Onko se niin että isot vastasyntyneet on automaattisesti ns. sokerilapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla on myös 2 isokokoista vauvaa, toinen 4200 ja 53 cm ja toinen 4400 ja 55 cm, ja pituuteensa nähden olivat hyvinkin sopusuhtaisia. Synnytyksen jälkeen sokerit kyllä pojilla heittelevät, ikävä kyllä myös raskauden aikaisella verenpainelääkityksellä on tuommoinen vaikutus!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Olen mittaillut ja ainoo mikä tosiaan tossa verensokerissa on niin se paasto ja siihen vaikuttaa se mitä pidempään olen syömättä, sitä korkeampi paasto on. Jos syön yöllä 24 aikaan jotain vielä niin paasto on pienempi kun jos syön iltapalan jo vaikka klo. 20. Omituista, mutta totta. Kukaan ei vaan meinaa uskoa tätä.

Kyllä mä uskon. :)
Itse asiassa minuakin opastettiin että ilta- ja aamupalan väliin ei saa jääd kauhean pitkää aikaa ja siksi minäkin söin monesti yöllä jotain pientä. Pitkä väli niin paasto saattoi olla hitusen koholla.

Mua taas on opastettu neuvolasta just niin että pidempää väliä ilta ja aamupalan väliin, mut oon itte tehny kokeita ja just jos syön illalla mitä myöhempään ja mitä tuhdimmin niin silloin sokeri pysyy hyvänä, mut varsinkin jos iltapala jää heikoksi niin sokeri nousee...

Ja ärsyttää kun neuvolan th ei siis usko, että näin on. Ei voi olla, kuulemma.

Mua taas on opastettu neuvolasta just niin että pidempää väliä ilta ja aamupalan väliin, mut oon itte tehny kokeita ja just jos syön illalla mitä myöhempään ja mitä tuhdimmin niin silloin sokeri pysyy hyvänä, mut varsinkin jos iltapala jää heikoksi niin sokeri nousee...

Noh, tämä on just niin tätä. Itse suhtaudun aina vähän skeptisesti kaikkeen terveydenhoitajien löpinöihin koska ne pitää niin tiukasti kiinni siitä mitä niille on opetettu. Mulle muuten tais diabeteshoitaja tuon mainita.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Noh, tämä on just niin tätä. Itse suhtaudun aina vähän skeptisesti kaikkeen terveydenhoitajien löpinöihin koska ne pitää niin tiukasti kiinni siitä mitä niille on opetettu. Mulle muuten tais diabeteshoitaja tuon mainita.

Ja mulle tuon aamunkoittoilmiön kertoi diabeteslääkäri missä kävin yksityisellä, koska vaivasi nää sokeriasiat.

Ja aamunkoittoilmiö voi olla ihmisellä jolla ei sinänsä ole muuten sokereiden kanssa ongelmaa. En tiedä olenko tällänen ihminen, voi olla, koska sokereita ei ole ikinä muutoin mittailtu kun raskausaikana.

No joo. Keskimmäiseltä pojalta lihoin 25 kg ja poika painoi 3300 syntyessään, pojalla häikkää sokereissa johtuen tod näk raskausmyrkytyksestä. Nuorimmalta lihoin 19 kg ja poika painoi 4200. Ei häikkää sokereissa ei minulla eikä vauvalla. Vanhimmalta lihoin saman 25 kg ja poika painoi 3700 eikä mitään häikkää missään kuten nuorimmallakaan.

En kyllä yhtään ap ihmettele jos sinun sokeriarvoistasi huolehditaan, sillä 4,7-kiloinen vauva on jo todella iso. Kun otetaan huomioon vielä kohonnut paastosokerisi - Tampereen raja-arvoilla tuo 5,5 on jo huima lukema, sillä täällä raja-arvo on 4,8.

(Onko aiemmilla lapsillasi ollut verensokerien kanssa ongelmia vastasyntyneenä? )

^ Muoks: Tuohon olitkin jo vastannut.

Mun rv 40+5 syntynyt sokerivauvani painoi 2.8 kg (pituus 50 cm). 41+3 syntynyt sokerivauvani painoi 3.5 kg (pituus 54 cm). Äitini rv 39 syntynyt ei-sokerivauva painoi reilusti päälle 4 kg (veljeni).

Ei sokerivauvat aina isoja ole, eikä isot vauvat oo aina sokerivauvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
En kyllä yhtään ap ihmettele jos sinun sokeriarvoistasi huolehditaan, sillä 4,7-kiloinen vauva on jo todella iso. Kun otetaan huomioon vielä kohonnut paastosokerisi - Tampereen raja-arvoilla tuo 5,5 on jo huima lukema, sillä täällä raja-arvo on 4,8.

(Onko aiemmilla lapsillasi ollut verensokerien kanssa ongelmia vastasyntyneenä? )

^ Muoks: Tuohon olitkin jo vastannut.

En mäkään ihmettele sitä, että seurataan ja itseasiassa itse olen sitä seurantaa toivonutkin ja saanut kotiin mittarin päivittäiseen käyttöön. Neuvolan ohjeistuksella, kun mittaamiset olisi olleet neuvolassa 1krt/kk.

Mutta sitä ihmettelen MILLÄ SE VAUVA KASVAA kun sokereissa ei ole ollut ongelmia, paitsi tossa paastossa. Olen tullut siihen tulokseen, että ei se voi pelkästään ainakaan sokereillakaan kasvaa kun näyttää että ongelmia ei siinä pahemmin olisi, varsinkin kun muistaa syödä illalla iltapalan tarpeeksi myöhään.

Meillä raja-arvo paastossa on 5.3. :)

Minullakaan ei ole ikinä ollut häikkää sokereissa, samalla lailla syönyt ym. ja vauvojen paino heitellyt paljon 1.) 5440g 56cm 2.) 3520g 50cm 3.) 3630g 51cm 4.) 4225g 52cm

Mun lasta sanottiin sairaalassa sokerivauvaksi koska oli yli 4 -kiloinen. Diabetesta mulla ei ollut, sokeriarvot alakanttiin ja jätin sokerin viimeisillä kuukausilla pois kokonaan koska lapsi oli muutenkin jo suuri. En tiedä mistä iso koko johtui.

No eipä ole moinen tullut minulle edes mieleen , sokerivauva meinaan. Itse olin ISO ja painoa tuli raskaudessa paljon. Kukaan ei kritisoinut sitä tai passittanut mihinkään testeihin tai edes kysynyt mitä syön. Lapsi syntyi 40+1 ja kokoa 4250kg/54cm. Verensokereita ei vissiin seurattu myöskään lapsella. Miksi olisi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
No eipä ole moinen tullut minulle edes mieleen , sokerivauva meinaan. Itse olin ISO ja painoa tuli raskaudessa paljon. Kukaan ei kritisoinut sitä tai passittanut mihinkään testeihin tai edes kysynyt mitä syön. Lapsi syntyi 40+1 ja kokoa 4250kg/54cm. Verensokereita ei vissiin seurattu myöskään lapsella. Miksi olisi ;)

Yli 4,5 kiloisilta yleensä vasta seurataan. Näin mulle sanottiin.

Yhteistyössä