Onko sektiolla kertaalleen synnyttänyt uudelleensynnyttäjä vai ensisynnyttäjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Mulle on nyt kaksi kätilöä sanonut eri lailla. Toisen mukaan paikat kypsyy kuten uudelleensynnyttäjällä, eli kohdunsuun aukiolo yhdelle sormelle on normaalia uudelleensynnyttäjälle, eikä välttämättä merkkaa synnytyksen alkamista ennen laskettua aikaa. Toisen mukaan taas olen ns. ensisynnyttäjä, eli synnytys tapahtuu mitä ilmeisemmin ennen laskettua aikaa. Kumpaa tässä pitäisi uskoa? Viikkoja on kasassa 36, mutta vauva on vasta arviolta 2,5 kilonen, eli kyllä sitä mielellään vielä hetken masussa kasvattelisi.

Käytännössä katsoen olet ensisynnyttäjä jos siltä kantilta ajattelee, ettei mikään ole haaroista puskenut ulos. Näin itse käsittelin asian, kun esikko leikattiin suunnitellusti ja kuopus tuli alateitse. Voi olla että jos ehtii kunnolla supistelemaan ennen leikausta, se kypsyttää paikkoja jo enemmän. Kyllä mulla synnytys alateitse sujui samoin kuin ensisynnyttäjä olisi ollut. Onpa hankalaa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Toisen mukaan taas olen ns. ensisynnyttäjä, eli synnytys tapahtuu mitä ilmeisemmin ennen laskettua aikaa.

tuio minua häiritsi, olen luullut/ymmärtänyt että ensimmäinen menee yleisimmin yliajalle kuin ennenaikaisesti syntyy? olinko väärässä?

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Toisen mukaan taas olen ns. ensisynnyttäjä, eli synnytys tapahtuu mitä ilmeisemmin ennen laskettua aikaa.

tuio minua häiritsi, olen luullut/ymmärtänyt että ensimmäinen menee yleisimmin yliajalle kuin ennenaikaisesti syntyy? olinko väärässä?

eikös tässä ollut kyse siitä että ap:lla kohdunsuu sormelle auki ja tämä ensisynnyttäjällä voi merkitä synnytystä ennen laskettua aikaa

löysin itse:) "Ensisynnyttäjän raskaus menee useammin yliaikaiseksi kuin uudelleensynnyttäjän." http://www.liberovaipat.fi/Pages/Dictionary/DictionaryTerm.aspx?id=4941

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

eikös tässä ollut kyse siitä että ap:lla kohdunsuu sormelle auki ja tämä ensisynnyttäjällä voi merkitä synnytystä ennen laskettua aikaa

joo, anteeksi, että poikkesin aiheesta. luulin vain tuosta yliaikaisuudesta erilailla..

Tämä arvio oli siksi, että kohdunsuu on siis jo auki yhdelle sormelle ja kaula lyhentynyt kahteen senttiin. Ensisynnyttäjälle on kuulemma usein merkki lähestyvästä synnytyksestä, mutta uudelleensynnyttäjälle tämä voi olla tyypillistä paikkojen pehmenemistä jopa parikin kuukautta ennen synnytystä.

Uudelleensynnyttäjä. Mutta tuosta kohdunsuun kypsymisestä...onhan siellä masussa ollut asukas ennenkin painamassa kohdunsuuta, että ei se ihan eka kertaa ole siinä tilassa -se kohdunsuu siis- mut mut...aika jännä asia! En ole koskaan ajatellut. :)
Itse ajattelisin kuitenkin, että se kohdunsuu kypsyy tuossa tapauksessa paljolti niinkuin ensisynnyttäjällä, koska alatiesynnytystä ei ole takana.

Eli siis olettaisin et se synnytys voi tapahtua sitten aikaisemmin, kun tilanne on tuo.

Ai että jos on vaikak viis lasta ja kaikki sektiolla niin sit ois aina vaan ensisynyttäjä? uudelleensynnyttäjä käsittääkseni jos yksi lapsi jo on,tuli se sitten alakautta tai sektiolla....

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

No itselläni oli myös esikoisen raskausaikana rv36+2 kohdunsuu sormelle auki, eikä kukaan ennustellut ennenaikaista synnytystä siitä syystä, vaan ihan normaalina pidettiin. Vauva syntyikin rv41+4.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :

Tämä arvio oli siksi, että kohdunsuu on siis jo auki yhdelle sormelle ja kaula lyhentynyt kahteen senttiin. Ensisynnyttäjälle on kuulemma usein merkki lähestyvästä synnytyksestä, mutta uudelleensynnyttäjälle tämä voi olla tyypillistä paikkojen pehmenemistä jopa parikin kuukautta ennen synnytystä.

kiits infosta:)

Yhteistyössä