Onko tämä teistä normaalia perhe-elämää..

  • Viestiketjun aloittaja Harmaa musta
  • Ensimmäinen viesti
Siis MITÄ?? Pesee työvaatteensa? Meillä ukko ei ikinä oo pessy mitään vaatteita :D
Mut hoitaa kyllä tota jälkikasvuaan oikein hyvin ja mua kans hoitelee mallikkaasti :p
Mut tosiaan mitään kotitöitä ei tee, ei sillon ku mä olin kotona eikä nyt kun mä olen töissä. Mut mä saan kyllä sitten vapaata kotoota kun iskä hoitaa lapset.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Kyllä mun mielestäni jotain kotihommiakin voi työssäkäyvä tehdä, ei niitä kaikkia tarvitse sen kotona olevan niskaan kaataa, en jotenkaan ymmärrä alkuunkaan et se joka on kotona on kuin ilmanen kotiorja. Pientä työnjakoa voi harjoittaa.. Tuleehan se eteen ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Ja lasten hoito kuuluu kyllä molemmille. Onhan ne isänsäkin lapsia...
Kotitöistä mietin sellaista että mihin te vedätte sen rajan niissä? jos kerran työssäkäyvän ei tarvitse tehdä kotitöitä, tarkoittaako se että likaiset astiat voi jättää sinne missä ne on tyhjäksi syönyt? vaatteet voi riisua päältään ja jättää siihen missä ne on päältä riisuttu? paskaraidat voi jättää vessanpönttöön? kengät jalassa voi kävellä ympäri asuntoa? leikkeleet ja leivänmurut voi jättää pöydälle voileipää tehdessä?


Ja kotona oleva puoliso siivoaa kaiken koska kotityöt kuuluvat hänelle?
No kyllä mun mielestä normaalit käyttäytymissäännöt pätee vaikka nainen vastaisikin kodinhoidosta. Melkein kaikki esimerkkisi kuuluvat niiden piiriin.
Tässähän se ongelma taitaa olla. Tiedätkö, hyvin moni tälle palstalle valittava nainen kun elää suhteessa jossa mies ei oikeasti tee yhtään mitään. Ei siivoa edes omia sotkujaan.

Joten siinä vaiheessa kun ruvetaan puhumaan siitä kenelle kuuluvat ne kotityöt, olisi hyvä tarkentaa sitäkin kuinka mitkäkin asiat kotitöiksi käsittää. Sellainen nainen joka valittaa siitä että luhistuu kotitöiden alle kun ei välttämättä valita siitä että mies ei tiskaa. vaan kyse saattaa olla siitä että mies todellakin jopa viskoo likapyykkinsä lattialle, juuri siihen kohtaan missä ne riisuu.
Ja sitten muut naiset, joilla mies ei vastaavaa tee, haukkuvat naisparan vielä laiskaksi. Tuntuu että moni mieskin olettaa kotiäidin siivoavan ja tekevän kaiken. Siis ihan kaiken, ja heittäytyvät tekemättömiks iluusereiksi jotka vielä valittavat laiskasta, nalkuttavasta akasta kotona :/
Liian läheltä tällaista on nähty, ja kun ne naiset yrittävät purkaa oloaan jossain, muut naiset hyökkäävät hyeenana kimppuun sättimään.

Tämä ei ole sinulle, Kimppa henkilökohtaisesti vaan yleisemmin kaikille, sun vastaus vaan sopi niin kovin hyvin :)
Juu, no problem ;) Ihan hyvä pointti. Mä olen todennäköisesti vain tottunut "hyvin käyttäytyvään" mieheen enkä osannut katsoa asiaa laajemmalti :)
 
Minä vaan
Meillä minä olen yrittäjä, mies 3-vuorolainen.
Monen monta riitä kyllä on ollut ja tulee olemaan, mutta ei koskaan vielä koti-hommista !
Se tekee kuka ehtii ja osaa on ollut meidän periaate aina.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Mutta. Kun nainen on ä-lomalla, hoitovapaalla tai kotirouvana, niin musta silloin miehen työpäivän aikana ehtii ihan mainiosti hoitaa kaikki kotityöt ja jää vielä vapaa-aikaakin. Tosin onhan se tympeää vastata kodista ihan yksin ja tehdä samoja rutiineja joka päivä, mutta jos sen valinnan tekee että kotiin jää, niin musta se on sen hinta.
No, kuka tahansa pystyy varmasti heittämään pyykit koneeseen ja tiskaamaan, jopa imuroimaan aivan hyvin päivän aikana.
Mutta jos miehen kotonaoleminen teettää hirveät työmäärät siksi että mies ei siivoa omia jälkiään, silloin homma menee epäreiluksi.

Ilmeisesti sinulla ei ole miestä joka sotkee jatkuvasti ja on täysin piittaamaton mistään kodin ylläpitoon liittyvästä, sillä verukkeella että hän käy töissä joten kotityöt eivät hänelle kuulu
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja RaikuliRusina:
Siis MITÄ?? Pesee työvaatteensa? Meillä ukko ei ikinä oo pessy mitään vaatteita :D
Mut hoitaa kyllä tota jälkikasvuaan oikein hyvin ja mua kans hoitelee mallikkaasti :p
Mut tosiaan mitään kotitöitä ei tee, ei sillon ku mä olin kotona eikä nyt kun mä olen töissä. Mut mä saan kyllä sitten vapaata kotoota kun iskä hoitaa lapset.
Minä en niitä työvaatteita suostu pesemään. Mies on varmaan huomannut et jos ei itse pese saa käydä töissä likaisissa vaatteissa.

Ja minä en edes muista koska olisin ollut kotoa pois ilman lapsia muuta kuin silloin kun käyn tuossa kaupassa jos mies on kotona. En ole moneen vuoteen käynyt yksin kavereitteni luona vaan aina on lapset mukana. Joulukuussa kävin parin kaverin kanssa ravintolassa syömässä, mut ajallisesti sekin oli vaan parisen tuntia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nepeteus:
Valitettavasti kuulostaa aivan normaalilta lapsiperheen arjelta.

Meillä menee aikalailla saman kaavan mukaan, paitsi minä käyn myös töissä. Siitä huolimatta lähes tulkoon kaikki kotityöt ovat minun vastuullani eli teen tavallaan toisen työpäivän, kun kotiin pääsen. En valita, en. SIllä olen sen verran perfektionisti, että jos laitan miehen jotain tekemään, niin teen silti sen saman hänen perässään uudelleen.. Helpommalla pääsen, kun teen siis itse suosiolla. Toki meillä mies sentään imuroi kun vihjaisee...

Tähän pitänee vielä lisätä, että kyllä mäkin pesen vielä miehen työvaatteetkin kotona kaiken muun pyykin lisäksi, eikä se minusta kovin iso uhraus ole. Asenne ratkaisee. Mies muutenkin komennushommissa usein, joten täällä eletään välillä täysin yh-elämään rinnastettavaa elämää, joten mulle tottumiskysymys nuo kotihommat. SItä paitsi tykkään nähdä oman käteni jäljet, kun on siistiä -omasta ansiosta.
 
clivia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu juu... mutta älä nyt ainakaan anna ukolles, saat ees sillon omaa aikaa ku pötköttelet illalla sängyssä lukemassa lehtiä yms. ;)
Seksillä kiristäminen on vihonviimeinen temppu ja pitäis olla laissa rangaistava teko.Typerin neuvo ikinä mitä olen nähnyt.

 
weballergy
Suoraan sanottuna, meitsi ei kestäis tommosta elämää metriäkään.
Jos elän ihmisen kanssa, ei silloin kotona olla vaan syömässä ja nukkumassa.

Kiitos siis miehelleni, joka on jotain ihan muuta :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja RaikuliRusina:
Siis MITÄ?? Pesee työvaatteensa? Meillä ukko ei ikinä oo pessy mitään vaatteita :D
Mut hoitaa kyllä tota jälkikasvuaan oikein hyvin ja mua kans hoitelee mallikkaasti :p
Mut tosiaan mitään kotitöitä ei tee, ei sillon ku mä olin kotona eikä nyt kun mä olen töissä. Mut mä saan kyllä sitten vapaata kotoota kun iskä hoitaa lapset.
Minä en niitä työvaatteita suostu pesemään. Mies on varmaan huomannut et jos ei itse pese saa käydä töissä likaisissa vaatteissa.

Ja minä en edes muista koska olisin ollut kotoa pois ilman lapsia muuta kuin silloin kun käyn tuossa kaupassa jos mies on kotona. En ole moneen vuoteen käynyt yksin kavereitteni luona vaan aina on lapset mukana. Joulukuussa kävin parin kaverin kanssa ravintolassa syömässä, mut ajallisesti sekin oli vaan parisen tuntia.
Mä oon tehnyt selväksi miehelle sen että vaikka ei osallistu kotitöihin niin lapset ei oo kotitöitä ja hoitaa niitä tasavertasesti mun kanssa.
Meillä se on ns. sopimus kysymys ja on toiminut ihan hyvin kun molemmat ollaan tyytyväisiä ainakin suurimman osan ajasta.
Pystyttekö puhumaan näistä asioista ihan kunnolla keskenänne?

 
Satu
Eli siis mitä mies tekee kun pääsee aamuvuorosta ja on jo 2n jälkeen kotona?

Minäkin olen kotona lasten kanssa, mies töissä. Minä hoidan kotityöt lähes kokonaan (joskus mies imuroi, vie roskat tms), ja lapset päiväajan. Kun mies on kotona lastenhoitovastuu puolitetaan. Tärkeintä minusta on se koko perheenäolo, teki sitten mitä tahansa.. Koita saada miehesi osallistumaan teidän perhe-elämään..
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Eli siis mitä mies tekee kun pääsee aamuvuorosta ja on jo 2n jälkeen kotona?

Minäkin olen kotona lasten kanssa, mies töissä. Minä hoidan kotityöt lähes kokonaan (joskus mies imuroi, vie roskat tms), ja lapset päiväajan. Kun mies on kotona lastenhoitovastuu puolitetaan. Tärkeintä minusta on se koko perheenäolo, teki sitten mitä tahansa.. Koita saada miehesi osallistumaan teidän perhe-elämään..

mies ei oikeastaan tee mitään. Lukee lehden kun ei aamulla ehdi ja sit voi mennä päiväunille..
 
Satu
Niin ja tärkeää on myös se oma aika, onko teillä ketään joka pääsisi katsomaan lapsia että voisit mennä yksin johonkin tai yhdessä miehen kanssa? Jos ei muita niin mll-hoitaja/joku nuori? :)
 
Yhden lapsen perhe
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Mun mielestä työnjako on ihan reilu - miehesi käy ansiotyössä ja sinä hoidat kodin ja lapset. Niin se musta menee kun nainen jää kotiin. En mäkään äitiyslomalla vaatisi miestäni kotitöitä tekemään. Sitten on ihan eri kun palaan töihin. Silloin palataan taas normaaliin systeemiin, että molemmat käyvät töissä ja molemmat tekevät kotitöitä.

Mutta se ei ole ok, jos et saa riittävästi omaa aikaa tai että miehesi ei ole lasten kanssa tai että teillä ei ole mitään perheen yhteisiä juttuja. Tosin monilla miehillä voi olla se malli kotoakin eivätkä oikeasti oikein osaa tehdä mitään pienten lasten kanssa. On vain aina nähnyt sellaisen "taustalla" olevan miehen roolin kotona. Ei hän välttämättä sitä sikamaisuuksissaan tee. Ja monet miehet ovat parempia vähän isompien lasten kanssa. Silloin se pleikkarikaan ei ole ihan huonoa yhteistä tekemistä kun lapset siitä kuitenkin jossain vaiheessa kiinnostuvat ;) Isä voi nousta yllättävään suosioon pelitaidoillaan ;)

Mutta jotain perheen yhteistä juttua musta kannattaisi yrittää keksiä (retkiä jonnekin, pelaamista ulkona porukalla, yhteinen TV-ohjelma, herkuttelu, saunominen, mitä vain) ja tärkeintä, puhukaa tästä! Kai miehellesikin olisi tärkeää luoda läheinen suhde lapsiinsa? Yritä korostaa hänelle, että ne eivät ole pieniä kauaa.. Kohta niitä ei edes vanhempiensa seura juuri kiinnosta.
Peesailen tätä. Meillä oli jossain vaiheessa hyvin pitkälti samanlaista kuin ap:lla, mutta puhumalla ja positiivista palautetta antamalla homma on kääntynyt parempaan. Positiivista palautetta vain on TOSI vaikea antaa silloin kun itse on ihan kyrsiintynyt tilanteeseen. Kun aluksi se positiivinen palaute pitää antaa tosi pienestä, joka siinä vaiheessa itsestä tuntuu mitättömältä teolta. Muutos on vaikea, myös sille uhrautuvalle kotiäidille. Ja juu, kyllä meilläkin vielä välillä kiehahtaa.... Nyt mies jäämässä kuukauden sisällä kotiin lapsen kanssa kun minä menen töihin. On kotona 3kk, ja minä aion odottaa samanlaista palvelua kuin hän on saanut minulta. Eiköhän siinä suomut putoa silmiltä ;)
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Niin ja tärkeää on myös se oma aika, onko teillä ketään joka pääsisi katsomaan lapsia että voisit mennä yksin johonkin tai yhdessä miehen kanssa? Jos ei muita niin mll-hoitaja/joku nuori? :)
Aika vähälle meillä on yhteinen aika jäänyt. Onhan meillä pari sukulaista jotka vois lapsia tulla hoitamaan, mut aina on joku este kun kysytään. Ja mll:n hoitajia ei tällä paikkakunnalla mielestäni ole. On niin pieni paikkakunta..
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Siinä tapauksessa meillä on epänormaalia perhe-elämää. :whistle: Mieheni töistä tultuaan laittaa ruuan, jos se ei ole jo valmis. Yleensä on, mutta kuitenkin. Pesee pyykkiä, pyöräyttää kuivurissa, viikkaa ja vie paikoilleen. Laittaa lapsia nukkumaan, vuoro illoin. On muksujen kanssa pihalla (talvella mäenlaskussa ja nyt pyöräilyhommissa). Joskus äijien iltoina pojan kans pelaa pleikkaa, kun myö tytöt ollaan omissa hommissa. Auttaa mua jopa mun harrastuksissa, jos apua tarviin. Ja nytkun on ollu väsymystä on töiden jälkeen sanonu, et mene nukkumaan hän pärjää kyllä. Tai voisin aloittaa hikilenkkeilyn hänen töiden jälkeen, hän voi hoitaa lapset. Joskus arki-iltaisin ja lauantaisin on harrastamassa omiaan. Näin meillä ja silti narisen toisinaan.
Mistäs tuommosia miehiä sais?Et taida antaa lainaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaäiti:
Monille perheille tekis hyvää, jos mies olisi vaikka pari kuukautta lasten kanssa kotona ja hoitais siivoukset, ruuat, lapset. Siinä sivussa saattaa tosin äitikin oppia yhtä ja toista itsestään ja miehestään...
Peesaan tätä!!

Meillä mies on tehnyt aina, kun tulee töistä. Mutta kun hän on ollut kotona muutaman päivän, kun lapset ovat sairastaneet just minun työpäivänä (kävin ennen äitiyslomaa 2 pv/viikossa töissä). Hän on monta kertaa sanonut: ettei hänestä oli kotona olemiseen tai jotain vastaavaa. Tarkoittaa sillä sitä, että kotona on oikeesti tosi paljon mitä pitää tehdä. Eikä hän ole sitä tajunnut vasta, kun minä olen pois niitä töitä tekemästä..



 

Yhteistyössä