Onko sinulla elinluovutustestamenttia?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja miemiemie:
Juu, noihan se periaatteessa on. Kuitenkin tosielämässä on homma niin, että jos lähiomainen vastustaa, elimiä ei luovuteta. Hesarissakin oli tästä ihan pari viikkoa sitten juttua.
Ja sehän on kuitenkin taas lain vastaista, eli sairaanhoitopiirejä pitäisi painostaa tuossa asiassa.
Jeps, laitontahan tuo on. Minulle vain heräsi tuosta kysymys, MIKSI läheinen ei haluaisi kunnioittaa kuolleen viimeistä toivetta? Kuinka joku voi olla niin julma rakastaan kohtaan, että kieltää tämän? :/

Ei ole, olen harkinnut sitä, toistaseksi ajatus kuitenkin tuntuu kovin pelottavalta :ashamed: Tai siis enhän minä mitään kuoleman jälkeen enää tunne, ettei periaatteessa olisi mitään pelättävää, mutta koitan psyykata itseäni siihen, että joskus ko. kortin hommaisin. Isosiskoltani löysin vahingossa sellaisen kortin viime kesänä (oli jättänyt keittiön pöydälle) ja hieman asiaa sulateltuani tulin siihen tulokseen että siskoni on mitä hienoin ihminen, kun on tuollaista ajatellut ja jopa tehnyt. :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riittääkö, jos kaikki sukulaiset ja perheenjäsenet tietää, että haluan elimeni luovutettavaksi? Meinaan jos toi kortti vaikka katoaa tai ei tule lompakko mukaan sairaalaan, niin meneekö mun hyvät elimet hukkaan?
Ei mee, jos sun läheiset kertovat hoitohenkilökunnalle.

Olis hyvä, jos meillekin saataisin sellainen järjestelmä että oletusarvo on elinluovutus, ja kielto pitäisi tehdä erikseen. Eikä näin päin kuin nyt on.
Olen kyllä painostanut heitä kertomaan. Olen hyvin pettnyt jos he eivät toteuttaisi toivettani. Samaa mieltä tuosta, että toki pitäisi olla oletusarvo että elimet luovutetaan. Ihan käsittämätöntä että ihmisiä kuolee sen takia, että joiltakuilta ei saa ottaa elimiä.

just
Se on kyllä kiinnostavaa, että moni olisi kyllä valmis ottamaan elimiä vastaan, mutta omista pitää kiinni.En mahda mitään sille, että tuollainen ajatus kuulostaa pirun itsekkäältä oli perustelut mitkä tahansa. (en tarkoita tässä heitä, joille ei jokatapauksessa olisi luovutus kelpoiset elimet.
Nii antaa ku ottaa, vai mite site sanotaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Schmetterling82:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
ei oo. ei oo tullu mieleenkään et pitäis hankkia
Tota, mitä perusteluja sulla on tälle...? Ihan ystävällisesti kysyn...

Mulla on kortti jo vuodesta -97. Ja vieläkin oon hengissä, pirulainen :)
Ei vaan oo tullu hankittua, en mie vastustele moista mut ei oo vain.

viera
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Se on kyllä kiinnostavaa, että moni olisi kyllä valmis ottamaan elimiä vastaan, mutta omista pitää kiinni.En mahda mitään sille, että tuollainen ajatus kuulostaa pirun itsekkäältä oli perustelut mitkä tahansa. (en tarkoita tässä heitä, joille ei jokatapauksessa olisi luovutus kelpoiset elimet.
Nii antaa ku ottaa, vai mite site sanotaan...
Näinpä. Sitten ollaan itku silmässä kun oma lapsi tai puoliso tai itse on henkihieverissä, mutta ei olla valmiita tekemään sitä palvelusta toisille, mitä itse ollaan vailla.

Yhteistyössä