Onko täällä perhepäivähoitajia, olis kysymyksiä....

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kovasti mietin alan vaihtoa, kun vuorotyöt ovat niin hankalat...
Minkälaista palkkaa saatte? Täällä meidän kaunpungin nettisivuilla oli, että korvaus olis 400€/lapsi, sisältyyköhän siihen myös kulukorvaus? Ja onkohan toi sama vaikka olis oppisopimuksella? Jos on oppisopimuksella, niin saakohan niistä koulupäivistä mitään korvausta? Saakohan aloitteleva hoitaja tarvittaessa syöttötuoleja, häkkisänkyjä, rattaita tms. vai pitäiskö ne olla omasta takaa?
 
Silloin kun minä olin töissä, palkka oli 350 euroa kuussa lapsesta ja kulukorvaus. Eli eiköhän tuo 400 ole pelkkä palkka. Kulukorvaus sitten vielä lisäksi.

Oppisopimuksella palkka on minusta jonkin verran alempi. Tai ainakin voi olla, jos työnantaja niin haluaa.

Syöttötuolit ja muut isot tarvikkeet kuuluu kunnan hankkia.
 
Palkkaus meillä riippuu hoitajan koulutuksesta myös. Itse oon lähihoitaja niin saan n.1800e/kk palkkaa +n.400e kulukorvausta verottomana.

Oppisopimuksesta en osaa sanoa mitään, kuin en myöskään nuista tavaroista. Mä sain kaksosten rattaat kunnasta, kun ei ollut omasta takaa.
 
Oppisopimusopiskelija on työsuhteessa työnantajaan, palkka voi olla kuitenkin pienempi kuin koulutuksen omaavalla työntekijällä. Koulupäivien palkallisuus riippuu työnantajan päätöksestä. Mun opiskelija ei saanut palkkaa koulupäiviltä, vaan sai sitten jotain päivärahan tapaista, jonka suuruus riippui siitä oliko lapsia vai ei.

Mun palkka (koulutetun) on vajaa 400/kk/lapsi + kulukorvaukset + lisät
 
Jotain 1900 neljästä lapsesta ja ikälisät ja kulukorvaukset (vajaat 400 euroa kuussa). Mutta ota huomioon, että säästät myös! Ei työmatkakuluja, ei työvaatekuluja juurikaan ja syöt omatekoista, edullista kotiruokaa (jota voit illalla tarjota perheellekin) eli ei kallista työpaikkaruokailua. Ja jos on omia lapsia niin säästät monta sataa päivähoitokuluissa. Vaikka palkka kuulostaa pieneltä niin kyllä silllä pärjää. Olen todella onnellinen, että valitsin tämän uran. Saan tehdä ihanaa, vaikka välillä raskasta työtä ja olla omien lasteni kanssa!
 
Itse saan neljästä lapsesta bruttona himpun verran yli 1700 euroa + kulukorvauksia 200-300 euroa kuukaudessa. Kulukorvauksethan riippuu täysin siitä kuinka paljon lapset on hoidossa. Heidän poissalolpäiviltä niitä ei makseta. Kulukorvaus tulee kyllä verottomana tilille, mutta kyllä verottaja pitänee huolen siitä, että niistä maksetaan myös vero. Tutkinto on suorituksen alla ja sen jälkeen palkan pitäisi nousta jonkun verran. En muista kuinka paljon.
 
[QUOTE="pph";26180982]Jotain 1900 neljästä lapsesta ja ikälisät ja kulukorvaukset (vajaat 400 euroa kuussa). Mutta ota huomioon, että säästät myös! Ei työmatkakuluja, ei työvaatekuluja juurikaan ja syöt omatekoista, edullista kotiruokaa (jota voit illalla tarjota perheellekin) eli ei kallista työpaikkaruokailua. Ja jos on omia lapsia niin säästät monta sataa päivähoitokuluissa. Vaikka palkka kuulostaa pieneltä niin kyllä silllä pärjää. Olen todella onnellinen, että valitsin tämän uran. Saan tehdä ihanaa, vaikka välillä raskasta työtä ja olla omien lasteni kanssa![/QUOTE]

Mä kanssa luulen että palkalla jotenkin pärjäilis, mitä nyt kuulostelee sen olevan ja ennenkaikkea sais hoitaa omankin kotona kun viedä vuorohoitoon aina itkun kanssa...
 
Voithan myös aloittaa yksityisenä perhepäivähoitajana, jos kunnalliseksi hoitajaksi ei pääse. Oppisopimukseen ei kaikki kunnat lähde mukaan.

Ota vain rohkeasti yhteyttä oman kuntasi pph-vastaavaan tai päivähoidon johtajaan.
 
Joo, kulukorvaus ei ole verotonta. Sen saa maksaa veroja vähentämättä, mutta tuloihin se lasketaan. Toki myös vähennyksiin, mutta eihän se siitä verotonta vielä tee...

Tosi tyhmä systeemi.
 

Yhteistyössä