Tsemppiä kaikille, jotka joutuvat syömään kortisonia isoina annoksina pitkään.
Itse sairastan autoimmuunihepatiittia ja Sjögrenin syndroomaa. Olen sairastanut vuodesta 2007 lähtien (olin sairastumisen aikaan 23-vuotias). Kun ensimmäikseksi todettiin autoimmuunihepatiitti, aloitettiin prednisolon (40mg) ja azamun (100mg). Olin kortisonin johdosta aivan rikki. "Kuuri" venyi yli puolen vuoden mittaiseksi. Masennuin, lihoin, turposin, olin uneton ja jäin unilääkekoukkuun, josta pääsin kyllä myöhemmin eroon. Kun tästä toivuin ja sairauteni saatiin tasaantumaan, minun tarvitsi syödä vain azamunia.
Seuraavan kerran vuonna 2010 minulle alkoi tulla patteja kaulaan ja kainaloihin. Kuume nousi yli 39 astetta, ja jouduin 3 kuukaudeksi sairaalaan, koska valkosoluarvoni romahtivat. Tällöin monien eri kokeiden jälkeen minulla todettiin Sjögrenin syndrooma, joka ei ole mitenkään erityisen paha tauti mielestäni lievänä. Taas kerran aloitettiin kortisonikuuri. Tällä kertaa osasin jo pelätä kuuria. Koska kuuri aloitettiin sairaalassa suurella annoksella, käyttäytymiseni näkyi hoitajille ja lääkärille heti: en voinut nukkua öisin, olin ylivilkas, hermostunut ja suorastaan "raivotautinen". Todettiin, että kortisoni ei sovi minulle. Annosta jouduttiin pienentämään puolella, jolloin mielialanvaihtelut vähän helpottivat. Joka tapauksessa jouduin taas kerran syömään kortisonia yli puoli vuotta, jona aikana lihoin 10 kiloa, olin todella turvonnut ja en ollut henkisesti oma itseni. Vihaan kortisonia. Samaan aikaan myös hiukseni alkoivat harventua, minulle tuli pieniä pälvikaljuja (olen nainen). Sairaus kuitenkin saatiin taas talttumaan, ja kun sain lopettaa kortisonikuurin, kilot ja turvotus lähtivät kuukaudessa kuin itsestään. Henkisesti palauduin omaksi itsekseni vähän hitaammin.
No nyt taas jouduin tänään aloittamaan kortisonin. Sairauteni oli taas aktivoitunut verikokeiden perusteella. Lääkäri muisti kortisonivihani ja suositteli kokeilemaan Entocort-nimistä kortisonia, jonka ei pitäisi aiheuttaa niin suuria haittavaikutuksia kuin esim. prednisolonin. Lääke on kuitenkin huomattavasti kalliimpi. Kävin ostamassa eilen Entocort-paketin, joka maksoi Kela-korvauksineen noin 80 euroa! Olen kuitenkin valmis maksamaan itseni vaikka konkurssiin, kunhan vain ei tarvitsisi kestää kaikkia paskoja sivuvaikutuksia, joita olen saanut kortisonista aiemmin. Tämäkin kuuri kuitenkin varmasti kestää sen puolisen vuotta.
Kaikille ei tule kortisonista yhtä pahoja ongelmia kuin minulle, ja sivuvaikutukset liittyvät myös annoskokoon ja siihen, kuinka kauan kortisonia joutuu syömään.
Jaksamista teille, jotka olette joutuneet kortisonia syystä tai toisesta syömään.