Onko Suomessa luokkaeroja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä

Vieras
Meillä tuli kaverin kanssa kova väittely siitä, onko Suomessa luokkaeroja vai ei.
Mitä mieltä sinä arvoisa palstalainen olet? Oletko kokenut omissa nahoissasi (kuten minä) sen, että esim. taustalla on väliä?

Suomessa on ihan selkeät yhteiskuntaluokat, mutta hyvä puoli on siinä, ettei ne ole sitovia. :) ...periaatteessa siis kaikista yhteiskuntaluokista on mahdollisuus kammeta ylös. Ja samoin ylempää laskeutua alemmas... ;)

Luokkaerot on ja ne tuntuvat päivä päivältä kasvavan.
Itse en ole kohdannut henk.koht. mutta ihan arkipäivää tuo eriarvoisuus on jonka takana on tuo jaottelu ihmiset eri "luokkiin".

En ole itse huomannut kokeneeni nahoissani.

Oma tausta on huonoista huonoin. Köyhästä monilapsisesta yh-perheestä olen, väkivaltainen alkoholisti-isä. En ole huomannut kokeneeni syrjintää koulussa ym. Parhaansa kun yrittää, ihan hyvin on mennyt.

Ennemminkin toisinpäin. Ihmiset syrjivät lapsiamme ym jos kuvittelevat, että olemme varakkaita ym. kun eivät tunne.

Olen kokenut syrjintää toisin päin. Kun sulla menee hyvin, niin moni kääntää selkänsä. Kateus on oikeasti aivan järkyttävää ja sitä on näköjään vaikea olla näyttämättä. Enkä taatusti retostele! Perhekerhossa on ihana jutella melkein anonyymina toisten äitien kanssa :)

Miten olet kokenut luokkaerot?

Kyllä oma kokemus on, että kaikki ovat ystävällisiä, vaikka on köyhä ja huonoista oloista lähtöisin. Koulussa autetaan enemmän ja auliimmin jne. Naapurit ym ystävällisiä.

Kun taas jos on korkea koulutus ja hyvä ammatti, monenlaista ilkeilyä lapsia ja vanhempia kohtaan puolitutuilta, jotka luulevat kultalusikka suussa syntyneeksi. Mies yhtä köyhistä lähtökohdista.

Enemmän siis toisinpäin, ihmiset, jotka eivät ole tyytyväisiä elämäänsä, vittui.levat enemmän sellaisille, joiden kuvittelevat saaneen jotain, vaikka näin ei ole.

Kun taas opiskelleet ym. ovat sivistyneitä ja kohtelevat kaikkia tasa-arvoisesti.

Yhteistyössä