Onko Suomessa kotirouvia? Arvostatko heitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt rupes kiinnostamaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olin kome vuotta kun olimme ulkomailla. Lähtiessä tiedettiin että minulla on mahdon saada tötä. Eikä meillä silloin ollut lapsia ja eikä oltu naimisisakaan. Mies halusia minut mukaan eikä voinut kuvitella lähtevänsä yksin. Nyt kun olen työssä joka vie kaiken ajan niin mies on sitä mieltä että jättäisin työni, niin meillä olsi yhteistä aikaa ja koti pysyisi järjestyksessä. Hän on sitä mieltä koska tulemme toimeen hänen palkalla niin miksi minun pitäisi tehdä töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27584004:
En arvosta sen kummemmin kuin muitakaan.

Hieman samalla tavalla olin vastaamassa, siksi tykkäsin tästä.

Se millaisia ihmisiä arvostan, en määräydy minkään statuksen tai ammatin mukaan. Arvostan hyviä ihmisiä, niitä löytyy ja on löytymättä ihan joka sopukasta ja kolkasta.

Arvostan vähemmän kuin heitä, jotka tekevät jotain elantonsa eteen. Mutta oma valinta tietty, eikä mun maailma siihen kaadu että joku valitsee kotirouvana olemisen elämäntavakseen :)

Tunnen kotirouvan. Panostaa valtavasti kodin juttuihin, ja kun on monta lasta, niin sehän on upea juttu! Miehelle varmasti oikein mukavaa myös ;)

Loppujen lopuksi miehet ovat iloisia jos vaan rahaa tulee tarpeeksi ja puoliso on kodin hengetär. On varmasti mukava tulla kotiin jossa vaimo odottaa kaikenlaisten herkkujen kanssa. Muistelen vaan niitä aikoja kun meilläkin mies sai työpäivän jälkeen hieman miellyttävämpää seuraa kuin kuolemanväsyneen ja sohvaperunan tasolle vaipuneen työssä käyvän vaimon seuraa.

• Tykkää
Reactions: BettyBoop
On. En kauheesti arvosta sitä että on vaan kotona eikä muuta tee kun shoppaile ja siivoile koko päivän. Kotona lapsiaan, alle 10 vuotiaita, hoitavia en miellä "kotirouviksi", heitä arvostan ihan siinä missä työssäkäyviäkin ihmisiä. Tosin sillä ei liene mitään väliä arvostanko mä vai en, enkä kauheesti asialla vaivaa päätäni.

[QUOTE="haah";27584753]Tunnen kotirouvan. Panostaa valtavasti kodin juttuihin, ja kun on monta lasta, niin sehän on upea juttu! Miehelle varmasti oikein mukavaa myös ;)

Loppujen lopuksi miehet ovat iloisia jos vaan rahaa tulee tarpeeksi ja puoliso on kodin hengetär. On varmasti mukava tulla kotiin jossa vaimo odottaa kaikenlaisten herkkujen kanssa. Muistelen vaan niitä aikoja kun meilläkin mies sai työpäivän jälkeen hieman miellyttävämpää seuraa kuin kuolemanväsyneen ja sohvaperunan tasolle vaipuneen työssä käyvän vaimon seuraa.[/QUOTE]

No minä olen työssäkäyvä vaimo, mutta en ole kyllä koskaan töiden jälkeen kuolemanväsynyt tai sohvaperuna :) Mieheni arvostaa sitä, että mulla on korkea koulutus ja osaan hänen kanssaan keskustella muustakin kuin lastemme kakkavaipoista ja sisustuksesta tai siitä, mitä minäkin päivänä syötäisiin.

Niin ja oikeastaan olisi ehkä paremmin sanottu etten arvosta tuota tiettyä kuvailemaani valintaa, mutta ihmisen arvostaminen riippuu tietenkin isommasta kokonaisuudesta josta tuo on osa.

[QUOTE="vieras";27584795]No minä olen työssäkäyvä vaimo, mutta en ole kyllä koskaan töiden jälkeen kuolemanväsynyt tai sohvaperuna :) Mieheni arvostaa sitä, että mulla on korkea koulutus ja osaan hänen kanssaan keskustella muustakin kuin lastemme kakkavaipoista ja sisustuksesta tai siitä, mitä minäkin päivänä syötäisiin.[/QUOTE]

Kuka on sanonut, ettei kotirouvalla voi olla korkea kolutus :D Ja toisekseen, koulutus ei välttämättä takaa mitään, sen olen monet, monet kerrat huomannut.

Vaikka olin pitkään pääasiallisesti kotona, osasin todellakin keskustella ja energiaa riitti monenlaisiin asioihin.

[QUOTE="haah";27584821]Kuka on sanonut, ettei kotirouvalla voi olla korkea kolutus :D Ja toisekseen, koulutus ei välttämättä takaa mitään, sen olen monet, monet kerrat huomannut.

Vaikka olin pitkään pääasiallisesti kotona, osasin todellakin keskustella ja energiaa riitti monenlaisiin asioihin.[/QUOTE]

No eiköhän se kuitenkin pääsääntöisesti mene niin, että korkeasti koulutetut haluaa käyttääkin sitä koulutustaan :)

Hyvä yritys kuitenkin ;)

Arvostan,jos ovat valinneet tietoisesti niukemman toimeentulon ja päättäneet tulla toimeen yhden ihmisen palkalla ilman toimeentulotukea. Jos mieheni tienaisi 6000e/kk niin mikäs mulla olis täällä ollessa,surffailisin netissä ja etsisin nettikaupoista sisustukseen sopivia tuikkukippoja.

Niitä en arvosta jotka hokevat sitä "lapsen parhaaksi" -mantraa mutta nostavat sossusta rahaa eikä sattumalta ole mitään koulutusta,työpaikkaa tai edes työkokemusta. Siinä ei varmaan tartte kauaa miettiä että miksi siellä kotona loppupeleissä ollaankaan =) Veikkaan että se lapsen muuttuisi sillä sekunnilla kun sossu löis lapun luukulle.

[QUOTE="vieras";27584874]Arvostan,jos ovat valinneet tietoisesti niukemman toimeentulon ja päättäneet tulla toimeen yhden ihmisen palkalla ilman toimeentulotukea. Jos mieheni tienaisi 6000e/kk niin mikäs mulla olis täällä ollessa,surffailisin netissä ja etsisin nettikaupoista sisustukseen sopivia tuikkukippoja.

Niitä en arvosta jotka hokevat sitä "lapsen parhaaksi" -mantraa mutta nostavat sossusta rahaa eikä sattumalta ole mitään koulutusta,työpaikkaa tai edes työkokemusta. Siinä ei varmaan tartte kauaa miettiä että miksi siellä kotona loppupeleissä ollaankaan =) Veikkaan että se lapsen muuttuisi sillä sekunnilla kun sossu löis lapun luukulle.[/QUOTE]

* Lapsen paras

[QUOTE="vieras";27584842]No eiköhän se kuitenkin pääsääntöisesti mene niin, että korkeasti koulutetut haluaa käyttääkin sitä koulutustaan :)

Hyvä yritys kuitenkin ;)[/QUOTE]

Täällä on kyl ihan maisterin papereilla varustettu kotirouva.

Kotirouva todellakin on eri asia kuin kotiäiti. Minkään ihmeen takia sitten heti ensimmäisessä lauseessa puhut äideistä? Ei kotirouvalla tarvitse olla lapsia ollenkaan.

Jos joku haluaa nii siitä vaan.

Mä oon saanu kotoa kasvatuksen et omillaan pitää aina pärjätä ja töitä täytyy ruokansa eteen tehdä ja oma osuus taloudesta huolehtia.

Mä en koe kotirouva-titteliä mitenkään tavoitteena ja oudoksun semmosia jotka sen tien ovat valinneet.

Minulla on kolme kouluikäistä lasta. Lapset ovat koulussa päivisin, mutta silti vieläkin olen kotona. Minulla on koulutus ja ammatti ja varmasti saisin töitä, jos haluaisin. Mieheni haluaa, että olen kotona lopun elämäni, mutta ei myös vastusta, jos haluan mennä töihin. Joku mainitsi eläkkeen, olen maksanut omaeläkettä jo 15 vuotta ja saisin erossa muutenkin puolet eli toisen talon, joten en jäisi tyhjän päälle ja saisin kyllä töitäkin.

Meillä talo aina siisti ja pyykit pesty/silitetty, ruoka valmiina lapsille ja miehelle ym. Pidän kyllä kotihommista, joten tekisin nuo, vaikka olisin töissä. Tämä sopii meille.

Tuo "olla jonkun elätettävänä" justiin on suomalaisten asennevamma. Perhe jo käsitteenä on yksikkö, joka jakaa omaisuuden, ajan ja kaiken mitä vain voi. Jos toinen puolisoista on kotona, on se varmasti perheelle eduksi jos taloustilanne sen sallii ja töissäkäyvä puoliso jaksaa omaehtoisesti kantaa yksin palkallisen vastuun.

Miten niin asennevamma? Mun mielestä kyse on siitä, että jokaisella kynnellekykenevällä on velvollisuus maksaa oma osuutensa yhteiskunnan menoista verojen muodossa. Kotirouvana olon hyväksyn, mikäli mies maksaisi myös kotirouvan puolesta verot. Ns. perhevero olisikin hyvä nimike tälle. Saahan tämä kotirouva mahdollisesti myös jossain vaiheessa perhe-eläkkeen, jos puoliso kuolee. Se todennäköisesti kelpaa, vaikkei penniäkään ole yhteiskunnan kassaan kantanut.

[QUOTE="minä vain";27585602]Miten niin asennevamma? Mun mielestä kyse on siitä, että jokaisella kynnellekykenevällä on velvollisuus maksaa oma osuutensa yhteiskunnan menoista verojen muodossa. Kotirouvana olon hyväksyn, mikäli mies maksaisi myös kotirouvan puolesta verot. Ns. perhevero olisikin hyvä nimike tälle. Saahan tämä kotirouva mahdollisesti myös jossain vaiheessa perhe-eläkkeen, jos puoliso kuolee. Se todennäköisesti kelpaa, vaikkei penniäkään ole yhteiskunnan kassaan kantanut.[/QUOTE]

No olipas taas tietämätön lausahdus?! Penniäkään veroja.... Kuka Suomessa pystyy välttämään veroa. Jos on autoa, taloa, perintöjä, alkoholia, tupakkia, ym niin maksat veroja.

[QUOTE="minä vain";27585602]Miten niin asennevamma? Mun mielestä kyse on siitä, että jokaisella kynnellekykenevällä on velvollisuus maksaa oma osuutensa yhteiskunnan menoista verojen muodossa. Kotirouvana olon hyväksyn, mikäli mies maksaisi myös kotirouvan puolesta verot. Ns. perhevero olisikin hyvä nimike tälle. Saahan tämä kotirouva mahdollisesti myös jossain vaiheessa perhe-eläkkeen, jos puoliso kuolee. Se todennäköisesti kelpaa, vaikkei penniäkään ole yhteiskunnan kassaan kantanut.[/QUOTE]

Olipas katkera vastaus. Ilmeisesti sinun miehelläsi ei ole varaa pitää sinua kotona? Vai onko edes miestä nuon katkeralla akalla?

En nyt oikein tajua, mistä kotirouvia pitäisi erityisesti arvostaa. En minä arvosta erityisemmin esimerkiksi punatukkaisia tai vasenkätisiä ihmisiäkään, mutta jos he esim tekevät muuten jotain tärkeää, tottakai heitä niiden asioiden johdosta arvostan. Vai ihan oikeastiko joku nyt arvostaa kotirouvia heidän kotirouvuutensa ansiosta?

No jos mulla olis niin paljon pätäkkää että saisin jääd ihan vaan kotirouvaksi, niin mua ei kyllä muiden arvostus tai sen puute kiinnostais pätkääkään :D Mieluusti jäisin kotirouvaksi, urheilisin, harrastaisin, matkustelisin, hoitaisin kotia, sisutaisin, leipoisin... eli tekisin kaikkea sitä. mihin työssäkäyvänä ei ole aikaa. (En sano että rahaa, koska näihin minun harrastuksiin riittää ihan normitulot.)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27585643:
En nyt oikein tajua, mistä kotirouvia pitäisi erityisesti arvostaa. En minä arvosta erityisemmin esimerkiksi punatukkaisia tai vasenkätisiä ihmisiäkään, mutta jos he esim tekevät muuten jotain tärkeää, tottakai heitä niiden asioiden johdosta arvostan. Vai ihan oikeastiko joku nyt arvostaa kotirouvia heidän kotirouvuutensa ansiosta?

Ihan samaa mietin heti tuon oman ekan kommentin jälkeen! Eihän tässä aloituksessa edes ole oikein järkeä.. (sori vaan)

Kysymys olisi varmaan ollut parempi, että mikä kotirouvissa nyppii?

Yleensä ihmiset, jotka arvostelevat toisia, ovat itse tyytymättömiä omaan elämäänsä tai haluaisivat sen, mutta eivät saa.

[QUOTE="Huoh";27585627]No olipas taas tietämätön lausahdus?! Penniäkään veroja.... Kuka Suomessa pystyy välttämään veroa. Jos on autoa, taloa, perintöjä, alkoholia, tupakkia, ym niin maksat veroja.[/QUOTE]

no penniäkään oli ehkä väärä lausahdus. Kulutusverot on vähän eri asia kuin tuloverot. Siis hiukan eri mittakaavaa.

Okei, käytännössä perinnöllä eläminen, kun siitä on verot maksanut voisi olla jopa hyväksyttävää.

[QUOTE="vieras";27584842]No eiköhän se kuitenkin pääsääntöisesti mene niin, että korkeasti koulutetut haluaa käyttääkin sitä koulutustaan :)

Hyvä yritys kuitenkin ;)[/QUOTE]

Jos yhtään seurasi Yhdysvaltain pressan vaaleja, huomasi myös, että siellä konservatiivien aatemaailmaan kuuluu edelleen koulutettu nainen, joka naimisiin mentyään jää hoitamaan kotia, kun mies tienaa! Ensimmäinen ajatus on pitää tapaa vanhanaikaisena ja naista alistavana. Mutta onko se sitä? Vai onko kyse vain erilaisesta tavasta arvottaa asioita?

Entä mikä minä olen, kun olen työtön, perhe elää miehen tuloilla? Kodinhoito ei kuitenkaan ole mun suuri intohimoni. Kotityöt menee aika tasan, tai no, ehkä teen 2/3. Töihin menisin, jos niitä olisi. Ei vain ole. Toisaalta toiselle paikkakunnallakaan ei pelkästään minun työn vuoksi muuteta. Miehen vakityö ja lasten koulu menee edelle.

Yhteistyössä