Onko tämä ihan oikein? Aikuinen nainen pääsi jonon ohi vaikka olin lapsen kanssa.

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Olin viime yönä päivystyksessä lapsen kanssa. Lapsella oli korkea kuume, huono olo eikä pystynynyt nukkumaan. Hengitti raskaaksi. Istuimme noin 20 min odotushuoneessa, ajattelin kun edellinen tuli lääkärin luota ulos että me pääsemme nyt, koska lapsi pääsee AINA jonon ohi, mutta ei sitten päässytkään!! Joku arvioilta 20v nainen pääsi seuraavaksi, vaikka tuli meidän jälkeen. Kun kysyin tätä asiaa hoitajalta, hän sanoi, että kiireellisyysjärjestyksessä. Eihän tämä nyt voi mennä oikein, että jos sanotaan että lapset pääsevät jonon ohi niin sitten joku aikuinen joka on tullut meidän jälkeen pääseekin koko jonon ohi? Ja jos asia on niin kiireellinen niin luulisi että tämä nuori neiti olisi mennyt ambulanssilla sitten...
 
Olin viime yönä päivystyksessä lapsen kanssa. Lapsella oli korkea kuume, huono olo eikä pystynynyt nukkumaan. Hengitti raskaaksi. Istuimme noin 20 min odotushuoneessa, ajattelin kun edellinen tuli lääkärin luota ulos että me pääsemme nyt, koska lapsi pääsee AINA jonon ohi, mutta ei sitten päässytkään!! Joku arvioilta 20v nainen pääsi seuraavaksi, vaikka tuli meidän jälkeen. Kun kysyin tätä asiaa hoitajalta, hän sanoi, että kiireellisyysjärjestyksessä. Eihän tämä nyt voi mennä oikein, että jos sanotaan että lapset pääsevät jonon ohi niin sitten joku aikuinen joka on tullut meidän jälkeen pääseekin koko jonon ohi? Ja jos asia on niin kiireellinen niin luulisi että tämä nuori neiti olisi mennyt ambulanssilla sitten...
Lukeeko siellä noin? useimmissa päivystyksissä lienee kiireellisyys, eikä ikäjärjestys.
 
  • Tykkää
Reactions: Bonaire
"Vieras"
Ei todellakaan mene lapset ensin, vaan kiireellisyysjärjestys ikään katsomatta, muu on launvastaistakin. Sun lapsella ei edes ollut mitään tarvetta yöpäibystykselle noilla oireilla.
 
ärsyttävää
Niin tai näin, niin inhottavaa on.

Mulla on kokemusta siitä, että hakeuduin _todella_ sairaan 3kk vauvan kanssa päivystykseen. Siinä sitten katselin lähes tunnin kuinka ohitsemme meni myöhemmin paikalle saapuneita. Koska vauva voi oikeasti tosi huonosti, poltin minä päreeni ja kävin avautumassa ilmoittautumisessa. Siellä hoitaja hädissään selitteli, että on koko ajan siirtänyt meitä jonossa seuraavaksi kun porukkaa on huoneista pois tullut, että ei tiedä mikä mättää. Minä sain käsityksen, että molemmat paikalla päivystäneet lääkärit viskoivat meitä toisilleen, eivät ilmeisesti olisi kiireellisyydestä huolimatta yleislääkäreinä halunneet ottaa pientä vauvaa tutkittavakseen. Avauduin asiasta kyllä lääkärillekin kun huoneeseen päästiin. Sitten lähdettiinkin ambulanssilla lastenpolille.
 
Ei missään sanota että lapset ensin. Minulla oli näköhäiriöitä oireena ja ihan itse kävelin päivystykseen, ei ollut mitään kipuja, ja ulospäin olin ihan terveen näköinen. Silti kävelin saman tien ilmoittautumisluukulta tarkkailun sänkyyn, jossa odottelin makuullani neurologia 10 minuuttia. Ja joo oli siellä niitä flussasia kitiseviä lapsia useampikin acutassa sinä päivänä, mutta ei se neurologi niitä ensin katsonut, mulla olis voinu olla aivoverenvuoto tms. MIten joku voi olla oikeesti noin pässi?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävää;27415055:
Niin tai näin, niin inhottavaa on.

Mulla on kokemusta siitä, että hakeuduin _todella_ sairaan 3kk vauvan kanssa päivystykseen. Siinä sitten katselin lähes tunnin kuinka ohitsemme meni myöhemmin paikalle saapuneita. Koska vauva voi oikeasti tosi huonosti, poltin minä päreeni ja kävin avautumassa ilmoittautumisessa. Siellä hoitaja hädissään selitteli, että on koko ajan siirtänyt meitä jonossa seuraavaksi kun porukkaa on huoneista pois tullut, että ei tiedä mikä mättää. Minä sain käsityksen, että molemmat paikalla päivystäneet lääkärit viskoivat meitä toisilleen, eivät ilmeisesti olisi kiireellisyydestä huolimatta yleislääkäreinä halunneet ottaa pientä vauvaa tutkittavakseen. Avauduin asiasta kyllä lääkärillekin kun huoneeseen päästiin. Sitten lähdettiinkin ambulanssilla lastenpolille.
päivystys ei ole oikea paikka jos tilanne on kiireellinen ja vauva on _todella_ sairas. Silloin soitetaan ambulanssi alun alkaenkin ja vauva viedään suoraan sairaalaan.
 
ärsyttävää
[QUOTE="vieras";27415074]päivystys ei ole oikea paikka jos tilanne on kiireellinen ja vauva on _todella_ sairas. Silloin soitetaan ambulanssi alun alkaenkin ja vauva viedään suoraan sairaalaan.[/QUOTE]

Eli sinun mielestäsi me ihan aiheesta odottelimme tunnin? Jos alunalkaenkaan olisin kuunnellut tk:n neuvoa, johon siis soitin ennen menoamme, olisimme pahimmassa tapauksessa menettäneet lapsemme. Tk ohjeisti lasta näkemättä vain seurailemaan kotona rauhassa tilannetta ja antamaan lisää suppoa, vaikka kerroin kaikki oireet ja että en saa kuumetta (40 astetta) laskemaan lääkkeistä huolimatta. Läksin lasta kuitenkin lääkäriin viemään. Kun näkivät, niin tulikin hätä.

Homma ei vain yksinkertaisesti toiminut siinä päässä, sillä kerralla, meidän kohdallamme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävää;27415108:
Eli sinun mielestäsi me ihan aiheesta odottelimme tunnin? Jos alunalkaenkaan olisin kuunnellut tk:n neuvoa, johon siis soitin ennen menoamme, olisimme pahimmassa tapauksessa menettäneet lapsemme. Tk ohjeisti lasta näkemättä vain seurailemaan kotona rauhassa tilannetta ja antamaan lisää suppoa, vaikka kerroin kaikki oireet ja että en saa kuumetta (40 astetta) laskemaan lääkkeistä huolimatta. Läksin lasta kuitenkin lääkäriin viemään. Kun näkivät, niin tulikin hätä.

Homma ei vain yksinkertaisesti toiminut siinä päässä, sillä kerralla, meidän kohdallamme.
Ei varmaan toiminutkaan, mutta mielestäni tällä tapauksella ei ole mitään yhtäläisyyttä aloituksen kanssa. Silti ei missään päivystyksessä voida tehdä niin että potilaat otetaan vastaan ikäjärjestyksessä.
 
ärsyttävää
Ja niin, meillä ei "pääse" lastenpolille ilman lähetettä. Peestä tämäkin. Tosin nyt kun ovat lasta hoitaneet, ei lähetteitä enää tarvita, ja asiat hoidetaan suoraan ilman välikäsiä heidän kauttaan. Mutta jos ajatellaan teoriatasolla, niin periaatteessa jos lapsemme sairastuisi johonkin toiseen uuteen tautiin tms, pitäisi täällä taas mennä tk lääkärin lähetteellä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävää;27415129:
Ja niin, meillä ei "pääse" lastenpolille ilman lähetettä. Peestä tämäkin. Tosin nyt kun ovat lasta hoitaneet, ei lähetteitä enää tarvita, ja asiat hoidetaan suoraan ilman välikäsiä heidän kauttaan. Mutta jos ajatellaan teoriatasolla, niin periaatteessa jos lapsemme sairastuisi johonkin toiseen uuteen tautiin tms, pitäisi täällä taas mennä tk lääkärin lähetteellä.
niin mutta jos lapsi on _todella_ sairas niinkuin ensin kirjoitit, niin silloin ei päivystys ole se paikka mihin mennään. Ambulanssilla pääsee kyllä suoraan lastenpolille tai ensiapuun eikä tarvitse odotella ollenkaan. Jos lapsi ei ole _todella_ sairas, niin tunnin odottelu päivystyksessä ei ole mikään ihan kauhean pitkä aika...
 
ärsyttävää
Ei varmaan toiminutkaan, mutta mielestäni tällä tapauksella ei ole mitään yhtäläisyyttä aloituksen kanssa. Silti ei missään päivystyksessä voida tehdä niin että potilaat otetaan vastaan ikäjärjestyksessä.
Joo, en mä kyllä ajatellut että vastatessani pääsen tappelemaan siitä odotteliko oma lapseni aiheesta lääkäriin pääsyä :D

Mutta pointti oli se, että ymmärrän että vanhemmalla voi olla suunnaton huoli lapsesta ja silloin ohimenevät ottaa päähän. Toisaalta ymmärrän hyvin myös sen, että potilaat tosiaan menee kiireysjärjestyksessä (ainakin toivottavasti), oli sitten kyseessä aikuinen tai lapsi.
 
"vieras"
Aikuisella on voinut olla vaikka vakava allergiareaktio menossa, johon on ottanut adrenaliinipiikin, mutta joka saattaa pahentua millä hetkellä hyvänsä nopeasti (minuuteissa) uudestaan hengenvaaralliseksi, kun adrenaliinin vaikutus lakkaa. Tuossa välissä ihminen voi vaikuttaa ihan normaalilta.
 
"Kotitonttu"
Ihan oikein meni. Kiireellisyysjärjestys aina eikä ikä..

AP:n lapsella ei tainnut olla kuitenkaan mitään vakavampaa lopulta? Toki flunssa pahana tarvitsee muutakin kuin kotihoitoa, mutta pitää muistaa ettei aina itse näe muiden tilaa mitenkään järkevästi.. kun oma lapsi on kipeenä. ;)

Aikuisilla voi olla hyvinkin vakavia oireita, vaikkeivat päälle päin näkyiskään. Ambulanssia ei kovin moni vakavissakaan tapauksissa aina älyä/kehtaa soitella, jos saa muuten kyydin.
Jotkut saattaa miettiä, että niitä lansseja voi tarvita enempi vakavemmissa tapauksissa lopulta..
 
ärsyttävää
[QUOTE="vieras";27415147]niin mutta jos lapsi on _todella_ sairas niinkuin ensin kirjoitit, niin silloin ei päivystys ole se paikka mihin mennään. Ambulanssilla pääsee kyllä suoraan lastenpolille tai ensiapuun eikä tarvitse odotella ollenkaan. Jos lapsi ei ole _todella_ sairas, niin tunnin odottelu päivystyksessä ei ole mikään ihan kauhean pitkä aika...[/QUOTE]

Ihanaa, että sinä pystyt tekemään diagnoosin vielä näin jälkikäteen :D Mitäpä luulet, olisiko hätäkeskus lähettänyt ambulanssia, jos olisin soittanut ja kertonut oireet ja sanonut mitä tk on ohjeistanut? Lapsi oli siis tajuissaan koko ajan. Vai alatko sinä nyt väittämään, että tajuissaan oleva lapsi ei voi olla _todella_ kipeä? ;)

Meille on valitettavasti kerran jouduttu lapselle soittamaan se ambulanssi kotiin. Eli mielestäni osaan kyllä arvioida melko tarkasti lasteni voinnin silmämääräisesti. Yllä mainitussa tapauksessa tein osittaisen arviointivirheen, eli soitin sinne päivystykseen ja lähdin itse viemään. Koska en ole lääkäri, en tietenkään voinut tietää tai arvata mitä lapsen elimistössä (silmäni kantamattomissa) tapahtui. Harmillista, että arviointivirhe vain sai jatkumoa vielä siellä tk:n puolella.
 
Esimerkiksi hematologiset potilaat menee aina jonon kärkeen, ilman poikkeuksia. Me voidaan näyttää ihan terveiltä, joskin "vaan" kuumeisilta. Mutta meille kuume on merkki vakavasta infektiosta ja hoidon aloittamisen myöhästyminen on pahimmillaan kohtalokasta.
 
vierasf
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävää;27415055:
Niin tai näin, niin inhottavaa on.

Mulla on kokemusta siitä, että hakeuduin _todella_ sairaan 3kk vauvan kanssa päivystykseen. Siinä sitten katselin lähes tunnin kuinka ohitsemme meni myöhemmin paikalle saapuneita. Koska vauva voi oikeasti tosi huonosti, poltin minä päreeni ja kävin avautumassa ilmoittautumisessa. Siellä hoitaja hädissään selitteli, että on koko ajan siirtänyt meitä jonossa seuraavaksi kun porukkaa on huoneista pois tullut, että ei tiedä mikä mättää. Minä sain käsityksen, että molemmat paikalla päivystäneet lääkärit viskoivat meitä toisilleen, eivät ilmeisesti olisi kiireellisyydestä huolimatta yleislääkäreinä halunneet ottaa pientä vauvaa tutkittavakseen. Avauduin asiasta kyllä lääkärillekin kun huoneeseen päästiin. Sitten lähdettiinkin ambulanssilla lastenpolille.
Päällepäin kiireellisyyttä on monesti kovin vaikea arvioida, esim. kipua on valitettavan vaikea arvioida. Voi hyvinkin olla että lääkärit ajatteli olevan esitietojen peruteella kysymyksen olevan "normaalista" pikkulapsen nuhakuumeesta tms. Teit oikein vaatiessasi hoitoa ja kertoessasi väliaika tietoja siitä että sinusta lapsi voi nyt todella huonosti. Hoitoa valitettavasti joskus on vaadittava, ärsyttävää, mutta toisaalta inhimillistä, lääkäritkään kun eivät ole selvännäkijöitä.
 
ärsyttävää
Päällepäin kiireellisyyttä on monesti kovin vaikea arvioida, esim. kipua on valitettavan vaikea arvioida. Voi hyvinkin olla että lääkärit ajatteli olevan esitietojen peruteella kysymyksen olevan "normaalista" pikkulapsen nuhakuumeesta tms. Teit oikein vaatiessasi hoitoa ja kertoessasi väliaika tietoja siitä että sinusta lapsi voi nyt todella huonosti. Hoitoa valitettavasti joskus on vaadittava, ärsyttävää, mutta toisaalta inhimillistä, lääkäritkään kun eivät ole selvännäkijöitä.
Aivan. Erehtyminen on inhimillistä. Ja tästä lienee jo omassa väittelyssänikin kyse, toiset vain eivät halua ymmärtää että myös hoitajat, lääkärit, hätäkeskuspäivystäjät yms. tekevät virheitä, vaikka varmasti parhaaseensa pyrkivät. Niinkuin me kaikki.
 
  • Tykkää
Reactions: Corona77

Yhteistyössä