Sikiön iso painoarvio, onko tosissaan iso?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nömppyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nömppyli

Vieras
Hei

Kävin keskiviikkoaamuna neuvolalääkärillä, koska hemoglobiinini on ollut jonkin aikaa todella alhaisissa lukemissa ja minua väsyttää koko ajan ihan tajuttomasti. Vauvaa myös ultrailtiin ja mittailtiin. Muuten oli sikiöllä kaikki hienosti, mutta koko tuntui vähän vaivaavan lääkäriä... Raskausviikkoja minulla oli tiistaina 28+1, ja sikiön painoarvoksi kone laski 1442 g. Lääkärin mielestä on aika isokokoinen kaveri (mittaili vielä useampaan otteeseen ja oikein tarkasti, ja aina vaan näytti isoja lukemia...), ja sen vuoksi olen tänään menossa sokerirasitustestiin.

Olen itse melko pienikokoinen, ennen raskautta 162 cm ja 50 kg ja tämän raskauden aikana kiloja on kertynyt lisää semmoiset 9 kg. En siis ole enkä ole ollut ylipainoinen... Mieheni ei myöskään ole mikään kovin iso tapaus. Kummankaan suvussa ei ole ollut sokeritautia, äidilläni/ sisaruksillani eikä miehenkään suvussa ole esiintynyt raskausdiabetesta, en käytä mitään lääkkeitä ja raskaus on sujunut tähän asti ilman mitään ongelmia. Olen koettanut syödä mahdollisimman terveellisesti, herkkuja toki tulee välillä popsittua mutta mitenkään ylenmäärin en niitäkään mielestäni ole syönyt. Liikkunut olen melkein normaalisti tähän asti, lenkkeilen ja käyn uimassa. Lapsi on ensimmäinen, ja tähän asti on aina vastannut viikkoja ja kehittynyt käyrillä. Viimeksi ultralla mittailtu rv 20.

Asia jäi vaivaamaan. Onko tuo painoarvio niin iso viikkoihin nähden, että pitäisi huolestua? Luin netistä, että normaali sikiön paino olisi rv 28-29 noin 1000-1100 g.... Onko muilla ollut näin isoja arvioita tällä viikolla? Ja voiko kyseessä olla vain jonkinlainen kasvunpyrähdys, vai tietääkö tuo noin iso ennuste näillä viikoilla jo isoa syntymäpainoa?

Vauvan sukupuolta emme tiedä, mutta siskoni mielestä koko enteilisi poikaa. Hänellä kun neljä lasta, kaksi poikaa ja kaksi tyttöä ja tytöt olleet molemmat reilusti alle nelikiloisia, pojista toinen 4500 ja toinen melkein viisi kiloa...

Painoarviosta en osaa sanoa,koska mua ei ole ultrailtu rakenneultran jälkeen,mutta ei se koko kerro sukupuolesta välttämättä mitään.Mun lapset on ollut kaikki neljäkiloisia,yksi tyttö ja kaksi poikaa.

Mulla ultrassa viikolla 30+0 saatiin painoarvioksi 2,4 kg. Laski, että sitä tahtia kasvaesssaan olisi rv 40+0 4,8 kiloinen.

Puhkesi raskausdiabetes juuri tuon käynnin jälkeen (vaikka olin normaalipainoinen eikä sukurasitteita).

Sitten rv 40+3 saatiin painoarvioksi koneella 5 kg -> sektioon ja vauva oli sit 4,820 g

Eli tosi hyvin piti painoarviolaskelma sieltä viikolta 30

Kuopuksen painoarvio oli rv 30+1 1,9kg. Lääkäri laskeskeli vauvan painavan laskettuna-aikana 4,4kg. Jouduin sokerirasitustestiin, josta normaalit tulokset. Sisarukset painaneet syntyessään hieman yli 3kg. Ei saatu selville, miksi kuopus oli kasvanut niin isoksi. Minäkään en ole ylipainoinen, eikä painoa raskausaikana tullut kohtuuttomasti. Poika syntyi kuitenkin jo rv 37+0, mitoin 3450g ja 52cm. On edelleen sisaruksiaan huomattavasti raskasrakenteisempi.

Miulla mitattiin 2 vkoa ennen laskettua aikaa jotta poika häthätää painaa 3kiloa "eräpäivänään",sanoi mieslääkäri vieläpä "rimpulaksi" vauvaa...
Noh,syntyi vkolla 40+4 ja painoa 3500g eli ei oikein pitänyt arviot paikkaansa...
Nyt täsä raskaudessa mulla rd,viikkoja tasan 35.Kiloja kertynyt yhteensä 6 kiloa ja vasta kahden-ja puolenviikon päästä saikulle ultrattavaks vaikka maha on tosi iso ja sokrut heittelee päivässä 1.8-9.8 välillä.Syön tosi kurinalaisesti noudattaen diabetes+vhh-ruokavaliota,mutta verensokeri saattaa pompata mitä ihmeemistä ruoka-aineista pilviin ja taas ihan kevyestä siivoilusta laskea hetkessä alas...Niin ja siis rasituskokeessa mulla kaikki kolme arvoa reilusti koholla...

Voi olla hyvinkin jotta siullakin on rd.Suosittelen selvittämään!
Ekassa raskaudessa lihoin 30kg ja poika painoi 4kg.Ei sillon 13vuotta mitään testailtu...

Onhan sulla "sukurasitusta" suurikokoisiin vauvoihin, jos siskollasi tuonkokoiset pojat :) Aina nuo arviot eivät pidä paikkaansa. Mulla oli rd, olemme miehen kanssa molemmat pitkiä ja rotevia, raskaus meni pitkälti yliajalle. Yliaikakontrollissa lääkäri oli huolestunut suurikokoisesta vauvasta ja päätettiin käynnistää synnytys. En tiedä, mikä on muualla päin Suomea suurikokoinen, mutta minusta plompsahti alle 50-senttinen, juuri ja juuri kolmikiloinen jätti.

Mulla toisessa raskaudessa oli rd (ei riskitekijöitä, olen normaalipainoinen, liikuin ja söin terveellisesti jne) ja tuolloin rv 30+ painoarvio 1,7 kg. Sen mukaan laskettuna aikana n. 4-kiloinen. Tehtiin vielä 3 ultraa sen jälkeenkin ja aina samalla käyrällä kasvoi. 9 päivää ennen synnytystä tehtiin viimeinen ultra, jonka mukaan oli tuolloin 3,7 kg ja edelleen arvio laskettuna aikana n. 4 kg.

Syntyessään tyttö oli 3015g. En tiedä miksi arviot meni niin pahasti pieleen. Oli pitkäjalkainen tyttö, olisiko sitten johtunut siitä?

Hyvä, että olet menossa rasitukseen. Tuleepahan sekin asia selvitettyä. Eikä rd mikään maailmaloppu ole. Jos terveellinen ruokavalio ei pidä sokereita kurissa, sitä voidaan hoitaa insuliinilla.

Yhteistyössä