Onko täällä sosionomeja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sosionomiksi haaveileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hulvaton ketju, niitähän täällä riittää :D

Mutta joo, nimimerkki PPH on oikeassa. Hänellä on hakuoikeus suorittamansa tutkinnon alalta ammattikorkeakoulutukseen. Eli nimimerkki PPH voi hakea esim. sosiaalialan koulutusohjelmaan kouluttaakseen itsensä sosionomiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sosionomi vm2000:
Alkuperäinen kirjoittaja sosionomi:
Hei! Sosiomillahan riippuu työpaikka siitä, että mihin opinnoissa suuntaa. Itse olen sosionomi ja sain vihdoinkin pitkien sijaisuuksien jälkeen vakituisen lastentarhaopen paikan. Jee! Olen suuntautunut varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan.

Muita sosionomi kavereita on töissä lastenkodeissa/perhekodeissa, erilaisissa projekteissa ja aika paljon päiväkodeissa sekä lastentarhanopena että lastenhoitajina. Mutta sosionomillahan on pätevyys olla lastentarhanopena 0-5-vuotiaiden parissa ja eskarissa olla se toinen ope, jos toisella on se esi-ja alkuopetus. Se esi-ja alkuopetus on evätty sosionomeilta, mikä on todella harmillista. Sillä moniammatillista tiimiä tarvitaan. Itse haluan niin, että jos ryhmässä on kaksi lastentarhanopee niin toinen on sosinomi ja toinen yliopiston lastentarhanope.

Onnea valitsemallesi tielle ja aurinkoista kesää!

Uusilla sosionomeilla ei ole esiopettajan pätevyyttä, mutta meillä ennen v. 2002 valmistuneilla se on. Itse kävin 15 ov Joensuun yliopiston alaisuudessa ja sain esiopen pätevyyden :)

Kyllä, juuri näin! Unohdin mainita, että tosiaan viimeistään vuonna 2002 sosinomeiksi valmistuneilla oli mahdollisuus hankkia esi-ja alkuopetuksen pätevyys. Ite valmistuin 2003 enkä saanut mennä suorittamaan tätä esi- ja alkuopetusta. Kun se juuri silloin päätettiin, ettei sitten enää onnistu. Mikä harmitti ihan hirveesti! Voihan sen esi-ja alkuopetuksen esim. Lahdessa mennä suorittaan (maksullinen), mutta siitä ei sosionomit enää virallista pätevyyttä saa. Eli sitten se ois vaan koulutus muitten seassa...

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:

Mutta joo, nimimerkki PPH on oikeassa. Hänellä on hakuoikeus suorittamansa tutkinnon alalta ammattikorkeakoulutukseen. Eli nimimerkki PPH voi hakea esim. sosiaalialan koulutusohjelmaan kouluttaakseen itsensä sosionomiksi.

Toinen, joka uskoi! :D Mutta nyt on ketjulla jo mittaa sen verran, että poistun kuvioista. Hyvää kesäillan jatkoa kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja PPH:

Toinen, joka uskoi! :D Mutta nyt on ketjulla jo mittaa sen verran, että poistun kuvioista. Hyvää kesäillan jatkoa kaikille!

En uskonut, vaan tiedän asian olevan niin=) Alakohtainen hakuoikeus ei vaadi kolmen vuoden ammatillista pohjakoultusta tai lukiota tai ylioppilastodistusta alle, vaan riittää vähempikin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Tutustuin pph:koulutkseen, kun ystäväni oli sellaisella opettajana (kasvatustieteidenmaisteri plus opettajankoulutus toisen asteen kouluihin). Ihan on hyvä koulutus, nimenomaan siihen työhön. Itse kyllä ajattelisin että olisi huomattavasti helpompaa opiskella amk:ssa, jos takana joku pidempi koulu. Niistä yleissivistävistä aineista on kuitenkin aikalailla apua, tai sitten vaikkapa siitä lähihoitajan tutkinnosta. Ihan jo omalla äidinkilellä tekstin tuottaminen on joillekin ylivoimaise nvaikeaa, jos sitä ei ole tarpeeksi harjoitettu (tehtävät, projektit, tutkimukset).

Tuo on totta ja kun tämän pph.n kirjoitusta lukee, huomaa ettei kilelioppi ole omassakaan kielessä hallussa, vaikeaa tulee ammattikorkeassa olemaan, jos sinne asti pääsee.

Lukiko tässä jossain, että kirjoittaja olisi pph?

Luetunymmärtäminen on yksi tärkeimpiä taitoja Amk.ssa. Sinuun tuossa viitattiin ei tekstin kirjoittajaan ;)

Niin voiko sosionomit vielä lukea eskariopen pätevyyden?

Ainakin lastentarhanope voi lukea eskariopen pätevyyden.

Uudet sosionomit eivät saa enää esiopettajan pätevyyttä vaan ennen v 2002 valmistuneet ja näille halukkaille se koulutus oli maksuton ja tuli suorittaa ennen v 2003.

Ei kyse ole uskosta. Voihan yliopistoonkin pyrkiä, vaikka kirvesmies eri asia pääseekö sisälle.

Yliopistoonkin pääsee sisälle, vaikka ei ole ylioppilas, sosionomin koulutus esim. riittää.
En uskonut, vaan tiedän asian olevan niin=) Alakohtainen hakuoikeus ei vaadi kolmen vuoden ammatillista pohjakoultusta tai lukiota tai ylioppilastodistusta alle, vaan riittää vähempikin.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
ehkä oisin itsekin käynnyt vähän aikaa PPH koulutusta jos sillä pääsee ammattikorkeaan ja yliopistoihin...Enkä lukenut kolmea vuotta itseäni lähihoitajaksi.

Aivan :)

Olisit ottanut asiasta selvää. Tosin eipä näitä tietoja yleisesti tyrkytetä, olipa se itsellenikin yllätys tuo jatkomahdollisuus.

Juu, siis tuo on teoreettinen mahdollisuus mutta käytännössä mahdotonta. Sillä miten sun todistuksesta lasketaan pisteet verrattaen lukion päästötodituksen ja ammattikoulun numerotodistuksiin. Mulla juuri yks opo selvitteli tätä asia, että lain mukaan mahdollisuus siis on päästä mutta jää heti kättelyssä jo pisteissä niin jälkeen ettei kutsuta edes pääsykokeisiin. Tietty jos sattuis niin hyvä tuuri että hakijoita olis vaan esim. 20 ja kaikki pääsisivät... Mutta yleensähän niitä on satoja.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
ehkä oisin itsekin käynnyt vähän aikaa PPH koulutusta jos sillä pääsee ammattikorkeaan ja yliopistoihin...Enkä lukenut kolmea vuotta itseäni lähihoitajaksi.

Aivan :)

Olisit ottanut asiasta selvää. Tosin eipä näitä tietoja yleisesti tyrkytetä, olipa se itsellenikin yllätys tuo jatkomahdollisuus.

Juu, siis tuo on teoreettinen mahdollisuus mutta käytännössä mahdotonta. Sillä miten sun todistuksesta lasketaan pisteet verrattaen lukion päästötodituksen ja ammattikoulun numerotodistuksiin. Mulla juuri yks opo selvitteli tätä asia, että lain mukaan mahdollisuus siis on päästä mutta jää heti kättelyssä jo pisteissä niin jälkeen ettei kutsuta edes pääsykokeisiin. Tietty jos sattuis niin hyvä tuuri että hakijoita olis vaan esim. 20 ja kaikki pääsisivät... Mutta yleensähän niitä on satoja.

Se on myös käytännössä mahdollista. He, jotka ovat suorittaneet näyttötutkinnon, pääsevät pääsykokeisiin. Pääsykokeet sitten puolestaan pistetytetään ja tsadaaa...pisteet ratkaisevat, aukeneeko ammattikorkeakoulun ovet ja sitä myöten irtoaako opiskelupaikka.

Turha tästä nyt on vääntää päivän selvästä asiasta. Eli alakohtaiseen ei vaadita kolmevuotista tutkintoa alle.

Alkuperäinen kirjoittaja esiope:
Niin voiko sosionomit vielä lukea eskariopen pätevyyden?

Ainakin lastentarhanope voi lukea eskariopen pätevyyden.

Uudet sosionomit eivät saa enää esiopettajan pätevyyttä vaan ennen v 2002 valmistuneet ja näille halukkaille se koulutus oli maksuton ja tuli suorittaa ennen v 2003.

Sosionomi voi lukea esi- ja alkuopetuspätevyyden noin vuodessa työn ohella.

kylläpä täällä vedetään herneitä nessuun ihan urakalla :laugh: mä on päässy opiskelee sosiaalialaa kouluun johon en käynyt edes pääsykokeissa (kävin vain ykkössijalla hakemaani), et kyllä niitä paikkoja riittää :whistle: tosin joku tampio oli siihenkin kouluun hakenut kolmena vuonna. eli pääsykoepisteistä se on eniten kiinni!

Alkuperäiseen kysymykseen, itse olen AMK-pohjalta toiminut kahden eri sosiaalialan järjestön järjestösihteerinä ja projektisihteerinä mielenterveyskuntoutujille suunnatun toiminnan suunnittelu- ja kehittämistyön parissa. RAY-tuntemus ja raportointitaidot mukavasti näissä hommissa kehittyy, plus että saa toimia lähellä kohdetta eli niiden kuntoutujien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
kylläpä täällä vedetään herneitä nessuun ihan urakalla :laugh: mä on päässy opiskelee sosiaalialaa kouluun johon en käynyt edes pääsykokeissa (kävin vain ykkössijalla hakemaani), et kyllä niitä paikkoja riittää :whistle: tosin joku tampio oli siihenkin kouluun hakenut kolmena vuonna. eli pääsykoepisteistä se on eniten kiinni!

kivasti sanottu, joku tampio hakenut kolmena vuonna.
Vaikka itselläs kävikin säkä ja pääsit ekalla ei se tarkoita sitä että kaikki jotka ei ekalla pääse ovat tampioita.
Oletko kuullut pääsykoe jännittämisestä? Monella jotka osaavat asian todella hyvin ja osaavat soveltaa tietoja, saattaa jännitys olla niin kova että se pilaa suorituksen.
Puheestasi päätellen et olisi sopinut sosiaalialalle jos todella noin ajattelet että tampioita ovat he jotka eivät heti päässeet opiskelemaan.

nimin. itse haen sosionomiksi, viime vuonna en päässyt pääsykokeisiin asti, tänä vuonna pääsin.

Alkuperäinen kirjoittaja kivat :
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:

kivasti sanottu, joku tampio hakenut kolmena vuonna.
Vaikka itselläs kävikin säkä ja pääsit ekalla ei se tarkoita sitä että kaikki jotka ei ekalla pääse ovat tampioita.
Oletko kuullut pääsykoe jännittämisestä? Monella jotka osaavat asian todella hyvin ja osaavat soveltaa tietoja, saattaa jännitys olla niin kova että se pilaa suorituksen.
Puheestasi päätellen et olisi sopinut sosiaalialalle jos todella noin ajattelet että tampioita ovat he jotka eivät heti päässeet opiskelemaan.

nimin. itse haen sosionomiksi, viime vuonna en päässyt pääsykokeisiin asti, tänä vuonna pääsin.

nojoo, oli ilkeästi sanottu. johtuu vain siitä että tutustuin tähän tampioon koulussa ja opin ymmärtämään miksi häntä ei oltu otettu kouluun, ei nimittäin ollut kovin alalle suuntautunut. "alkoholismi on luonteen heikkoutta, tottakai lapsille saa antaa luunapin, liika halailu pilaa lapsen.." hänen ajatuksiaan. eli siitä tuo tampio. ja en, en itsekään sovellu alalle kun en tykkää.. ihmisistä :D

Onko ohjeistus taas muuttunut?

Ainakin hetki sitten ne eivät antaneet pätevyyttä, jos sosionomi koulutus oli alla ja siihen päälle vain jotain luki esi- ja alkuopetuksesta. Eli pitää siis käydä yliopistossa ihan kasvatustieteitä lukemassa kandiksi, ellei jopa maisteriksi asti.

Vaikka pph:n tutkinnolla olisikin mahdollista hakea ammattikorkeakouluun niin miten ihmeessä sellaisen tutkinnon omistava valitaan pääsykokeisiin. Yo-todistukselle ja ammattikoulu -todistukselle on pistelastaulukot, mutta miten ihmeessä pph:lla voi olla mitään mahdollisuuksia päästä sisään, kun ei ole opiskellut niitä aineita, joita lukiossa ja ammattikoulussa opiskellaan ja joiden numeroista lasketaan pisteet pääsykokeisiin.

Onko ohjeistus taas muuttunut?

Ainakin hetki sitten ne eivät antaneet pätevyyttä, jos sosionomi koulutus oli alla ja siihen päälle vain jotain luki esi- ja alkuopetuksesta. Eli pitää siis käydä yliopistossa ihan kasvatustieteitä lukemassa kandiksi, ellei jopa maisteriksi asti.

Minunkin on kommentoitava, ettei tule väärää tietoa: sosionomi ei voi enää lukea esi- ja alkuopetuksen PÄTEVYYTTÄ. Itse olin juuri Lahteen menossa, Helsingin yliopiston järjestämään maksulliseen esi- ja alkuopetukseen. PÄTEEVYYS tavoitteena. Koulutukseen olisin päässyt, mutta virallista pätevyyttä en olisi saanut. Tämän asian voi tarkistaa soittamalla joko lastentarhanopettajien liittoon tai talentia liittoon. Muutosta asiaan toivotaan esim. Talentia liitosta (jossa on paljon sosionomeja), mutta lastentarhanopettajan liitto ajoi silloin 2000 luvun alussa asian niin, että enää ei pätevyyttä voi saada. Mutta sosiomi on täysi pätevä toimimaan lastentarhanopettajana 0-5-vuotiaiden parissa.

Vaikka pph:n tutkinnolla olisikin mahdollista hakea ammattikorkeakouluun niin miten ihmeessä sellaisen tutkinnon omistava valitaan pääsykokeisiin. Yo-todistukselle ja ammattikoulu -todistukselle on pistelastaulukot, mutta miten ihmeessä pph:lla voi olla mitään mahdollisuuksia päästä sisään, kun ei ole opiskellut niitä aineita, joita lukiossa ja ammattikoulussa opiskellaan ja joiden numeroista lasketaan pisteet pääsykokeisiin.

He menevät sinne automaationa. Ainakin sen käsityksen mukaan, joka minulla on. Sitä en mene vannomaan, että se joka amk:ssa pitää kutinsa.

Yhteistyössä