Onko se siis ihan kamalaa jos 2-vuotiaalla on vielä vaippa?

tuossa toisessa topicissa, jossa vaipanvaihdosta vähän puhuin, niin muutama totesi, että on laiskuutta kun 2v on vielä vaipoissa.

Neuvolassa eivät yhtään ihmetelleet kun sanoin, että meillä on täysissä vaipoissa vielä, kun ei tuota oikein saa tuohon potalle istumaan ja jos saa, niin ei mitään sinne tee, yritetty kyllä on.

"heh"
Kyse on siitä että toisten äitien pitää päästä pätemään omilla lapsillaan ja niiden taidoilaan ;) Kai heillä on niin heikko itsetunto että jollakin pakko pönkittää.

at
meillä on vähän reilut 2-v kaksospojat edelleen vaipassa.
Toista kiinnostaa jonkin verran pottailu, toista ei vois vähempää kiinnostaa...

Hirmun aktiivisesti en potata, koska ei mun nähdäkseni ole kummallakaan vielä selkeetä "herkkyyskautta" ko asiaan. Ja paremman tuloksen saa kun antaa lapselle rauhan asian kanssa eikä hötkyile..
Kaksi isompaakin oppivat kuitenkin selvästi alle kolme vuotiaina itse haluamaan potalle/pöntölle joten sitä odotellessa nytkin. Ja ehkä vielä helpommin näitten kaksosten kanssa kun kaveri tekee ei toinen voi olla menemättä.. ;)

Jos se jota kuta ahdistaa niin voi voi .. On sitä kai kummempiakin asioita tässä maailmassa.... :)

kyllä se vielä joskus oppii
Meillä ainakin on kaksi vuotias vielä vaipoissa. Ei välitä tuon taivaallista vaikka housut kastuu, jos siis vaippoja ei ole. Olen siis kokenut parhaimmaksi pitää vielä vaipat. Silloin tällöin kyllä ilmoittaa milloin pissattaa ja haluaa päästä potalle. Lähinnä sängyssä ollessa kun pitäisi alkaa nukkumaan. Potalle pakottaminen on vihoviimeinen juttu, ainakin meillä.

"vieras"
Me ollaan pottailtu 9kk ikäisestä, päivittäin tulee muutamat pissit pottaan nyt 1v7kk tytöllä mut ihme on jos olis edes täysin päiväkuiva 2-vuotiaana. Ja lapsi siis suostuu istumaan potalla, muttei vielä hoksaa ilmoittaa hätäänsä, paitsi kakkahädän jos ollaan kotona tai mummuloissa. Muualla tekee asiansa sanomatta mitään vaippaan. Kyllä ne sit oppii kun oppii, kavereitten muksu ei 2-vuotispäivänä ollut kertaakaan suostunut istua potalla sekuntia kauempaa ja 2v2kk ikäisenä oli jo päiväkuiva: jotenkin siinä välissä muksu vaan hoksas, et hei, olen niin iso että osaan tehdä pissit pottaan. Nyt 2v7kk ikäisenä on yökuivakin.

Ihan normaali lapsi sulla siis, ainakin tästä terveydenhoitajaopiskelijasta :)

stressitön
Muutaman vuoden päästä kukaan ei muistele (tai ei ainakaan pitäisi olla mitään syytä muistella) sitä, milloin niistä vaipoista päästiin eroon. On aivan turha ottaa itselleen stressiä ja samalla stressata lasta mokomasta asiasta.

Muistaakseni meille joku viisaampi aikoinaan sanoi, että ketään ei ole vielä nähnyt kouluun menemässä vaipoissa, eli joka tapauksessa jokainen jossain vaiheessa niistä eroon pääsee ihan ilman stressaamistakin.

niin tai näin
Mun mielestä se on asia, joka on pitkälti kiinni vanhempien viitseliäisyydestä. Mä olen ollut harsovaippa-vauva 70-luvulla ja silloin oli outoa, jos iso lapsi oli täysin vaipoissa. Silloin äidit laittoivat lapset potalle, kun lapset oppivat istumaan ja kukaan normaali lapsi ei juossut vaipoissa enää 3-v. Nykyään enemmistä on täysin vaipoissa vielä lähempänä 3-v synttäreitä. Missä siis vika? Mun kestovaipatettu lapseni oppi kuivaksi reilusti ennen kuin täytti 2. Osasi pidättää ja kertoa itse hädästään eli ei ollut sen varassa, et äiti kiikuttaa vartin välein potalle ihan varmuuden vuoksi. Mä laitoin lapsen potalle ekan kerran ennen kuin täytti vuoden. Siitä tuli rutiini kuten vaikka hampaiden pesemisestä tai iltakylvystä. Koskaan ei lapsi sanonut, ettei menisi potalle. Moni lapsi ei ole kertaakaan edes nähnyt pottaa sen ikäisenä kun mun molemmat lapseni ovat olleet jo vaipattomia.

[QUOTE="vieras";21989880]No on kyllä jos se sama vaippa on hällä koko helvetin päivän...[/QUOTE]

No ensinnäkin se ei loppujen lopuksi ollut sama vaippa, se oli näköjään vaihdettu jossain välissä.

Kyllä se enemmänkin lapsesta on kiinni. Kaikki oppii aikanaan. Meillä esikoinen oli päiväkuiva 1v 7kk:n ikäisenä kun taas keskimmäinen oppi vasta vähän alle kolmevuotiaana. Kuopus taas ei suostu edes käymään koko potalle ja ikää nyt 1v 3kk. Ei lasta voi pakottaa, jos ei ole valmis.

Ja lisään vielä, että esikoinen käytti kertiksiä ja muut kestoja.

Viimeksi muokattu:
yksi laiska
Onhan se siinä mielessä laiskuutta, että tuon ikäisen saa pidettyä "kuivana" kun jaksaa käyttää potalla päivällä n. kahden tunnin välein ja juuri ennen nukkumaan menoa ja sitten heti herättyä. MUTTA jos lapsella ei ole kuivana pysymiselle herkkyyskautta on kyse hoitajan hyvästä pissatustaidosta eikä lapsen kehittymisestä. Meillä 2,5-vuotias edelleen vaipoissa. Hoidossa pysyy kuivana, kun käyvät säännöllisesti potalla, kotona ei, koska ilmaisee pissaamisen tarpeen samalla kun pissa jo tulee. Kakan tulon osaa ilmaista aikaisemmin, joten se tehdään pottaa.

"mmm"
Mä kyselin täällä joku aika sitten vinkkejä, kun poika (myös vajaa 2-vuotias) ei suostu tekemään kakkaa pottaan. Eipä tullut vinkkejä näiltä täydellisiltä potalle opettaja -äideiltä silloin, vaikka nimenomaan mainitsin tuosta, että täältä saa jatkuvasti lukea, kuinka potalle oppiminen on vain vanhempien viitseliäisyydestä kiinni. Eipä ole ainakaan meillä siitä kiinni ja mulle riittää nyt, että minä tiedän sen. Muut ihmetelkööt kaikessa rauhassa meidän vaippoja.

"äiti"
No ei todellakaan ole. Ennemmin nämä niuhot potalle pakottajat kasvattavat neuroottisia, masentuneita aikuisia. Suoritasuoritasuorita- jo vauvana pitää suorittaa. Minulla on kaksi poikaa, joilla molemmilla on ollut vaippa 3-vuotiaaksi. Ei ole alettu potta-asioissa tapella. Isompi on nyt jo koulussa, menestyy hyvin kouluaineissa, harrastaa urheilua ja kavereita on paljon. Eli ajatus siitä, että jos ei lasta ole huudatettu potalle vuoden vanhana, hänestä kasvaa koulussa vaippaa ja tuttipulloa käyttävä nyhverö, ei ainakaan näiden meidän poikien kohdalla näytä toteutuvan. Tytöltä jäi vaippa pois aiemmin, kun osoitti olevansa valmis vaipattomuuteen. Ihme ajatus kokonaisuudessaan. Kohta täällä kysytään onko lapsi normaali ellei osaa kolmen vanhana lukea.

No meillä on ollut potta jo ainakin vuoden tuossa pyörimässä ja aina välillä yritetään istua siinä, koskaan ei vaan suostu sinne mitään tekemään. Ilman vaippaa juoksentelee joka päivä ja pissaa surutta lattialle, ei todellakaan osaa ilmoittaa pissahädästä, itsekin vaan katsoo lattialle, että oho pissa tuli. Kakkahätäänsä ei mitenkään ilmaise etukäteen, se vaan tulee housuun.

jissa
mmeillä on tästä anopin kanssa kova vääntö. lapsi nyt puoli vuotias, ja pitäisi kuulema jo kiireesti opettaa potalle...isänsäkin oli jo yökuiva vuotiaana. olen sanonut että alamme varmaankin harjoittelemaan yks vuotis synttäreiden jälkeen.. laiska olen kuulemma.

niin tai näin
[QUOTE="äiti";21989936]No ei todellakaan ole. Ennemmin nämä niuhot potalle pakottajat kasvattavat neuroottisia, masentuneita aikuisia. Suoritasuoritasuorita- jo vauvana pitää suorittaa. Minulla on kaksi poikaa, joilla molemmilla on ollut vaippa 3-vuotiaaksi. Ei ole alettu potta-asioissa tapella. Isompi on nyt jo koulussa, menestyy hyvin kouluaineissa, harrastaa urheilua ja kavereita on paljon. Eli ajatus siitä, että jos ei lasta ole huudatettu potalle vuoden vanhana, hänestä kasvaa koulussa vaippaa ja tuttipulloa käyttävä nyhverö, ei ainakaan näiden meidän poikien kohdalla näytä toteutuvan. Tytöltä jäi vaippa pois aiemmin, kun osoitti olevansa valmis vaipattomuuteen. Ihme ajatus kokonaisuudessaan. Kohta täällä kysytään onko lapsi normaali ellei osaa kolmen vanhana lukea.[/QUOTE]

Voi kauhea! Meidän lasten tulevaisuus on aika synkkä sitten, jos tämä pitää paikkaansa. Auttaako se yhtään asiaa, ettei meillä ole koskaan pakotettu lasta potalle? Ihan vapaaehtoiseti ovat suostuneet siellä käymään. Mitä mun olisi pitäny tehdä, kun 1 v 7kk ikäinen tuli keskellä yötä herättämään mua päästäkseen pissalle ja yövaippa oli kuiva? Olisko pitänyt ajatella lapsen tulevaisuutta ja sanoa hänelle, et takaisin omaan sänkyyn siitä ja pissaa vaippaasi, koska olet liian pieni ymmärtämään koska on hätä ja susta tulee masentunut aikuinen, jos nyt vien sut potalle? Ja minä tyhmä otin sitten yövaipankin pois, kun tämä toistui tarpeeksi monta kertaa. Päivävaippaa hänellä ei silloin enää ollut.

"vieras"
No vähän suhteellisuudentajua:

Käytin lapseni 3 ja 2v neuvolakäynnillä yhtäaikaa. Isomman kohdalla kysyttiin, jokos hän on päiväkuiva ja tähän vastasin, että kyllä on ja ollut yökuivakin puolivutta, nuorempi ei ole ollenkaan. Täti rehahti nauramaan ja sanoi, että eihän nyt kaksi vuotiaan tarvitse ollekaan. Eli ilmeisesti ei ole edes kovin yleistä ;) Esikoinen tosin oli 2v3kk ikäisenä täysin kuiva.

sama vieras
[QUOTE="vieras";21990107]No vähän suhteellisuudentajua:

Käytin lapseni 3 ja 2v neuvolakäynnillä yhtäaikaa. Isomman kohdalla kysyttiin, jokos hän on päiväkuiva ja tähän vastasin, että kyllä on ja ollut yökuivakin puolivutta, nuorempi ei ole ollenkaan. Täti rehahti nauramaan ja sanoi, että eihän nyt kaksi vuotiaan tarvitse ollekaan. Eli ilmeisesti ei ole edes kovin yleistä ;) Esikoinen tosin oli 2v3kk ikäisenä täysin kuiva.[/QUOTE]

Täysin päiväkuiva siis 2v3kk. Eli sen jälkeen ei ollut enää vaipan vaippaa missään hetkessä, edes kaupungillakaan. Yökuivaksi meni vielä tästä pari kk. Ja parit vahingot tuli vielä yöllä aluksi, jonka jälkeen onkin ollut nyt ihan täysin ilman vahinkoja. Että kyllä sun lapses kerkeää vielä potalle oppimaan. Monet kaverien lapset on tähän siirtynyt paljon lähempänä kolmea vuotta. Ketään teiniä en sitäpaitsi tunne, joka enää pissisi housuun, joten eiköhän kaikki aikanaan...

"vieras"
Ei ole. Niin on meidänkin 2-vuotiaalla vielä. Nyt on jotain tulostakin alkanut syntymään pottaan kun on joka päivä istuttanut reilu vuoden ikäisestä asti. Kannattaa siis vaan jatkaa potalla istuttamista, vaikka ei mitään tuliskaan pottaan. Kyllä tulosta vielä syntyy, kun vaan on aktiivinen.....

laiskuutta tosiaan
Joo,olen laiska äiti siis kun en jaksa hermoja menettää joka kyläreissulla kun heillä ei pottaa tai en jaksa istuttaa 2 vuotta potalla kunnes sen oppii, kun nuo mukulat on oppineet tuon päiväkuivuuden ihan kuukauden kahdenkin opettamisella niin miksi tuhlaan siihen vuosia jonka voi oppia myöhemmnin ja nopeamminkin?

Yhteistyössä