Onko tää nyt sitten synttärisyrjintää?

Kuopuksen päiväkodissa on eskari + viskari-ryhmä. (poika itse on eskari)
Eli eskariaika ollaan eskariporukalla ja muu päivähoito yhdistetyssä ryhmässä.

Nyt meidän poika haluaa kutsua synttäreilleen 2 eskarityttöä, '
yhden viskaritytön ja osan eskariryhmän pojista sekä yhden viskaripojan.
Eskariryhmästä jää siis "ulkopuolelle" 2 poikaa ja yksi tyttö.

Onko tää nyt sitten syrjintää tätä yhtä eskarityttöä kohtaan?
Entä tuleeko muille viskaripojille paha mieli kun vain yksi kutsutaan?

Onko lopputulos se, että kaikki pitää kutsua vai se,
että päivänsankari saa kutsua ketä haluaa?
 
Ai kamalaa, miten sä kehtaat opettaa moista epäempatiaa ja syrjimistä kuopuksellesi!? Ikuiset traumat jää muille lapsosille kun eivät saa osallistua:D

Lapsi kutsuu ketä haluaa. Piste.
 
"FreezeCat"
Päivänsankarin juhla, joten päivänsankari yhdessä kotiväen kanssa miettii kutsut :).

Jos tuolle linjalle lähtee, että miettii miten sitten muut mahtaa "päästä asian yli", niin upottavassa suossa ollaan. Aina ei voi vain voittaa eli aina ei yksinkertaisesti voi kutsua kaikkia vaikka niin mieli tekisi. Eli ei ole syrjintää mielestäni, vaan toteutatte juhlasankarin toivetta :).
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Adanna_82
mä oon sitä mieltä että kaikkien kans ei voi olla kaveria. kaikkien kans pitää tulla toimeen ja pärjätä sielä päiväkodeissa, koulussa, töissä yms.. mutta kotiin omiin juhliin ei tarvi kaikkia kutsua vaan ne ystävät jotka itse tahtoo
 
"vieras"
No eihän tuo paha juttu ole, jos poika kutsuu kyseiset lapset siksi, että on enemmän heidän kanssaan kaveria kuin niiden muiden. Se on syrjimistä, jos kutsuu kaikki muut ja jättää yhden pois ihan vaan poisjättämisen riemusta.
 
Joo-o
Minä olin lapsena ilmeisesti jotenkin yliempaattinen, koska vatvoin aina todella paljon tuota että "jos tuon ja tuon kutsuu niin tälle ja sille tulee varmaan paha mieli - ääiiitiiii, saanko pyytää vielä nuo neljä". En muista sainko itse kutsuja kaikkien synttäreille, tuskin, eikä mulle ole jäänyt siitä mitään traumoja.

Mutta tuohon kysymykseen, kun lapsi tarkkaan tietää ketä haluaa kutsua niin niillä sitten mennään. Eri asia on, jos joku yksi jää aina systemaattisesti ulkopuolellle, mutta siitä tässä ei vissiin ole kyse.
 
-.-
Lapset saavat kutsua ketä haluaa. Mutta jos luokalta/ryhmästä jätetään yksi kutsumatta, niin varmaan yrittäisin saada lasta kutsumaan hänet kans. Kuitenkin se on vain yksi pieni ihminen muiden joukossa, ei yhdestä pikkulapsesta suurta harmia voi olla.

Minusta on huolestuttavaa jos jo eskari-iässä opitaan syrjimään juuri yhtä lasta. Tietysti kaikki eivät voi olla parhaita kavereita, mutta jos luokalla on vain yksi lapsi jota ei kutsuta, niin omat hälyytyskelloni soisivat ja keskustelisin lapsen kanssa asiasta.
 
Adanna_82
Lapset saavat kutsua ketä haluaa. Mutta jos luokalta/ryhmästä jätetään yksi kutsumatta, niin varmaan yrittäisin saada lasta kutsumaan hänet kans. Kuitenkin se on vain yksi pieni ihminen muiden joukossa, ei yhdestä pikkulapsesta suurta harmia voi olla.

Minusta on huolestuttavaa jos jo eskari-iässä opitaan syrjimään juuri yhtä lasta. Tietysti kaikki eivät voi olla parhaita kavereita, mutta jos luokalla on vain yksi lapsi jota ei kutsuta, niin omat hälyytyskelloni soisivat ja keskustelisin lapsen kanssa asiasta.
joo no ihan totta että jos yhtä syrjitään aina niin sitä en tietenkään hyväksyisi. itse ajattelin asian sitä kautta että kun mua on aina kiusattu, niin ihan varmasti luokalla oli niitä joita en olisi synttäreilleni halunnut. aikuiset ei tästä kiusaammisesta varmaan edes tienneet. eli olisivat voineet multa kysymättä sellaista sopiakin.
 
"vieras"
Lapset saavat kutsua ketä haluaa. Mutta jos luokalta/ryhmästä jätetään yksi kutsumatta, niin varmaan yrittäisin saada lasta kutsumaan hänet kans. Kuitenkin se on vain yksi pieni ihminen muiden joukossa, ei yhdestä pikkulapsesta suurta harmia voi olla.

Minusta on huolestuttavaa jos jo eskari-iässä opitaan syrjimään juuri yhtä lasta. Tietysti kaikki eivät voi olla parhaita kavereita, mutta jos luokalla on vain yksi lapsi jota ei kutsuta, niin omat hälyytyskelloni soisivat ja keskustelisin lapsen kanssa asiasta.
Turhaan sinä yrität näille muka hauskoille viisastelijoille yrittää normaalin omatunnon omaavan ihmisen ajatusmaailmaa tarjota.
 
Jokainen
Jokainen tekee tavallaan. itse olen varmaan lasteni kauhu äiti koska meillä ei yhtä tai kahta jätetä kutsumatta ja piste. En voi mitään mutta minusta äitinä tuntuu kamalalta ajatukselta että lapseni jättäisi 1 tai 2 kutsumatta ja muut kutsuisi.

Mutta tämä on vain minun ajatukseni
 
  • Tykkää
Reactions: Hansu81
-.-
[QUOTE="vieras";28036792]Turhaan sinä yrität näille muka hauskoille viisastelijoille yrittää normaalin omatunnon omaavan ihmisen ajatusmaailmaa tarjota.[/QUOTE]

Nojoo. Jotkut eivät vain osaa ajatella että sillä syrjityllä lapsellakin on tunteet ja tulee muistamaan sen yksinäisyyden vielä aikuisenakin.

Ei se yksi synttärikutsu mitään ongelmaa lopullisesti paranna, mutta vois kuvitella että juuri sille yhdelle syrjitylle lapselle se kutsu voi olla aivan mielettömän iso juttu. Se on kuitenkin synttärikemujen järjestäjille aika pieni homma kutsua se yksi lapsi lisää juhliin.
 
Mutta mitäpä jos tämä yksi "syrjitty", on se joka aina ilkeilee itse, komentelee ja käyttäytyy kuin kuningatar eskarissa?
Siltikö se pitää kutsua vaikka aiheuttaa pahaa mieltä päivänsankarille ihan tavallisina päivinä?
 
"FreezeCat"
Mutta mitäpä jos tämä yksi "syrjitty", on se joka aina ilkeilee itse, komentelee ja käyttäytyy kuin kuningatar eskarissa?
Siltikö se pitää kutsua vaikka aiheuttaa pahaa mieltä päivänsankarille ihan tavallisina päivinä?
Nämä ovat kieltämättä kinkkisiä kysymyksiä.

Mä lähden siitä ajatuksesta aina liikkeelle, että synttärijuhlilla on tarkoitus viettää mukavassa porukassa hauskaa. Että se tunnelma on välitön ja kiva. Mikäli joku on epäreilu alituiseen, niin olkoon - mutta ei tasan tarkkaan synttäreillä, päivänä jota kuitenkin itse juhlasankari on odottanut kuin kuuta nousevaa.

Heti kun kuulen/näen, että tilanne on muuttunut - muuttuu myös niin ikään luonnollisesti kutsukäytännötkin ja sen juhlasankari yleensä itsekin huomaa ja asiasta tiedottaa.

Vaikuttakoon sitten vaikka kuinka julmalta mutta julmaa se on sekin, että pieni ihminen saa kärsiä saman lapsen kautta...

...ja joo, toisaalta voishan sitä tietty kutsua hänetkin, jotta sitten itse pääsisi valvomaan tilannetta ja puuttumaan siihen heti, mikäli menee öykkäröimiseksi mutta sitten taas toisaalta...

No ei tämä tainnut mietintöjäsi auttaa :D....pitäkää jokatapauksessa huikean hienot kekkerit mukavassa juhlaporukassa :)!
 
minusta
tuossa ei ole mitään ongelmaa kun kerran kolme eskaria jää ilman kutsua. Viis sukupuolista kun kerran poika on halunnut sekä tyttöjä ja poikia juhliinsa.

Asiasta ei tule mitään ongelmaa jos a) aikuiset ala asiaa tekemään ongelmaksi b) lapset lällättelevät kutsuja kutsumattomille
 
"Vieras"
Kannattaa opettaa jo ajoissa lapsilleen, ettei tartte huomioida muiden tunteita. Sillä lailla niistä tulee parempia koulukiusaajia ja pärjäävät hienosti pastakaloinakin!
 

Yhteistyössä