Onko tämä teistä normaalia perhe-elämää..

  • Viestiketjun aloittaja Harmaa musta
  • Ensimmäinen viesti
Ap
Minä sanoin miehelle tuossa parisen viikkoa sitten kun olin niin väsyksissä etten ikinä olisi muuttanut meidän vuokra-asunnosta (3h+k) tähän ostamaamme omakotitaloon jos olisin tiennyt et joudun kaiken hoitamaan yksin. Mies lupasi silloin et auttaa enemmän, mut eipä tuo ole yhtään muuttunut.
Tänään oli miehellä iltavuoro. Mies heräsi yhdentoista maissa. Tuli keittiöön,keitti kahvit, luki lehden ja sit tulikin syömään kun olin saanut ruuan valmiiksi. Ja sit lähti töihin...
Kai me sitten ollaan normaaliperhe, mut ne perheet jotka käy yhdessä ulkona jne taitaa sit olla epänormaaleja...
 
frt
Ihan tutulta kuulostaa paitsi että mies joskus tekee jotain pientä mutta vain jos pyydän ja yleensä vasta viikonlopulla. Arkena annan sen levätä. Mä nautin tästä kotiäidin duunista ja koitan saada miestäkin juttuihin mukaan mutta en koe sitä pahana jos se ei paljoa hoida muksuja jne kun kuiteskin välillä niiden kaa leikkii ja mun pyytäessä "jopa" hoitaa että pääsen käymään vaikkapa kahvilassa rauhassa kaupungilla :)
 
Ap
Menisin miehen kanssa mielelläni pihalle auttelemaan, mut eipä minusta taida paljon mitään apua olla, kun olen viimeisillään raskaana enkä paljon pysty mitään nostelemaan..
 
vieras
Sulle kuuluu kaikki kotityöt, ikävä kyllä. Tosin sinulle kuuluu myös vapaa-aikaa, joten kyllä miehesi pitää katsoa lasten perään sillä aikaa. Lasten hoitoa lukuun ottamatta kotityöt kuuluu sinulle. Lasten hoito pitäisi mielestäni jakaa puoliksi miehen vapaa-aikana. Kotityöt kerkeää tehdä pääosin miehen töissä ollessa.
 
Meillä kanssa mies tekee vuoroviikoin iltaa ja aamua ja itsekin olen vuorotöissä. Yhteistä aikaa ei tosiaan jää juurikaan, mutta mies "joutuu" väkisinkin olemaan lapsen kanssa kotona kun olen töissä. On alkanut mun töihin paluuni jälkeen ymmärtää paremmin, miten rankkaa on olla kotona!
 
Kimppa
Mun mielestä työnjako on ihan reilu - miehesi käy ansiotyössä ja sinä hoidat kodin ja lapset. Niin se musta menee kun nainen jää kotiin. En mäkään äitiyslomalla vaatisi miestäni kotitöitä tekemään. Sitten on ihan eri kun palaan töihin. Silloin palataan taas normaaliin systeemiin, että molemmat käyvät töissä ja molemmat tekevät kotitöitä.

Mutta se ei ole ok, jos et saa riittävästi omaa aikaa tai että miehesi ei ole lasten kanssa tai että teillä ei ole mitään perheen yhteisiä juttuja. Tosin monilla miehillä voi olla se malli kotoakin eivätkä oikeasti oikein osaa tehdä mitään pienten lasten kanssa. On vain aina nähnyt sellaisen "taustalla" olevan miehen roolin kotona. Ei hän välttämättä sitä sikamaisuuksissaan tee. Ja monet miehet ovat parempia vähän isompien lasten kanssa. Silloin se pleikkarikaan ei ole ihan huonoa yhteistä tekemistä kun lapset siitä kuitenkin jossain vaiheessa kiinnostuvat ;) Isä voi nousta yllättävään suosioon pelitaidoillaan ;)

Mutta jotain perheen yhteistä juttua musta kannattaisi yrittää keksiä (retkiä jonnekin, pelaamista ulkona porukalla, yhteinen TV-ohjelma, herkuttelu, saunominen, mitä vain) ja tärkeintä, puhukaa tästä! Kai miehellesikin olisi tärkeää luoda läheinen suhde lapsiinsa? Yritä korostaa hänelle, että ne eivät ole pieniä kauaa.. Kohta niitä ei edes vanhempiensa seura juuri kiinnosta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sulle kuuluu kaikki kotityöt, ikävä kyllä. Tosin sinulle kuuluu myös vapaa-aikaa, joten kyllä miehesi pitää katsoa lasten perään sillä aikaa. Lasten hoitoa lukuun ottamatta kotityöt kuuluu sinulle. Lasten hoito pitäisi mielestäni jakaa puoliksi miehen vapaa-aikana. Kotityöt kerkeää tehdä pääosin miehen töissä ollessa.
Tähän lisäyksenä, että toi raskaus muuttaa asiat kokonaan. Eli miehen pitäisi ottaa enemmän vastuuta kotitöistä. Varsinkin raskaammat hommat, kuten siivoamisen.
 
äiti täälläkin
No miltähän sinusta sitten kuulostaa meidän perhe-elämä. Meillä on isäntä töissä viitenä päivänä viikossa ja kotiutuu työpäivinä yleensä hitusen ennen iltakahdeksaa. Ehtii juuri kotiin laittamaan sänkyyn pienimmän, jonka haluaa nukuttaa. Miehen työpäivinä minä hoidan kodin (tosin meillä käy siivooja). Kun isännällä on vapaapäivä, minä olen töissä, joko iltavuorossa tai aamussa. Silloin isäntä hoitaa kodin. Lapsia meillä on iso liuta. Meille tällainen on ainoa järkevä tapa toimia, vaikka yhteisestä ajasta ei ole tietoakaan.

Minusta tämä on ihan normaalia perhe-elämää eikä tuo sinunkaan elämäsi kovin pahalta kuulosta. Sinuna ehkä lähtisin töihin, niin saisit joltakin osin asioita toimimaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Yritä puhua miehesi kanssa asiasta rakentavasti..

Ei tuo ole normaalia perhe-elämää. Tai siis joillakin on, kuten vieras väittää. Mutta ei naisten tarvitse alentua tuollaiseen. Sitä mieltä minä olen.

Tuolla menolla passaat miehesi pilalle, ja ennen pitkää sinä väsyt jne. Ota ajoissa asia puheeksi. Ei meidän tarvi olla orjia omassa kodissakaan.
Minultakin peesi tälle. Ei ole normaalia perhe-elämää, jos mies ei osaa touhuta lasten kanssa mitään "oikeita" juttuja, vain elokuvia ja pleikkaa.

Minä olen kotona kans lasten kanssa, teen viikolla kotityöt, kun mies on töissä. Viikonloppuna molemmat tekee kotitöitä.

Oletko yrittänyt jutella asiasta miehes kanssa?
 
meillä
Kyllä mun mielestäni jotain kotihommiakin voi työssäkäyvä tehdä, ei niitä kaikkia tarvitse sen kotona olevan niskaan kaataa, en jotenkaan ymmärrä alkuunkaan et se joka on kotona on kuin ilmanen kotiorja. Pientä työnjakoa voi harjoittaa.. Tuleehan se eteen ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Ja lasten hoito kuuluu kyllä molemmille. Onhan ne isänsäkin lapsia...
 
Valitettavasti kuulostaa aivan normaalilta lapsiperheen arjelta.

Meillä menee aikalailla saman kaavan mukaan, paitsi minä käyn myös töissä. Siitä huolimatta lähes tulkoon kaikki kotityöt ovat minun vastuullani eli teen tavallaan toisen työpäivän, kun kotiin pääsen. En valita, en. SIllä olen sen verran perfektionisti, että jos laitan miehen jotain tekemään, niin teen silti sen saman hänen perässään uudelleen.. Helpommalla pääsen, kun teen siis itse suosiolla. Toki meillä mies sentään imuroi kun vihjaisee...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Kyllä mun mielestäni jotain kotihommiakin voi työssäkäyvä tehdä, ei niitä kaikkia tarvitse sen kotona olevan niskaan kaataa, en jotenkaan ymmärrä alkuunkaan et se joka on kotona on kuin ilmanen kotiorja. Pientä työnjakoa voi harjoittaa.. Tuleehan se eteen ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Ja lasten hoito kuuluu kyllä molemmille. Onhan ne isänsäkin lapsia...
Kotitöistä mietin sellaista että mihin te vedätte sen rajan niissä? jos kerran työssäkäyvän ei tarvitse tehdä kotitöitä, tarkoittaako se että likaiset astiat voi jättää sinne missä ne on tyhjäksi syönyt? vaatteet voi riisua päältään ja jättää siihen missä ne on päältä riisuttu? paskaraidat voi jättää vessanpönttöön? kengät jalassa voi kävellä ympäri asuntoa? leikkeleet ja leivänmurut voi jättää pöydälle voileipää tehdessä?


Ja kotona oleva puoliso siivoaa kaiken koska kotityöt kuuluvat hänelle?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Ihan on normaalia..se tekee työt joka kotona.
Entäs lapset? Mistä lähtien lapset ovat olleet kotitöitä?

vai onko työssäkäyvän perheenisän oikeus rentoutua töiden lomassa kotona nukkuen, pelaten ja syöden valmiiksi eteen kannettua ruokaa samalla kun vaimo kuuliaisesti pesee pyykit ja siivoaa yhteisestä ruokailusta tulleet sotkut? Lapset pysyköön poissa näkyvistä kun isiä huvittaa nyt enemmän katsoa lätkää ja maata sohvalla?

 
Ap
Menisin kyllä osa-aikaisesti töihin, mut jäin juuri äitiyslomalle. Ja sen takia en ole ollut töissä, koska olen opiskellut. En opiskellut päätoimisesti, mut enpä töitä löytänyt, kun koulua oli 3 päivää kuukaudessa.
 
Gluteus maximus
minusta mies osallistuu lasten kanssa olemiseen omalla tavallaa. Ei kaikkien tarvitse viihtyä perhekerhoissa ja puistoissa. Ottaa kuitenkin lapset pihalle, joten on omalla tavallaan heidän kanssa.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Kyllä mun mielestäni jotain kotihommiakin voi työssäkäyvä tehdä, ei niitä kaikkia tarvitse sen kotona olevan niskaan kaataa, en jotenkaan ymmärrä alkuunkaan et se joka on kotona on kuin ilmanen kotiorja. Pientä työnjakoa voi harjoittaa.. Tuleehan se eteen ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Ja lasten hoito kuuluu kyllä molemmille. Onhan ne isänsäkin lapsia...
Kotitöistä mietin sellaista että mihin te vedätte sen rajan niissä? jos kerran työssäkäyvän ei tarvitse tehdä kotitöitä, tarkoittaako se että likaiset astiat voi jättää sinne missä ne on tyhjäksi syönyt? vaatteet voi riisua päältään ja jättää siihen missä ne on päältä riisuttu? paskaraidat voi jättää vessanpönttöön? kengät jalassa voi kävellä ympäri asuntoa? leikkeleet ja leivänmurut voi jättää pöydälle voileipää tehdessä?


Ja kotona oleva puoliso siivoaa kaiken koska kotityöt kuuluvat hänelle?
No kyllä mun mielestä normaalit käyttäytymissäännöt pätee vaikka nainen vastaisikin kodinhoidosta. Melkein kaikki esimerkkisi kuuluvat niiden piiriin.
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Kyllä mun mielestäni jotain kotihommiakin voi työssäkäyvä tehdä, ei niitä kaikkia tarvitse sen kotona olevan niskaan kaataa, en jotenkaan ymmärrä alkuunkaan et se joka on kotona on kuin ilmanen kotiorja. Pientä työnjakoa voi harjoittaa.. Tuleehan se eteen ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Ja lasten hoito kuuluu kyllä molemmille. Onhan ne isänsäkin lapsia...
Kotitöistä mietin sellaista että mihin te vedätte sen rajan niissä? jos kerran työssäkäyvän ei tarvitse tehdä kotitöitä, tarkoittaako se että likaiset astiat voi jättää sinne missä ne on tyhjäksi syönyt? vaatteet voi riisua päältään ja jättää siihen missä ne on päältä riisuttu? paskaraidat voi jättää vessanpönttöön? kengät jalassa voi kävellä ympäri asuntoa? leikkeleet ja leivänmurut voi jättää pöydälle voileipää tehdessä?

Minä siis en ole enää kotiäiti, mutta, mielestäni jokaineen siivoo ainakin omat sotkunsa, lapset ja ukko kans, ja sen lisäksi joku tiskivuoro tai lasten leikittäminen ei pitäs olla ylitsepääsemätön asia.
Lisäksi silmiin pisti tuossa ap:n kertomuksessa se että mies saattaa maata vaikka puolille päivin, mielestäni sekin on ehkä hieman liikaa, kuitenkin ne lapset haluaa myös olla isänsä kanssa ennekuin tämä painaa töihin eli meillä sovittiin et mies sai nukkua iltavuoroissa 9-9.30 ja nousi sitten meidän kanssa aikaa viettämään ennen seuraavaa vuoroa..

Ja kotona oleva puoliso siivoaa kaiken koska kotityöt kuuluvat hänelle?
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minusta mies osallistuu lasten kanssa olemiseen omalla tavallaa. Ei kaikkien tarvitse viihtyä perhekerhoissa ja puistoissa. Ottaa kuitenkin lapset pihalle, joten on omalla tavallaan heidän kanssa.
Ottaa vanhemman lapsen pihalle, ei nuorinta, koska nuoremman perään pitää vielä niin katsoa.
 
rouvaäiti
Jokainen tyylillään, mutta rehellisesti sanottuna en suostuisi moiseen elämänmenoon.
Itse olen kotona ja mies töissä, mutta kun mies kotona, niin molemmat tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia. Itse toivon, että mies osallistuu erityisesti lastenhoitoon iltaisin ja viikonloppuisin, kyllä mä ehdin pyykit ja siivoukset suurimmalta osin hoitaa miehen ollessa töissä.
En tiedä onko pojat pilalle passattuja vai miksi, mutta tuntuu että suurimmassa osassa tuttavaperheistä naiset tekee suurimman osan kotitöistä (myös lapsettomat parit) ja miehet tekee vain käskystä tai sitten hoitaavat heille kuuluvat työt kuten renkaanvaihdot...
Monille perheille tekis hyvää, jos mies olisi vaikka pari kuukautta lasten kanssa kotona ja hoitais siivoukset, ruuat, lapset. Siinä sivussa saattaa tosin äitikin oppia yhtä ja toista itsestään ja miehestään...
 
Ihan normaalille kuulostaa ja ei meilläkään juuri sen kummempaa ole, tosin mä kyllä vaadin tiettyjä hommia mieheltäni, ei hän oma-aloitteisesti niitä tekisi. Ainut mitä tekee oma-aloitteisesti ja mieleellään on ruoka ja saa hoitaakin sen puolen lähes aina vapaapäivinään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Kyllä mun mielestäni jotain kotihommiakin voi työssäkäyvä tehdä, ei niitä kaikkia tarvitse sen kotona olevan niskaan kaataa, en jotenkaan ymmärrä alkuunkaan et se joka on kotona on kuin ilmanen kotiorja. Pientä työnjakoa voi harjoittaa.. Tuleehan se eteen ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Ja lasten hoito kuuluu kyllä molemmille. Onhan ne isänsäkin lapsia...
Kotitöistä mietin sellaista että mihin te vedätte sen rajan niissä? jos kerran työssäkäyvän ei tarvitse tehdä kotitöitä, tarkoittaako se että likaiset astiat voi jättää sinne missä ne on tyhjäksi syönyt? vaatteet voi riisua päältään ja jättää siihen missä ne on päältä riisuttu? paskaraidat voi jättää vessanpönttöön? kengät jalassa voi kävellä ympäri asuntoa? leikkeleet ja leivänmurut voi jättää pöydälle voileipää tehdessä?


Ja kotona oleva puoliso siivoaa kaiken koska kotityöt kuuluvat hänelle?
No kyllä mun mielestä normaalit käyttäytymissäännöt pätee vaikka nainen vastaisikin kodinhoidosta. Melkein kaikki esimerkkisi kuuluvat niiden piiriin.
Tässähän se ongelma taitaa olla. Tiedätkö, hyvin moni tälle palstalle valittava nainen kun elää suhteessa jossa mies ei oikeasti tee yhtään mitään. Ei siivoa edes omia sotkujaan.

Joten siinä vaiheessa kun ruvetaan puhumaan siitä kenelle kuuluvat ne kotityöt, olisi hyvä tarkentaa sitäkin kuinka mitkäkin asiat kotitöiksi käsittää. Sellainen nainen joka valittaa siitä että luhistuu kotitöiden alle kun ei välttämättä valita siitä että mies ei tiskaa. vaan kyse saattaa olla siitä että mies todellakin jopa viskoo likapyykkinsä lattialle, juuri siihen kohtaan missä ne riisuu.
Ja sitten muut naiset, joilla mies ei vastaavaa tee, haukkuvat naisparan vielä laiskaksi. Tuntuu että moni mieskin olettaa kotiäidin siivoavan ja tekevän kaiken. Siis ihan kaiken, ja heittäytyvät tekemättömiks iluusereiksi jotka vielä valittavat laiskasta, nalkuttavasta akasta kotona :/
Liian läheltä tällaista on nähty, ja kun ne naiset yrittävät purkaa oloaan jossain, muut naiset hyökkäävät hyeenana kimppuun sättimään.

Tämä ei ole sinulle, Kimppa henkilökohtaisesti vaan yleisemmin kaikille, sun vastaus vaan sopi niin kovin hyvin :)


 
Kimppa
En mäkään ymmärrä sitä, että kun molemmat käyvät töissä, niin on silti monia perheitä, joissa nainen tekee oman työnsä lisäksi kaikki kotityötkin. Ei mene jakeluun. Se ei paljoa kompensoi jos mies vie auton huoltoon kerran pari vuodessa tai vaihtaa renkaat. Ajallisesti puhutaan ihan eri mittaluokissa kun kotitöitä on yleensä tehtävänä joka päivä.

Mutta. Kun nainen on ä-lomalla, hoitovapaalla tai kotirouvana, niin musta silloin miehen työpäivän aikana ehtii ihan mainiosti hoitaa kaikki kotityöt ja jää vielä vapaa-aikaakin. Tosin onhan se tympeää vastata kodista ihan yksin ja tehdä samoja rutiineja joka päivä, mutta jos sen valinnan tekee että kotiin jää, niin musta se on sen hinta.
 

Yhteistyössä