Onko täällä ketään, jolla säännöllisenä lääkityksenä Prednisolon (tai joku muukin kortisoni)?

Prednisolonia 100 milligrammaa päivässä viiden päivän kuurina.
Ja seuraava satsi taas yhdeksän päivän kuluttua.

Ja joooh, voisin syödä vaikka hevosen. :p Ja mansikkamaan. Ja suklaatehtaan. Ja kaikki suomen lakritsivarastot. :p
 
vierailija
Mitä on kortisoni? Miksi syötte?
Pakkohan sitä on ottaa, kun muut ei auta - mutta syiden etsiminen on aloitettava viimeistään silloin. Mulla tuli valtava onteloverenvuoto sellaisesta nenäsuihkeesta, missä oli kortisonia, etten enää uskalla käyttää. Ihmettelen suuresti, miten sellaista muut voi ikinä... Mutta muuhun en ole käyttänyt ollenkaan. Hausteallergikon täytyy eliminoida kaikki hajusteet ympäriltään - se on ainoa hoito siihen. Ja lisätä rasvaa ruokavalioon:)
 
vierailija
Syötkö ihan säännöllisesti ja millä annostuksella? Onko tullut sivuvaikutuksia?
Lisääkö tuo kortisoni näin paljon ruokahalua mitä minulla tuntuu tekevän? Eli tuntuu, että aina on nälkä ja tulee selkeästi syötyä enemmän. Siitäköhän se johtuu, että monia kuulema kortisoni lihottaa? Jos ei anna periksi houkutuksille ja syö normaalisti niin pystyykö tuon turpoamisen välttämään?
Entäpä, onko normaalia että yöunen tarve vähenee?
Kiitos kaikista mahdollisista vastauksista ja tiedosta. Itselle tämä aika uusi tilanne ja tuo lääkitys kauhistuttaa...
 
vierailija
mulla alko prednisolon kuuri 80 mg päiväs ja sitä laskettu nyt 10 mg viikottain .. tällä hetkellä 50 mg päiväs... alussa kauhea turvotus ja nälkä koko ajan... asioihin voi kuitenkin vaikuttaa ja niin mä teinkin.. elikkä urheilu + runsas juominen + vältä suolaista... noilla kolmella turvotus hävis ja painoki laski... toki on asioita mihi ei voi vaikuttaa esim tuo öinen hereillä olemine sydämme hakkaamise takia mut tekee sen minkä voi..
 
vierailija
mulla alko prednisolon kuuri 80 mg päiväs ja sitä laskettu nyt 10 mg viikottain .. tällä hetkellä 50 mg päiväs... alussa kauhea turvotus ja nälkä koko ajan... asioihin voi kuitenkin vaikuttaa ja niin mä teinkin.. elikkä urheilu + runsas juominen + vältä suolaista... noilla kolmella turvotus hävis ja painoki laski... toki on asioita mihi ei voi vaikuttaa esim tuo öinen hereillä olemine sydämme hakkaamise takia mut tekee sen minkä voi..
Miksi noin ulmettu annos alussa?
http://www.actavis.co.uk/en/Press/Press/Articles/Prednisolone+-+New+Strengths.htm

urheilua sairaana????????
 
vierailija
Näin eilen ihmisen, joka oli syönyt kortisonia yli vuden. Oli lihonut tuntemattomaksi, kasvot pienet ja pyöreät, hiukset harmaantuneet ja lähteneet (lyhyet haivenet jäljellä), koko ihminen lyhentynyt, tullut kaatumisia ja luita murtunut sieltä sun täältä, Ei pysty enää kunnolla kävelemään... Syö ainavaan kortisonia, vaikka lääkärit todenneet aikoja sitten, että hänelle se ei sovi! Ja hänen ihonsa kuoriutunut ja punainen.
Ei ripsiä, eikä kulmakarvoja enää... Näin hänen kyntensä, kun otti puuvillahannskat käsistään )); ...ruskeat ja n. puoli cm paksut!!!
- Siksi nyt aloin etsiä tietoa hänen puolestaan ja siis täällä - Voivoivoi...
 
vierailija
Näin eilen ihmisen, joka oli syönyt kortisonia yli vuden. Oli lihonut tuntemattomaksi, kasvot pienet ja pyöreät, hiukset harmaantuneet ja lähteneet (lyhyet haivenet jäljellä), koko ihminen lyhentynyt, tullut kaatumisia ja luita murtunut sieltä sun täältä, Ei pysty enää kunnolla kävelemään... Syö ainavaan kortisonia, vaikka lääkärit todenneet aikoja sitten, että hänelle se ei sovi! Ja hänen ihonsa kuoriutunut ja punainen.
Ei ripsiä, eikä kulmakarvoja enää... Näin hänen kyntensä, kun otti puuvillahannskat käsistään )); ...ruskeat ja n. puoli cm paksut!!!
- Siksi nyt aloin etsiä tietoa hänen puolestaan ja siis täällä - Voivoivoi...
No ompas aikamoisia oireita jo vuoden käyttämisen jälkeen. Itse olen syönyt hydrocortisonia jo 36 vuotta. Sairastan addisonin tautia, jossa lisämunuaisten kuorikerros ei tuota enää yhtään kortisolia. Sairastan myös panhypotuitarismia, kilpirauhasen vajaatoimintaa. Lääkitystä joudun käyttämään loppuikäni.Silloin kun aloitin kyseisen lääkkeen käytön, lihoin toistakymmentä kiloa mutta se lähti aika äkkiä pois. Olen saanut elää normaalia ja täysipainoista elämää vain hydrocortisonin ansiosta. Viime syksynä sairastuin addisonin kriisiin jossa hengenlähtö on lähellä ilman hydrocortisonia. Silloin pistettiin usean vuorokauden ajan kuuden tunnin välein kortisonia (100mg) suoraan suoneen ja vaihdettin lääkitys Prednisoloniin jota myös iso annos. No tulihan siitä muutamia kiloja lisää ja kasvotkin pyöristyivät mutta se nyt on pieni haitta siitä että saa olla terveena. Ja nekin muutamat lisäkilot nyt lähteneet kun annosta on pienennetty. Käyn kerran vuodessa endokrinologin luona, verikokeet ym. Minusta on niin väärin että täällä kortisonia sanotaan myrkyksi, ei se sitä ole. Minulla ei koskaan ole ollut siitä mitään haitta vaikutuksia, ei ole lähtenyt tukka, ei ripset, ei ole kasvanut karvoja naamaan yms.yms. Kun lääkitys on kohdallaan se toimii. Tuota edellistä kirjoitusta ihmettelen siinä(kin) mielessä että miksi kyseinen henkilö käyttää lääkitystä kun lääkärikin toista mieltä. Mutta meitähän on niin moneksi.
 
vierailija
Kukaan ei kerro miten kortisoni, varsinkin prednisolon lamauttaa samantien lisämunuaiset, vuosien käytöllä jo tuhoaa ne, sitten kun lisämunuaiset ei enää toimikkaan niin kierre on valmis.
 
vierailija
No ompas aikamoisia oireita jo vuoden käyttämisen jälkeen. Itse olen syönyt hydrocortisonia jo 36 vuotta. Sairastan addisonin tautia, jossa lisämunuaisten kuorikerros ei tuota enää yhtään kortisolia. Sairastan myös panhypotuitarismia, kilpirauhasen vajaatoimintaa. Lääkitystä joudun käyttämään loppuikäni.Silloin kun aloitin kyseisen lääkkeen käytön, lihoin toistakymmentä kiloa mutta se lähti aika äkkiä pois. Olen saanut elää normaalia ja täysipainoista elämää vain hydrocortisonin ansiosta. Viime syksynä sairastuin addisonin kriisiin jossa hengenlähtö on lähellä ilman hydrocortisonia. Silloin pistettiin usean vuorokauden ajan kuuden tunnin välein kortisonia (100mg) suoraan suoneen ja vaihdettin lääkitys Prednisoloniin jota myös iso annos. No tulihan siitä muutamia kiloja lisää ja kasvotkin pyöristyivät mutta se nyt on pieni haitta siitä että saa olla terveena. Ja nekin muutamat lisäkilot nyt lähteneet kun annosta on pienennetty. Käyn kerran vuodessa endokrinologin luona, verikokeet ym. Minusta on niin väärin että täällä kortisonia sanotaan myrkyksi, ei se sitä ole. Minulla ei koskaan ole ollut siitä mitään haitta vaikutuksia, ei ole lähtenyt tukka, ei ripset, ei ole kasvanut karvoja naamaan yms.yms. Kun lääkitys on kohdallaan se toimii. Tuota edellistä kirjoitusta ihmettelen siinä(kin) mielessä että miksi kyseinen henkilö käyttää lääkitystä kun lääkärikin toista mieltä. Mutta meitähän on niin moneksi.
Sinulla varmasti eri juttu kun sinun lisämunuaiset ei enää toimi ollenkaan.
 
vierailija
"Nyt on todistettu, ettei munansyönnillä ole yhteyttä veren kolesterolipitoisuuteen.

Muna pannaan usein samaan koriin kuin kovan rasvan lähteet, vaikka munan rasva on pääosin pehmeää rasvaa, sanoo ravitsemustieteen dosentti Jyrki Virtanen Itä-Suomen yliopistosta. "Lisäksi muna sisältää lähes kaikkia vitamiineja, seleeniä, jodia ja bioaktiivisia yhdisteitä."

Yhdestä munasta saa 60 prosenttia päivän B12-vitamiinitarpeesta, ja siinä on kaloreita saman verran kuin ruisleipäviipaleessa."
 

Yhteistyössä