Onko sikiö mielestäsi ihminen jo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa, kysytpä vaikeita. Mielestäni alkio ei ole vielä ihminen, paremminki "solukasa". Mut kun sydän alkaa lyödä ja puhutaan sikiöstä, se on jo ihminen. En hyväksy aborttia, joskaan en halua tuomita abortin tehneitä.

Hmm, vaikea kysymys. Minusta sikiö on ihminen, kun siltä löytyy raajat ja on muodostunut ihan "ihmismäiseksi", semmoista pikkiriikkistä katkarapua en oikeen osaa ajatella ihmiseksi, pieneksi ihmisen aluksi tai taimeksi kuitenkin :)

Ei ole. Mielestäni sikiö on vain eliö, tai miten sen sanoisi. Ja alkio ei ole edes sitä.
Nykyinen aborttilaki on varmasti ihan hyvä, en osaa viikoista jne sanoa mitään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:36 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:33 Huopatossu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:21 Taare kirjoitti:
ihminen on semmoinen joka selviytyy maailmassa, kohdun ulkopuolella
Samaa mieltä

no mikäpä hän sitten on kun ei enää selviä kohdun ulkopuolella???

??????????
ruumiina haudassa?????? :kieh:

mä en mittaa ihmisyyttä tai sen arvokkuutta iän perusteella, joten heti hedelmöittymisestä asti sikiö on mulle kuin jo syntynyt vauva! :heart:
Heti siitä lähtien se on ELÄVÄ ja sydän alkaa lyömään hyvin varhaisessa vaiheessa, jos se ei olevä olisi eikä mikään, EI olisi mitään mitä poistaa kohdusta ja saattaa pois olemassaolosta

Omien raskauksieni kohdalla olen kyllä ajatellut sikiön olevan ihminen jo siitä hetkestä lähtien, kun olen tiedon raskaudesta saanut (vaikka eihän siinä vaiheessa raskautta vielä edes puhuta sikiöstä vaan alkiosta). Itse en koskaan pystyisi teettämään aborttia, mutta jokainen ihminenhän tietenkin tekee omat ratkaisunsa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:16 mielipuoli kirjoitti:
Jaa, kysytpä vaikeita. Mielestäni alkio ei ole vielä ihminen, paremminki "solukasa". Mut kun sydän alkaa lyödä ja puhutaan sikiöstä, se on jo ihminen. En hyväksy aborttia, joskaan en halua tuomita abortin tehneitä.

toisaalta, mekin ollaan "vain" solukasoja, järjestäytyneitä sellaisia. Kaikki me ollaan hedelmöittymisen jälkeen oltu "vain" soluja mutta eläviä silti, siitä se meidän elämä sai alkunsa :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:36 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:33 Huopatossu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:21 Taare kirjoitti:
ihminen on semmoinen joka selviytyy maailmassa, kohdun ulkopuolella
Samaa mieltä

no mikäpä hän sitten on kun ei enää selviä kohdun ulkopuolella???
eipä siinä enää ole vaihtoehtoja, jos ei selviä kuolee ja haudataan

Mielestäni sikiö on ihminen, tai ainakin minulle on. Itselleni abortti ei olisi vaihtoehto, ellei henkeni olisi vaarassa tai tuleva lapsi niin vammautunut, ettei selviäisi täällä ja tulisi kärsimään. En hyväksy aborttia kevein perustein. En toisaalta halua tuomitakaan..

On. Oman käsitykseni mukaan ihminen syntyy, kun munasolu hedelmöittyy. Siinähän se ihmisen alku on. Kaikki muut rajanvedot vaikuttavat keinotekoiselta. Esim. sitten kun tulee ulos (miten se yksi sekuntti muuttaa olotilan täysin toiseksi). Sitten kun on elinkelpoinen (tämä on varsin häilyvä raja, joissain paikoissa pystytään pelastamaan paljon pienempi lapsi kuin toisessa) jne jne..

On. Oman käsitykseni mukaan ihminen syntyy, kun munasolu hedelmöittyy. Siinähän se ihmisen alku on. Kaikki muut rajanvedot vaikuttavat keinotekoiselta. Esim. sitten kun tulee ulos (miten se yksi sekuntti muuttaa olotilan täysin toiseksi). Sitten kun on elinkelpoinen (tämä on varsin häilyvä raja, joissain paikoissa pystytään pelastamaan paljon pienempi lapsi kuin toisessa) jne jne..
No hedelmöittynyttä munasolua ei voi pelastaa jos se muljahtaa maailmaan. ja ei se mikää ihminen ole vielä vaan hedelmöittynyt munasolu, kasvain.

No hedelmöittynyttä munasolua ei voi pelastaa jos se muljahtaa maailmaan. ja ei se mikää ihminen ole vielä vaan hedelmöittynyt munasolu, kasvain.
No missä vaiheessa se sinun mielestäsi muuttuu ihmiseksi?

Ja veikkaisin, että tulevaisuudessa tuo hedelmöittyneen munasolun kasvattaminen tekokohdussa tulee onnistumaan, joten muuttuuko rajanveto ihmisyyteen silloin?

Yhteistyössä