Onko sulla tapana onnitella kun kuulet jonkun odottavan vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljäs tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neljäs tulossa

Vieras
Onkohan nykyisin tavat muuttuneet, vai eikö katsota tarpeelliseksi enää neljättä vauvaa odottavaa onnitella? Meillä on kovin harva sukulainenkaan onnitellut, vaikka tietävät että vauva tulossa. Myös eräs kaverini laittoi viestiä että mitä kuuluu ja vastasin että ihan hyvää, äitiyslomalle jään kohta puoliin. Eipä kuulunut enää mitään (tästä aikaa parisen viikkoa), itse olisin tuossa tilanteessa toki onnitteluviestin perään laittanut.
Itte kun olen semmoinen, että onnittelen kun kuulen vauvauutisia, olipahan vaikka viides tai kymmenes nyytti tuloillaan. Mielestäni se on ihana asia, toki joissain tilanteissa ei sitä välttämättä ole ja senkin ymmärrän.
Tulee vaan ittellekin jotenkin sellainen olo että tää raskaus on hävettävä ja nolo asia, kun muiden suhtautuminen on tuollaista.

Onnittelen kyllä. Mulla on toinen tulossa ja eräs läheinen ei ole juuri edes puhunut asiasta, saatika että olisi onnittelut. Pahoitin vähän mieleni, mutta eipä sille mitään voi.

Onniteltiin ekaa odottaessa. Mutta esikoinen oli puoli vuotta kun olin jo uudelleen raskaana, niin siitä ei kyllä onniteltu. Lähinnä kauhisteltiin. Yks nainen sanoi kyl "Joo, onnee vaan sullekkin" ja veti kakkasta naurua päälle perhekerhossa, kun mun massu paljasti toisen tulon. Ei ollut kivaa. Mut eipä sitä tartte muitten mielipiteitä kuunnellakkaan :) Ainoat ketkä oikeastaan onnitteli "aidosti" oli neuvolan työntekijät.

hmm..noh, ekasta juu, mutta sitten se kyl melkee jää siihen..jotenkin kun tulee enemmän jollekkin, menee jollaa tapaa "ohi". Kattoo vaan että ai jaa..oottaa lasta taas. Sori vaan, ei pidä herneitä nenään sitten laitella tästä.

mä oon kuullut että ennen häitä ei saa onnitella koska se tuo huonoa onnea,mutta en ikinä oo kuullut ettei vauvauutisista sais onnittella :o

mut asiaan,mä onnittelen kyllä aina jos kuulen jonkun vauvauutisen :)

hmm..noh, ekasta juu, mutta sitten se kyl melkee jää siihen..jotenkin kun tulee enemmän jollekkin, menee jollaa tapaa "ohi". Kattoo vaan että ai jaa..oottaa lasta taas. Sori vaan, ei pidä herneitä nenään sitten laitella tästä.

Niin, näin se sit vissiin on.
Ittelle vaan niin iso ja ihana asia, vaikka tosiaan "jo" neljäs kyseessä, että melkein (huom. sana melkein!) oon loukkaantunu tosta onnittelemattomuudesta.

Onnittelen kun vauva on syntynyt. Keskenmenoja ja kohtukuolemia on ollut niin paljon.
Itsellänikin. Jotenkin vasta syntynyt lapsi on iloinen asia. On sitten ensimmäinen tai kymmenes.

Alkuperäinen kirjoittaja ap tässä;23535669:
Niin, näin se sit vissiin on.
Ittelle vaan niin iso ja ihana asia, vaikka tosiaan "jo" neljäs kyseessä, että melkein (huom. sana melkein!) oon loukkaantunu tosta onnittelemattomuudesta.

Niih..mul melkee sitten että jutskailen sitten kyseisen henkilön kanssa ja kyselen kuulumisia kyl ym aina mut jotenkin se sitten vaan menee "ohi" se onnittelu. Eli kun kuulen että joku raskaana niin sanon että ihanaa ja kyselen koska laskettu aika yms...:)

Piti viel sanomani että muutama ei edes halunnut edes raskausaikana mistään ja sitten se meni siihen että uskaltaakohan sitä nyt puhua asiasta ku vasta sitten kun vauva maailmassa...eli sellasta jännitystä ilmassa kovasti ja että menee kaikki hyvin...Meikäläinen halunnut sitten antaa olla ihmisen rauhassa eikä kysellä mittää ihmeellistä ellei sit kyseinen henkilö ole jotain halunnut sitten mainita asiasta.

Nämä samat sukulaiset ovat kyllä aiemmin onnitelleet kun kuulleet että vauvaa odotetaan, että pitääköhän kallistua tuohon "ai taasko niille tulee vauva, joo hohhoijaa"-teoriaan.
(tai sitten ovat vaan unohtaneet käytöstavat tässä välissä...)

[QUOTE="Titta";23535673]Onnittelen kun vauva on syntynyt. Keskenmenoja ja kohtukuolemia on ollut niin paljon.
Itsellänikin. Jotenkin vasta syntynyt lapsi on iloinen asia. On sitten ensimmäinen tai kymmenes.[/QUOTE]

No höh :/ Eikö sitä voisi ajatella että niillä onnitteluilla toivottaisi onnea että kaikki menisi hyvin ja lapsi syntyisi elävänä/ajallaan/terveenä. Minä ainakin onnittelen jokaista odottajaa (ja tietysti myös vauvan saanutta)

[QUOTE="vieras";23535848]Ehkä ihmiset ajattelee, että teille on käynyt vahinko, harva kuitenkaan neljättä tarkoituksella tekee.[/QUOTE]

Voihan se tietty niinkin olla... ja minä kun haaveilen salaa vielä viidennestäkin! ;)

Eikös vauvauutisissakin etukäteen onnitteleminen tuo huonoa onnea?
Kaverin mies sanoi kun ekan kerran olin raskaana, että "Mä onnittelen vasta sitte ku se tulee pihalle". Se raskaus päättyi keskenmenoon. Tästä raskaudesta ei moni tiedä ja ollaan 6.kuulla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap tässä;23535791:
Nämä samat sukulaiset ovat kyllä aiemmin onnitelleet kun kuulleet että vauvaa odotetaan, että pitääköhän kallistua tuohon "ai taasko niille tulee vauva, joo hohhoijaa"-teoriaan.
(tai sitten ovat vaan unohtaneet käytöstavat tässä välissä...)

MInusta ap kerroit vauvasta väärin. Et oikeastaan kertonut vauvasta ollenkaan vaan kerroit lomasta. Tällöin minä ainakin olisin olettanut että minun pitäisi jo tietää vauvasta enkä olisi kehdannut onnitella niin myöhään.

Yhteistyössä