Onko sulle materia tärkeää?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
On materia tärkeää, yritän pitää materiaa sen ansaitsemassa arvossa. Mielestäni tämä ehkäisee kertakäyttökulttuurin rynnistystä, kun pitää omistamaansa tavaraa arvossa ja huoltaa sitä.

Ei ole oltava välttämättä hyvä liksa, vähemmälläkin pärjätään.

Muualla en osaa asua kuin omakotitalossa ja tällä hetkellä sen talon sijainnista johtuen tarvitsemme kaksi autoa.

bbvv
omakotitalo on tietysti aina oma,liksan ei tarvii olla hyvä mutta sillein ettei nälkää tarvii nähdä ja autoja riittää yksi vaikka kaksi olisi parempi mutta yhdelläkin ollaan pärjätty.

"eee"
Kyllä se on aika tärkeää. Olen elänyt melko köyhän lapsuuden, ja osittain siitäkin syystä kouluttaudun itse korkealle ja toivon, ettei minun lasteni tarvitse kituuttaa samalla tavalla kuin itse olen joutunut lapsena kituuttamaan.

"vieras"
Ei todellakaan ole, En tarvitse omaa taloa, en autoa, en edes kauheeta liksaa. Haluan vain onnellisen perheen ja asumismuodolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Riittää että rahaa on sen verran että elän ja on katto pään päällä.

"luppis"
onhan se tietyllä tapaa kyllä..
kaksi autoa on joista toisen myyntiä ollaan jo monesti mietitty kun rahat vain on loppu..mut en halua siitä luopua se kun on silmäteräni..rakastan sitä autoa..
asumme vuokralla..omakotitaloa toki haaveilen mut tokkopa koskaan sitä tulen saamaan..eikä se maailmaani kaada kuten ei sekään etten koskaan saa lapsia..osaan elää niiden kanssa..mutta autosta en halua luopua koskaan..se vain on maailman paras auto!! <3 :)

"verna"
No riippuu miten asiaa ajattelee. Mulle on tärkeää omistaa asuntoni (rivari), mutta omakotitalon sen ei tarvi olla ja meidän 5 hengen perheelle riittää 88 neliötä. Yksi auto riittää, mutta sen on oltava laadukas ja turvallinen. Itse olen kotihoidontuella kotona lasten kanssa, joten miehellä sentäs on oltava hyvät tulot. Vaatteita meitä ei ole paljon, mutta ostan mielelläni laadukasta ja kestävää. Ja esim. mulla on käytössä 1 laukku, mutta se maksoikin 200 e ja sitä käytän varmaan useamman vuoden. Eli ei se määrä, vaan laatu kaikessa.

Ei tuolla tavalla, mutta nautin kauniista vanhoista huonekaluista, kauniista vanhoista tavaroista, kauniista vanhoista taloista, kirjoista. Materiaahan nekin ovat.

Lisäksi se on tärkeää, että materian voi kunnostaa, ettei se ole kertakäyttöinen.

Keittiönoita
On ja ei, riippuu miten asiaa ajattelen. Omakotitalossa en ole koskaan asunut ja tuskin tulen asumaankaan. Nyt asun rivarissa ja pidän siitä, että on pieni oma piha. Kun kuopus muutaman vuoden päästä muuttaa omilleen, voisin hyvin kuvitella asuvani kerrostalossakin. Kunhan asunnossa on isohko lasitettu parveke. Autoa en kaipaa, en ole koskaan tullut ajaneeksi edes ajokorttia.

Jos materialla ajattelen yksinomaan rahaa, niin sitä pitää mulla olla sen verran, että en joudu olemaan huolissani laskujen maksusta tai mistä seuraavaksi päiväksi saisin ruokaa. Rahaa pitää siis olla sen verran, että tietynlainen turvallisuudentunne säilyy. Elän kuitenkin varsin vaatimattomasti, ostan harvoin mitään uutta itselleni tai kotiin. Pyrin kuluttamaan mahdollisimman vähän. Palkkaakin pyrin nostamaan itselleni vain sen verran, mitä arvioin seuraavan kuukauden aikana tarvitsevani. Jos arvioin väärin, mieluummin pihistelen seuraavaan palkkapäivään asti kuin nostan siinä välissä lisää.

Siinä mielessä kyllä, että elämäntapa jota haluan toteuttaa ollakseni onnellisimmillani, vaatii omakotitalon täällä hevonkuusen viimeisellä pellonkulmalla. Ja sijainnista johtuen ne 2 autoakin on aika tärkeä juttu. Nyt just pärjättäisi ehkä yhdelläkin, mutta helpommalla pääsee kun on kaksi.
Rahaa on oltava sen verran, että saa leivän päälle joskus jotain muutakin, kuin ylähuulen.

jfeiejäaö
En kyllä koskaan ole laskenut omakotitaloa ja autoa(autoja) materiaksi, ne on välttämättömyyksiä, kun ei asu kaupungissa. Suuri liksa ois ihan kiva, mutta itsepä olen valinnut pienipalkkaisen alan, enkä sitä kyllä kadu. :) Vähälläkin tulee toimeen. Kyllä joo, materia on tärkeää ja jotain toista tuolta alusta lainateksani arvostan materiaa. Arvostan laadukasta työtä ja materiaaleja huonekaluissa, tekstiileissä, remontoinnissa. Haalin ympärilleni materiaa uutena ja kirppareilta, mutta vain sellaista mitä tarvitsen ja mitä uskon katselevani vielä 15 vuoden päästäkin.

On ja ei. Omakotitalo on kiva samoin täällä asuessa tarvitsemme 2 autoa töissä käyntiin. Olisi kiva jos liksa olisi parempi ja elämä ei olisi kokoajan kiikunkaakunkädestä suuhun. Mutta en kaipaa uutta materiaa, en talo voi olla remonttia vaille ja autot vanhoja. Vaatteet ja tavarat ostan käytettynä oli liksani sitten huono tai vielä huonompi. Ihan perustarpeisiin tarvitsisin kuitenkin paremman liksan.

"vieras"
On ja ei. Raha tuo turvallisuudentunnetta. Yritän kuitenkin kuluttaessani olla ekologinen, käytän paljon kirppareita ja muita second hand-kanavia. Ostan mielummin sen tonnin massiivipuisen ruokapöydän kuin viidenkympin kalustelevyhässäkän. Vaatteissakin ostan mielummin kestäviä luonnonmateriaaleja, esim. villapaidat villaisina enkä akryylisinä. Asutaan pienesti. Ajokorttia mulla ei ole, enkä itse autoa kaipaa, mutta miehelle se on pakollinen töiden vuoksi.

Elimme mielummin 2,5v tiukasti saadaksemme pidettyä lapsen kotihoidossa, kuin että olisimme laittaneet hänet aiemmin hoitoon. Asumme vuodessa 2-4 viikkoa saaressa, jossa ei ole sähköä tai juoksevaa vettä. Meillä ei ole telkkaria tai ylimääräistä elektroniikkaa, tietokone on miehen työ- ja mun opiskeluväline eli pakollinen. Puhelimet yms. uusitaan vasta kun vanha menee rikki. Meillä on keittiönpöytää ja sänkyä lukuunottamatta kaikki huonekalut käytettyinä ostettuja.

Sen verran, että katto pään päällä yms. perussettiä. Tekniikka, auto jne. kelpaa toimivat versiot, ei viimeistä mallia tarvii olla...
Tärkein asia mulle on pää, se kun hajoo niin materialla ei ole mitään merkitystä.

materia sanalla voidaan tarkoittaa aika laajasti kaikkea.. tavaraa/krääsää en edes nurkkiini halua, ei ole edes tv:eetä.. mutta oma talo no ei se välttämättömyys ole mutta meillä parantaa elämänlaatua.. ja näin maalla 2 autoa melkein on pakko olla mutta yhdelläkin toimeen tultaisiin :) Joten yli pitkän sepostuksen jälkeen: Ei materia ei ole minulle tärkeää :)

Yhteistyössä