Onko tällainen teistä varastamista?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Että kun haluaa jonkun kirjan itselleen, mikä on niin vanha ettei sitä löydy kirjakaupasta, niin lainaa kirjastosta. Sitten ilmoittaa kirjastoon, että on hukannut sen kirjan ja maksaa siitä pyydetyn hinnan.
Olen tehnyt niin. Ei se oikeinkaan ole, vähän kaduttaa. Huijaamista ehkä?
 
"vieras"
On se varastamista. Ja tavallaan just kirjastosta varastaminen on erityisen paha asia, koska kirjasto voi olla ainoa paikka mistä sitä kirjaa kukaan muukaan enää saa käsiinsä. Sitten kun joku pöllii sen, niin eipä tartte pahimmassa tapauksessa enää kenenkään (ainakaan sillä paikkakunnalla) haaveilla sitä pääsevänsä lukemaan.

Että tavallaan toi on musta törkeämpää kun varastaa jotain korvattavissa olevaa ihan kaupasta, vaikka periaatteessa olisit kirjan korvannutkin.
 
Yleensä kannattaa etsiä antikvariaatista, varsinkin kun se on nyt aika helppoa netissä olevien liikkeiden vuoksi. Siis jo kaipailee vanhempaa kirjaa.

Minkälainen kirja oli kyseessä, romaani, tietokirja?
 
On. Se kirjahan ei ole myytävänä, joten sitä ei voi ostaa. Mielestäni se maksu, joka kirjastolle toimitetaan, on vahingonkorvaus menetetystä omaisuudesta eikä maksu ostetusta kirjasta... (nojuu, joku voi pitää saivarteluna, mutta ainakin minusta tässä on ihan selvä periaatteellinen ero..)
 
"a.p"
Se oli harrastukseeni liittyvä tietokirja, tein ton useita vuosia sitten ja nykyään omatunto kolkuttaakin tosta jutusta. Ainoa mikä lohduttaa on se, ettei siitä otettu kuin muutama euro, eli se ei ilmeisesti ollut kovin arvokas kirja. Mutta eihän tuossa ole mitään puolustelemista enkä mä enää tekisi noin. Etsisin haluamani kirjan Huutonetistä tai jostakin muualta, tai olisin vaikka ilman jos en löytäisi.
 
[QUOTE="a.p";23357141]Se oli harrastukseeni liittyvä tietokirja, tein ton useita vuosia sitten ja nykyään omatunto kolkuttaakin tosta jutusta. Ainoa mikä lohduttaa on se, ettei siitä otettu kuin muutama euro, eli se ei ilmeisesti ollut kovin arvokas kirja. Mutta eihän tuossa ole mitään puolustelemista enkä mä enää tekisi noin. Etsisin haluamani kirjan Huutonetistä tai jostakin muualta, tai olisin vaikka ilman jos en löytäisi.[/QUOTE]

No ei siitä veloiteta kirjastossa markkina-arvoa, jonka se maksaisi esimerkiksi antikvariaatissa tms. Kirjan korvaushinta kuitenkin pienenee kirjastossa sen mukaan, koska kirja on hankittu. Kirjastolle maksettu korvaus ei ole sidonnainen siihen, minkä arvoinen kirja tuolla kaupassa oikein olisi, jos sen sieltä hankkisi.
 
"vieras"
Jos tää asia kaivelee sua, niin voit kyllä käydä kirjastossa vielä vuosien jälkeenkin ja kertoa löytäneesi tuon jo korvaamasi kirjan. Maksavat sulle sitten sen korvaushinnan takaisin, jos ottavat kirjan.
 
lkdg
[QUOTE="vieras";23357219]Jos tää asia kaivelee sua, niin voit kyllä käydä kirjastossa vielä vuosien jälkeenkin ja kertoa löytäneesi tuon jo korvaamasi kirjan. Maksavat sulle sitten sen korvaushinnan takaisin, jos ottavat kirjan.[/QUOTE]

Täähän on kätevää. Voi ottaa vuosiksi lainaan jonkun kirjan ja ihan ilmaiseksi. Nyt kaikki tekemään tätä, voi tosin olla että kirjastot sit on tyhjinä mutta kunhan minä saan kirjani!
 
"vieras"
Täähän on kätevää. Voi ottaa vuosiksi lainaan jonkun kirjan ja ihan ilmaiseksi. Nyt kaikki tekemään tätä, voi tosin olla että kirjastot sit on tyhjinä mutta kunhan minä saan kirjani!
No on se nyt musta parempi kuitenkin, kuin jättää se kirja ikuisiksi ajoiksi palauttamatta! Tietysti ihan mitä tahansa kirjaa kirjasto ei huoli takaisin enää vuosien jälkeen. En suosittele ketään tekemään näin, mutta vielä vähemmän varastamaan kirjoja pysyvästi.
 
Non compos mentis
On pahempi varkaus mielestäni kuin esim. kirjakaupasta suora varkaus. Kirjastossa on meille kaikille yhteistä matskua, jota ei sitten enää ehkä saakaan mistään uutta tilalle. Lapset olisivat tahtoneet katsoa erään vanhan elokuvan, mutta pk-seudun kirjastoissa ei sitä ole enää; kaikkien tilana oli "laskutettu silloin ja silloin". Jotenkin vähän erikoista, että leffaa, jota ei enää myydä, katoavat kaikki lainakappaleet vuoden sisään kirjastosta. Hyi olkoon, halveksin yhteisen omaisuuden pilkkaajia.
 
"Riitta"
On pahempi varkaus mielestäni kuin esim. kirjakaupasta suora varkaus. Kirjastossa on meille kaikille yhteistä matskua, jota ei sitten enää ehkä saakaan mistään uutta tilalle. Lapset olisivat tahtoneet katsoa erään vanhan elokuvan, mutta pk-seudun kirjastoissa ei sitä ole enää; kaikkien tilana oli "laskutettu silloin ja silloin". Jotenkin vähän erikoista, että leffaa, jota ei enää myydä, katoavat kaikki lainakappaleet vuoden sisään kirjastosta. Hyi olkoon, halveksin yhteisen omaisuuden pilkkaajia.
Peesi.
 
ap on itsekäs sika
Varastamista se on.

Ja just tuo arvostus on kirjastoissa hanklaa. Joskus varastetaan tosiaankin arvokkaita teoksia, joiden tilalle ei saa uutta eikä kirjasta pysty sen oikeaa arvoa korvauksena vaatimaan...

Joku toinenkin harrastaja ehkä sitä kirjaa haluaisi lukea.
 
vierass
No ei siitä veloiteta kirjastossa markkina-arvoa, jonka se maksaisi esimerkiksi antikvariaatissa tms. Kirjan korvaushinta kuitenkin pienenee kirjastossa sen mukaan, koska kirja on hankittu. Kirjastolle maksettu korvaus ei ole sidonnainen siihen, minkä arvoinen kirja tuolla kaupassa oikein olisi, jos sen sieltä hankkisi.
Ai jaa? Ainakin meidän kirjastossa on ekalle sivulle pienellä kirjoitettu, mitä kirja on maksanut (milloin sit on ostettukin) ja se hinta on maksettava, josko kirja häviää/tuhoutuu. On sitten 10 vuotta vanha tai viime viikolla ostettu. Vaihtoehtona sai kyllä etsiä kirjaa itse halvemmalla jostain ja tuoda korvaava...
 
"höh"
Ai jaa? Ainakin meidän kirjastossa on ekalle sivulle pienellä kirjoitettu, mitä kirja on maksanut (milloin sit on ostettukin) ja se hinta on maksettava, josko kirja häviää/tuhoutuu. On sitten 10 vuotta vanha tai viime viikolla ostettu. Vaihtoehtona sai kyllä etsiä kirjaa itse halvemmalla jostain ja tuoda korvaava...
Ei meidän kirjaston kirjoissa lue tuollaista. Olisi kyllä hyvä jos olisi noin täälläkin...
 
"a.p"
No voi paska, nyt alkoi tosiaan kaduttaa :( Kirjastoihin voi varmaan tehdä lahjoituksiakin? Kun mulla on aika uusia kirjoja, romaaneja, tietokirjoja, ihan kirjakaupasta ostettuja joista olen osan saanut lahjaksi, osan olen itse ostanut?
Niin voiko kirjoja sitten vastaavasti lahjoittaa kirjastoon, että saisin tän tyhmyyteni korvattua?
 
"vieras"
Joo kyllä kirjastot ottavat vastaan lahjoituksia. Välttämättä kaikkia lahjoitettuja kirjoja ei voida ottaa, jos kyseistä kirjaa vaikkapa on jo monta kappaletta valmiiksi kirjastossa.
 
"minä vaan"
Mun mielestä oli hyvä ehdotus viedä se kyseinen kirja takaisin. Better late than never!

Mä etsin yhtä kirjaa kerran kaikista Helsingin keskustan antikvariaateista ja huutonetistäkin muistaakseni, tuloksetta. Kirjastossa onneksi oli. Lainasin muutamaksi kuukaudeksi. Edelleenkin olen ko. kirjasta kiinnostunut ja haluaisin sen itselleni, mutta en kirjastoa huijaamalla.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";23357839]Joo kyllä kirjastot ottavat vastaan lahjoituksia. Välttämättä kaikkia lahjoitettuja kirjoja ei voida ottaa, jos kyseistä kirjaa vaikkapa on jo monta kappaletta valmiiksi kirjastossa.[/QUOTE]

Mulla on kyllä sellaisia, mitä meidän kirjastosta ei löydy montaa tai ei yhtäkään kappaletta. Meillä on esimerkiksi kaksi kpl Lasten Kalevala- kirjoja, toisen olen ostanut itse ja toinen saatiin lapsen synttärilahjaksi. Sellaista ei ainakaan ole meidän kirjastossa kuin yksi. Katsoin äsken PIKi- verkkokirjastopalvelusta. Sitten mulla on Netterin Atlas der Anatomie, sitä ei ollut yhtäkään.
Mä lahjoitan ainakin noi.
 

Yhteistyössä