Onko täällä muita, jotka vieläkin arpovat, ottaako vaiko eikö "sen" rokotteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä on oikein?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikä on oikein?

Vieras
En kertakaikkiaan tiedä, ottaako rokote vai ei. Itsellä on astma, eli kuuluisin kait (?) riskiryhmään. En tiedä onko oikein ottaa rokotus vai jättää ottamatta. Ja vielä enemmän pohdin tätä lasten kannalta... Tuntuu, ettei tietoa rokotteen turvallsuudesta ole saatavilla riittävästi. Kuitenkin pelottaa, kun nyt on jo 2 kuolonuhria, joista jälkimmäinen perusterve 8-vuotias... :(

Onko muita kahdenvaiheilla olevia?

Alkuperäinen kirjoittaja Mikä on oikein?:
Kuitenkin pelottaa, kun nyt on jo 2 kuolonuhria, joista jälkimmäinen perusterve 8-vuotias... :(

Auttaako yhtään asian suhteuttaminen? Kyseessä oli perusterve lapsi, jolla oli HOITAMATON keuhkokuume. Myös tavallisen vuosittaisen influenssan jälkitautina saatuun keuhkokuumeeseen on perusterveelläkin riski kuolla, ja riski suurenee rajusti, jos ihminen ei saa asianmukaista hoitoa.

Tsemppiä päätöksentekoon. :)

Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Kuitenkin pelottaa, kun nyt on jo 2 kuolonuhria, joista jälkimmäinen perusterve 8-vuotias... :(

Auttaako yhtään asian suhteuttaminen? Kyseessä oli perusterve lapsi, jolla oli HOITAMATON keuhkokuume. Myös tavallisen vuosittaisen influenssan jälkitautina saatuun keuhkokuumeeseen on perusterveelläkin riski kuolla, ja riski suurenee rajusti, jos ihminen ei saa asianmukaista hoitoa.

Niin, ja se toinen puoli on, että sillä rokotteella voi välttää sen influenssan (myös kausi) jolloin riski saada virusperäinen keuhkokuume on olematon...

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

Niin, ja se toinen puoli on, että sillä rokotteella voi välttää sen influenssan (myös kausi) jolloin riski saada virusperäinen keuhkokuume on olematon...

No sikainfluenssarokote ei kyllä liity mitenkän kausi-influun.

Koululaisille laitoin lappuun että EI rokotetta mutta ilmeisesti tolle reilu 2 vuotiaalle meinaan varmaan ottaa kun ei se vielä osaa kertoa oireistaan ja kuuluu riskiryhmään. kyl tää on jotenkin vaikeaa.

Minä kun käsitin että tämä rokote ei suojaa kausi influenssaa?
Kun ne tuolta lapsen koulusta kyseli lupalapuin molmpiin rokotuslupia.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:

No sikainfluenssarokote ei kyllä liity mitenkän kausi-influun.

Sori, kirjoitin huolimattomasti. Tarkoitin siis että rokotteilla (sekä sika ja kausi) voi välttää influenssat, jne.

Kiitos mielipiteistänne! On tää vaikeeta. Huomaan, että sikainfluenssahysteria alkaa leviään minuunkin. Aiemmin olin vankasti sitä mieltä, että rokote on turha...

Onhan se totta, että hoitamattomaan keuhkokuumeeseen kuolee lapsia joka vuosi.

Onkohan olemassa missään tilastoa, että kuinka paljon kuolleisuus on tämän epidemian myötä kasvanyt noin yleensäkin, Suomessa ja ulkomailla?

mulla myös pohdinta käynnissä. koko perhe kuulutaan johonkin rokoteryhmään lukuunottamatta 2viikkoista vauvaa. vaikeaa on..

ja minä myös olin alunperin ihan varma että rokotetta ei oteta mutta sitten hysteria tarttui minuunkin, kiitos tämän palstan.

Rovaniemellä rokotetaan tänään ja huomenna terveet lapset, lääkärin arvio lehdessä oli että influenssan huippu saavutetaan viikon-kahden sisällä... ja rokote tehoaa vasta n. 2 viikon kuluttua pistämisestä :/ Me jätetään rokotus väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja hmh:
Rovaniemellä rokotetaan tänään ja huomenna terveet lapset, lääkärin arvio lehdessä oli että influenssan huippu saavutetaan viikon-kahden sisällä... ja rokote tehoaa vasta n. 2 viikon kuluttua pistämisestä :/ Me jätetään rokotus väliin.

No tätä minäkin olen pohtinut. Asutaan täällä Oulun kieppeillä. Onko jo kuitenkin liian myöhäistä rokottaa?

Mäkin arvon vielä. Tosin, mun tuttuni sai sikainfluenssan ja sen jälkitautina sydänlihaksen tulehduksen, jota nyt sitten potee kotona täyslevossa. Ja kyseessä on täysin terve, 25v nainen. Ja toisaalta tuttu lääkäri sanoi, että keväällä tulee varmasti vielä toinen aalto ja jo sen takia rokotus kannattaisi ottaa nyt.

Toisaalta vähän hirvittää noi Ruotsin kuolemat rokotuksen jälkeen ja muutenkin kun tietää kuinka nopeasti tuo rokote on kasaan kyhätty...

olen kyllä rokottanut lapseni,mutta itse mietin,tein tänään raskaustestin,pitäisikö mennä heti rokotuttamaan itseni,mietin että voiko se olla vahingollista näin alkuraskaudessa!!??

Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Mäkin arvon vielä. Tosin, mun tuttuni sai sikainfluenssan ja sen jälkitautina sydänlihaksen tulehduksen, jota nyt sitten potee kotona täyslevossa. Ja kyseessä on täysin terve, 25v nainen. Ja toisaalta tuttu lääkäri sanoi, että keväällä tulee varmasti vielä toinen aalto ja jo sen takia rokotus kannattaisi ottaa nyt.

Toisaalta vähän hirvittää noi Ruotsin kuolemat rokotuksen jälkeen ja muutenkin kun tietää kuinka nopeasti tuo rokote on kasaan kyhätty...

sydänlihastulehdus voi tulla tavallisestakin flunssasta. levollahan siitä pääsee.

Kopionpa nyt vielä tähänkin vastaukseni tuolta toisesta ketjusta..

Mä valvoin eilen illalla pitkään, enkä saanut unta. Mietin kovasti tätä possunuhaa.
Toisaalta pelottaa jos se iskee, toisaalta ehkä rokotus pelottaa vielä enemmän.
Omalta kohdalta päätös on suht helppo tehdä, mutta että pitää päättää muiden rokottamisesta, onkin taas aivan eri asia.

Kuitenkin mielen perukoilla pyörii Talidomidin aikanaan aiheuttama skandaali, possunuha rokotetta ei ole voitu tutkia mitä aiheuttaa pitkällä tähtäimellä.

Mitäs jos?

Äärimmäisen vaikea asia.

Minulla vielä aikaa miettiä, lapsi saisi rokotteen kuukauden päästä. Siitä milloin itse pääsisisi rokotettavaksi ei ole mitään tietoa. Alkuun olin kielteisellä kannalla nyt luultavasti rokote laitetaan, jos ehditään...

Alkuperäinen kirjoittaja Black Sheep:
Kopionpa nyt vielä tähänkin vastaukseni tuolta toisesta ketjusta..

Mä valvoin eilen illalla pitkään, enkä saanut unta. Mietin kovasti tätä possunuhaa.
Toisaalta pelottaa jos se iskee, toisaalta ehkä rokotus pelottaa vielä enemmän.
Omalta kohdalta päätös on suht helppo tehdä, mutta että pitää päättää muiden rokottamisesta, onkin taas aivan eri asia.

Kuitenkin mielen perukoilla pyörii Talidomidin aikanaan aiheuttama skandaali, possunuha rokotetta ei ole voitu tutkia mitä aiheuttaa pitkällä tähtäimellä.

Mitäs jos?

Äärimmäisen vaikea asia.

No niinpä. Kun pitää noiden lastenkin puolesta päättää. Ja miettiä, että jos astmaatikkona itse sairastun, kuoleeko lapsiltani äiti? :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:

sydänlihastulehdus voi tulla tavallisestakin flunssasta. levollahan siitä pääsee.

Tottakai voi tulla. Mutta sikaflunssasta se tulee herkemmin. Yleensähän se tulee jälkitautina jos alkuperäistä tautia ei ole hoidettu kunnolla loppuun saakkaa. Ja itse yritin tänä aamuna saada lääkäriaikaa kun on kuumetta, yskää ja kurkkukipua: en saanut. Käskettiin kokeilla uudelleen jos alkaa hengenahdistus, tms. Kyllä tässä vähän alkaa pelottaa...

Yhteistyössä