Onko täällä ketään joka tietäisi FAKTAA aiheesta lapsen hoitoon vieminen vaikka vanhempi sairaslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis en kertakaikkiaan tajua mitä pk-henkilökunta tekee sillä tiedolla että missä se vanhempi on kun lapsi on pk:ssa? Ei kuulu heille pätkääkään eikä pitäisi edes millään lailla kiinnostaa. Itse vien lapsen tarhaan aina kun on terve. 5 viikkoa vuodessa on lomilla ja mitä tulee lapsen sairastamisisa päälle. Itse olen vaikka lomalla omissa menoissani ja lapsi on tarhassa. Enkä todellakaan ilmoita että en nyt sitten ole töissä tänään tai koko viikkona mutta tuon lapsen silti hoitoon. Tai sitten en vie ja ilmoitan että ei tule enkä sen kummemin edes ilmoita että miksi ei tule. Jos sitten taas joskus käyn aikaisemmin hakemassa niin en sitäkään perustele mitenkään. Minulta ei myöskään koskaan ole kysytty että miksi sinä nyt tulet tms.
Ja tuo pk-henkilökunta joka on sitä mieltä että lasten pitäisi olla mahdollisimman paljon kotona eikä käyttää sitä päivähoito-oikeutta niin vaihtakaa alaa tai ottakaa lusikka kauniiseen käteen; minun lapsi on aikankin juuri niin paljon siellä pk:ssa kuin minä päätän, kun kerran sopimus on tehty.

[QUOTE="mamma";26199915]Siis en kertakaikkiaan tajua mitä pk-henkilökunta tekee sillä tiedolla että missä se vanhempi on kun lapsi on pk:ssa? [/QUOTE]

Sitä, että jonkun lapsen hyvinvoinnin kannalta olisi ehdottomasti hyvä, että hän saisi vapaapäiviä tai lyhyempiä päiviä. Ja ne ovat jokaiselle lapselle tarpeellisia ja kuuluisivat oikeasti lapsen oikeuksiin.

[QUOTE="mamma";26199915] minun lapsi on aikankin juuri niin paljon siellä pk:ssa kuin minä päätän, kun kerran sopimus on tehty.[/QUOTE]

Tyypillistä itsekästä ajattelua, jossa ei yhtään mietitä lapsen parasta.

Sitä, että jonkun lapsen hyvinvoinnin kannalta olisi ehdottomasti hyvä, että hän saisi vapaapäiviä tai lyhyempiä päiviä. Ja ne ovat jokaiselle lapselle tarpeellisia ja kuuluisivat oikeasti lapsen oikeuksiin.

Tuo on varmasti totta - mutta se ei ole päiväkodin henkilökunnan asia tutkailla tämmöistä, tai syyllistää vanhempia siitä, tuovatko he lasta hoitoon vai ei. Asia nyt vain on niin, että jos se vanhempi ei jotain tajua, niin ei se sitä tajua vaikka henkilökunta paheksuisi kuinka.

Tyypillistä itsekästä ajattelua, jossa ei yhtään mietitä lapsen parasta.

Siis hei hetkinen!!
Minä sanoin että minä päätän, ei pk-henkilökunta. Minä tiedän mikä on omalle lapselleni paras, enkä missään vaiheessa sanonut etteikö minun lapsellani välillä olisi lyhyempiä päivä. Toimin tasan tarkkaan sen mukaan mitä on sovittu pk:n kanssa eikä pk-henkilökunnalla ole mitään asiaa arvostella minun päätöksiäni koskien minun lastani. Jos he havaitsevat ongelmia lapsessa on heidän tehtävänsä raportoida siitä vanhemmille jotka sitten päättävät mitä jatkotoimenpiteitä tulee. Parhaimmillaan toimitaan yhteistyössä lapsen hyväksi.

Jos olet noin hyvin perillä lapseni tarpeista niin voit varmaan nyt kertoa mikä olisi paras. Jään odottamaan...

[QUOTE="Jenis";26200001]Tuo on varmasti totta - mutta se ei ole päiväkodin henkilökunnan asia tutkailla tämmöistä, tai syyllistää vanhempia siitä, tuovatko he lasta hoitoon vai ei. Asia nyt vain on niin, että jos se vanhempi ei jotain tajua, niin ei se sitä tajua vaikka henkilökunta paheksuisi kuinka.[/QUOTE]

Henkilökunta voi yrittää saada ihmisiä tajuamaan faktoja. Muun muassa sen, että päivähoito on lapselle työtä! Täysipäiväistä työtä.

[QUOTE="mamma";26200021]
Jos olet noin hyvin perillä lapseni tarpeista niin voit varmaan nyt kertoa mikä olisi paras. Jään odottamaan...[/QUOTE]

Puhuin yleisellä tasolla. Ja huomasin asenteessasi on itsekkyyttä ennen kuin mainitsit että suostuisit jopa kuuntelemaan päivähoitohenkilöstöä jos he toivoisivat sinun antavan lapsellesi lomaa muulloinkin kuin viisi viikkoa vuodessa. Se on muuten todella lyhyt aika.

Onneksi oli lapsilla päivähoitopaikat kun olin kotona jalka murtuneena. Olisi tullut aika ikävät kuukaudet lapsille kun ulos ei pääse (oli talvi ja jäinen maa, en todellakaan mennyt ulos kuin pakolliset moneen kuukauteen).

Jos päivähoidossa nuristaan lapsen tuomisesta hoitoon kun vanhempi on sairaana, niin heille voi sanoa kaksi sanaa: subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Ai niin, mahataudissa olen pitänyt kaikki lapset kotona, vaikka itse olenkin ollut aivan kyvytön toimimaan. Syy siihen on se, etten todellakaan halua levittää sellaista viheliäistä tautia koko päivähoitoryhmään. Ja toivon ettei kukaan muukaan tekisi niin.

[QUOTE="vieras";26199211]saa viedä tavalliseen, vuoropäiväkotiin ei saa. Siihen ei ole yksittäisillä kunnilla, kaupungeilla tai päiväkodeilla mitään nokan koputtamista. sääntöjä voi antaa mutta ei niitä noudattaa tarvitse silloin kun ovat lainvastaisia.[/QUOTE]

Kyllä se vuoropäiväkotiin vieminenkin onnistuu, jos toinen vanhemmista esim. joutuu sairaalaan ja toinen tekee vuorotöitä. Eli ihan yksiselitteistä se ei ole.

Minä vien (tai pikemminkin mies vie) lapset hoitoon jos itse olen niin sairas etten pysty lapsia hoitamaan.

päiväkotiin saa viedä lapsensa vaikka 06.00-18.00, joka päivä jos haluaa ja päivähoitopaikka on myönnetty. valitettavasti.

Oikeasti ei kyllä saa. Henkilökunnalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus jos lapsen hoitopäivät ovat jatkuvasti yli 10 tuntia pitkiä (ja jos siis kyse ei ole vuorotyöstä, jossa tulee vastaavasti myös niitä pidempiä vapaajaksoja)

[QUOTE="Jenis";26200130]Henkilökunnalla kun nyt vaan ei ole tuollaista kansansivistyksellistä tehtävää.[/QUOTE]

Henkilökunnalla on juuri sellainen tehtävä! Mitä luulet kasvatushenkilöstön tekevän monta vuotta ennen kuin alalla toimivat???? Vastaus on: Lukevat kasvatustiedettä, joka on lapsen parhaaksi toimimista.

Miten sokeaksi subjektiivinen hoito-oikeus on vanhemmat saanut? Tuota ihmettelen kuukaudesta toiseen....

Varmaan saa viedä. Jotkut vie toisen lapsen hoitoon, kun toinen ryynää ja yrjöää pitkin poikin! Se on mun mielestä hullua. Mutta jos itse oot sairaana, niin sunko pitäis hoitaa lapsi, jotta et vaan tervehtyisi... Niinhän se tietysti menee, jos oot kotiäiti, mutta ei oma sairaus oo este lapsen hoitoon viemiselle (varsinkin, jos puoliso voi sen sinne viedä). Jos sitten taas oikeasti haluttais ehkäistä epidemioiden syntyä ja siten vähentää sairaspoissaoloja, niin silloin pitäis sairastuneen puolisolla olla oikeus jäädä kotiin hoitamaan koko remmiä. Näin tauti pysyis paremmin sen yhden kodin seinien sisäpuolella, kun nyt sitä viedään päiväkotiin, työpaikoille ym.

en tiedä, mut päiväkodista ovat kehottaneet, että voin viedä saikulla lapset, jos vain jaksan. Heidän sanojen mukaan se ei ole minun eikä lasten etu, että terveet lapset ovat sairaan ja väsyneen äidin kanssa kotona tekemättä mitään.

Henkilökunnalla on juuri sellainen tehtävä! Mitä luulet kasvatushenkilöstön tekevän monta vuotta ennen kuin alalla toimivat???? Vastaus on: Lukevat kasvatustiedettä, joka on lapsen parhaaksi toimimista.

Miten sokeaksi subjektiivinen hoito-oikeus on vanhemmat saanut? Tuota ihmettelen kuukaudesta toiseen....

He lukevat kasvatustieteitä, jotta osaisivat hoitaa niitä lapsia. Vanhempien ohjeistus ja neuvonta ei siihen pestiin kuulu. Ja itse asiassa niitä "vuosikausia opiskelleita" ei kyllä ole kuin yksi per ryhmä, muuten siellä on mm. oppisopimuskoulutuksessa olevaa, lähihoitajaa, työelämävalmennettavaa yms...

Ja ennenkuin vedät herneen nenään, niin kerronpa että omat lapseni ovat kotona aina kun itsekin olen ;)

Jos mä joudun olemaan töistä pois sairauden vuoksi, olen kyllä tasan tarkkaan oikeasti kipeä kunnolla. Silloin ei kyllä pysty lapsen kanssa ulkoilemaan, leikkimään ja ruoan laittokin vaatisi aika paljon. Joten en tiedä miten olisi lapsen etu istua kotona videoiden ääressä katsomassa kun äiti makaa sairaana sohvalla. Lasten kotona ollessa se ei todellakaan ollut kenellekkään kivaa kun mulla on pää oksennusvadissa ja sitten pitää yrittää lapsiakin vielä hoitaa. Ja tosiaan jos jollain on jalka paketissa kuukauden, onko lapsen paras äidin kanssa istua kotona päivät pitkät.

Muuten meillä kyllä lapset haetaan heti kun töistä päästään, kotona ollessa ovat kyllä kotona. Ja päiväkoti ei kyllä oikeasti voi vaatia, että lapsia ei saa tuoda jos on kipeä.

Kasvatustiede ei kyllä oikeasti vielä itsessään anna mitään käsitystä siitä, mikä lapselle on parasta silloin, kun äiti on sairaana kotona. Nimim. kasvatustieteen maisteri...

[QUOTE="vieras";26200110]Oikeasti ei kyllä saa. Henkilökunnalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus jos lapsen hoitopäivät ovat jatkuvasti yli 10 tuntia pitkiä (ja jos siis kyse ei ole vuorotyöstä, jossa tulee vastaavasti myös niitä pidempiä vapaajaksoja)[/QUOTE]

oikeasti, kyllä saa.
ihan faktana tiedän tapauksia oman työni puolesta. monesti tällaiset perheet ovatkin jo ls- asiakkaita ,mutta eivät aina.

BINGO!!!
Tässä se piilee se pahin tulevaisuuttakin ajatellen,lasten kannalta. lapset laitetaan päivähoitoon, kun äiti/isä käy töissä/kampaamossa/kahvilla kaverin kanssa/sairastaa kotona/pitää arkivapaata/käy kaupassa jne jne.
lapset vieroitetaan tavallaan perusarjesta heti,kun se poikkeaa vähääkään. opitaan ajattelemaan, että se lapsen paras paikka onkin siellä päiväkodissa .
ja tämä ei todellakaan kenellekään suoraan vaan ihan vain yleisen tason pohdiskelua johon olen herännyt itse viime aikoina.

BINGO!!!
Tässä se piilee se pahin tulevaisuuttakin ajatellen,lasten kannalta. lapset laitetaan päivähoitoon, kun äiti/isä käy töissä/kampaamossa/kahvilla kaverin kanssa/sairastaa kotona/pitää arkivapaata/käy kaupassa jne jne.
lapset vieroitetaan tavallaan perusarjesta heti,kun se poikkeaa vähääkään. opitaan ajattelemaan, että se lapsen paras paikka onkin siellä päiväkodissa .
ja tämä ei todellakaan kenellekään suoraan vaan ihan vain yleisen tason pohdiskelua johon olen herännyt itse viime aikoina.

Tiiäkkö, mun on pakko kysyä että missä te näitä tämmösiä perheitä näätte? Kun omaan kaveripiiriin ei kuulu yhtä ainoaa, ja päiväkodissakin on ihan tyhjää jo siinä vaiheessa kun pääsen omani hakemaan ns. pitkän päivän jälkeen, eli n. klo 16.30. Ja noita pitkiä päiviä meillä on max. 1 per kuukausi. Perustuuko tää koko jeesustelu tän palstan ketjuihin, vai mihin? :D

[QUOTE="Jenis";26200346]Tiiäkkö, mun on pakko kysyä että missä te näitä tämmösiä perheitä näätte? Kun omaan kaveripiiriin ei kuulu yhtä ainoaa, ja päiväkodissakin on ihan tyhjää jo siinä vaiheessa kun pääsen omani hakemaan ns. pitkän päivän jälkeen, eli n. klo 16.30. Ja noita pitkiä päiviä meillä on max. 1 per kuukausi. Perustuuko tää koko jeesustelu tän palstan ketjuihin, vai mihin? :D[/QUOTE]

mä olen töissä päiväkodissa ja siinä maailmassa näihin, ihan oikeesti ja valitettavasti!,törmää.

BINGO!!!

Haloo, tässä oli puhetta vanhemman sairaslomasta.

[QUOTE="Jenis";26200411]Mutta mistä sinä/hlökunta tietää, missä ne vanhemmat on? Ja oikeestiko niillä on lapset hoidossa vaikka ovat itse vaikka lomalla?[/QUOTE]

niin,ei tiedäkään aina,missä on. eikä se yleensä todellakaan kiinnostakaan.
mutta jos lapsi tekee todella pitkää hoitopäivää ympäri vuoden, alkaa sitä pikkuisen miettimään, että missä ne lomat on .
ja se, että vanhemmat ovat lomalla ja lapsi päiväkodissa - sitä tapahtuu myös ihan ns. normaaleissa perheissäkin.

Yhteistyössä