Onko täällä muita jonka lapsella refluksi?

"vieras"
epäilynä lapsesta asti. puklaili pienestä pitäen paljon! nyt myöhemmin alkanut röyhtäillä kamalan paljon. mitään allergioita ei ole löytynyt,mutta ei niin paha,että hoitotoimenpiteitä oltaisiin aloitettu. lapsi nyt 3 vuotias.
 
"vieras"
Meillä todettiin lapsen ollessa 2,5kk refluksi. Prepulsid-lääkitys saatiin ja oireet katosi kuin taikaiskusta. Noin puolen vuoden iässä olin saanut jo lääkityksen purettua pikkuhiljaa kokonaan pois. Nyt on 1v 5kk eikä refluksi enää vaivaa ollenkaan ja lääkitystä ei ole tarvinnu kohta vuoteen.
 
---
Meillä vauvana oireili, sai ihan gaviskonia ruokailujen päätteeksi ja isompana aina maidot ennen ruokailua niin että oli kiinteämpää päällä. Nykyään (1,5v) ei lääkkeitä tarvitse, joskus jos on syönyt herkkuja niin oireilee vatsakivuilla (närästystä kai?). Silloin auttaa yleensä pala vaaleaa leipää ja maitoa tai banaanin puolikas. Rauhoittaa vatsaa. Myös maitohappobakteereja saa. Lääkkeitä ei tarvitse.
 
Meillä siis kohta 8v tyttö, joka ilmeiseti ikänsä kärsinyt refluksista. Viime keväänä asiaa ruvettiin tutkimaan ja todettiin, että ruokatorven läppä on liian löysä.
Lääkityksenä ollut Prepulsid 4kertaa päivässä.
Nyt ollaan tiputettu kahteen annokseen ja se näyttäisi olevan minimi.
Hirveän huonosti ollaan saatu lääkäriltä ohjeita niin lääkitykseen kun koko sairauteen =(
 
Oireita ei ollut. Itkuisuus, yöherääminen tunnin välein, ei yöllä rauhoittunut muutakun vettä/maitoa saadessa. Olihan se takaisinvirtaus jollain saatava laskemaan..
Painoa kertyi, ei puklaillut. Oli vain todelläa epätyytyväinen elämäänsä ja itki yötä päivää.
1v1kk iässä sai losec mupsin. Diagnoosina silent reflux.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26089705]Meillä todettiin lapsen ollessa 2,5kk refluksi. Prepulsid-lääkitys saatiin ja oireet katosi kuin taikaiskusta. Noin puolen vuoden iässä olin saanut jo lääkityksen purettua pikkuhiljaa kokonaan pois. Nyt on 1v 5kk eikä refluksi enää vaivaa ollenkaan ja lääkitystä ei ole tarvinnu kohta vuoteen.[/QUOTE]

Oireina siis oli
ummetus, vihreä kakka
jatkuva huuto
ei nukkunut, siis kaikki pikkupätkät laskettuna nukkui 7-9t/vrk
pulautteli tai siis oksensi kaaressa aina syönnin jälkeen n. 10kertaa, välillä vielä 2-3tunnin päästä syömisestä...tuli välillä myös nenästä
pystyasento oli ainoa mikä sai huudon lakkaamaan ja pieni hytkytys samalla
jatkuvasti hikka
naama muuttui usein punaiseksi (mahahapot virtasi takaisin?)
Enempää en muista, aika kultaa muistot...
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen;26089768:
Meillä siis kohta 8v tyttö, joka ilmeiseti ikänsä kärsinyt refluksista. Viime keväänä asiaa ruvettiin tutkimaan ja todettiin, että ruokatorven läppä on liian löysä.
Lääkityksenä ollut Prepulsid 4kertaa päivässä.
Nyt ollaan tiputettu kahteen annokseen ja se näyttäisi olevan minimi.
Hirveän huonosti ollaan saatu lääkäriltä ohjeita niin lääkitykseen kun koko sairauteen =(
Kannattaa ensimmäiseksi karsia ruokavaliosta pois kaikki närästävät ruuat. Ne on yksilöllisiä, mutta erityisesti kaikki rasvaiset ja paistetut ruuat, paprika, sipuli, hiilihapotetut juomat, omena, mehu ja kovin sokeriset herkut pahentavat oireita. Jos on tullut syötyä vaikkapa grillimakkaraa, niin oikeasti kannattaa päälle syödä vaikka banaania tai mustikkakeittoa, se rauhoittaa vatsaa. Illalla viimeiseksi olisi hyvä syödä jotakin mahdollisimman lempeää, esim. gefilusjugurttia ja mustikkakeittoa. Sängyn päätyä kannattaa kohottaa niin että sänky on loivassa kulmassa pääpuoli koholla, ei kuitenkaan tyynyillä, vaan pääpuolen jaloista. Kiristäviä vaatteita kannattaa välttää. Samoin liikuntaa heti ruokailun jälkeen.
 
Kannattaa ensimmäiseksi karsia ruokavaliosta pois kaikki närästävät ruuat. Ne on yksilöllisiä, mutta erityisesti kaikki rasvaiset ja paistetut ruuat, paprika, sipuli, hiilihapotetut juomat, omena, mehu ja kovin sokeriset herkut pahentavat oireita. Jos on tullut syötyä vaikkapa grillimakkaraa, niin oikeasti kannattaa päälle syödä vaikka banaania tai mustikkakeittoa, se rauhoittaa vatsaa. Illalla viimeiseksi olisi hyvä syödä jotakin mahdollisimman lempeää, esim. gefilusjugurttia ja mustikkakeittoa. Sängyn päätyä kannattaa kohottaa niin että sänky on loivassa kulmassa pääpuoli koholla, ei kuitenkaan tyynyillä, vaan pääpuolen jaloista. Kiristäviä vaatteita kannattaa välttää. Samoin liikuntaa heti ruokailun jälkeen.
Tuohon on pakko sanoa, että närästävät on tosiaan yksilöllisiä. Yksi eniten närästävistä on mulla itsellä banaani (mulla on siis myös närästysherkkä maha).
 
--
Tuohon on pakko sanoa, että närästävät on tosiaan yksilöllisiä. Yksi eniten närästävistä on mulla itsellä banaani (mulla on siis myös närästysherkkä maha).
Nämä on tosi yksilöllisiä. Onneksi 8-vuotias osaa jo itsekin sanoa, jos jokin tuntuu erityisesti pahentavan oloa. Mulla kanssa refluksi ja vatsahaavakin ja itse olen kokenut suurta helpotusta banaanin syömisestä. Toki jos sille on herkkyyttä esim. allergiaan, niin banaani kyllä allergisoi, eikä se kaikkien vatsalle sovi.
 
Meillä näin
Näin jälkikäteen ajateltuna moni asia selittynyt refluksilla. Todettiin vasta nyt reilut 3-vuotiaana. Vauvana heräili 30min-1h välein öisin. Haaaaarvoin nukkui paremmin. Pulautteli joo, mutta ei mitenkään erityisen paljon. Viihtyi pystyasennossa parhaiten jo ihan pienestä pitäen. Oksensi monesti iltapuurot kaaressa ja sen jälkeen taas söi hyvällä halulla. (aina ensin tuli mieleen että mikä mahatauti taas on iskemässä). Yöyskä jatkui joka yö tauotta lähes vuoden! ( yksi ihana lääkäri sanoi että ei suostu yskänlääkettä kirjoittamaan ihan vaan sen takia että äiti saisi nukkua) Astmaa tutkittiin sitten ensin ja todettiinkin, jonkun aikaa meni hyvin yötkin astmalääkkeen kanssa. Sitten alkoi yöyskä uudestaan ja lastenlääkäri kehotti kokeilemaan Nexiumkuuria...Ensimmäisenä iltana annettuani meni koko yö täysin yskimättä. Ja siitä eteenpäin kahden viikon kuurin syötyään meni puoli vuotta oireetta ennen kuin ystävämme yöyskä palasi...taas ensimmäisestä Nexium annoksesta lähtien oireet pois. Itse olen mietiskellyt tätä astman ja refluksin yhteyttä...
 
"Joo"
Meillä on neiti 1v 7kk, jolla todettu astma ja lisäksi menee refluksilääkkeenä nexium. Refluksia ei ole tutkittu, vaan oireiden perusteella lääke kokeiluun saatiin. Tehon alkoi huomata, kun lapsi oli syönyt lääkettä kuukauden verran. Siihen asti siis heräili öisin tosi usein ja jälkikäteen ajatellen oli nieleskelyä. Oli myös kipuhuutokohtauksia, joiden aluksi luulin johtuvan maitoallergiasta. Maitoallergiaa ei sitten ollut, mutta refluksilääke ainakin paransi nukkumisen.
 
keessa
kirjoitan nyt tänne, kun tämä oli uusin refluksiin liittyvä ketju minkä löysin...
Olen alkanut epäilemään 6vkoa vanhalla vauvallani silent-refluksin mahdollisuutta. Oireet ovat hänellä tosin epäsäännöllisiä, mikä vaikeuttaa tulkitsemista. Aluksi kiinnitin huomiota jokapäiväiseen hikkaan. Hänellä on ollut vauvasta asti myös aika ajoin tosi rohiseva hengitys, ja varsinkin öisin hän unissaan ähisee ja vetää itseään kaarelle ja vääntelehtii, etenkin syömisen jälkeen (hän on silloin kyljellään). Nyttemmin hän on alkanut tekemään sitä myös päivisin, ja viihtyy selvästi enemmän pystyssä kuin vaakatasossa, ja varsinkin syömisen jälkeen hän oikein ponnistaa ylöspäin (täysimetän). PÄiväunetkin ovat muuttuneet katkonaisemmiksi, hän herää kitinään tai kiemurteluun. Hän ei puklaa juuri koskaan, mutta välillä puklu tulee tosi pitkän aikaa ruokailusta, ja tuoksuu joskus happamalle. iltaisin saatan huomata ruokailun jälkeen että hänellä on vielä maitoa suussa, eli ei niele kaikkea, tai se nousee takaisin. melkein joka ilta hän myös itkee pitkiäkin aikoja ja on selvästi tuskainen..muutaman päivän ajan hän on kitissyt päivälläkin ja ollut tosi tyytymätön.. :( (aiemmin hän ei itkenyt päivällä juuri koskaan) . sylkeä erittyy aika paljon ja hän myös nieleskelee. Ongelma on tosiaan siinä että on esikoinen kyseessä enkä aina tiedä mikä on vauvalle normaalia ja mikä ei :) , toisaalta olen ymmärtänyt että refluksikin voi oireilla aluksi vähän ja sitten äityä tosi pahaksi jos ei reagoi joten siksi täällä kyselen että mitä mieltä olette... :) sori sekavasta tekstistä...
 
kirjoitan nyt tänne, kun tämä oli uusin refluksiin liittyvä ketju minkä löysin...
Olen alkanut epäilemään 6vkoa vanhalla vauvallani silent-refluksin mahdollisuutta. Oireet ovat hänellä tosin epäsäännöllisiä, mikä vaikeuttaa tulkitsemista. Aluksi kiinnitin huomiota jokapäiväiseen hikkaan. Hänellä on ollut vauvasta asti myös aika ajoin tosi rohiseva hengitys, ja varsinkin öisin hän unissaan ähisee ja vetää itseään kaarelle ja vääntelehtii, etenkin syömisen jälkeen (hän on silloin kyljellään). Nyttemmin hän on alkanut tekemään sitä myös päivisin, ja viihtyy selvästi enemmän pystyssä kuin vaakatasossa, ja varsinkin syömisen jälkeen hän oikein ponnistaa ylöspäin (täysimetän). PÄiväunetkin ovat muuttuneet katkonaisemmiksi, hän herää kitinään tai kiemurteluun. Hän ei puklaa juuri koskaan, mutta välillä puklu tulee tosi pitkän aikaa ruokailusta, ja tuoksuu joskus happamalle. iltaisin saatan huomata ruokailun jälkeen että hänellä on vielä maitoa suussa, eli ei niele kaikkea, tai se nousee takaisin. melkein joka ilta hän myös itkee pitkiäkin aikoja ja on selvästi tuskainen..muutaman päivän ajan hän on kitissyt päivälläkin ja ollut tosi tyytymätön.. :( (aiemmin hän ei itkenyt päivällä juuri koskaan) . sylkeä erittyy aika paljon ja hän myös nieleskelee. Ongelma on tosiaan siinä että on esikoinen kyseessä enkä aina tiedä mikä on vauvalle normaalia ja mikä ei :) , toisaalta olen ymmärtänyt että refluksikin voi oireilla aluksi vähän ja sitten äityä tosi pahaksi jos ei reagoi joten siksi täällä kyselen että mitä mieltä olette... :) sori sekavasta tekstistä...
refluksilta kuulostaa, silent-versio meilläkin ollut riiviöllä, nyt helpottamassa kun ikää 1v3kk, Zantac ja Gaviscon olleet lääkkeinä, jotka sain nyt purettua täs keväällä pois, ei pulautellut, mut veti itsensä maatessa aina kaarelle ja huusi ja huusi ja kurlasi ja ähisi, samoja oireita, kuin teillä, kamalaa aikaa, mutta niin se vain helpotti... ja aina oli mentävä pitkään yksi ruoka-aine kerrallaan, esim jos oli persikkaa soseessa, niin siitä tuli refluksia eli kaarihuutoa mutta päärynästä ei jne jne jne, vaatii hermoja, kärsivällisyyttä ja hyvän, asiantuntevan lääkärin =) jaksamista ja multa voit kysyä yv:lläkin, jos haluat/pystyt =)
 
refluksilta kuulostaa, silent-versio meilläkin ollut riiviöllä, nyt helpottamassa kun ikää 1v3kk, Zantac ja Gaviscon olleet lääkkeinä, jotka sain nyt purettua täs keväällä pois, ei pulautellut, mut veti itsensä maatessa aina kaarelle ja huusi ja huusi ja kurlasi ja ähisi, samoja oireita, kuin teillä, kamalaa aikaa, mutta niin se vain helpotti... ja aina oli mentävä pitkään yksi ruoka-aine kerrallaan, esim jos oli persikkaa soseessa, niin siitä tuli refluksia eli kaarihuutoa mutta päärynästä ei jne jne jne, vaatii hermoja, kärsivällisyyttä ja hyvän, asiantuntevan lääkärin =) jaksamista ja multa voit kysyä yv:lläkin, jos haluat/pystyt =)
ja suosittelen lämpimästi liittymään histamiini.com palstalle, sain sieltä monet avut ja tsemppaukset =)
 
Meillä
samanlaista kuin keessan lapsella. Kävimme lääkärillä saatiin lääkkeet, loppui jatkuva nieleskely yöllä ja hikkailu. Syöminen rauhoittui.
Suosittelen käyttämään lääkärillä, koska selvästi vaivaa lasta.
 
keessa
kiitos vastauksista!
teillä Erinys on vissiin ollut kyseessä allerginen refluksi? kokeilitko ensioireiden ilmaannuttua imetysdieettiä, ja jos niin auttoiko se?
meillä vauva syö toistaiseksi ilolla rintaa enkä ole kokeillut jättää pois mitään ruokavaliosta. Joskus tulee rintaraivareita mutta olen ajatellut sen johtuvan maidon suihkuamisesta... Nyt olen alkanut syöttämään häntä mahd pystyssä asennossa ja katson vaikuttaako se mitenkään..
Haluaisin teiltä vastaajilta vielä kysyä että pahenivatko oieet pikku hiljaa vai miten teillä homma eteni? kuinka pahoja oireet olivat kun aloititte lääkkeen ja varmistettiinko refluksi ph-testillä? Onko kukaan teistä kokeillut hoidoksi muuta kun lääkkeitä, esim. OSTEOPATIAA (olen kuullut sen auttavan.)
Tänään vauvalla oli lääkäri (normikontrolli 1.5kk) ja hän sanoi vain että voithan kokeilla Gavisconia jos oireet helpottais....
 
"Katja"
Moi!
Olen myös alkanut epäillä lapsellani jonkinlaista lievää refluksia tai närästystä: parina päivänä viikon sisällä on tullut muutama "kohtaus" jossa ensiksi poika sanoo, että vatsassa tuntuu hassulta, kurkussa tuntuu sitten pahalta + tulee hikka. Sen jälkeen tulee muutaman kerran (n. parin tunnin välein) pojalle olo, että kurkussa on jotain lientä ja tuntuu pahalta. Kulaus kylmää vettä helpottaa nopeasti. Kotausten päälle tulee aina hetkellinen hikka. Yöllä lapsi nieleskelee kovasti, mutta ei herää siihen. Lääkäri meillä on ensi maanantaina (16.7.), saas nähdä mitä sanotaan.
 
Refluksi
Olen aikuinen ja minulla on refluksi, röyhtäilyjä erityisesti ollut, rytmihäiriöitäkin ym. Refluksi on siis todettu ihan lääkäri diagnosoinut. Lääkkeistä ei ole ollut apua kuin vain vähän, ruokavaliosta kylläkin erittäin paljon. Alkuun pääsin Koufmanin dieetin kanssa. Ainakin sitä kannattaa kokeilla :) Koufmanin dieetissä jätetään pois ruokia, jotka happamoittavia ja suositaan sellaisia, joiden ph yli 5 tietyin rajoituksin. Tämä dieetti ei ole mikään yhtä rajoittava kuten esim. karppaus, jota voisin ehdottamasti tilanteen vaatiessa soveltaa myös omille lapsilleni. Resepstikirjan löytää ainakin englanniksi, en tiedä onko olemassa suomeksi. Mutta kirjan nimi on Dropping acid: the reflux diet cookbook & cure, tekijä Jamie Koufman.
 
koufman
Olen aikuinen ja minulla on refluksi, röyhtäilyjä erityisesti ollut, rytmihäiriöitäkin ym. Refluksi on siis todettu ihan lääkäri diagnosoinut. Lääkkeistä ei ole ollut apua kuin vain vähän, ruokavaliosta kylläkin erittäin paljon. Alkuun pääsin Koufmanin dieetin kanssa. Ainakin sitä kannattaa kokeilla :) Koufmanin dieetissä jätetään pois ruokia, jotka happamoittavia ja suositaan sellaisia, joiden ph yli 5 tietyin rajoituksin. Tämä dieetti ei ole mikään yhtä rajoittava kuten esim. karppaus, jota voisin ehdottamasti tilanteen vaatiessa soveltaa myös omille lapsilleni. Resepstikirjan löytää ainakin englanniksi, en tiedä onko olemassa suomeksi. Mutta kirjan nimi on Dropping acid: the reflux diet cookbook & cure, tekijä Jamie Koufman.
siis en soveltaisi lapsilleni karppausta, mutta tätä koufmanin dieettiä voisin soveltaakin, jos lapsillani olisi refluksia. Tosin he syövät näitä samoja ruokia, joita mm. tämän kirjan mukaan kokkailen, joten hekin tavallaan tätä ruokavaliota ainakin osittain jo toteuttavat. Vaikkakaan ei tietysti koulussa vanhempi ja nuorempi päiväkodissa olleessaan.
 

Yhteistyössä