Onko siinä nyt jotain väärää jos haluan ostaa lapsilleni uusia vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
Mun ystävä käyttää lapsillaan enimmäkseen käytettyjä vaatteita ja esim ulkopukuja ei oo vielä ikinä ostanu uutena kahdelle lapselleen (isompi 5v). Se hirveesti aina toitottaa kuinka hän suosii kierrätystä ja antaa ymmärtää että uusien ostaminen on ihan tyhmää. Mäkin kyllä ostan myös käytettyä mutta ostan myös uutta. Joskus ostan jonkun vaatteen ihan vaan sen takia että kun satun tykkäämään sen väreistä tai kuosista, tätä kaverini ei ymmärrä että mitä järkeä siinä on, mitä väliä miltä vaate näyttää kunhan sitä voi käyttää eikä tarvi itse maksaa paljon tai mielellään ei mitään. Sen seurassa tuli taaskin sellanen anteeksi-että-tuhlaan-lastenvaatteisiin-olo, vaikka ostan vaatetta vain tarpeeseen enkä todellakaa mitään kalliita merkkivaatteita, ihan perus halpiskamaa enimmäkseen. Kun se ei jotenkin ymmärrä ollenkaan että jonkunhan niitä vaatteita on uutenakin ostettava, ei kierrätettyjen ystäville muuten riitä ostettavaa kirppareilla. ONko siinä jotain väärää jos haluaa ostaa uutta taikka jos peräti on niin turhamainen, että ostaa jonkun vaatekappaleen ihan vaan sen takia kun se on niin ihana???

On ihan ok ostaa uusia vaatteita. Ja on ok ostaa kalliita merkkivaatteita. On myös ihan ok ostaa vaatteita marketista, ketjumyymälöistä tai vaikka kirpputoreilta. Vaatteita on ihan ok ostaa myös kaverilta, lähetystorilta tai kirpputoreilta. On myös ihan ok ottaa vastaan vaatteita lahjana. Niin käytettyjä kuin uusiakin.

Tärkeintä taitaa olla se että lapsilla (ja aikuisilla) on vaatteet päällään. Meidän kulttuurissa on tapana pukeutua. Vähintäänkin ulos mennessä tai vieraita vastaan ottaessa. Puhumattakaan siitä, että talvella ulkona ei tarkene ilman vaatetusta.

Mä tykkään myös ostaa uusia vaatteita. Kierrätän kyllä, ja mielestäni on kiva, kun lasten vaatteista jopa maksetaan ja niitä on helppo kierrättää. Joskus esikoisen vauva-aikana ostin itsekin kirpparilta vaatteita, mutta jossain vaiheessa kääntyi näin päin. Eikä edes vaatebudjetti kauheasti kasvanut, kun aiemmin ostin käytettyjä, jotka menivät nopeammin rikki ja päätyivät roskiin. Nyt käytetään ensin itse ja laitetaan kiertoon saaden vielä ostosrahaa.

Ei ole. Mä ainakin nautin kauniiden lastenvaatteiden ostamisesta. Ostospaikalla ei ole merkitystä, kaikki kirpputorista pikkuputiikkiin käyvät.

Mullekin on henk koht tärkeää miltä mun lapsen vaatteet näyttää. En oo niin tarkka että tarviis olla just jotain merkkiä tai kuosia, mutta en myöskää halua laittaa niille mitä tahansa mitä vain halvalla tai ilmaiseksi saa. Kun kaverini ei välitä pätkääkään miltä vaatteet näyttää, sen mielestä on ihan se ja sama minkä näköisiä ne on jos vaan pysyvät päällä. Mutta mulle on - jossain määrin. Ei niin, että voisin itseäni joksikin vaatefriikiksi sanoa - en kierrä päiväkausia kauppoja etsimässä "juuri sitä oikeaa" haalaria tms. Mutta en silti ihan mitä tahansa laita lasteni päälle. kaverini saa vaan olon tuntumaan siltä että oon hirveän turhamainen ja tuhlari.

Mä en suosi kirppareita. Ihan siitä syystä, etten ole koskaan löytänyt mitään sopivaa itselle enkä lapsille ja sitten en jaksa/ei ole aikaa kierrellä kirppareita. Olen kyllä saanut kaverilta ja äidin joltain ystävän lapsen lapselta, ja olen tykännyt ja pitänyt. Mutta mä olen aina tykännyt ostaa uutena. Haalarit ja kaikki. Koska olen kattonut, et esim.huutonetistä ostettunaki saa maksaa melkein uuden hinnan. Ja mä tykkään, et on helpomaa hakee liikkeestä ne mitä tarvii. Olin 5 vuotta kodinhoidontuella, joten ei ole siitä kyse, että mulla olis kauheesti ollu törsätä. Ostin vain tarpeelliset ja itelle jätinki sitte ostamatta ja tilasin jostain netistä, et voi maksaa myöhemmin.

Vaatteet on huono sijoitus, joten siinä mielessä niihin tuhlaaminen on "väärää". Mutta itse ainakin olen visuaalinen ja nautin ihanista väreistä ja materiaaleista. Myös päivittäin on ihana, kun on paljon erityylisiä vaatteita, mitä valita. Ihmisillä voi olla erijuttuja, joihin haluavat pistää ylimääräiset roponsa ja harvalle ne kaikki ovat järkeviä.

Mun mielestä olisi vain hyvä, jos ne roposet pistettäisiin suomalaisiin tuotteisiin eikä pikku kiinalaisten tekemiin.

Ymmärrän kyllä ystäväsi ärtymyksen, ei ole pakko ostaa kirppareilta vaan voi ostaa esim. huuto.netistä tai vaikka sydänpyllyistä jos haluaa "merkkivaatetta" ja valinnanvaraa löytyy taatusti! Ymmärrän sen jos ostaa uuden vaatteen siksi ettei samanlaistra vain löydy käytettynä tai on kyse esim. kosteussuojatusta vaatteesta tai alusvaatteista, mutta usein kyse on vain siitä ettei viitsi etsiä, tai löytää heräteostoksen tai "on niin kivaa ostella uusia ihkuja vaatteita". Sitä en ymmärrä, on ekologisesti piittaamatonta ostaa uusia vaatteita turhista syistä.

Itse ostan niin uutta kuin käytettyä.

Jos ystävääsi ei todella kiinnosta vaatteen ulkonäkö niin ymmärrän hyvin, että siinä tapauksessa ostaa vain käyettyä. Käytettynä saa melkein mitä vaan, mutta jos ostaa ulkonäön perusteella niin aika paljon saa nähdä vaivaa että löytää kaiken tarvittavan käytettynä.

Omaa näkemystä ei tarvitse tuputtaa toisille ja voitkin sanoa ystävällesi miltä hänen sanat tuntuu. Ehkä hän ei tajua sun näkökulmaa, mutta voisi silti hyväksyä sen eikä ajattelemattomasti melkein haukkua.

No siinähän ei ole kerrassa mitään väärää. Jos kaikki yrittäs ostaa vaan käytettyä niin eipä niitä käytettynä enää kummoisia sais. Ystäväsi voi olla idealisti joka ei ole ajatellu ajatustaan ihan loppuun. Anna palaa ja osta ja pue lapsesi juuri niin kun itse tykkäät ja anna piut paut ystäväsi ajatuksille.

[QUOTE="saaga";24643939]Ymmärrän kyllä ystäväsi ärtymyksen, ei ole pakko ostaa kirppareilta vaan voi ostaa esim. huuto.netistä tai vaikka sydänpyllyistä jos haluaa "merkkivaatetta" ja valinnanvaraa löytyy taatusti! Ymmärrän sen jos ostaa uuden vaatteen siksi ettei samanlaistra vain löydy käytettynä tai on kyse esim. kosteussuojatusta vaatteesta tai alusvaatteista, mutta usein kyse on vain siitä ettei viitsi etsiä, tai löytää heräteostoksen tai "on niin kivaa ostella uusia ihkuja vaatteita". Sitä en ymmärrä, on ekologisesti piittaamatonta ostaa uusia vaatteita turhista syistä.[/QUOTE]

"ystävästi ärtymyksen". No mitä se ystävälleni kuuluu ostanko uutta vai vanhaa kun en sen rahoilla niitä ostele?? :O Ja mitä ekologisuuteen tulee niin jos laittaa ne vaatteet kiertoon oman käytön jälkeen niin sehän on ekoteko. Jos koko Suomi lakkaa ostamasta uusia lastenvaatteita niin ei niitä kuule kirppiksellä ja huutonetissä kohta enää oo, ei ainakaa sellasia kohtuukuntoisia. Ekologisesti piittaamatonta on ostaa huonolaatuista vaatetta joka ei kestä kierrätystä. Sen sijaan hyvälaatuinen vaate kestää monen lapsen käytön ja on siis hyvinkin ekologinen.

Vaatteet eivät kestä loputtomasti, joten jonkun niitä uusiakin on joskus ostettava, että siellä kirpparillakin olisi joskus ostettavaa. Itse ostan lapsen vaatteita sekä kirppikseltä/huutiksesta, että kaupoista. Samoin itselleni.

Itse ostan mieluummin käytettyä, jos löydän hyväkuntoista ja nättiä. Ihan vaan sen takia, että rahareikiä on paljon. Esim. lasten harrastaminen maksaa noin 700 euroa kk. Monta harratusta, 2 lasta. Isompi kilplailee.
Minusta on aika hassua, että joku kuvittelee, että jollain ei ole varaa ostaa jotain uutta rättiä kaupasta. Kyllähän kaikila on varaa ostaa tavaraa. Se vaan halpenee. Mutta esim. kunnon ruoka -luomu- ja harrastukset ovat kalliita.

Vaikka rahaa olisi miljoonia pukisin lapset todennäköisesti kuten nyt. Mieluummin kirppisvaatteisiin. En tykkää että pesuveteen menee myrkkyjä ja en tykkää ostaa mitään jos ei ole pakko. Sen takia, että niin kauan kuin yritykset ovat olemassa tuottaakseen voittoa omistajilleen, niin kauabn ihan kaikki mitä kaupassa on, oli se sitten merkkitavaraa tai halvempaa, on tehty niin, että se on jonkun toisen selkärangasta pois. Yleensä lasten ja muiden jotka eivät voi itseään puolustaa. Kaikki tehdään niin halvalla kuin voidaan, tuhoamalla ja myrkyttämällä ympäristöä ja ihmisiä ja riistämällä ihmisitlä lepo ja ihmisarvo.

Uudet vaatteet kaupassa ovat nykyään ihuonolaatuisia. Meillä tullut reikiä jostain syystä kaikkiin kaupasta ostettuihin uusiin vaatteisiin. Puserot farkut jne ovat niin ohuita

[QUOTE="aapee";24644196]"ystävästi ärtymyksen". No mitä se ystävälleni kuuluu ostanko uutta vai vanhaa kun en sen rahoilla niitä ostele?? :O Ja mitä ekologisuuteen tulee niin jos laittaa ne vaatteet kiertoon oman käytön jälkeen niin sehän on ekoteko. Jos koko Suomi lakkaa ostamasta uusia lastenvaatteita niin ei niitä kuule kirppiksellä ja huutonetissä kohta enää oo, ei ainakaa sellasia kohtuukuntoisia. Ekologisesti piittaamatonta on ostaa huonolaatuista vaatetta joka ei kestä kierrätystä. Sen sijaan hyvälaatuinen vaate kestää monen lapsen käytön ja on siis hyvinkin ekologinen.[/QUOTE]

Ehkä se ystäväsi ajattelee että olet vain tietämätön tai ajattelematon ja yrittää saada sinut ajattelemaan asiaa myös toiselta kantilta.