikin sanoo tekstin luettua että lapsilla on vaarana joutua onnettomuuteen! AP käynyt jopa rehtinä ihmisenä juttelemassa asiasta.

Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia sossuista. Ja tämä perhe josta ilmoituksen tein sai apua, eikä perhe koskaan saanut tietää että se olin minä (läheinen ihminen).
 
ap.
Lestoja...?

Jumala vahtii ja suojelee, kun vanhemmat ei itse viitsi.
Voi hyvin olla, että ovat, mutta varmaksi en osaa sanoa. Sen tiedän, että uskovaisia ovat, tullut muutamaan otteeseen selväksi juuri tuon tyyppisistä puheenparsista... Mut olivatpa mitä olivat, niin musta järjenköyhää touhua antaa noin pienen haahuilla yksinään "ties missä". Parkkipaikka on lähellä joo, mutta heidän kodistaan ei todellakaan näe tai kuule sinne, jos siellä jotain tapahtuu, puhumattakaan että jos se pieni eksyykin yhtäkkiä autotien puolelle... Ehkä mä kauhistelen turhia, ehkä en. Miten te tekisitte, tekisittekö ilmoituksen?
 
"vieras"
No pitääkö tummoisesta edes kysyä mielipidettä täällä. Soita sosiaalitoimistoon tms mihin nyt pitääkään soittaa ja anna heidän tehdä arvio tilanteen vakavuudesta.
 
ap.
[QUOTE="vieras";26962906]No pitääkö tummoisesta edes kysyä mielipidettä täällä. Soita sosiaalitoimistoon tms mihin nyt pitääkään soittaa ja anna heidän tehdä arvio tilanteen vakavuudesta.[/QUOTE]

No niinhän se tietysti on, en vain halunnut toimia liian hätäisesti ja ajattelematta.
 
"peppiina"
No tuota mä mietinkin, että tuskin huolenaiheeni turhiakaan ovat.

Voiko lastensuojeluilmoituksen tehdä ihan nimettömänä kun on yksityishenkilö, ja mihin mun tarkalleen ottaen pitää soittaa?
Kirjoitin nimettömän asiallisen ja kannustavan kirjeen. Millään tavalla en huonoon sävyyn perheestä puhunut. Kirjoitin suuresta huolesta perheen jaksamista kohtaan.
Kirjeessä kirjoitin kaikki vaaratekijät mitä tiesin kohtaavan lapsia jokapäiväisessä elämässä äidin laiminlyöntejen takia.

Epäilin myöskin jotakin masennuksen tyyppistä äidin kohdalla, infosin myös tästä.

Eli niin laajasti ja hyvään sävyyn kun vain pystyt, kirjoita.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"RIIKKA"
Mä en ikinä pistäis mun lasta jäähylle ulos!!? Oikeesti, onko jotenkin yleistäkin?! :O

Mun mielestä jo pelkkä penkkijäähy on tarpeeks nöyryyttävää ja saa riittää. Joskus omanikin vaan nauraa päälle kun joutuu jäähylle, mutta en ikinä ikinä pistäisi ulos. Olen jotenkin aivan järkyttynyt tuosta,,,ja vielä vaippaikäinenkin sinne pihalle. Oikeesti, jos ei sisällä oleva jäähy riitä, ottaa sit vaikka lempilelun pois tai kokeilee muuta, mutta että ulos tuupataan!??

Tuli samanlaiset kylmät väreet kun silloin kerran kuunnellessani parvekkeella sitä, miten 2-vuotias itki aivan sydämmensä juuria myöten kun äiti oli rangaistukseksi liian hitaasta autolle kävelystä, juossut itse edellä autoon ja kaasuttanut tiehensä. Siellä se poikaressu nökötti pimeässä syksyillassa ja itki niin raastavasti, että olin jo pistämässä saappaita hyvää tahtia jalkaan kun äiti palasikin hakemaan lasta.

Pelollako niitä sit nykyisin opetetaan kun ei ole muuta auktoriteettia saatu aikaan?
 

Yhteistyössä