Onko Suomalaiset "siivoushulluja"?

Tällaista mietin eilen erään tuttavan kanssa. Siis kun olemme niin hygienisia että puunataan joka nurkka puhtaaksi niin onko se yksi syy miksi taudit jyllää usein, siis flunssat yms.? Itse olen luovuttanut tuon siivouksen suhteen niin etten yksinkertaisesti jaksa "nuolla" jatkuvasti noita nurkkia puhtaaksi. Ja olenkin "sisäistänyt" tälllaisen sanonnan jonka eräs neuvolaterkkari sanoi entisellä asuinseudullamme: "Koti pitää olla asutun näköinen" B) Eli juuri noin minä ajattelen kun tulee tuttuja vieraita meille. Sitten jos tulee joku vähän vieraampi ihminen käymään niin siivoan huolellisemmin. Ja tuo terv.hoitaja tokaisi aikoinaan noin kun hän teki niitä kotikäyntejä kun vauva oli syntynyt jottei äidit olisi huolissaan hänen tulostaan; ettei hän tule mitään "tupatarkastusta" tekemään :D Minusta tuo oli kivasti sanottu =)

Tuli vähän sekava tuosta mun kirjoituksesta kun en kerkiä sitä petraamaan mutta ottakaa rohkeasti kantaa tähän =)

rentunruusu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 14:18 Meduusa kirjoitti:
Tällaista mietin eilen erään tuttavan kanssa. Siis kun olemme niin hygienisia että puunataan joka nurkka puhtaaksi niin onko se yksi syy miksi taudit jyllää usein, siis flunssat yms.?
itse en ole siivoushullu, kaikkea muuta! :eek: Mutta olen nimenomaan tuota mieltä mitä kirjoitit, eli pöpöt jyllää kun joka paikkaa ollaan yhtenään jynssäämässä, (tai jopa desinfioimassa) Päikkärissäkin oli lappu ovessa että pese lapsesi kädet kun tuot hoitoon! Minusta se oli vähän outoa, tottakai niitä pestään ulkoilun ja wc käynnin jälkeen mutta... :/

rentunruusu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 14:31 rentunruusu harmaana kirjoitti:
\
Tällaista mietin eilen erään tuttavan kanssa. Siis kun olemme niin hygienisia että puunataan joka nurkka puhtaaksi niin onko se yksi syy miksi taudit jyllää usein, siis flunssat yms.?
itse en ole siivoushullu, kaikkea muuta! :eek: Mutta olen nimenomaan tuota mieltä mitä kirjoitit, eli pöpöt jyllää kun joka paikkaa ollaan yhtenään jynssäämässä, (tai jopa desinfioimassa) Päikkärissäkin oli lappu ovessa että pese lapsesi kädet kun tuot hoitoon! Minusta se oli vähän outoa, tottakai niitä pestään ulkoilun ja wc käynnin jälkeen mutta... :/
jäi vähän juttu kesken..niin siis tuo muukin hygieenisyys siivouksen lisäksi tuntuu joskus reippaasti liialliselta/ tai turhan tarkalta. Ja mulla myös tuo siivouspuoli, et jos joku harvinaisempi tai vieraampi tulee kylään niin yritän vähän enemmän puunata..muut läheiset on jo meidän "siivon" nähnyt ;) saattaapi tämäkin teksti olla sekavaa....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 15:32 rentunruusu harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 14:31 rentunruusu harmaana kirjoitti:
\
jäi vähän juttu kesken..niin siis tuo muukin hygieenisyys siivouksen lisäksi tuntuu joskus reippaasti liialliselta/ tai turhan tarkalta. Ja mulla myös tuo siivouspuoli, et jos joku harvinaisempi tai vieraampi tulee kylään niin yritän vähän enemmän puunata..muut läheiset on jo meidän "siivon" nähnyt ;) saattaapi tämäkin teksti olla sekavaa....
Ei kun hyvä että tulee näitä mielipiteitä julki. Tuo päiväkodin ohje käsienpesusta taitaa olla jokaisessa pk:ssa "vakiojuttuja". Eli siksi tuo ohje että sinne päiväkotiin ei tuotaisi tullessa mitään "pöpöjä". Itse teen ja olen opettanut lapsillekin että kun tullaan esim. kaupasta tai koulusta niin kädet pestään ensimmäiseksi, sieltähän oikeasti kantautuu kaikki mahdolliset taudinpoikaset jotka ovat liikkeelle. En siis ole hysteerinen asian suhteen enkä enää oikein pysty "vahtimaankaan" näitä murkkuikäisiämme mutta että noin olen opastanut heitä =)

Pistin muuten tän saman avauksen "Mitäs nyt"-osioonkin, sinne tuli kivasti vastauksia jos aihe kiinnostaa sinua enempi ;) Nyt on mun aika tullut täyteen koneella ja lähden kuskaamaan tuota nuorempaa murkkua B)

Ei minusta. Ei ole todellakaan syytä huoleen! Henk. koht. en tunne ketään liian siistiä ihmistä. Luulen, että useimmilla olisi vielä paaaaaaljon tekemistä, jotta ylittäisi jonkun ylisiisteyden riman.
Siistissä ympäristössä ja kodissa on paljon miellyttävämpi olla kuin sotkuisessa ja likaisessa.
Desinfioivat pesuaineet ovat kotona turhia ja jopa haitallisia. Tavallisilla "vanhoilla" aineilla saa riittävän puhdasta. Uusista siivousmenetelmistä kuulemma mikroliina on tosi hyvä, itse en ole sitä kyllä vielä huomannut, vaikka kokeiltu onkin.

En tiedä muista, mutta itse en ole. Niin miehen ex-vaimo on kyllä siivoushullu. Siellä on aina ylisiistiä, vaikka neljä nuorta talossa asuukin äitinsä kanssa. Minä olen nipistänyt aikaa juuri siivouksesta nyt kun on pienten lasten kanssa elämä hektistä. Podenkin aiheesta vähän huonoa omatuntoa, koska pojallamme diagnosoitiin astma pari päivää sitten.

Tykkään siivota vähän kerrallaan, tyyliin alakertaa tänään, yläkertaa huomenna ja vessat ylihuomenna. Selänkin vuoksi pakko välttää mitään varsinaisia siivouspäiviä. Käytän mahdollisimman mietoja pesuaineita ja inhoan kaikkia tehosuihkeita mitä mies kantaa kotiin. Sille iskee joskus kauhea vimma ja se suihkuttaa kaikki paikat niillä suihkeillaan. Ite pyyhkin just keittiössäkin tuoreeltaan liat hellalta, ettei tarvi ärtsymmillä tököteillä puunata.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 20:34 Footballers Wife kirjoitti:
En tiedä muista, mutta itse en ole. Niin miehen ex-vaimo on kyllä siivoushullu. Siellä on aina ylisiistiä, vaikka neljä nuorta talossa asuukin äitinsä kanssa. Minä olen nipistänyt aikaa juuri siivouksesta nyt kun on pienten lasten kanssa elämä hektistä. Podenkin aiheesta vähän huonoa omatuntoa, koska pojallamme diagnosoitiin astma pari päivää sitten.

Tykkään siivota vähän kerrallaan, tyyliin alakertaa tänään, yläkertaa huomenna ja vessat ylihuomenna. Selänkin vuoksi pakko välttää mitään varsinaisia siivouspäiviä. Käytän mahdollisimman mietoja pesuaineita ja inhoan kaikkia tehosuihkeita mitä mies kantaa kotiin. Sille iskee joskus kauhea vimma ja se suihkuttaa kaikki paikat niillä suihkeillaan. Ite pyyhkin just keittiössäkin tuoreeltaan liat hellalta, ettei tarvi ärtsymmillä tököteillä puunata.
Älä pode huonoa omaatuntoa tuosta :hug: Minä olen sitä mieltä että jos siihen astmaan on alttius sairastua niin sitten siihen jossain elämänvaiheessa sairastuu. Itselläni on nyt n. 1,5 vuotta sitten puhjennut astma, eikä meidän kodissa ole kuin satunnaisesti ollut niin pölyistä että olisin esim. yskinyt pahasti. Mutta sellaisen asian huomasin ennen diagnoosia, että aina kun imuroin tai otin petivaatteita sängyistä, alkoi nenää kutittamaan ja yskittämään. Samoin oli kun lähdin lenkille niin alussa alkoi aina yskittämään ja hengästyin helposti + sydän tykytti kamalasti.

Luultavasti tuo mun astma on saanut alkujaan eräästä entisestä työpaikasta. Näitä homerakennuksia kun on nykyisin huomattavan paljon :/ Itse olen tyytyväinen että olen saanut lääkkeet ja voin niiden turvin hyvin =)

No menipä nyt aiheen sivusta tämä mutta menköön :D

Löytyy niitäkin
Kyllä Suomesta löytyy tämänkin lajin hulluja, yhden palstan kodinhoitoketjussa joku kertoi pyyhkivänsä tiskipöydän useasti päivässä laimennetulla Tolulla. Itse en moisella pyyhi mitään kuin max. kerran kuussa, muuten saa ihan mikrokuidut ja fairy riittää.

wihtori
no me ollaan suomalaisia ja oikein isolla ässällä ja ei todellakaan olla siivoushulluja....3 kertaa viikossa imuroidaan, kerran pyyhitään pölyt koko kämpästä (tarpeen vaatiessa useemmin)vaihetaan petivaatteet, pestään vessa ja lattiat, noin ehkä kerran kahessa kuukaudessa sauna pestään...

Meillä on useimmiten siisti ja puhdas koti, vaikka on kolme tahmatassua kotihoidossa. En kyllä menisi allekirjoittamaan, että suomalaiset on siivoushulluja - niin monta kotia olen nähnyt täydessä kaaoksessa. Meitä on moneen junaan. =)

Perussiisti koti on helppo pitää siistinä. Tarpeeksi säilytystilaa ja mahdollisimman vähän turhaa roinaa esillä niin jopas sujuu.
Päivittäinen ylläpitosiivous on paljon helpompaa ja vie vähemmän aikaa, kuin kerran viikkoon/kahteen tehtävä kammotus suursiivous. Eli siis pyyhkäsee ohimennen siitä kohdasta missä tarvetta on =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2005 klo 08:58 wihtori kirjoitti:
no me ollaan suomalaisia ja oikein isolla ässällä ja ei todellakaan olla siivoushulluja....3 kertaa viikossa imuroidaan, kerran pyyhitään pölyt koko kämpästä (tarpeen vaatiessa useemmin)vaihetaan petivaatteet, pestään vessa ja lattiat, noin ehkä kerran kahessa kuukaudessa sauna pestään...
Ai, minä imuroin "kunnolla" kerran/vk, ja jos hyvin käyn niin toisen kerran juosten :D siis sillai vaan enimmät. Keittiö tosin on paikka jota täytyy rikkaimurilla ottaa useammin. Ja sauna pestään vain pari kertaa vuodessa kun eihän se omassa käytössä sillä tavalla likaannu, paitsi lattia...ja lauteille heitän vettä lähtiessä eli huuhtelen ne noin vain käytön jälkeen. Kunhan nyt heitän omia tapojani tähän kun on kiva katsoa kuinka toiset tekee =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2005 klo 10:27 mamma-72 kirjoitti:
Meillä on useimmiten siisti ja puhdas koti, vaikka on kolme tahmatassua kotihoidossa. En kyllä menisi allekirjoittamaan, että suomalaiset on siivoushulluja - niin monta kotia olen nähnyt täydessä kaaoksessa. Meitä on moneen junaan. =)
Juu, mutta mitä sitten jos joskus on kaaos? Kyllä meilläkin on joskus "kaaos", vaikka kuulin nuorempana monesti että: "emäntä on sitten siivonnut koko päivän täällä", eli vieraat olivat sitä mieltä että oli niin siistiä että olisin siivoillut koko päivän. Mutta nuorempana siivosinkin vieraita varten kodin kunnolla. Nyt jos kuulen että joku tahtoisi tulla kylään niin teen to-pe (kuten yleensä teen) sen normaalin perussiivouksen ja jos vieraat tulevat vaikka ma niin katson että paikat on päällisin puolin kunnossa enkä ala huseeraamaan kuten nuorempana "hädissäni" tein. Mitä ihmeen hyötyä siitä on, ei ne ihmiset tule kotiin katsomaan kuinka hyvin emäntä on siivonnut :D Ja sitten jos joku soittaa meille että voisko he tulla "tänään", niin sanon että voi, mutta totean samalla että meillä ei sitten ole paikat tiptop...tämä yleensä vain naurattaa ihmisiä ja ovat vain hyvillään että en ole "heidän takiaan" ruvennut puunaamaan paikkoja =) Tämä toimii ja siitä olen iloinen. Sitten jos sattuu olemaan se kaaos, niin sen näkee omat vanhempamme ja läheisemma jotka saattavat ilmaantua ilmoittamatta, tai soittavat matkan varrelta.

Että minä en sanoisi noin että: "meitä on monen junaan" tässä yhteydessä jossa puhutaan ihmisten kodista, se on kuitenkin aika "arkakin" puheenaihe jota itse en lähtisi arvostelemaan. Jokaiselle se oma koti on kuitenkin se tärkein ja arvokkain paikka.

Niinpä, tuota on joutunu miettimään iteki aika usein. Mutta kyllähän se vaihtelee aika paljo elämäntilanteen mukaan. Minäkin olin nuorena 22:na äitinä tosi siisti. Nyt linssissä 38, viis tyttö muksua ja murkkuikäsistä vaippaikäseen, monia vuosia kotia ja lapsia hoidellen. Ei useinkaan jaksa niuhottaa siivouksesta. Parin viikoin välein porukalla kannetaan matotkin ulos ja pestään , mutta toinen viikko saa passata imuroinnilla ja pölyjen pyyhkimisellä. Pitää sitä päiviin mahtua muutakin kuin siivousta.

Jumppari
Mulla kolme lasta ja iso koira.. ja pakko imuroida joka toinen päivä.
Sauna pestään kerran kuussa, sekä kylppärin lattiat harjalla ja kloritella.Pölyt pyyhin kerran viikossa, sekä lattiat pesen kerran kaksi viikossa.
Pidän siivouksesta..Kai olenkin vähän "siivousintoilija"???
Talvella ei tarvi niin usein imuroida ja puunata lattioita...Kun ei tuo koira tuo mukanaan rapaa...

Niin ja wc:n siivoan perusteellisesti kerta viikkoon...

Imuroin kerta päivässä, jollain tapaa. kerran viikossa vähän paremmin. Silloin yritän myös pestä lattiat. Lakanat vaihdan kerran viikossa. Saunaa ei tule pestyä kovin tiheään. Käytetään peffanalusia. Wc:n pesen kerran viikossa tai tiheämmin. Pölyjä pyyhin jos ehdin. Puulämmitteisessä huushollissa toivoton homma. Ja sit on vielä toi kissa sisällä hela tiden.
En pidä itseäni siivoushulluna, mut pakko on siivota tällain muuten olen ihan kipeä kun nenä alkaa vuotaa.

Mut tässä vaimot vaihtoon ohjelmassa sitä vasta oli taannoin oikein superäiti. Mulle heräs kysymys milloin se rouva on lasten kanssa kun koko ajan siivottiin ja paikat myös näytti siltä, niinkuin uusi "vaimo" sanoi "ihan kuin täällä ei asuis kukaan".

Riippuu miten määritellään siivoushullu, mikä on se määrä mitä siivotaan ja missä ajassa. Meillä pidetään kerran viikossa siivouspäivä, joka vähän vaihtelee laajuudeltaan. Yleensä sillon pyyhitään pölyt (koska sitä on, jos ei olisi niin en sitä tekisi), imuroidaan, pestään lattiat, pestään vessa ja sauna+pesuhuone, vaihdetaan lakanat. Joskus myös pesen ovia, kun ovat likaisia. Ja aina tämä siivouspäivä alkaa tavaroiden paikalleen laittamisella. Tosin minä ehkä siivoan vähän perusteellisemmin (tai en tiedä kuinka muut sen tekevät) sillä imuroin ja pesen lattiat myös sohvien alta sekä siirtelen siirrettävissä olevia tavaroita ja pesen myös niiden alta. Ikkunat pesen 2 kertaa vuodessa. Eikä meillä todellakaan ole mitään supersiistiä. Ja meillä kans koira.

Muistan joskus lukeneeni että saunaa ei tarvitse siivota kuin max 2 kertaa vuodessa. Muuten riittää ihan viikkosiivous sillekin eli imurointi ja lattianpesu mopilla. Ja tätä olen nyt noudattanutkin.

Rupes kyllä kesällä kauhistuttaan kun katselin sillä siisti ohjelmaa, että apua jos noi meille tulis niin mitä kaikkea ne meiltä löytäis, vaikka meidän asunto ei ole semmonen kun niiden ohjelmassa esiintyvien oli. Tosin siihenhän oli etsittykin likaisia koteja. Ja kyllä ne jotkut sitten kamalia olikin. Harva ehkä ajattelee, että myös omasta kodista voi saada infektion. Siinä ohjelmassa oli jossain kodissa valonkatkaisijasta otettiin näyte (ei nyt mikään suprlikasen näkönen) ja siitä olisi voinut saada infektion. JOkaisen koti on oma koti, sitä on kenenkään turha ruveta arvosteleen. Ja se kuinka usein siivoo, ei aina kerro sitä kuinka usein sielä pitäisi siivota. Riippuu paljon asunnostakin kuinka esim. ulkoa tulee likaa sisälle.

Yhteistyössä