Onko täällä ketään, jolla säännöllisenä lääkityksenä Prednisolon (tai joku muukin kortisoni)?

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
"Kiva" lukea näitä :| Onneksi mulla ei oo painoa kerännyt, tai muuten ulkonäköön vaikuttanut, muuten kuin siinä ettei mulla ole hajuakaan minkä pituinen olisin ilman kortisonia...

Mutta nyt kun on vatsaani ja nielua tutkittu, oon enempi varma siitä että lääkkeet hajottaa mun sisuskalut... Ja lähinnä kortisonin takia syönkin nyt sit 40mg kahesti päivässä vatsansuojalääkkeitä :/
Joo ja mä en ees saanu vatsansuojalääketta sillon kun kortisoni alotettiin... Sitten kun kuuri loppu niin sain jumalattomat vatsakivut ja oksentelin viikon verran, sitten alotettiin vatsansuojalääkkeet...
Mä kerkesin syödä kortisonia sellaset 25 vuotta ennenku mahavaivojen takia lääkäri sano "tottakai kortisonin kanssa pitää vatsansuojalääkkeitä syödä" :headwall: Ja aluks nekin määrättiin kuureina, kunnes nyt sit syön niitä jatkuvasti :whistle:
Nonii että sellasta :eek:
En miekään sellasii osannu vaatia kun en tienny mistään mitään :ashamed:
 
Mulla on ollu semmosina max. puolen vuoden kuureina prednisonia 10-20mg/pv
pienemmät ei tehoo lainkaan. Mulla ei ole muistikuvia tosta ruokahalun kasvamisesta, mutta nestettä on jonkun verran keränny (ei kuitnkaan kuukasvoja).
Multa löytyy mm. vaskuliitti, SLE ja psoriasis. Viime vuosien aikana eivät ole oikein osanneet päättää et onko niveloireet nivelpsoriasista vai SLEstä johtuvia. Aikasemmin johtuivat SLEstä, kun sillon psoria ei vielä ollut :/ kivaa kun pompottavat iho- ja reumapolien välillä :headwall: kaikkee muutakin löytyy.

Tuosta Azamunista mitä joku sanoi syövänsä... mulla oli se käytössä aikasemmin, mut sit oli pakko lopettaa, kun siitä tuli niin paha olo. Sillon mulla oli lihasheikkousoireitakin ja lopulta olin siinä kunnossa etten päässy sängystä kuin vessaan, enkä pystynyt syömään juuri mitään kun kaikki tuli samantien ylös. Oli sit pakko lopettaa se.

Nyt ei mene säännöllisesti kuin thyroxin, dapsone, propral ja triptyl joista 2 viimestä migreenin estoon ja nostamaan kipukynnystä. Oxiklorinia en alottanu viimesen raskauden jälkeen uudestaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Tuosta Azamunista mitä joku sanoi syövänsä... mulla oli se käytössä aikasemmin, mut sit oli pakko lopettaa, kun siitä tuli niin paha olo. Sillon mulla oli lihasheikkousoireitakin ja lopulta olin siinä kunnossa etten päässy sängystä kuin vessaan, enkä pystynyt syömään juuri mitään kun kaikki tuli samantien ylös. Oli sit pakko lopettaa se.
Mulla ei ole siitä mitään oireita tullu... Tosin ne lekurissa väläytti et se miun ylävatsakipu ja oksentelu johtukin tuosta azamunista, kummasti vaan alko het sen jälkeen kun kortisonikuuri loppu... En sitten tiedä...
 
Arghh migrreeeni
Olen saanut muutaman katkaisuhoidon. toinen oli Färkkil'n tippa Meilahdessa 12h ja toisen kuurin söinkin kotona. Se kotikuuri oli mielestäni aika rankka. Sairaalapäivä olisi päässyt paljon vähemmällä. Nyt puoli vuotta ollut täysin oireetonta ja nyt alkaa pikkuhiljaa taas migreeni palailemaan. Ensin harvemmin ja sitten lisääntyen. Ei tunnu ollenkaan mukavalta. kuinka usein noita kortisonikuureja voi ottaa? On niin ihana tunne kuurin jälkeen kun on normaali olotila, aivot ja muisti pelaa, kun ei ole lääketokkurassa koko ajan. Onko samassa tilanteessa olijoita. olisi mielenkiitoista kuula, miten pärjäätte.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Tuosta Azamunista mitä joku sanoi syövänsä... mulla oli se käytössä aikasemmin, mut sit oli pakko lopettaa, kun siitä tuli niin paha olo. Sillon mulla oli lihasheikkousoireitakin ja lopulta olin siinä kunnossa etten päässy sängystä kuin vessaan, enkä pystynyt syömään juuri mitään kun kaikki tuli samantien ylös. Oli sit pakko lopettaa se.
Mulla ei ole siitä mitään oireita tullu... Tosin ne lekurissa väläytti et se miun ylävatsakipu ja oksentelu johtukin tuosta azamunista, kummasti vaan alko het sen jälkeen kun kortisonikuuri loppu... En sitten tiedä...
Kyllä mäkin söin sitä ainakin vuoden verran ennenku siitä alkoi tulla mitään oireita :/
 
...
Olen syönyt useamman vuoden Prednisonia 5mg päivässä ja Oxiklorinia 300mg viitenä pvänä viikossa. Ei ole vaikuttanut painoon, olen ollut aina suht hoikka 155cm/45kg, tosin kasvonpiireet ovat olleet pienestä asti vähän pyöreät.
 
K. Auhistunut
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
Meillä tyttö on käyttänyt lääkettä nyt 13 vuotta. Aloitti reilu vuosikkaana ja sivuoireet huomasin jo 4 vuotiaana. Tuolloin kasvu pysähtyi kokonaan, karvotus lisäänty, iho oheni, naarmuistakin jäi kunnon arvet ja pahimpana kaikesta psyyke muuttui. Ruokahalu oli jatkuva ja rasvaa kertyi niskaan ja mahaan vaikka terveelliseen ruokavalioon on panostettu. Annos oli vuosia 7,5mg /vrk ja myöhemmin joka toinen päivä. Nyt ei enää tahdo kestää 5 mg:aa ja siitäkin jo tulee "raivotautisuutta" ja unettomuutta. Välillä lääke jätettiin pois ja silloin tuli todistettua että oireet johtuivat kortisonista. Lääkärit kun eivät millään tahtoneet sitä hyväksyä. Tauon aikana tyttö pystyi nukkumaan, söi normaalisti ja käyttäytyi rauhallisesti jne. Ikävä vaan että niveltulehdukset eivät ole jättäneet rauhaan ja kortisonipillerit on pitänyt ottaa uudelleen käyttöön. Taitaa kuitenkin olla niin että kortisonin aiheuttaman haitta on suurempi kuin itse sairauden aiheuttama.
Voi herranjestas sentään mitä toimintaa lääkäreiltä pientä lasta kohtaan. Kortisoni on sellaista myrkkyä, että en ikinä enää laita sitä suuhuni, vaikka henki lähtisi. Lääke on pahempi kuin tauti. Totta on tietysti, että se vaikuttaa moniin sairauksiin kuin ihmelääke. Riippuvuus on kuitenkin ikuinen ja sivuvaikutukset hirveitä. Itselleni tuli univaikeuksia, painonnousua, turvotusta, kuunaamaisuutta, mielialan vaihteluita. Viimeksi kun olin sairaalahoidossa, lääkärit pakottivat ottamaan kortisonia uhkailemalla leikkauksella. Valehtelin ottavani, en ottanut ja sairauuden oireet lievittyyivät siitä huolimatta niin, että nyt olen täysin kunnossa.
 
"kaSari"
Mä sain tota lääkettä astman kokeiluhoidoksi. 5 mg 7 tablettia tänään,huomenna 6 jne laskien yhteen päivässä.
Olen tosi kipeä koskaan en varmaan ole ollut näin kipeä. Toivon että tää vaikuttaa pian en pysty nukkumaan edes istuma-asennossa.
Mietin tota turvotusta....mulle tuli pari tuntia tablettien ottamisen jälkeen jatkuva tarve pissalle ja jatkunut koko päivän. Ei sinänsä että liikkuisin missään kodin ulkopuolella kun hengästyminen tulee heti mutta on aika kiirusta pitänyt vessan puolella.
 
Hortonin neuralgia
Sairastan Hortonin neuralgiaa, jaksottaista päänsärkyä. Just aloitin, taas viikon kuurin 80mg vrk ja sitten 2.viikko 40mg vrk ja 3.puolet siitä. Tämä on se ns.itsemurhapäänsärky. Netistä löytyy. Viimeksi söin tasan vuosi sitten kesällä saman satsin.
 
Kortisonivihaaja
Tsemppiä kaikille, jotka joutuvat syömään kortisonia isoina annoksina pitkään.

Itse sairastan autoimmuunihepatiittia ja Sjögrenin syndroomaa. Olen sairastanut vuodesta 2007 lähtien (olin sairastumisen aikaan 23-vuotias). Kun ensimmäikseksi todettiin autoimmuunihepatiitti, aloitettiin prednisolon (40mg) ja azamun (100mg). Olin kortisonin johdosta aivan rikki. "Kuuri" venyi yli puolen vuoden mittaiseksi. Masennuin, lihoin, turposin, olin uneton ja jäin unilääkekoukkuun, josta pääsin kyllä myöhemmin eroon. Kun tästä toivuin ja sairauteni saatiin tasaantumaan, minun tarvitsi syödä vain azamunia.

Seuraavan kerran vuonna 2010 minulle alkoi tulla patteja kaulaan ja kainaloihin. Kuume nousi yli 39 astetta, ja jouduin 3 kuukaudeksi sairaalaan, koska valkosoluarvoni romahtivat. Tällöin monien eri kokeiden jälkeen minulla todettiin Sjögrenin syndrooma, joka ei ole mitenkään erityisen paha tauti mielestäni lievänä. Taas kerran aloitettiin kortisonikuuri. Tällä kertaa osasin jo pelätä kuuria. Koska kuuri aloitettiin sairaalassa suurella annoksella, käyttäytymiseni näkyi hoitajille ja lääkärille heti: en voinut nukkua öisin, olin ylivilkas, hermostunut ja suorastaan "raivotautinen". Todettiin, että kortisoni ei sovi minulle. Annosta jouduttiin pienentämään puolella, jolloin mielialanvaihtelut vähän helpottivat. Joka tapauksessa jouduin taas kerran syömään kortisonia yli puoli vuotta, jona aikana lihoin 10 kiloa, olin todella turvonnut ja en ollut henkisesti oma itseni. Vihaan kortisonia. Samaan aikaan myös hiukseni alkoivat harventua, minulle tuli pieniä pälvikaljuja (olen nainen). Sairaus kuitenkin saatiin taas talttumaan, ja kun sain lopettaa kortisonikuurin, kilot ja turvotus lähtivät kuukaudessa kuin itsestään. Henkisesti palauduin omaksi itsekseni vähän hitaammin.

No nyt taas jouduin tänään aloittamaan kortisonin. Sairauteni oli taas aktivoitunut verikokeiden perusteella. Lääkäri muisti kortisonivihani ja suositteli kokeilemaan Entocort-nimistä kortisonia, jonka ei pitäisi aiheuttaa niin suuria haittavaikutuksia kuin esim. prednisolonin. Lääke on kuitenkin huomattavasti kalliimpi. Kävin ostamassa eilen Entocort-paketin, joka maksoi Kela-korvauksineen noin 80 euroa! Olen kuitenkin valmis maksamaan itseni vaikka konkurssiin, kunhan vain ei tarvitsisi kestää kaikkia paskoja sivuvaikutuksia, joita olen saanut kortisonista aiemmin. Tämäkin kuuri kuitenkin varmasti kestää sen puolisen vuotta.

Kaikille ei tule kortisonista yhtä pahoja ongelmia kuin minulle, ja sivuvaikutukset liittyvät myös annoskokoon ja siihen, kuinka kauan kortisonia joutuu syömään.

Jaksamista teille, jotka olette joutuneet kortisonia syystä tai toisesta syömään.
 
"Valto"
Jollakin on tullu finnejä perseseen, jollakin kamalaa tuvotusta poskiin ymym kaikkia h.....tin ihmeellisiä joskin odotettavia oireita. Tajuattekote ammattivalittajat, että neuova täälä kysyy ihmiset joilla on järkyttävät nivel ja reumasäryt. Haluan eroon sietämättömistä nivekivuista ja olen valmis ottamaa finnin vaikka terskaani ja paksuuntuneet silmäluomet jos pääsen pääasiallisesta vaivastani eroon. Tuolla on ihan omat palstat teille itkupillit jossa voitte kertoa kuvottavasta ruoanhimosta. Ompa kuvottavaa. Syö perkele jos nälkä äläkä siitäkin marise. Verkkarit jalkaa lenkille niin lähtee nekin kilot. Ei ku tv shopista ei saa sellasta vatkainta joka vatkais valmiiks syväihraantuneet kinttus hoikaks viikossa. Ku ei olla valmiita ku makaan sängys ja heitmään nappi huuleen ja odotetaan parannutaan. No niin kello on nyt 23.33., Valto lähtee ny kevyelle kävelylle juo 2litraa vettä ja hoikistuu vaikka syö kortisonia. Siinä teille puremista aivokääpiöit. Jos te kävelisitte ulkoilmas kaiken sen ajan kun valitatte kohtaloanne näillä foorumeilla ni olisitte jo pelkästään sen takia paljo paremmas kunnos. Ryhtykää hommiin velttoperseet. T. Valto
 
"Ville"
[QUOTE="Valto";29530664]Jollakin on tullu finnejä perseseen, jollakin kamalaa tuvotusta poskiin ymym kaikkia h.....tin ihmeellisiä joskin odotettavia oireita. Tajuattekote ammattivalittajat, että neuova täälä kysyy ihmiset joilla on järkyttävät nivel ja reumasäryt. Haluan eroon sietämättömistä nivekivuista ja olen valmis ottamaa finnin vaikka terskaani ja paksuuntuneet silmäluomet jos pääsen pääasiallisesta vaivastani eroon. Tuolla on ihan omat palstat teille itkupillit jossa voitte kertoa kuvottavasta ruoanhimosta. Ompa kuvottavaa. Syö perkele jos nälkä äläkä siitäkin marise. Verkkarit jalkaa lenkille niin lähtee nekin kilot. Ei ku tv shopista ei saa sellasta vatkainta joka vatkais valmiiks syväihraantuneet kinttus hoikaks viikossa. Ku ei olla valmiita ku makaan sängys ja heitmään nappi huuleen ja odotetaan parannutaan. No niin kello on nyt 23.33., Valto lähtee ny kevyelle kävelylle juo 2litraa vettä ja hoikistuu vaikka syö kortisonia. Siinä teille puremista aivokääpiöit. Jos te kävelisitte ulkoilmas kaiken sen ajan kun valitatte kohtaloanne näillä foorumeilla ni olisitte jo pelkästään sen takia paljo paremmas kunnos. Ryhtykää hommiin velttoperseet. T. Valto[/QUOTE]

Mitäs muuta lääkettä Valto on nyt ottanut kun noinn vihaisena heiluu??
 
"marilii"
Mä olen syönyt kortisonia 20vuottta ja risat.Olin ensin niin hoikka,mutta sitten paino alkoi nousta vähän ,mutta ei kovin paljoa.Nyt 62kloa,välillä laskee,se heittelee kovin??Ei ruokahaluni ole noussut, olen ana ollut pieniruokainen!!Yritettiin jättää pois viime vuonna ,mutta sitte tuli kauheet säryt jalkoihin.Ei mullekaan ole koskaan Reumalääkäri määrännyt vatsansuojalääkettä.Mutta eräs nuori lääkäri määräsi kun olin keuhkoputkentulehduksesa.En kyllä syö nytkään??Muttasärkyläkkeitä syön harva se päivä!
 
vierailija
Jollakin on tullu finnejä perseseen, jollakin kamalaa tuvotusta poskiin ymym kaikkia h.....tin ihmeellisiä joskin odotettavia oireita. Tajuattekote ammattivalittajat, että neuova täälä kysyy ihmiset joilla on järkyttävät nivel ja reumasäryt. Haluan eroon sietämättömistä nivekivuista ja olen valmis ottamaa finnin vaikka terskaani ja paksuuntuneet silmäluomet jos pääsen pääasiallisesta vaivastani eroon. Tuolla on ihan omat palstat teille itkupillit jossa voitte kertoa kuvottavasta ruoanhimosta. Ompa kuvottavaa. Syö perkele jos nälkä äläkä siitäkin marise. Verkkarit jalkaa lenkille niin lähtee nekin kilot. Ei ku tv shopista ei saa sellasta vatkainta joka vatkais valmiiks syväihraantuneet kinttus hoikaks viikossa. Ku ei olla valmiita ku makaan sängys ja heitmään nappi huuleen ja odotetaan parannutaan. No niin kello on nyt 23.33., Valto lähtee ny kevyelle kävelylle juo 2litraa vettä ja hoikistuu vaikka syö kortisonia. Siinä teille puremista aivokääpiöit. Jos te kävelisitte ulkoilmas kaiken sen ajan kun valitatte kohtaloanne näillä foorumeilla ni olisitte jo pelkästään sen takia paljo paremmas kunnos. Ryhtykää hommiin velttoperseet. T. Valto
Hävyttömämpää tekstiä saa hakea. Valto vaikuttaa täydelliseltä typerykseltä joka ei sairauksista ja haitoista tiedä mitään kun velttoperseisenä ei jaksa ottaa asioista selvää.
 

Yhteistyössä