Onko synnytyksessä pakko ottaa se peräruiske??

  • Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kolme lasta synnyttänyt ja ekasta sitä tarjottiin ja otin. Ei se nyt kovin mielyttävää ole, mutta parempi se oli ottaa ;) toka synnytys oli niin nopea, ettei mistään peräruiskeista tullut edes puhe kun sai jo ponnistaa, kolmas meni samalla kaavalla. Siitä ei oo tietookaan, et onko mitään sitten tullut tuolta peräpäästä synnytyksen aikana, mut enpä mä sillä tiedolla mitään tee, pääasia et synnytykset sujui hyvin :)
 
erto
Tarjottiin ja otin. Kyllä kannatti ja otan jatkossakin :)
Ja en itse laittanut vaan juurikin letkulla. Mutta eipä se oikeen miltään tuntunu. Paitsi siinä vaiheessa kun tuntu että suoli on niiiin täynnä sitä litkua. :D
 
Ihania kysymyksiä:
Ilmeisesti peräruiskeen antaminen ei siis satu?
Oon kuvitellu, että se laitetaan jollain hervottoman kokosella neulalla suoraan suoleen....

Mites se ite laitettava, pitääkö siin itse ruiskuttaa kakkoseen jotain?
 
useamman kerran
Alkuperäinen kirjoittaja Ihania kysymyksiä::
Ilmeisesti peräruiskeen antaminen ei siis satu?
Oon kuvitellu, että se laitetaan jollain hervottoman kokosella neulalla suoraan suoleen....

Mites se ite laitettava, pitääkö siin itse ruiskuttaa kakkoseen jotain?
Se on letku, jossa on pyöreä pää ja se tökätään anukseen...se vähän nipistää, varsinkin jos ei ole kovin löysä aukko, mut sit ei tunnu muuta kuin painetta vähän ja kun nouset sit siitä, ajattelet vain wc-pönttöä. :saint:
 
vieras
Mulle on kaikilla kerroilla laitettu miniperäruiske suoleen, siis ehkä noin 5-10ml.

Otan kyllä vastaisuudessakin jos vielä synnytän.

Kai sen itsekin saisi laittaa jos haluaisi, mutta kätilö sen muuten on laittanut.
 
"maisa"
No ei sitä kai pakoteta ottamaan, mut itse oon ihan mielellään ottanu. Onhan siinä muuten "vaarana" että vauva syntyy sinappihuntu yllä :). Tosin niin voi käydä vaikka ruiskeen olisi ottanutkin
 
pööpöö
Se on yleensä vesiperäruiske mikä laitetaan letkulla. Ei kovinkaan mukavalta tunnu. Kahdessa synnytyksessä halusin itse sen, ja sainkin.. Toisella kerralla se laukaisi aivan järkyttävät supistukset, ja tunnissa aukesi kohdunsuu kokonaan enkä ehtinyt saada mitään kivunlievitystä.:(

Nyt viikko sitten synnytin kolmannen, ja mietin et otanko peräruiskeen. Sanoin kätilölle et pelkään jos käy niinkuin viimeksi.. Kätilö sanoi et päätä itse, mutta kätilöiden mielestä on yleensä parempi ettei sitä ota, koska mielummin ne pyyhkii kovaa kakkaa pois kuin sitä vesiripulia. Kysyin sit että tuleeko sitä löysää kakkaa siis vaik ottaa sen ruiskeen, niin se sanoi että tulee! Siispä en ottanut ruisketta. Luulin et se on kätilöille mukavampi jos sen ottaa, mut ei ainakaan tuolla olleet sitä mieltä missä synnytin. Tietysti voi olla eri asia niinkuin joku mainitsi et esim. kohdunsuu ei aukea kunnolla siksi kun suoli on täynnä tavaraa..
 
----
Ei kysytty ees haluanko. Ehottomasti oisin halunnu! Oli ollu ummetusta, ja tietty synnytyksessä sitten tuli se luonnollisesti ulos, sillä vauvan laskeutuessa se painoi myös paksusuolta. Eli siis olin saanu epiduraalit, suppareita tuli paljon ja oltiin lähellä ponnistusta, ja minä istuin synnärihuoneen keskellä potalla, ja tuli sitä itseään. Toivoin vain, ettei myös vauva pullahda pottaan :D

Ja ensisynnyttäjä olen/olin.
 
\o/
Alatiesynnytys on luonnollinen tapa lapselle syntyä. Vähäinen uloste synnytyksen yhteydessä kuuluu asiaan ja on itseasiassa lapsen terveydelle edullista. Vastasyntyneillä lapsilla ei ole suolistossa minkäänlaista bakteeriflooraa. Esimerkiksi sektiolla syntyneiden lasten suolistoflooran kehitys hidastuu pahmmillaan jopa puolella vuodella. Mistä "tuore" lapsi sitten saa terveen suolistobakteeriston itselleen? No äidiltä tietenkin. Ja imetys sitten edistää tämän terveen bakteerikannan kasvua.

http://journals.lww.com/jpgn/Abstract/1999/01000/Fecal_Microflora_in_Healthy_Infants_Born_by.7.aspx
 
"vieras"
Ei ole täälläkään tarjottu... Vaikka taatusti olisi ollut tarpeen! Mielessä siinä nyt kuitenkin vikaksi ainakin minulla oli se et apua kakkaanko samalla. Tosin eikö joku sanontakin mene ettei lasta ellei p*skaa ;).
 
Mulle annettiin vaan kouraan se itse laitettava sanottiin, että odota muutama minuutti ja sitten vessaan... Eipä mennyt minuuttiakaan kun koitin saada itseni pöntölle. Täytyy sanoa, että mulla kans supparit voimistu ja tiheni tosi paljon sen jälkeen, joten tyytyväinen olin että antoivat. Jos joskus vielä synnyttään menen, niin ehdottomasti haluan silloinkin. :)
 

Yhteistyössä