onko seksiin pakottaminen eri asia kuin raiskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei ymmärrä

Vieras
eli kyse on pariskunnasta, jossa mies on narsistinen, hieman väkivaltainen, äkkipikainen, erittäin manipuloiva, psykiatrisen hoidon tarpeessa yms..

nainen ei halua seksiä, mutta mies huutaa ja uhkailee naista siihen saakka, kunnes nainen toteaa, että on helpompi antaa kuin katsoa vierestä huonekalujen rikkoutumista samalla peläten nyrkin pian osuvan omaan naamaan.

onko tämä raiskaus vai jonkinlainen 'pakkoseksi' ?

Alkuperäinen kirjoittaja Aksu81:
Vai onko tämä se lain pykälässä oleva ero raiskauksen ja törkeän raiskauksen suhteen?

mutta kun mua mietityttää tässä juuri se, että nainen lopulta suostuu seksiin. eli ei kai se sitten raiskaus ole?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aksu81:
Vai onko tämä se lain pykälässä oleva ero raiskauksen ja törkeän raiskauksen suhteen?

mutta kun mua mietityttää tässä juuri se, että nainen lopulta suostuu seksiin. eli ei kai se sitten raiskaus ole?

On se seksuaalista väkivaltaa... Minusta se menee raiskaukseksi jos on ilmaissut, ettei halua, mutta toinen saa uhkailemalla tai uhkaamalla suostumaan.

minusta tuossa ei sinällään voida puhua raiskaksesta vaan seksiin painostamisesta. mieshän ei väkivalloin makaa naista vaan uhkailee muulla tavoin. naisella on tuossa mahdollisuus kieltäytyä vaikkakin tilanne muutoin kuulostaa sietämättömältä enkä ymmärrä miksi joku nainen sietää tuollaista! :o

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
minusta tuossa ei sinällään voida puhua raiskaksesta vaan seksiin painostamisesta. mieshän ei väkivalloin makaa naista vaan uhkailee muulla tavoin. naisella on tuossa mahdollisuus kieltäytyä vaikkakin tilanne muutoin kuulostaa sietämättömältä enkä ymmärrä miksi joku nainen sietää tuollaista! :o

eli onko se loppuviimein sen naisen vika?

eli onko se loppuviimein sen naisen vika?

:o täh?

Lukekaa vähän enemmän lakia!

"Raiskaus: Joka pakottaa toisen sukupuoliyhteyteen käyttämällä henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai uhkaamalla käyttää sellaista väkivaltaa, on tuomittava raiskauksesta vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi."

Raiskauksesta tuomitaan myös se, joka saatettuaan toisen tiedottomaksi taikka pelkotilaan tai muuhun sellaiseen tilaan, jossa hän on kykenemätön puolustamaan itseään, käyttämällä puolustuskyvyttömyyttä hyväkseen on sukupuoliyhteydessä hänen kanssaan.

Yritys on rangaistava.

http://www.heikniemi.net/rikoslaki/rl20.html

Alkuperäinen kirjoittaja ON RAISKAUS:

"Raiskaus: Joka pakottaa toisen sukupuoliyhteyteen käyttämällä henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai uhkaamalla käyttää sellaista väkivaltaa, on tuomittava raiskauksesta vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi."

Raiskauksesta tuomitaan myös se, joka saatettuaan toisen tiedottomaksi taikka pelkotilaan tai muuhun sellaiseen tilaan, jossa hän on kykenemätön puolustamaan itseään, käyttämällä puolustuskyvyttömyyttä hyväkseen on sukupuoliyhteydessä hänen kanssaan.

Yritys on rangaistava.

Jos siellä niin lukee niin sitten se on. Jotenkin sitä mieltää raiskauksen sellaiseksi että väkivalloin ottaa toisen jota tossa kuvatussa tilanteessa ei tapahdu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luitko Koodi ollenkaan ap:n viestiä? "Mies huutaa ja uhkailee..."

Totta ja pilkunviilaamiseksi menee mutta tuosta ei ihan selviä mitä sillä uhkaamisella tarkoitetaan. Uhkaako mies lähteä vieraisiin jos vaimo ei anna vai mitä uhkailua? Tottakai jos toinen paiskoo huonekaluja tms niin sitä alkaa pelkäämään että kohta läsähtää omaan turpaan vaikkei niin kävisikään.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Yritys on rangaistava.

Tuo ei ole täysin yksiselitteinen, koska mies ei ilmeisesti uhkaa tilanteessa väkivallalla, vaan nainen itse päättelee (aikasemman pohjalta?) että mies saattaa väkivaltaa käyttää. Mikä on minusta se ongelma, eikä niinkään seksi.

juuri näin. mies ei suoranaisesti uhkaa lyödä naista jos seksiä ei tule, mutta nainen pelkää, että hän saattaa niin tehdä. aikaisemmin mies siis aiheuttanut mustelmia yms (ei lyömällä, mutta seinään paiskomalla)

mies myös hajottaa huonekaluja/lyö seiniin reikiä ja sanoo, ettei voi lopettaa ennen kuin saa seksiä.

ja kaikenlisäksi hän on hyvin, hyvin manipuloiva ja saa naisen melkein uskomaan, että tyttöystävänä hänen on 'autettava' miestä ja annettava seksiä. mies siis on henkisesti sairas ja seksi on hänelle pakkomielle.

Yritys on rangaistava.

Tuo ei ole täysin yksiselitteinen, koska mies ei ilmeisesti uhkaa tilanteessa väkivallalla, vaan nainen itse päättelee (aikasemman pohjalta?) että mies saattaa väkivaltaa käyttää. Mikä on minusta se ongelma, eikä niinkään seksi.

juuri näin. mies ei suoranaisesti uhkaa lyödä naista jos seksiä ei tule, mutta nainen pelkää, että hän saattaa niin tehdä. aikaisemmin mies siis aiheuttanut mustelmia yms (ei lyömällä, mutta seinään paiskomalla)

mies myös hajottaa huonekaluja/lyö seiniin reikiä ja sanoo, ettei voi lopettaa ennen kuin saa seksiä.

ja kaikenlisäksi hän on hyvin, hyvin manipuloiva ja saa naisen melkein uskomaan, että tyttöystävänä hänen on 'autettava' miestä ja annettava seksiä. mies siis on henkisesti sairas ja seksi on hänelle pakkomielle.

Onko kyse sun tuttavastasi? Kauanko tuota on jatkunut ja miksei nainen ymmärrä lähteä? Tai jos on voimaton niin auta sinä ystävänä häntä pääsemään tuosta suhteesta pois.

Totta ja pilkunviilaamiseksi menee mutta tuosta ei ihan selviä mitä sillä uhkaamisella tarkoitetaan. Uhkaako mies lähteä vieraisiin jos vaimo ei anna vai mitä uhkailua? Tottakai jos toinen paiskoo huonekaluja tms niin sitä alkaa pelkäämään että kohta läsähtää omaan turpaan vaikkei niin kävisikään.

mies uhkailee sillä, että ei lopeta riehumista ennen kuin saa seksiä ja sillä, että hän sekoaa täysin jos nainen ei anna, ei pysty nukkua yms.. erilaisia uhkauksia mitkä pelottavat, vaikka hän ei suoraan lyömistä mainitsekaan

mies uhkailee sillä, että ei lopeta riehumista ennen kuin saa seksiä ja sillä, että hän sekoaa täysin jos nainen ei anna, ei pysty nukkua yms.. erilaisia uhkauksia mitkä pelottavat, vaikka hän ei suoraan lyömistä mainitsekaan

No suosittelisin eroamaan...

Siis onko kyseessä seurusteleva pari? Ei lapsia? -> Äkkiä eroon.

(Vaikka meiltähän ei taidettu kysyä)

Lapsia tai ei ni ei tuollasen ihmisen kanssa voi elää!

Siis onko kyseessä seurusteleva pari? Ei lapsia? -> Äkkiä eroon.

(Vaikka meiltähän ei taidettu kysyä)

oma typerä suhde muutaman vuoden takaa. kestin tota n. 7 kk kunnes lähin. oma vika mielestäni. oon aina syyllistäny pelkästään itteeni mutta nyt nykyinen poikakaverini sanoi, että mies raiskasi minua. en vain jaksa uskoa tuota koska itsehän siihen loppuviimein suostuin. typerä minä.

oma typerä suhde muutaman vuoden takaa. kestin tota n. 7 kk kunnes lähin. oma vika mielestäni. oon aina syyllistäny pelkästään itteeni mutta nyt nykyinen poikakaverini sanoi, että mies raiskasi minua. en vain jaksa uskoa tuota koska itsehän siihen loppuviimein suostuin. typerä minä.

Kyllä toi täyttää sen, että se saatto sut sellaseen pelkotilaan, että suostuit siksi. Ja toi sun syyllisyys on kanssa yksi aika vahva merkki, nimittäin yleensä raiskattu tunteekin just syyllisyyttä. Vaikka ei sun tarvii tuntea, ei se ollut sun vika, vaan inhottava tyyppi se sun exä.

:hug: Niin, no palaan siihen alkuperäiseen kommenttiini, että onko sillä lopulta väliä, mikä oikea termi tilanteelle on, mies teki väärin uhkaillessaan, riehuessaan ym.

Käytännössä uhrille asia on aikalailla sama, oli termi lain silmissä mikä tahansa.

Hei!
Tietääkö kukaan kuinka kauan aikaa saa kulua, kunnes nostaa toista kohtaan syytteen?
Itsellä se tilanne että aloin seurustelemaan 17-vuotiaana, noin.2-vuotta seurusteltuamme mies alkoi pakottaa minut seksiin kanssaa, pelkäsin häntä. Lähes aina kieltäidyin mutta hän alkoi uhkailemaan, huutaa, haukkumaan.. yms.. muutaman kerran itkin koko "sessoin" ajan, eikähän välittänyt. Jälkeenpäin pyysi anteeksi. Erosta on aikaa jo 3-vuotta. Mutta edelleen tuo asia kummittelee mielessä. Meillä myös yhteinen lapsi. Kyseinen ihminen edelleen haukkuu ja solvaa minua, siitä en enään välitä vaikkei se kivalta tunnukkaan.

lisäys vielä edelliseen..
Kerroin silloin aikanaan asiasta ex-miehen äidille asiasta. Anoppi sanoi vain että"hahaha, pitäähän naisen miehensä tyydyttää". Silloin tunsin että minä olen toiminut väärin.. on oikeutettua että poikaystävä suuttuu, alkaa heittää tavaroita, haukkuu ja pitää minusta kiinni jollen tyttöystävänä anna hänelle. Hän petti minua useasti, minkä johdosta en kyennyt seksiin hänen kanssaan.. siitä kaikki sitten alkoi :( Näin jälkeenpäin oikein ärstyttää anopin "tuki" ja se etten osannut suhtautua asiaan oikein.

Yhteistyössä