Onko täällä muita vähävaraisia tai tosi pienituloisia?

• Viestiketjun aloittaja OffOn
  • Ensimmäinen viesti
hmmmm
[QUOTE="joopajoo";22925440]olipa ilkeitä viestejä : ( elä välitä offon!! ne joilla ei itellä ole ongelmia mielenterveyden tai muunvastaavan kanssa ei aina ymmärrä : ([/QUOTE]

Juu mä oon kyllä siitä onnellinen etten ole allerginen.

OffOn
[QUOTE="joopajoo";22925440]olipa ilkeitä viestejä : ( elä välitä offon!! ne joilla ei itellä ole ongelmia mielenterveyden tai muunvastaavan kanssa ei aina ymmärrä : ([/QUOTE]

Sanoppa muuta. Kiitos sulle=)

juuu
[QUOTE="allerginen";22933068]Mulla on phkinäallergia ja meillä oli töissä jatkuvasti tarjolla pähkinöitä, mulle tuli sit tosi paha mieli kun en voinut niitä syödä ja nyt siis oon työtön ja tosi pienitulonen. En kyllä uskalla mitään muuta työtä hakea, kun ei voi ikinä tieää missä noita pähkinöitä on tarjolla.[/QUOTE]

Näinhän se on. Kyllä pitää ihmetellä kun nuoret ihmiset prakaa nykyään, jos ei oo fyysisiä vaivoja niin vähintään masennusta. Olisko se helpompaa elää 100v sitten kun ei ollu nettiä, tekis 10 lasta ja kävis aamuin illoin navetassa ja pellolla töissä? Siinä ei paljon auttanut jos selkä tuli kipeäksi kesken lypsyn tai heinänteon.

"hih"
joo, ap taitaa olla joku pohjoisessa tai idässä asuva elämäntapatyötön. Haetaan autolla ruokapusseja ja mies metsästää ja oikeasti ei olla köyhyyttä nähtykään. On okt ja koskaan ei päivääkään palkkatöissä. Kun harmittaa ja selkäkin reistaa ja on tuota allergiaa... eikä niitä töitä oo...

OffOn
[QUOTE="hih";22933674]joo, ap taitaa olla joku pohjoisessa tai idässä asuva elämäntapatyötön. Haetaan autolla ruokapusseja ja mies metsästää ja oikeasti ei olla köyhyyttä nähtykään. On okt ja koskaan ei päivääkään palkkatöissä. Kun harmittaa ja selkäkin reistaa ja on tuota allergiaa... eikä niitä töitä oo...[/QUOTE]

Voi sinnuu=)

pihilisti
Ei meillä menee ruokaan kuin max 400€ kuussa. 2 aikuista ja kaksi lasta

Vaatteita ostan jos tarvitaan (pari kertaa vuodessa) ja kaikki lahjoitukset otetaan vastaan. Tarpeeseen ostan h&m:ltä, koska ovat halvempia kuin kirppiksellä..

Mitään muutakaan sälää ei osteta jos ei ole jonkun synttärit (lelut, dvd:t, verhot, koriste esineet yms..)

Tupakkaan ei mene rahaa ja alkoholiakaan ei joka kuukausi kulu..

Aamupalaksi on aina puuroa, hyvää ja halpaa. Puuron kanssa voita tai itse poimittuja marjoja..

Lounaaksi itse tehty tavallinen kotiruoka, 2-3 kertaa viikossa kasvisruoka koska liha on kallista (esim.pottumaito, makaroonivelli, kasvissosekeitto, uunipuuroa, laatikoita joissa jauheliha korvattu soijarouheella. Parin euron soijarouhepussi kestää kuukauden! Lämpimän ruuan kanssa ei koskaan ole leipää kun eivät sitä kuitenkaan syö kokonaan vaan menee aina roskiiin.. Salaatiksi kaalia ja kurkkua, herne-maissi-paprikaa tai pakaste keittojuureksia yms.. Alle euron menee päivittäin vihanneksiin rahaa..

Välipala täysin turha, vie vain ruokahalut päivälliseltä..

Päivälliseksi lounaan rippeet, ehkä jatkettu munakkaalla jos ei jäänyt paljoa muuta ruokaa yli..Ruoka juoma aina vesi tai maito (maitoakin saa vain yhden lasin per ateria, lisäksi vettä.. Ei koskaan mehua, limsaa, kaakaota..

Iltapala jugurttia,leipää yhdellä lisukkeella. ei siis juustoa ja kinkkua, vaan jompaa kumpaa. Jugurtin ostan litran tölkissä (esim.arkijugurtti 0,99€/l)..

Viikonloppuina popcornia, tikkarit tms..sipsit on kalliita ja karkkipussit..

Vierasvara itse leivottua pullaa..

Pidin joskus päiväkirjaa menoista (kaikista ostoksista kuitin talteen!) ja huomasin että kaikkeen pieneen turhaan meni satoja euroja kuussa...Nyt laitetaan ylimääräinen raha säästöön ja ollaan niillä tehty esim. kylpylä lomia pari kertaa vuodessa, ostettu huonekaluja ja säästetty pahan päivän varalle. Tietty ymmärrän jos tulot ovat oikeasti pienet, ei voi vaan säästää kun kaikki mikä tulee niin menee...Mutta ruuassa voi nipistää kun ei turhia herkkuja osta, syö siis eläkseen ja se ei paljoa ole mitä tarvitsee kasvuun ja pysyäkseen terveenä.. Hedelmääkin syödään esim. mandariinit iltapalalla jugurtin sijaa, ei siis mitään laiva noutopöytää tarvitse laittaa jokaiselle aterialle!! Painokin on tippunut!!

Näinhän se on. Kyllä pitää ihmetellä kun nuoret ihmiset prakaa nykyään, jos ei oo fyysisiä vaivoja niin vähintään masennusta. Olisko se helpompaa elää 100v sitten kun ei ollu nettiä, tekis 10 lasta ja kävis aamuin illoin navetassa ja pellolla töissä? Siinä ei paljon auttanut jos selkä tuli kipeäksi kesken lypsyn tai heinänteon.
100 vuotta sitten olisin kuollut jo vähän yli 20-vuotiaana. Kiitos nykyajan lääketieteen mä olen elossa.

"yhäippä"
Mä oon kituutellut nyt 2 vuotta. Tällä hetkellä tulot kotihoidontuki+asumistuki+elarit+lapsilisät. Vuokran jälkeen jää 650e, meitä on minä + 2 lasta. Ruokaan ja vaippoihin, saippuoihin sun muihin menee 300e-400e kuussa, sit lyhentelen lainaa 100e/kk. Sit on tietty puhelinlaskut ja muut. Nyt esim. tässä kuussa tuli maksettavaksi kotivakuutus joten tiukkaa tekee. No onneksi kituuttaminen vähentyy, kun lähden ensi kuussa osa-aikatöihin.

Mä myös oon luopunut kokonaan herkuista, jos joku tulee kylään leivon. Ei limuja, ei sokerijugurtteja, vanukkaita tms., ei keksejä tai pullia, ei valmisruokia, ei muroja, ei sipsejä... ihan perusruokaa. Lapset saa karkkipäivän karkit kerta viikkoon 1e per lapsi. Se hyvä puoli tässä on, että paino on alkanut tippua, kun ei mässytä mitään turhaa iltaisin, kun ei ole mitä mässyttää. Ja lapsetkin saavat terveellisempää ruokaa.

Yhteistyössä