Onko täällä ihmisiä, joiden kotona käy pph hoitamassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "AaPeE"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"AaPeE"

Vieras
Meillä olis nyt mahdollisesti harkinnassa. Mitä hyviä/huonoja puolia?
Olis tilanne, että ois mahdollista saada pph meille hoitamaan ja tällöin täällä olisi hoidossa myös muut hoidossa olevat lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja 4*äiti;23538302:
Hyvää on se ettei tarvi aamulla viedä lapsia hoitoon. Huonoa on sotku ja paikkojen kuluminen .. ja itse pitää ostaa ruuat ..

Niin, tuo ruokien ostelu... Hmmm.. Kuinkas toi oikein toimii? Saako ne rahat kuitenki sitten takaisin ja jääkö tuossa sitten itse miinukselle?

Tulee sijainen hoitamaan lapsia sinun kotiin .. siitä en tiedä , kuinka käy jos itse sairastut ?? tuleeko hoitaja silloinkin hoitamaan normaalisti ja itse joudut sairastella sielä seassa...

Alkuperäinen kirjoittaja 4*äiti;23538388:
Tulee sijainen hoitamaan lapsia sinun kotiin .. siitä en tiedä , kuinka käy jos itse sairastut ?? tuleeko hoitaja silloinkin hoitamaan normaalisti ja itse joudut sairastella sielä seassa...

Meillä tämä pph käy tällä hetkellä toisen perheen kotona hoitamassa ja kun tämä "isäntäperhe" sairastuu, on pph ja hoitolapset evakossa päiväkodissa.

meillä käy pph kotona, ja on kyllä loistava ratkaisu. Ei tartte herättää lapsia kesken unien, ei tarvi viedä ja hakea niitä.

Huono puoli on tosiaan se, että tarttee laittaa se ruoka, mutta laittaisinhan mä sitä joka tapauksessa illalla, joten teen vaan isomman annoksen, jota sitten lämmittävät seuraavana päivänä. Korvauksen saa, jos on ulkopuolinen lapsi, mutta muuten ei. Mutta en koe sitä mitenkään miinukselle menemisenä, kun sitä ruokaa kumminkin tarvii. Ja kuluminen.. noh, eikös se koti kulu aina kun on lapsia. Ja jos hoitaja sairastuu, niin viedään varahoitoon. Jos itse sairastun, niin en vie lapsia hoitoon (tartuttavat muut), eikä kuntakaan sitä suosittele, joten joka tapauksessa lapset on silloin mun kanssa kotona. Ja jos meille tulisi ulkopuolinen lapsi, niin silti se lapsi menisi meidän perheen säännöillä ja rytmillä (koska ne on "hoitopaikan" sääntöjä). Mutta toistaiseksi mun lapset ovat saaneet olla keskenään, lapsia on siis kolme.

Mä itse näen ja koen - ja mun lapset kokee - että on kivempaa olla kotona hoidossa kuin mennä vieraalle. On tutut tavarat, tutut paikat ja meidän kodin säännöt. Lapsille paljon helpompi ratkaisu, kuin että veisin vieraaseen paikkaan hoitoon. Saavat hoidosta huolimatta olla kotona.

Jos tää olis mahdollista uudessa kotikunnassa, niin jatkaisin tätä siihen, kunnes nuorin lähtee eskariin, koska kun hoitaja on kotona, saisi vanhemmat lapset tulla koulusta kotiin, siinä olisi aikuinen koko ajan niitä vahtimassa, eikä lasten tarvitsisi olla keskenään.

Onko tällainen toiminta kuinka yleistä? En ole koskaan kuullutkaan, että tällainen on mahdollista. Kerrotaanko tällaisesta teidän oman kunnan sivuilla, kerrotaanko vaihtoehtona vai pitääkö se osata itse kysyä? Missä kunnissa tällaista toimintaa on?

Onko tällainen toiminta kuinka yleistä? En ole koskaan kuullutkaan, että tällainen on mahdollista. Kerrotaanko tällaisesta teidän oman kunnan sivuilla, kerrotaanko vaihtoehtona vai pitääkö se osata itse kysyä? Missä kunnissa tällaista toimintaa on?

Ei tuo nyt varmaan hirveen yleistä ole.. Meillä pph on valmiina tiedossa mutta hän ei omassa kodissa tahdo hoitaa ja edellisessä perheessä loppuu hoidon tarve, äidin jäädessä äitiyslomalle. Meidän lapsi siis siirtyy joko päiväkotiin tai sitten otetaan hoitaja meidän kotiin hoitamaan, kun pph jää hoitolapsineen ns. "kodittomiksi".

Ei tästä mun mielestä kunnan sivuilla ole tietoa, eiköhän tuo onnistu joka kunnassa, jossa on vaan olemassa perhepäivähoitaja joka tuohon järjestelyyn suostuu :) Kannattaa kysellä oman kaupungin päivähoitovastaavilta!

Siis ihan käsittämättömän hyvä systeemi, jos vertaa yksityisen hoitajan palkkaamiseen kotiin. Jos tuossa on tosiaan vielä varahoitokin järjestetty, mitä ei olisi, jos palkkaa vaan jonkun hoitajan. Ja tuohan tulee paaaaaljon halvemmaksikin.

Entä jos lapsia on vain 2?

Siis ihan käsittämättömän hyvä systeemi, jos vertaa yksityisen hoitajan palkkaamiseen kotiin. Jos tuossa on tosiaan vielä varahoitokin järjestetty, mitä ei olisi, jos palkkaa vaan jonkun hoitajan. Ja tuohan tulee paaaaaljon halvemmaksikin.

Entä jos lapsia on vain 2?

en tiedä varmaksi mutta kyllähän kaupunki varmasti pääsääntöisesti pyrkii täyttämään kaikki pph:t jos vaan mahdollista. Eli tulis sitten 2hoitolasta lisää. Täällä ainakin kaupunki tulee vastaan myös siinä, että sieltä saa hoitolapsille sängyt, syöttötuolit yms tarvittavat eli ei itsellä tartte olla.

Toi olis kyllä unelma, kun ajattelee sitä ettei enää tarttis viedä lasta hoitoon eikä hakea hoidosta. Helpottais hirveästi. Mutta opiskelijalla tässä on se ongelma, että ei enää vois tehdä koulutehtäviä päivän aikana kotona. Mietittiin myös sitä ruokarahan riittävyyttä.

Tätä hoitomuotoa kutsutaan kolmiperhepäivähoidoksi.Jos perheessä vaikka kaksi alle kouluikäistä niin voi perustaa hoitorenkaan johon tulee sitten kaksi vierasta lasta, voivat olla sisarrukset tai sitten eriperheistä.Niinä päivinä kun on hoidossa vieraita lapsia niin silloin saa myös sekä omista että vieraista lapsista kulukorvauksen elikkäs sen ruokarahan ja kyllä se on melko hyvä jos laskee että neljästä oisko se reilu 20 euroo yhteensä.Hoitaja siivoaa omat jälkensä mutta ei mitään muuta, huolehtii lasten jäljet ja perhe laittaa ruuan valmiiksi liki loppuun asti, muuten se aika on lapsilta pois.
Aamulla kun hoitaja tulee, lapset on herätetty ja puettu, hoitaja yleensä laittaa aamiaisen.Joillakin on vielä perheessä koululaisia mutta ne ei kuulu hoitajalle.
Varahoito toimii niin että jos hoitaja sairaana /vapaalla niin tulee varahoitaja tai sitten varahoitopaikka on yleensä lähipäiväkodissa, aina se on kuitenkin järjestetty.
Todella näppärä hoitomuoto jos haluaa että lapsii saa olla kotona tutuissa ympyröissä hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän asiasta;23541322:
Tätä hoitomuotoa kutsutaan kolmiperhepäivähoidoksi.Jos perheessä vaikka kaksi alle kouluikäistä niin voi perustaa hoitorenkaan johon tulee sitten kaksi vierasta lasta, voivat olla sisarrukset tai sitten eriperheistä.Niinä päivinä kun on hoidossa vieraita lapsia niin silloin saa myös sekä omista että vieraista lapsista kulukorvauksen elikkäs sen ruokarahan ja kyllä se on melko hyvä jos laskee että neljästä oisko se reilu 20 euroo yhteensä.Hoitaja siivoaa omat jälkensä mutta ei mitään muuta, huolehtii lasten jäljet ja perhe laittaa ruuan valmiiksi liki loppuun asti, muuten se aika on lapsilta pois.
Aamulla kun hoitaja tulee, lapset on herätetty ja puettu, hoitaja yleensä laittaa aamiaisen.Joillakin on vielä perheessä koululaisia mutta ne ei kuulu hoitajalle.
Varahoito toimii niin että jos hoitaja sairaana /vapaalla niin tulee varahoitaja tai sitten varahoitopaikka on yleensä lähipäiväkodissa, aina se on kuitenkin järjestetty.
Todella näppärä hoitomuoto jos haluaa että lapsii saa olla kotona tutuissa ympyröissä hoidossa.

tuossa perheessä, jossa meidän pph nyt käy hoitamassa, ei lapsia ole herätetty saati puettu, kun hoitaja saapuu. Lapset nukkuu niin kauan ku nukkuu. Eli riippuu hoitajasta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän asiasta;23541322:

Niin ja tarkoititko, että 20e per päivä?

En voi kyllä millään uskoa, että olisi 20 euroa per PÄIVÄ o_O Sehän olisi 5 euroa/lapsi... Mitäs kouluruokailu saa maksaa, muutamia kymmeniä senttejä /lapsi...

Meillä pph kotona käy ja tyytyväinen olen. Lapset voi jättää kotia nukkumaan kun itse lähden töihin ja itse voin sanoa että mitä ruokaa milloinkin syövät vaikkakin pph ne tekee muksuille. Ei ole häirinnyt ruuan ostaminen kotia koska muutenkin sitä ostan ja meillä ei kyllä ole omasta mielestäni paikat kuluneet tai sotkeuneet koska pph myös siivoaa hänen ja lasten jäljet päivän päätteeksi.
Meillä myös pari muuta lasta hoidossa ja hyvin on mennyt, omat muksut tykkää kavereistaan. Ja jos pph sairaana niin sijainen on aina saatu kotiin ja jos omat muksut sairaana niin olen heidät sitten itse hoitanut ja pph toisessa perheessä hoitaa toiset lapset. Ja ruokarahasta vielä niin vieraitten lapsista saadaan korvaus n. 250 e joten en valita.
Omasta mielestäni olen plussan puolella tälläisessä hoitosuhteessa.

Yhteistyössä