Ei meillä menee ruokaan kuin max 400 kuussa. 2 aikuista ja kaksi lasta
Vaatteita ostan jos tarvitaan (pari kertaa vuodessa) ja kaikki lahjoitukset otetaan vastaan. Tarpeeseen ostan h&m:ltä, koska ovat halvempia kuin kirppiksellä..
Mitään muutakaan sälää ei osteta jos ei ole jonkun synttärit (lelut, dvd:t, verhot, koriste esineet yms..)
Tupakkaan ei mene rahaa ja alkoholiakaan ei joka kuukausi kulu..
Aamupalaksi on aina puuroa, hyvää ja halpaa. Puuron kanssa voita tai itse poimittuja marjoja..
Lounaaksi itse tehty tavallinen kotiruoka, 2-3 kertaa viikossa kasvisruoka koska liha on kallista (esim.pottumaito, makaroonivelli, kasvissosekeitto, uunipuuroa, laatikoita joissa jauheliha korvattu soijarouheella. Parin euron soijarouhepussi kestää kuukauden! Lämpimän ruuan kanssa ei koskaan ole leipää kun eivät sitä kuitenkaan syö kokonaan vaan menee aina roskiiin.. Salaatiksi kaalia ja kurkkua, herne-maissi-paprikaa tai pakaste keittojuureksia yms.. Alle euron menee päivittäin vihanneksiin rahaa..
Välipala täysin turha, vie vain ruokahalut päivälliseltä..
Päivälliseksi lounaan rippeet, ehkä jatkettu munakkaalla jos ei jäänyt paljoa muuta ruokaa yli..Ruoka juoma aina vesi tai maito (maitoakin saa vain yhden lasin per ateria, lisäksi vettä.. Ei koskaan mehua, limsaa, kaakaota..
Iltapala jugurttia,leipää yhdellä lisukkeella. ei siis juustoa ja kinkkua, vaan jompaa kumpaa. Jugurtin ostan litran tölkissä (esim.arkijugurtti 0,99/l)..
Viikonloppuina popcornia, tikkarit tms..sipsit on kalliita ja karkkipussit..
Vierasvara itse leivottua pullaa..
Pidin joskus päiväkirjaa menoista (kaikista ostoksista kuitin talteen!) ja huomasin että kaikkeen pieneen turhaan meni satoja euroja kuussa...Nyt laitetaan ylimääräinen raha säästöön ja ollaan niillä tehty esim. kylpylä lomia pari kertaa vuodessa, ostettu huonekaluja ja säästetty pahan päivän varalle. Tietty ymmärrän jos tulot ovat oikeasti pienet, ei voi vaan säästää kun kaikki mikä tulee niin menee...Mutta ruuassa voi nipistää kun ei turhia herkkuja osta, syö siis eläkseen ja se ei paljoa ole mitä tarvitsee kasvuun ja pysyäkseen terveenä.. Hedelmääkin syödään esim. mandariinit iltapalalla jugurtin sijaa, ei siis mitään laiva noutopöytää tarvitse laittaa jokaiselle aterialle!! Painokin on tippunut!!