Onko täällä muuten körttejä?

  • Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Körttisuvusta mies ja minä. Miehellä tavat ja usko edelleen tallella. Meikällä ei niinkään. Välillä tunnen itseni niin silmätikuksi, kun tykkään laittaa itteäni ja kotiani. Oikeesti körttiläisyys ahdistaa ja on osittain saanu mut masentuu. Kaikessa pitäis olla niin nuuka ja valveutunu vahtimaan omia tekoja ja muidenkin. Hohhoijaa. Ei jaksa. Joskus tuntuu, että mieheni vahemmat ja tuhoo liiton ahdasmielisyydellä.
 
Heli Karhumäki
Heippa, täällä körtti!

Körttejä eli herännäisliikkeen perillisiä on Suomessa todella paljon, sillä esimerkiksi Suomen papeista kolmannes katsoo saaneensa eniten vaikutteitä herännäisyydestä. Olen itse körtti, mutta se ei näy päälle eikä sen erityisesti tarvitse erottuakaan, koska me körtit olemme ihan tavallisia luterilaisia seurakuntalaisia, varsinaista kirkon kivijalkaa, ja haluamme tukea kansankirkkoa. Minä hankin juuri körttipuvun, ja käytän sitä eräänlaisena perinnepukuna esim. seuroissa ja herättäjäjuhlilla, vähän kansallispuvun tapaan, ja voisin laittaa sen myös hautajaisiin, koska se on todella kaunis, linjakas ja hillitty musta juhlapuku. Mutta ani harvalla körtillä on enää pukua.

Olen Lapualla körttiaktiivi, mikä tarkoittaa että seuroihin osallistumisen lisäksi olen myös niitä järjestämässä, ja toimin pyydettäessä seurapuhujana. Herännäisyyshän on vahvasti maallikkoliike, mikä tarkoittaa, ettei liike ole pappisvetoinen. Pappeja pyydetään kyllä puhujiksi, mutta seuroja järjestävät nimenomaan tavalliset seurakuntalaisista koostuvat paikalliset toimikunnat. Seuroissa veisataan Siionin virsiä, joista aika suuri osa löytyy myös tavallisesta kirkon virsikirjasta.

Oma asenteeni on yhteiskristillinen eli haluan edistää kaikkien kristittyjen yhteyttä, yhteistä rukousta ja yhteisiä tapahtumia riippumatta siitä, mitä herätysliikettä tai kirkkokuntaa edustaa. Herännäisyys on vähän niin kuin urheilussa "kasvattajaseura". Maajoukkue kootaan eri kaupunkien liigoista, koska peli ja säännöt ovat kuitenkin yhteiset. Maajoukkuepelaajillakin kuitenkin säilyy varmaan läpi elämän "tapparalaisuus" tai "kärppäläisyys" eli muistot ja tietyt piirteet oman kasvattajaseuran periaatteista ja hengestä. Kristittyjen maailmanlaajuiseen yhteisöön mahtuu hyvin erilaisista perinteissä ja kulttuureissa kasvaneita ihmisiä, ja se mikä yhdistää on usko Jeesukseen Kristukseen.
 
jokuvaan
juuri päättyneiden Seinäjoen körttijuhlien (eli herättäjäjuhlien) puheistakin voinee jotain päätellä körttiläisyydesta:
http://www.seinajoenherattajajuhlat.fi/index.php?sivu=puheet
tai sitten täältä www.h-y.fi/
esim Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisäinen herätysliike, rukousmuotoiset Siionin virret, korostetaan Jumalan suuruutta ja ihmisen pienuutta, toiselta ihmiseltä ei kysellä hänen parannuksestaan tai uskonratkaisustaan sillä usko ja elämä ovat Jumalan kädessä.

nykymaailmassa harvinaista, ettei vaadita mitään?


 
Herännäisyys
Kuulun herännäisyys herätysliikkeeseen eli olen körtti. Herännäisyys herätysliikkeen ihmisillä kyllä saa olla värjätyt ja/tai vaalennetut hiukset ja saavat kyllä käyttää meikkejä, huulipunia, luomivärejä, kynsilakkoja, huulikiiltoja ja saa olla kotonaan televisio josta saa katsoa esim. Salkkareita ja saa olla korvakorut ja saavat kyllä kuunnella pop, iskelmä ja rock musiikkia.
 
vierailija
#8
Luultavasti näin sinut lapsuuskotikirkkoni mäessä kävelemässä torille päin vuonna 2010. Kuopion entinen piispa Wille Riekkinen piti tilaisuudessa kauniin puheen. Edesmennyt veljeni kertoi silloin, että puinen risti on serkkuni sahaama. Ihailin hänen kesämökin seinällä olevaa taulua, jonka hän oli ostanut paikalliselta kirpputorilta. Kuvassa on puukirkko, joka paloi vuosia myöhemmin kuvan ottamisen jälkeen 1930-luvulla.

”Olen itse körtti, mutta se ei näy päälle eikä sen erityisesti tarvitse erottuakaan, koska me körtit olemme ihan tavallisia luterilaisia seurakuntalaisia, varsinaista kirkon kivijalkaa, ja haluamme tukea kansankirkkoa. Minä hankin juuri körttipuvun, ja käytän sitä eräänlaisena perinnepukuna esim. seuroissa ja herättäjäjuhlilla, vähän kansallispuvun tapaan, ja voisin laittaa sen myös hautajaisiin, koska se on todella kaunis, linjakas ja hillitty musta juhlapuku. Mutta ani harvalla körtillä on enää pukua.”
 
vierailija
Mikä ero sinulla on Esson uskoon?
Muultavasti tuskin mikään. Echo on luultavasti täysin ok livenä, mutta hänellä on ikävä tapa ottaa kirjoittajia riepoteltavakseen.
Pukisin mielelläni körttipuvun ylleni. Olen joskus vieraillut Vaasassa Uumaja-reissuilla. Veljeni aikoinaan yllytti minua hakemaan sinne kauppakorkeaan. En hakenut. Pohjanmaa ei houkutellut.
Kävin muutama vuosi sitten kirkossa körttien virsi-illassa. Oi kuinka olisi ihana päästä veisaamaan.
Voit lukea herännäisyydestä heidän nettisivulta. Näyttelijä Laura Malmivaara on ollut joskus pitämässä puheen jossain päin Suomea. Tatu Malmivaara oli kouluni rehtori. Lehtijutun mukaan hän oli houkutellut lääkäri Carl Bössin paikkakunnalleen. Hän on osin syyllinen olemassaolooni. Niin äitini aikoinaan kertoi. Löysin miehestä kertovan lehtijutun tänä keväänä, ja sain vahvistuksen asialle.
Olen ajatellut lopettaa vanhojen asioiden kaivelun. Sisareni toimittajana on siinä asiassa lyömätön haka.
 
vierailija
Ilmeisesti olet rasisti kuten myös ylipapittaresi. Hän myös halveksii maailman isoja uskontoja. Aikamoinen ylipapitar mammapalstalla. Monikohan lukija on sekoittanut mielenterveytensä ja elämänsä hänen huterilla opeilla?
R-Reetta, olit sekaisin jo tänne valitettavasti eksyessäsi. Muut kyllä me muut pärjätään kun suhtaudutaan huumorilla uskonharhaisen körttijuttuihin.
 
vierailija
Tarkoitan mikä ero peruskrisse vs. körtti?

On se kumma kun krissepohjaisillakin on iso määrä eri alalahkoja. Ja jokainen niistä on ainoa ”oikea” lahko 😆

Ja siitä sitten keskenään sotimaan kuten on 2K v jo tehty
Jokainen on voinut perustaa omansa oikeestaan huutoäänestyksellä. 101 vuotta sitten vasta lakkautys, mut olis kiva nähdä uutinen siitä. Kirkkohistoriasta löytyy kyllä. Isot joukot muutti meren taa eikä edes Titanicilla.
 
vierailija
Jokainen on voinut perustaa omansa oikeestaan huutoäänestyksellä. 101 vuotta sitten vasta lakkautys, mut olis kiva nähdä uutinen siitä. Kirkkohistoriasta löytyy kyllä. Isot joukot muutti meren taa eikä edes Titanicilla.
Sehän siinä juuri epäuskottavaa ja suorastaan typerää on kun näitä lahkoja on niin paljon ja jokainen on omasta harhaisesta jäsenen mielestä se ainoa oikea 😂😆
 
vierailija
Körttisuvusta mies ja minä. Miehellä tavat ja usko edelleen tallella. Meikällä ei niinkään. Välillä tunnen itseni niin silmätikuksi, kun tykkään laittaa itteäni ja kotiani. Oikeesti körttiläisyys ahdistaa ja on osittain saanu mut masentuu. Kaikessa pitäis olla niin nuuka ja valveutunu vahtimaan omia tekoja ja muidenkin. Hohhoijaa. Ei jaksa. Joskus tuntuu, että mieheni vahemmat ja tuhoo liiton ahdasmielisyydellä.
Vahtimaan tekoja?
 

Yhteistyössä