Onko Suomessa kotirouvia? Arvostatko heitä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt rupes kiinnostamaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt rupes kiinnostamaan

Vieras
Onko Suomessa sellaisia äitejä, jotka elävät täysin miehen rahoilla eikä heillä ole minkäänlaista tarkoitusta missään vaiheessa siirtyä työelämään?

Kysymys erityisesti puolisoa etsiville miehille. Haluaisitko vilpittömästi puolisoksi naisen, joka ei tulisi koskaan omasta tahdostaan ottamaan osaa perheen elatukseen? Vaatisitko häneltä tiettyä erityispanosta kotona rahallisen palkan puutoksen "hyvitteenä"?

Toisessa ketjussa puhuttiin asioissa väärillä nimillä ja sekoitettiin vaan pasmoja, joten tässä nyt toinen avaus aiheesta. Kotiäiti ja kotirouva ovat eri asioita.

Tulkaa esiin kotirouvat, jos teitä on!
 
Mun äiti on kotirouva edelleen, kaikki lapset siis aikuisia. Ollut aina.

Ja kotirouvia en arvosta pätkääkään. Mutta ei se mulle kuulu jos joku haluaa olla ja joku toinen haluaa elättää.
 
Mitäs se sinulle kuuluu olenko kotiäiti vai kotirouva? Ja mistä tiedät paljonko minulla on pankkitilillä?
Voihan olla että se "kotiäidiltä"näyttävä laiska pskakasa joka näyttää käyttävän systeemiä hyväkseen onkin rikas..
 
[QUOTE="anne";27583853]Mä olen kotirouva,kysy mitä haluat?[/QUOTE]

Onko miehesi rikas? Onko sinulla omaa aikaa? Onko erityisvelvoitteita? Osallistuuko mies kotitöihin?
 
[QUOTE="vieras";27583877]Onko miehesi rikas? Onko sinulla omaa aikaa? Onko erityisvelvoitteita? Osallistuuko mies kotitöihin?[/QUOTE]

Ei rikas mutta toimeen tullaan.On omaa aikaa lapsi osa-aikahoidossa.Eipä ole mitään erityisvelvotteita.Kyllä mieheni siivoilee ja laittaa ruokaa,käy myös melko usein kaupassa ja pesee pyykkiäkin.
 
Itse en ajattele niin, että on toisen elätettävänä, vaan perheessä on kuukauteen x määrä rahaa.

Kotona oleva tekee kerkiämisensä mukaan kotitöitä sinä aikana, kun toinen on töissä. Ja illalla tehdään loput (esim. ison pyykin viikkaukset, tiskikoneen tyhjennys) yhdessä.

Ja voisin olla kotirouvana.
 
Mä oon ainoastaan huolissaan eläkkeistä ym. Mitä jos mies yhtäkkiä jättää, mitäs sitten? Muuten se on täysin oma valinta, jos haluaa viettää kotona koko elämänsä.
 
Tuo "olla jonkun elätettävänä" justiin on suomalaisten asennevamma. Perhe jo käsitteenä on yksikkö, joka jakaa omaisuuden, ajan ja kaiken mitä vain voi. Jos toinen puolisoista on kotona, on se varmasti perheelle eduksi jos taloustilanne sen sallii ja töissäkäyvä puoliso jaksaa omaehtoisesti kantaa yksin palkallisen vastuun.
 
Vitsi, jos me voitettas miljuunia niin tasan jäisin kotirouvaksi :-)
Harrastuksena voisin opiskella ja tehdä jonkinsortin vapaaehtoishommia, mutta niin ettei se olis lapsilta, mieheltä ja kodilta "pois".
 
Sellainen ei ole kotirouva, joka elää sosiaalituilla miehen raataessa pienipalkkaisessa työssä. Pummi ja kotirouva ovat eri asioita. Arvostettavaa kotirouvan "virasta" tekee vain se, miten voi kantaa osansa kunnialla.
 
Arvostan miestä, joka haluaa ja kykenee elättämään perheensä! Kyllähän se mahdollistaa äitiydelle syventymisen paljon paremmin kun ei äidin tarvitse stressata talousasioista. Sellaisia vanhan ajan "perheenpää"- miehiä vaan on harvassa...
 
Miehen työ voi olla pienipalkkainen ja rouva saada rahaa Kelalta.

Kyllä se miehen iltaa helpottaa, kun kotona ei joka perjantai tarvitse töiden jälkeen imuriin ja moppiin tarttua ja kaapista löytyy valmiiksi pestyt ja viikatut vaatteet. Ja ruokakin odottaa usein vielä lämpimänä hellalla.
 
Historia vaan on opettanut miten tyhjän päälle tällaiset sinisilmäiset kotirouvat ovat jääneet kun alkuun jämptiltä tuntunut mies onkin ottanut ja jättänyt...
 
Historia vaan on opettanut miten tyhjän päälle tällaiset sinisilmäiset kotirouvat ovat jääneet kun alkuun jämptiltä tuntunut mies onkin ottanut ja jättänyt...

Ei ole epäluuloisempaa kuin suomalainen koulutettu, katkera, historiaa pelkäävä feministinainen. Kyllä nauru tyrskähtelee kun katsoo tv:n Parittomat-ohjelmaa. Ymmärrän uhrautuvia kotirouviakin toisinaan enemmän kuin koulutettuja urahaukkoja, jotka haluaisivat kaiken tai ei mitään. Pitää ottaa riskejä ja joskus luottaakin, vaikka tulisi takkiin. Järkikö kaikessa sanelee?
 
Mies hoitaa kaikki paperiasiani ja raha-asiat. En ole koskaan joutunut niitä hoitamaan enkä ehtisikään koska perheenpyöritys vie kaiken energian. En ole miettinyt, että koskaan erottaisiin koska uskotaan ikuiseen avioliittoon.
 
Tuo "olla jonkun elätettävänä" justiin on suomalaisten asennevamma. Perhe jo käsitteenä on yksikkö, joka jakaa omaisuuden, ajan ja kaiken mitä vain voi. Jos toinen puolisoista on kotona, on se varmasti perheelle eduksi jos taloustilanne sen sallii ja töissäkäyvä puoliso jaksaa omaehtoisesti kantaa yksin palkallisen vastuun.

Juurikin näin. Tällä palstalla vaan ollaan niin kapeakatseisia että vain ne jotka tuovat rahaa perheeseen, ovat niitä jotka perhettä pyörittävät.
 

Yhteistyössä