Onko täällä ketään joka tietäisi FAKTAA aiheesta lapsen hoitoon vieminen vaikka vanhempi sairaslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Äiti";26199291]Itse en vie milloinkaan lasta hoitoon kun olen kotona. Tein lapset omaksi iloksi, en päiväkodin täyttäjäksi.[/QUOTE]

Mikäs on sitten lapsen iloksi ja parhaaksi? Kaverit vai kuumeen kourissa kärvistelevä äiti? Ai niin, äitiä on aina se paras - no matter what. NOO tuut oppimaan vielä että sinä et ehkä sittenkään ole lapselle aina se paras mahdollinen ilontuottaja vaikka lapsi olisikin sinullle sitä.

Tiedätkö, komentissasi on aikalailla itsekeskeisyyttä mukana. Kannatta pysähtyä hetkeksi miettiin sitä.

[QUOTE="vieras";26199310]Niin ja se voi olla lapsen kehitystä ym. ajatellen todella hyvä asia. Saadaan ehkä ohjattua tiettyyn suuntaan jos vanhemmat ei jaksa, huomataan ongelmat ajoissa jne. Ja tadaa, saadaan sitten ehkä tulevaisuudessa taas yksi "kunnollinen" veronmaksaja lisää kun pyritään ehkäisemään mahdollisia ongelmia ajoissa. Tämä nyt on tietty aika laaja ja ajatustyötä vaativa aihe että ette ehkä tajua, mutta näin on. Ja kuulkaa säästö näkyy suoraan teidänkin rakkaissa veroeuroissanne eli olkaa tyytyväisiä siitä mitä varhemmin asioihin puututaan kuten nyt vaikka tässä subjektiivisessa hoito-oikeudessa.[/QUOTE]

Ihannemaailmassahan se menee noin. Mutta ainakin kaupungissamme päiväkodit ovat sairaan täynnä ja siellä olo ei ole enää yhdenkään lapsen etu.

Ja subjektiivinen päivähoito on surullisen kuuluisa esim. sen takia, että vanhemmat haluavat tuoda lapsen hoitoon vaikka töiden ja muiden kuvioiden takia lapsi ei olisi nähnyt vanhempaansa vuorokausiin. Eihän sitä nyt kotona voi olla oman kanssa yhtään tuntia enempää kuin on pakko :(

Minä kirjotan gradua (ja muita kouluhommia) kolmena päivänä viikossa. Eli siinäkö muut mammat ja päiväkodin henkilökunta murehtii, että taas se akka palas takas kotiinsa! Onneksi hlökunta tietää meidän tilanteen :)

päiväkotiin saa viedä lapsensa vaikka 06.00-18.00, joka päivä jos haluaa ja päivähoitopaikka on myönnetty. valitettavasti.

Mun kokemuksen mukaan niissä perheissä joissa lasta viedään hoitoon maksimiajat kesät talvet oli vanhemmilla lomaa tai ei, sitä viriketoimintaa ei siellä kotona järjestetä tai lapsia jakseta yhtään sen paremmin siinä tapauksessa että hoitoaikoja lyhennettäisiin. :|
Eipä sitä viikonloppuisinkaan niissä perheissä pieniä lapsia usein hoideta kuin lapsia useimpien mielestä tulisi hoitaa. Eikä siihen tarvita edes päihdeongelmia tai mielenterveysongelmia.

No jos on oikein kauhea migreeni tai yrjötauti niin miten siinä pystyy muka lasta viemään minnekään. Jos äiti tuo lapsen ja palaa kotiiinsa potemaan, niin onhan se merkki siitä, ettei kovin sairaita ainakaan olla!!

[QUOTE="vieras";26199482]Mun kokemuksen mukaan niissä perheissä joissa lasta viedään hoitoon maksimiajat kesät talvet oli vanhemmilla lomaa tai ei, sitä viriketoimintaa ei siellä kotona järjestetä tai lapsia jakseta yhtään sen paremmin siinä tapauksessa että hoitoaikoja lyhennettäisiin. :|
Eipä sitä viikonloppuisinkaan niissä perheissä pieniä lapsia usein hoideta kuin lapsia useimpien mielestä tulisi hoitaa. Eikä siihen tarvita edes päihdeongelmia tai mielenterveysongelmia.[/QUOTE]

totta.kolikossa on kaksi puolta aina.
lapsen kannalta voi olla, että kumpikaan ei ole se "paras". vain pienempi paha.
mutta silti tavallaan on kurjaa, että yhteiskuntakin sen hyväksyy, että hoitoa voi automaattisesti käyttää niinkin väärin - jatkuvalla syötöllä .

Minä koen käyttämäni päivähoitoa oikein kuin sairaslomallani lapsen sinne kuljetan tai joku muu vie /hakee. Voi tuntua hullulta, mutta lapsella on nyt sairaslomani aikana enemmän päivähoitoa kuin normaalisti. Päiväkodissa sanovat vaan että tottakai ja tietysti tuotte.

Vähän ohi aiheen, mutta kaikkein kamalinta on se, kun sairaan lapsen kanssa raahataan sisarus hoitopaikkaan! Tai toinen vanhempi tuo kukonlaulun aikaan ja hakee päiväkodin sulkemisaikaan (toistaiseksi) terveenä olevan lapsen. Kunnes tämä onkin jo kipeä ja tartuttanut monta, monta muuta lasta.

Oi ihana subjektiivinen hoito-oikeus.

Kyllä vien lapset yleensä hoitoon ollessani sairauslomalla. Itse asiassa tämä on asia josta pomokin aina huomauttaa kun ilmoitan sairauslomasta, että muistathan viedä lapset hoitoon ja levätä. Joo tiedän ettei pomo asiaa voi määrätä, mutta mielestäni työnantajalla on oikeus odottaa että palkallinen sairausloma käytetään lepäämiseen, ei lasten hoitamiseen.

No jos on oikein kauhea migreeni tai yrjötauti niin miten siinä pystyy muka lasta viemään minnekään. Jos äiti tuo lapsen ja palaa kotiiinsa potemaan, niin onhan se merkki siitä, ettei kovin sairaita ainakaan olla!!

Riippuu niin minkä takia on sairaslomalla ja miten matka kuljetaan. Jos vanhempi olisi lapsenhpitokunnossa, hän olisi tod näk työkunnossakin, eikä sairaslomalla lainkaan.

Vähän ohi aiheen, mutta kaikkein kamalinta on se, kun sairaan lapsen kanssa raahataan sisarus hoitopaikkaan! Tai toinen vanhempi tuo kukonlaulun aikaan ja hakee päiväkodin sulkemisaikaan (toistaiseksi) terveenä olevan lapsen. Kunnes tämä onkin jo kipeä ja tartuttanut monta, monta muuta lasta.

Oi ihana subjektiivinen hoito-oikeus.

Kamalaa ja kamalaa, ei tule potilaan levosta mitään kun terve riekkuu kotosalla.

[QUOTE="Vieras";26199574] Jos vanhempi olisi lapsenpitokunnossa, hän olisi tod näk työkunnossakin, eikä sairaslomalla lainkaan.[/QUOTE]

No ei ole näin, vaan riippuu ihan täysin siitä mitä työtä tekee. Ainakin itse pystyn vielä 38 kuumeessa vahtimaan lasta sohvalla köllötellen, ja hoitamaan lapsen ruokailut yms. jutut. Mutta fyysiseen työhöni en kyllä pystyisi millään.

No ei oo tullu mieleenikään ettei vois viedä. Toki omasta sairaudestani on riippunut olenko vienyt vai en. Mutta itse olin munuaiskivien takia 3viikkoa sairaslomalla ja vein ja hain lapsen pk:hon joka päivä, koska oli tarpeeksi rankkaa olla illat lapsen kanssa. Ja ihan avoimesti kerroin olevani saikulla. Arvashan ne sen mun ulkomuodostani. Mieheni tekee reissutyötä joten ei voinut hakea/viedä.

[QUOTE="Vieras";26199574]Riippuu niin minkä takia on sairaslomalla ja miten matka kuljetaan. Jos vanhempi olisi lapsenhpitokunnossa, hän olisi tod näk työkunnossakin, eikä sairaslomalla lainkaan.[/QUOTE]

Tilanteita on niiin erilaisia..
Esim. käsi kipsissä voi vallan mainiosti hoitaa lapsiaan kotona, mutta mitenkäs tehdään hoitotyötä sairaalassa?
Tai, yrjötaudissakin voi olla lasten kanssa kotona jos on isompia sisaria auttamassa.

Itse olin niin kovissa vatsakivuissa kotona, etten kyennyt viemään lasta päiväkotiin. hän oli siis kanssani kotona kun minä makasin kippurasssa suihkun lattialla kipujen vuoksi. Onneksi vanhin lapsi tuli kotiin jo 12 jälkeen..Todellakin olisin viernyt päiväkotiin- olisi ollut lapsellekin parempi.

Yhteistyössä