Minulla oli liki kahdenkymmen vuoden ajan yhä paheneva migreeni. Lopulta jouduin ottamaan 2 jopa 3 täsmälääkettä jokaikinen päivä. Useita estolääkkeitäkin kokeiltiin vuosien varrella, muttei niistä ollut apua. Yritin syödä säännöllisesti, välttää migreeniä aiheuttavia ruokia, ja tehdä kaiken sen eteen ettei migreeniä tulisi.
Vasta kun eräs lääkäri puuttui liialliseen triptaanien käyttööni ja laittoi minut ns. vieroitukseen, eli triptaaneille totaalikielto, särkylääkkeitäkin oli syytä välttää, ja hätätapauksessa oli määrä mennä päivystykseen jos ei kotona kipujen kanssa selviä, niin migreeni loppui. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, että vuosien ajan joka päivä triptaaneista riippuvaisena pääsin eroon migreenistä lähes kokonaan. Kerran jouduin käymään päivystyksessä, mutta silloin sain luvan ottaa triptaanin kun edellisen ottamisesta oli muutama vuorokausi.
Nykyinen ohje on ettei triptaaneja saa ottaa peräkkäisinä päivinä, eikä yli kahta kertaa viikossa ettei synny uusi riippuvuus, joka vain pahenee jos ei kierrettä katkaise.
Itsehoidoksi olen keksinyt että pääkivun tullessa menen välittömästi makaamaan sängylle piikkimaton päälle, enkä käytä silloin tyynyä, tunti vähintään siinä, hyvä olisi vaikka nukahtaa hetki. Kipu yleensä häviää. Vain muutaman kerran nyt 3kk aikana olen joutunut täsmälääkkeen ottamaan. Yleensä syy on ollut se etten ole mennyt/voinut mennä makuulle riittävän nopeasti. Ja merkitystä on sillä että on hiljaista, voi rentoutua kunnolla, eli sohvalla makaaminen ei riitä.
Suosittelen kokeilemaan!