Onko se tosi, että terveellinen ruoka tulee kalliimmaksi kuin epäterveellinen?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaimo

Vieras
Mies väittää tätä laskeneensa monesti ja tästä syystä yhä lykkää koko perheen ruokaremonttia, mitä olemme suunnitelleet jo vuosia! En osaa ostaa vain itselleni ja lapsille terveellistä ja miehelle muuta...ois niin mukava syödä kaikki samaa, jotain hyvää ja kevyttä ja ravitsevaa.

Onhan se totta. Rehut on Suomessa aika hintavia, samoin vähärasvainen liha ja kana :/ . Pottumuussi ja makkarasoossi- linja tulee paljon edullisemmaksi. Ja esim. pikaruokapaikoissa salaatit on aika kalliita, hampurilaisaterian saa paljon halvemmalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kevyt tuotteet on kalliimpia

ns. köyhät ei voi siis syödä terveellisesti?
En välttis harrastais kamalasti mitään light-juttuja, ne ei loppupeleissä ole ollenkaan terveellisiä, vaikka ovatkin vähäkalorisia...

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Onhan se totta. Rehut on Suomessa aika hintavia, samoin vähärasvainen liha ja kana :/ . Pottumuussi ja makkarasoossi- linja tulee paljon edullisemmaksi. Ja esim. pikaruokapaikoissa salaatit on aika kalliita, hampurilaisaterian saa paljon halvemmalla.

Juuri näin mieskin sanoo ja meillä ollaankin aina menty makkarasoosi-hamppisateria-linjalla...tahtoisin muutosta, mutta ehkä sitten joskus rikkaampana...

Ei todellakaan tarvi ostaa kevyttuotteita että saisi terveellistä ruokaa, mutta tosi on että terveellinen ruoka on kalliimpaa. Kato vaan mitä maksaa talvella vihannekset, joita tosiaan pitäisi syödä vähintään se puoli kiloa päivässä!!! Melko kalliiksi käy myös kotimaisten marjojen syöminen jos ei syö vain itse poimittuja. Mahdollisimman vähän käsiteltyä, itse valmistettua ruokaa kun syö niin tietää mitä saa. Luomua ja riistaa, kyllä sen ruokakaupan laskussa huomaa.

Tottahan tuo tuppaa olemaan, mutta toisaalta se vähän riippuu.

Ennen ostelin mitä sattuu ja mukana oli vähintäänkin 1 karkkipussi, sekä kärryissä oli usein myös rahkaa, pullaa, keksejä, limpparia ja muuta mättöä.

Kun siirryimme terveellisemmälle ruokavaliolle ovat kaikki edellämainitut jääneet kauppaan, limpparia likuunottamatta. Eli vaikka nyt ne perus-sapuskat ovat kalliimpia, niin kun kaikki tuo herkkumättö jää kauppaan, niin laskun loppusumma on sama.

Ei mun mielestä terveellinen ole kalliimpaa. Ehkä vähän suuritöisimpää toisinaan.
Vaikka esim. ruispuolukka puuro, on tosi helppotöinen, terveellinen ja halpa.
Ja vaikka silakat uuniin, perunamuussia ja porkkanaraastetta.
Itse koen, että me ainakin ollaan niin köyhiä, että pakko syödä terveellisesti, kun ei ole rahaa ylenpalttiseen herkutteluun.
Noh, vähän yksinkertaista se meen ruoka kylläkin on, mutta enimmäkseen terveellistä.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Ennen ostelin mitä sattuu ja mukana oli vähintäänkin 1 karkkipussi, sekä kärryissä oli usein myös rahkaa, pullaa, keksejä, limpparia ja muuta mättöä.

Kun siirryimme terveellisemmälle ruokavaliolle ovat kaikki edellämainitut jääneet kauppaan, limpparia likuunottamatta. Eli vaikka nyt ne perus-sapuskat ovat kalliimpia, niin kun kaikki tuo herkkumättö jää kauppaan, niin laskun loppusumma on sama.

Tuo on muuten aivan totta, ja pätee myös meidän perheeseen =)

Terveellinen ruoka todella maksaa paljon/liikaa. Siinä olisi eduskunnalla töitä.
Paljon halvemmaksi tulisi laskea "hyvän" ruoan hintaa ja kannustaa ihmisiä sitä syömään kun maksaa jatkuvasti paisuvia terveydenhuollon kustannuksia.

Ylipaino tuottaa melko mittavan laskun yhteiskunnalle joka vuosi.

Mä en ainakaan koe et terveellinen ruoka olis kalliimpaa. Toki kotimaiset salaattiainneet maksaa, mut salaatin kun tekee, meillä syödään siitä 2-3 päivää. Ja teen normaalia kotiperusruokaa tavallisista raaka-aineista, en suosi mitään "terveysruokia" kuten benecol margariinia, joka huomattavasti tavallista kalliimpaa.

Mut tavallinen ruoka ainakin verrattuna pikaruokiin (mäcci, hese, pitseriat jne) on selvästi halvempaa, parempaa ja täyttävämpää!

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Tuo on muuten aivan totta, ja pätee myös meidän perheeseen =)

just näin

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Mun laihisruoka on tähän mennessä maksanut monta kymppiä vähemmän kuin ne ruuat mitä mä aiemmin söin...

Mulla taas rahaa menee enemmän.

Salaatit on kalliita. Jääsalaatti pussi 1,45, keräsalaatti 1,20e, jäävuorisalaatti siinä parin euron tietämillä. Sitten vielä porkkanat, kurkut, tomaatit ym. kasvikset päälle. Kun noudattaa lautasmallia niin salaattia ja vihanneksia todellakin menee. Yhden pussillisen saa tuoda kaupasta niitä.

Kevyt jauheliha on kalliimpaa kuin sika-nauta. Broiskun fileet kalliimpia kuin paistisuikaleet.

Mutta jokaiselle tämä menee erilailla :) . Kannattaa pari viikkoa kokeilla niin sitten tietää tuleeko kalliimmaksi vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Mun laihisruoka on tähän mennessä maksanut monta kymppiä vähemmän kuin ne ruuat mitä mä aiemmin söin...

Mulla taas rahaa menee enemmän.

Salaatit on kalliita. Jääsalaatti pussi 1,45, keräsalaatti 1,20e, jäävuorisalaatti siinä parin euron tietämillä. Sitten vielä porkkanat, kurkut, tomaatit ym. kasvikset päälle. Kun noudattaa lautasmallia niin salaattia ja vihanneksia todellakin menee. Yhden pussillisen saa tuoda kaupasta niitä.

Kevyt jauheliha on kalliimpaa kuin sika-nauta. Broiskun fileet kalliimpia kuin paistisuikaleet.

Mutta jokaiselle tämä menee erilailla :) . Kannattaa pari viikkoa kokeilla niin sitten tietää tuleeko kalliimmaksi vai ei.

Siis juuri näin. Esim jauhelihassa rasvainen on halvempaa. Valmisruokia kannattaa ainakin välttää, jos haluaa kevyesti syödä. Ja ne on aika kalliitakin.

Yhteistyössä